Lapsi laitetaan vaihtamaan luokkaa hyvien koululaistaitojen vuoksi..
Mitä mieltä, ekaluokkalaisen perheelle ilmoitetaan, että koska yksi ekaluokka on haastava, oma lapsi siirretään sinne tasapainottamaan luokkaa, koska omaa "hyvät koululaistaidot". Ei toki ole ainoa vaihtaja, mutta ei vaihtamia myöskään kymmeniä ole.
Mitä tekisit, tai miten sanoisit, jos omalle lapsellesi tehtäisiin näin? Kaikki hyvät kaverit jäisivät vanhalle luokalle, siirtyjien joukossa vain enemmänkin tuttuja, ei kavereita sinänsä.
Kommentit (324)
Tuossa edellä mainitussa koulussa on tapahtumassa ikäviä siirtoja lasten kustannuksella. Nämä on kurjia juttuja ja pitäisi selvitellä enemmän lasten taustoja, kenen kannalta siirto onnistuu mahdollisimman kivuttomasti. Ei niin että ujoa, mutta hyvää koulutaitoa omaavaa lasta siirretään vieraaseen luokkaan.
Nämä on tosi kurjia juttuja, eikä pidä kiltisti vain suostua!!!
Vierailija kirjoitti:
En usko , provo.
Millä perusteella olisi provo? Mielestäni valitettavan uskottava kuvaus nykymenosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa edellä mainitussa koulussa on tapahtumassa ikäviä siirtoja lasten kustannuksella. Nämä on kurjia juttuja ja pitäisi selvitellä enemmän lasten taustoja, kenen kannalta siirto onnistuu mahdollisimman kivuttomasti. Ei niin että ujoa, mutta hyvää koulutaitoa omaavaa lasta siirretään vieraaseen luokkaan.
Nämä on tosi kurjia juttuja, eikä pidä kiltisti vain suostua!!!
Oma lapseni on ko koulussa (ei ekalla) ja voin hyvin kuvitella, että tuolla noin tehtäisiin. Niin ihmeellistä meininkiä ollut vuosien mittaan. Ja kanteluita on vuosittain tehty useita.
Printtaa tämä ketju mukaan sinne siirtopalaveriin ja uhkaa av:n raivolla. Mammat ovat tukenasi, tsemppiä.
Ap, sinuna ehkä ilmoittaisin jo ennen tuota koollekutsuttua palaveria että se ei varmaankaan ole osaltanne tarpeen koska olet havainnoinut lastasi ja keskustellut hänen kanssa ja niiden tietojen pohjalta siirto lapsenne osalta harkittanee uudelleen.
Sanon tämän koska vaikutat niin kovin samanlaiselta kuin itse olen. Tulistuessasi alat kerätä lakitekstejä tueksesi (jotka toki on hyvä olla tiedossa), palaverissa tulet satavarmasti täysin nurkkaan ahdetuksi (kaikki tuo "ei saa puhua lapselle" juttu viittaa siihen) ja alat sitten kaivaa pykäliä ja tilanne on sitten jumissa. Itse olen oppinut sen että paras kun diplomatialla väistää nuo tilanteet heti alkuun niin lakitekstejä tarvitsee huomattavasti harvemmin.
Kansainvälisen diplomatian keinoin :D siis ensin on hyvä kiittää että mukavaa että ilmeisesti lapsellamme on lähtenyt koulu niinkin hyvin käyntiin että näette että hänellä on valmiuksia tähän, mutta että ette aio edetä asian kanssa koska ujo lapsi, kaverit jne ja lopuksi sitten yhteistyöhaluinen ele että jos koskaan voitte olla muuten avuksi tai on muuta keskusteltavaa niin keskustelette mielellänne.
Tuo itsessään asettaa jo toiselle osapuolelle sen edellytyksen keskustelun jatkamiselle että se tulisi käydä rakentavassa hengessä ja joutuvat perustelemaan sen että miksi tässä pyydetään sinua yhteistyöhön lapsesi asemaa heikentämään. Yleensä se jo karsii me heikoimman lenkin etsijät, ei kukaan jaksa alkaa fiksun ihmisen kanssa vääntämään tuosta jos ei ole pakko.
Kyllä on sama koulu. Rehtori on peitellyt ongelmia ja osa lapsista oirehtii yhä edelleen.
Eikö tässäkin ole toisaalta riski, että jos ap onnistuu koulun suunnitelmat tippaakaan, lapsi päätyy opettajien silmätikuksi? Ei hyvässä mielessä..
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässäkin ole toisaalta riski, että jos ap onnistuu koulun suunnitelmat tippaakaan, lapsi päätyy opettajien silmätikuksi? Ei hyvässä mielessä..
Tippaakaan = torppaamaan. Kiitos autocorrect.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinuna ehkä ilmoittaisin jo ennen tuota koollekutsuttua palaveria että se ei varmaankaan ole osaltanne tarpeen koska olet havainnoinut lastasi ja keskustellut hänen kanssa ja niiden tietojen pohjalta siirto lapsenne osalta harkittanee uudelleen.
