Onko ammattisi häviämässä?
Tunnettu tosiasia on että useimmat ammatit on häviämässä. Jos ei nyt ihan lähitulevaisuudessa, niin ainakin niin pian että useimmat meistä saattaa joutua vaihtamaan alaa ennen eläkeikää ellei halua kortistoon.
Mitä työtä teet ja luuletko että se kuuluu häviävien joukkoon?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli viime viikonloppuna mieleen hotellissa ollessamme, että yksi häviävä ammatti on hotellivirkailija. Check-innin voi hoitaa sähköisesti, kuten monesti jo tehdäänkin eli näppäilet koodin ja saat avaimen. Eri asia tietty, jos hotellissa halutaan panostaa elämykselliseen oleskeluun eri oheisjuttuineen.
Omppuhotelleissa on paljon huoria, koska kukaan ei katso perään.
Hyi,
ja porukka menee sitten samoihin tiloihin missä nuo on olleet :X
Voin kertoa, että ihan normi hotelleissakin on paljon huoria. Ajatella, panneet siinä sinun sängyssäsi. Miten se muuten eroaa siitä, että harrastaisit itse seksiä ukkosi kanssa kyseisellä sängyllä?
En puolustele itseään esineellistäviä, kunhan herättelen kuplasta.
Kirjastovirkailija. Sanomattakin selvää, että on häviämässä..
En siis tee tätä työtä tällä hetkellä, koska järjetön kilpailu paikoista!
Harmin paikka, koska todella viihtyisin kirjastossa töissä.
Kumpikaan ala tuskin täysin häviää, mutta kutistuminen jatkuu. Olen kääntäjä-toimittaja, kouluttautumassa uudelle alalle selustan turvaamiseksi (oikeustiede).
Rekkakuskeille kysymys, meinaatteko että maailman tappiin asti tavarat kuljetetaan rekoilla? Jossain vaiheessa maapallo ei kestä tällaista saastuttamista, vaan toiminta hakee uusia muotoja. Tuotetaan lähempänä/ omavaraisesti tai juurikin tulostuksena. Tai kuljetus hoidetaan rautatiellä tai muulla vähemmän saastuttavalla tavalla. Tai onko meillä enää luonnonvaroja, mistä tuottaa tavaraa, joita sitten pitäisi kuljettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastovirkailija. Sanomattakin selvää, että on häviämässä..
En siis tee tätä työtä tällä hetkellä, koska järjetön kilpailu paikoista!
Harmin paikka, koska todella viihtyisin kirjastossa töissä.
Harmi kun ihmiset käytä kirjastossa virkailjoita mitä varten he ovat siellä. Lainaamistoimituksen voi tehdä automaattikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli viime viikonloppuna mieleen hotellissa ollessamme, että yksi häviävä ammatti on hotellivirkailija. Check-innin voi hoitaa sähköisesti, kuten monesti jo tehdäänkin eli näppäilet koodin ja saat avaimen. Eri asia tietty, jos hotellissa halutaan panostaa elämykselliseen oleskeluun eri oheisjuttuineen.
Omppuhotelleissa on paljon huoria, koska kukaan ei katso perään.
Mutta entä jos hinta olisi kaksinkertainen?
Hyvin siisti ja tyylikäs hotelli, joka muistuttaisi tyylikästä kerrostaloa.
Netissä pitäisi rekisteröityä nimi- ja osoitetietoineen, tehdä varaus ja maksaa etukäteen. Saisi koodin siihen huoneeseensa. Hintavaa ja laadukasta, se olisi avainsana.
Ne Forenomin asunnot on varattu jo juhlapaikanhakijoille.
Vierailija kirjoitti:
Ei taatusti häviä. Olen siivooja.
Niin mut mamut siivoaa halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuskeille kysymys, meinaatteko että maailman tappiin asti tavarat kuljetetaan rekoilla? Jossain vaiheessa maapallo ei kestä tällaista saastuttamista, vaan toiminta hakee uusia muotoja. Tuotetaan lähempänä/ omavaraisesti tai juurikin tulostuksena. Tai kuljetus hoidetaan rautatiellä tai muulla vähemmän saastuttavalla tavalla. Tai onko meillä enää luonnonvaroja, mistä tuottaa tavaraa, joita sitten pitäisi kuljettaa.
Junalla voi kuljettaa vain asemien välillä eikä se sovellu muutenkaan jakeluluontoiseen kuljettamiseen. Vaikka tuotetaan lähellä pitää se kuljettaa asiakkaalle eikä kaikkea edes tuoteta Suomessa kuten esimerkiksi pesukoneita.
Ja vaikka tulostaisi itse omat vehkeensä niin jostain sen tulostimenkin on saatava raaka-aineet?
Terveydenhoitaja, jaa ei kai meiltä työt ihan heti ole loppumassa. Tiedä sitten miten pitkään ennaltaehkäisevään työhön paukkuja pistetään?
