Onko mahdollista, että 4-vuotias osaa puhua seitsemää kieltä (oman äidinkielensä lisäksi) olematta keskivertoa älykkäämpi?
Bella Devyatkina on 4-vuotias moskovalaistyttö, joka puhuu seitsemää kieltä oman äidinkielensä lisäksi.
Mikähän tällaisen lapsen ÄO on? Minä veikkaan aika korkeaa lukemaa. Mutta en ole asiantuntija, joten tulinkin kysymään palstan älyköiltä, mitä he arvelevat.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Syf kirjoitti:
Ao mittaa lähinnä matemaattis-loogista päättelykykyä, joten ei välttämättä ole erityisen "älykäs", voi olla jopa kesimääräistä vähemmän älykäs, koska usein matemaattis-loogiset ihmiset ovat heikkoja kielissä ja päinvastoin..
Ei ole totta. Kyllä oikeasti kielellinen, matemaattis-looginen ja musikaalinenkin lahjakkuus kytkeytyvät usein toisiinsa. Useimmilla monen ällän ylioppilailla on sekä laajat matikat että fysiikat plus useita kieliä. (Terv kuutta kieltä puhuva fyysikko)
Alkuperäiseen kysymykseen on vaikea vastata. Lapset ovat luontaisia kielen oppijoita. Monikielisyyskin on helppoa lapsille, jos asuvat sellaisessa ympäristössä. Mutta eihän se älykkyyskään poissuljettua tuossa ole.
Näinpä. Itse valitsin urani musiikin ja matematiikan väliltä, musiikki voitti. Itse tosin en ole kielellisesti kovin lahjakas, mutta osa sisaruksistani on näissä kaikissa huomattavan taitavia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kohdalla voi olla tilanne se, että hän vain toistaa kuulemiaan sanoja, mutta ei välttämättä oikeasti osaa ko. kieltä. Siis osaa siinä mielessä, että ymmärtäisi sanojen merkityksen ja osaisi käyttää niitä oikeissa yhteyksissä. Pieni lapsihan imee sanoja kuin pesusieni, joten helppo hänelle on opettaa sanoja vaikka sadasta kielestä. Se onkin sitten eri asia, oppiiko lapsi todella näitä kieliä vai jääkö osaaminen vain toistelun tasolle.
Tämä on totta. 3-vuotias kummityttöni osaa laulaa sujuvasti useita englanninkielisiä kappaleita, mutta ei takuulla ymmärrä laulamiensa sanojen merkitystä. Hän vain toistaa sen mitä on kuullut.
Minua aina huvittaa, kun sanotaan, että matemaattinen ja musikaalinen lahjakkuus liittyvät toisiinsa. Toki näin varmasti joskus onkin, mutta ei läheskään aina. Minä olen ammattimuusikko, mutta matematiikka on aina ollut minulle yhtä tuskaa. Juuri ja juuri pääsin läpi lukion lyhyen matematiikan. Ja tiedän monta muutakin muusikkoa, joilla samankaltainen tilanne. Sen sijaan kielellistä lahjakkuutta olen havainnut muusikoilla olevan useinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostais se että mitä hän osaa sanoa noilla seitsemällä kielellä? Onko opetettu loruja jotka koostuvat eri kielistä.
Äitinsä huomasi, että oli kiinnostunut jo 2-vuotiaana kielistä, joten alkoi opettaa hänelle niitä. Osaa enemmän kuin mitä small talkiin tarvitaan.
Ap
Ja minkähänlaista "small talkia" nelivuotias osaa ylipäätään käydä edes äidinkielellään? Vähän epäilyttää.
"Osaan sanoa kymmenellä kielellä kiitos, osaan hyvää uutta vuotta toivottaa..."
Lapsen kielenoppiminen perustuu toisteluun.
Tämä on vain tosiasia.
Aikuisella se perustuu jo enemmän johonkin muuhun,kuin pelkästään siihen.
Onko edes yksikielisellä nelivuotiaalla niin laaja sanavarasto omasta äidinkielestäänkään että voisi puhua kielen osaamisesta sillä tavoin kun se yleensä ymmärretään?
Meidän molemmat lapsemme ovat nelikielisiä ihan olosuhteiden takia, enkä siksi ole koskaan pitänyt heitä juuri tästä syystä mitenkään poikkeuksellisen älykkäinä. Lapsemme osaavat minun äidinkieltäni, isänsä äidinkieltä, asuinmaamme kieltä sekä englantia. Lapsista nuorempi (tyttö) oppi puhumaan sekä erottamaan kielet toisistaan huomattavasti aiemmin, kuin vanhempi (poika). Tulevaisuudessa tulevat myös opiskelemaan ainakin yhtä vierasta kieltä koulussa. Joten seitsemän kielen osaaminen ainakin jollain tasolla noin nuoressa iässä tuskin on mahdotonta, vaikkei poikkeuksellisen älykäs olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on suomessakin. Moni työpaikalla kehuskelee lähes native englanninkielen osaamisellaan. Mutta kun eteen pannaan vaikka Hamlet englanniksi, tulee aika vaikea tilanne.
Minä puhun sujuvaa Hamletia.
Lapsen kohdalla voi olla tilanne se, että hän vain toistaa kuulemiaan sanoja, mutta ei välttämättä oikeasti osaa ko. kieltä. Siis osaa siinä mielessä, että ymmärtäisi sanojen merkityksen ja osaisi käyttää niitä oikeissa yhteyksissä. Pieni lapsihan imee sanoja kuin pesusieni, joten helppo hänelle on opettaa sanoja vaikka sadasta kielestä. Se onkin sitten eri asia, oppiiko lapsi todella näitä kieliä vai jääkö osaaminen vain toistelun tasolle.