Sanon tämän koska vaikutat niin kovin samanlaiselta kuin itse olen. Tulistuessasi alat kerätä lakitekstejä tueksesi (jotka toki on hyvä olla tiedossa), palaverissa tulet satavarmasti täysin nurkkaan ahdetuksi (kaikki tuo "ei saa puhua lapselle" juttu viittaa siihen) ja alat sitten kaivaa pykäliä ja tilanne on sitten jumissa. Itse olen oppinut sen että paras kun diplomatialla väistää nuo tilanteet heti alkuun niin lakitekstejä tarvitsee huomattavasti harvemmin.
Kansainvälisen diplomatian keinoin :D siis ensin on hyvä kiittää että mukavaa että ilmeisesti lapsellamme on lähtenyt koulu niinkin hyvin käyntiin että näette että hänellä on valmiuksia tähän, mutta että ette aio edetä asian kanssa koska ujo lapsi, kaverit jne ja lopuksi sitten yhteistyöhaluinen ele että jos koskaan voitte olla muuten avuksi tai on muuta keskusteltavaa niin keskustelette mielellänne.
Tuo itsessään asettaa jo toiselle osapuolelle sen edellytyksen keskustelun jatkamiselle että se tulisi käydä rakentavassa hengessä ja joutuvat perustelemaan sen että miksi tässä pyydetään sinua yhteistyöhön lapsesi asemaa heikentämään. Yleensä se jo karsii me heikoimman lenkin etsijät, ei kukaan jaksa alkaa fiksun ihmisen kanssa vääntämään tuosta jos ei ole pakko.
Tämä on hyvä neuvo. Sokerilla kuorrutettu ylisiirappinen kiitos kunniasta mutta ei. Jättää koko lailla aseettomaksi kaikki mutkun lapsen etu ja ryhmädynamiikka-lässytykset.
En ole lukenut koko ketjua, mutta tuli sellainen ikävä ajatus mieleen, että mitä jos ap onnistuukin estämään oman lapsensa siirron, mutta ne lapsen kaverit joutuvat siirtymään? Eihän sitä tiedä, ketkä oppilaat joutuvat lopulta kauppatavaraksi.
Mun tytär on tällaisessa probleemaluokassa. Hänen koulunkäyntinsä menee ihan yhtä hyvin kuin aina ennenkin, täydet pisteet joka kokeesta ja opettajat sanovat että voi kun jokainen oppilas olisi tuollainen. Hän on ollut kaikenlaisissa luokissa ja aina priimus. Itse en tykännyt että hänet pistettiin tuollaiseen luokkaan tänä vuonna ja jouluna vaihdamme koulua. Minun lapseni ei ole opettajan apulainen vaan saa käydä koulunsa niinkuin lasten kuuluukin ilman vastuuta muista lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Kyllä Vantaan kouluissa joustava alku on sinne syyslomaan asti ollut jo usean vuoden ajan. Tyttäreni kohdalla viimeiset siirrot tehtiin ekan keväällä, se oli jo ihan liian myöhään jotta voitasiin vedota joustavaan alkuun, mutta ei siinäkään vanhemmilta kysytty, ilmoitusluontoinen asia.
Tärkeintä mitä äitinä voit tehdä, on tehdä muutos lapselle helpoksi. Puhut siitä kotona positiivisesti ja mietitte yhdessä miten kivaa on saada uusia kavereita. Aika erikoista että ovat koulusta edes sanoneet syyn lapsen siirtymiseen. Toivottavasti itse et ainakaan luo lapselle ennakkoroolia kertomalla että hän on nyt se, joka häiriköinnin luokassa lopettaa. Eiköhän siitä "häirikköluokasta" siirretä myös oppilaita muihin luokkiin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Vantaan kouluissa joustava alku on sinne syyslomaan asti ollut jo usean vuoden ajan. Tyttäreni kohdalla viimeiset siirrot tehtiin ekan keväällä, se oli jo ihan liian myöhään jotta voitasiin vedota joustavaan alkuun, mutta ei siinäkään vanhemmilta kysytty, ilmoitusluontoinen asia.
Tärkeintä mitä äitinä voit tehdä, on tehdä muutos lapselle helpoksi. Puhut siitä kotona positiivisesti ja mietitte yhdessä miten kivaa on saada uusia kavereita. Aika erikoista että ovat koulusta edes sanoneet syyn lapsen siirtymiseen. Toivottavasti itse et ainakaan luo lapselle ennakkoroolia kertomalla että hän on nyt se, joka häiriköinnin luokassa lopettaa. Eiköhän siitä "häirikköluokasta" siirretä myös oppilaita muihin luokkiin?
Ja tämä johtuu siitä että vanhemmat on lampaita ja suostuu kaikkeen.
Ihan uskomatonta että toisen luokan opettaja kokee luokan hankalaksi, niin siirretäänpä sinne pieniä lapsia "opettamaan" miten käyttäydytään. Pahimmillaan pilataan tällaisen fiksun mutta hiljaisen oppilaan koko koulu-ura ja tulevaisuus. Tiedä kuinka hän siellä taantuu, mutta omankaltaisessaan luokassaan jossa opella ei menisi kaikki aika apinoiden kaitsemiseen, opettaja kerkeäisi laittaa fiksulle lapselle vaikka vähän extraa.
Olen itse yli 30v. ja moni oma kaverini on erittäin viisas, mutta eivät ole koskaan ns. oppineet oppimaan. Ovat saaneet ihan hyviä numeroita koulussa, kun ovat ehkä kerran lukeneet koealueet mutta kaikille heille on sitten tullut pääsykokeet (jos ei siis ole suoraan todistuksella päässeet sisään) ja yliopistojen työmäärä ihan täytenä yllätyksenä.
Tässä maassa ei anneta kenenkään loistaa, vaan tukitaan ne fiksut sinne häiriköiden sekaan, jotta kenelläkään ei tulisi paha mieli. Kuinkahan paljon Suomi on tuhlannut hyvää ainesta siihen että viisaat nujerretaan jo alakoulussa.
Kiitos kaikki kommenteista. Laitoin juuri rehtorille viestin ja soittopyynnön, katsotaan kuinka homma etenee. En ota kantaa enempää, mikä koulu on kyseessä, mutta tiedän että tätä tapahtuu monissa kouluissa.2
Ap
Meilläkin aikoinaan yritettiin tuollaista. Oppilaiden ja vanhempien mekastamisen takia ideasta luovuttiin ja lopulta kun mikään ei auttanut, yksi pahimmista siirrettiin tarkkikselle. Lähtökohta tosin oli että asiasta lähdettiin keskustelemaan vanhempainillassa porukalla joten kovaäänisimmät vanhemmat saivat olla yhdessä ns opettajaa vastaan. Teillä taitaa olla vaan valikoitu epäonnisimmat ja yritetään suorittaa tehtävä mahdollisimman vähin äänin. Uskon että siirtoa ei tapahdu jos pysyt tiukasti mielipiteessä ettei lastasi missään nimessä siirretä. Koulu ei halua mielellään riidellä kovaäänisesti vaan nopean hiljaisen hyväksynnän vanhemmilta jotka ei osaa sanoa vastaan tai jotka ei näe mitään ongelmaa asiassa. Tsemppiä ja pysy kovana.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin aikoinaan yritettiin tuollaista. Oppilaiden ja vanhempien mekastamisen takia ideasta luovuttiin ja lopulta kun mikään ei auttanut, yksi pahimmista siirrettiin tarkkikselle. Lähtökohta tosin oli että asiasta lähdettiin keskustelemaan vanhempainillassa porukalla joten kovaäänisimmät vanhemmat saivat olla yhdessä ns opettajaa vastaan. Teillä taitaa olla vaan valikoitu epäonnisimmat ja yritetään suorittaa tehtävä mahdollisimman vähin äänin. Uskon että siirtoa ei tapahdu jos pysyt tiukasti mielipiteessä ettei lastasi missään nimessä siirretä. Koulu ei halua mielellään riidellä kovaäänisesti vaan nopean hiljaisen hyväksynnän vanhemmilta jotka ei osaa sanoa vastaan tai jotka ei näe mitään ongelmaa asiassa. Tsemppiä ja pysy kovana.
Joo, kyllä tämä tässä pari päivää pohdittuani on vahvasti päätynyt siihen lopputulemaan, että lapsi ei vaihda. Haetaan vaikka siirtoa kakkoselle tms tai loppuviimeeksi kotiopetus. Taitojen puolesta hän kuitenkin osaa jo kolmosenkin asioita (isoveli on kolmannella ja pikkuveli lukee ja laskee sujuvasti hänen tehtäviään).
Ap
Joustavan alun voi tehdä joko hyvin, tai hyvin huonosti. Hyvin tehtynä lapset kiertävät vaihtelevissa ryhmissä, eri opettajien kanssa, eikä heillä ole mitään kotiluokkaa varsinaisesti. Huonossa toimitaan alusta lähtien muodostetuissa luokissa ja jossain kohdassa todetaan, että joku tai jotkut siirtyvät.
Jep. Mun lapseni on koko koulu-uransa tähän asti saanut vieruskaveriksi mölyäjän, ja ihan oikeasti kärsii siitä. Koulussa työskentely on hidasta ja takkuavaa, kotona kuitenkin onneksi rauhassa saa luettua läksyt ja kompensoi sillä oppimista. Onneksi on mahdollisuus pyrkiä musiikkiluokalle. Ainakin meidän lasten musiikkiopistossa kaikki kaverit ovat hyväkäytöksisiä ja reippaita. Toivottavasti ilmiö esiintyy myös koulun puolella, ja lapsi saisi vihdoin työrauhan.