Sairaanhoitajilta eivät työ tule loppumaan, mutta aikani olen sh: n töitä tehnyt ja toivoisin että saisin terveydenhoitajana jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Matkatoimistovirkailija . Todellakin häviää.
Lippujen ostaminen tapahtuu 70% netissä jo nyt.Minun onni ihmiset eivät kaikki osaa varata, 100 % ei voida ikinä mennä.
Mutta eläkkeelle en tule pääsemään alaltani.
Meillä työpaikalla käytetään matkatoimistoa ulkomaanmatkojen varaamiseen. Säästyy työntekijöiden aikaa kun ei tarvitsee metsästää hotellia ja matkatoimisto hoitaa lentoliput ja vuokra-auton valmiiksi. Myönnettävä kuitenkin että kahden miljardin liikevaihtoa pyörittävä yritys elättää vain pari-kolme matkatoimiston virkailijaa.
Vapaa-ajan matkat varaan itse. Minnekään tuulipukujen pakettimatkoille en lähde koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa vaan ettet tiedä asiasta yhtään mitään. Kaikki keskitetään nytkin isoihin tuotantolaitoksiin, kaikki pienet lähiyritykset lähinnä menee nurin. Eikä niistäkään rautateitse kuljeteta tavaroita perille asti millään. Tulostatko sä ruokasi, ikkunalasit, rakennusmateriaalit jne. ihan kotona tulevaisuudessa? Enpä usko.
Ei, oma alani on vasta nousussa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan ala tuskin täysin häviää, mutta kutistuminen jatkuu. Olen kääntäjä-toimittaja, kouluttautumassa uudelle alalle selustan turvaamiseksi (oikeustiede).
Minäkin olen kääntäjä ja uskon, että alan työpaikat vähenevät. Toisaalta käännöstekstien tarve lisääntyy edelleen koko ajan. Isompi osa työstä on tulevaisuudessa editointia, vähän kustannustoimittamisen tyyppistä.
Eniten jännittää se, meneekö automaation tuottama lisäarvo kokonaan pääoman omistajille ja isoille toimijoille. Yksittäisten kääntäjien neuvotteluvoima tällaisissa murrosvaiheissa on niin olematon.
Mikä tahansa ammatti on vaarassa, jos siihen liittyy yksi tai monta rutiininomaista työvaihetta. Jopa ns. ihmisläheiset ammatit, sairaanhoitaja voi jutella mukavia samalla kun Puhuva Pää työntää antibioottia suoneen ja kirjaa samalla epikriisiä.
Vierailija kirjoitti:
Toinen farmaseutti tässä. Itse olen sitä mieltä, että 10-20 vuodessa tulee isoja muutoksia. Automatisointi ja robotit, lainsäädäntö muuttuu. Tarvitaanko ihminen toimittamaan resepti? Automaatista lääke ja jostain keskuksesta tarvittavat ohjeet videoyhteyden kautta. Käsikauppalääkkeet saa ruokakaupasta ja huoltoasemilta. Asia erikseen mahdolliset palvelut, jotka muuttuisivat aidosti maksullisiksi. Lääkityksen kokonaisarvio, pienet diagnoosit, mahdolliset rokotukset.... Se, Oisko systeemi lääketurvallisuuden kannalta hyvä, on toinen tarina.
Käsikauppalääkkeiden vapautuminen ruokakauppoihin tappaa monta apteekkia ja vie farmaseuttien työpaikkoja.
Laajemmin ajateltuna geenien tutkiminen muuttaa sairauksien hoitoa. Tekoäly voi korvata lääkärin, miksei korvaisi farmaseutinkin. Lääkitys voi muuttua pillereistä biologisten lääkkeiden suuntaan tai hoidetaankin geeniä, mihin silloin farmaseutteja tarvitaan.
Onhan näitä tulevaisuuden kuvia. Apteekkiväki kuvittelee tornissaan olevansa turvassa.
Tässä oli puhe ammateista jotka ovat häviämässä. Siis juuri nyt tällä hetkellä , niin että se näkyy jo. Kyllähän maailma ja niiden mukana ammatit muuttuvat niin että ei voi tietää mikä ammatti pysyy tulevaisuudessa.
Mutta ei farmaseutin ammatti ole tällä hetkellä häviämässä yhtään mihinkään eikä ole tulossa sellaisia nopeita muutoksia lähiaikoina että voisi sanoa että vaikkapa 10 vuoden kuluttua ei enää farmaseutteja ole.
T. Kolmas farmaseutti
Olen lentoemäntä. Varmaan häviää sitten, kun lentokoneet eivät enää lennä. Tai jos lentoyhtiöt päättävät, että matkustajat pärjäävät omillaan, eikä onnettomuustilanteita varten koulutettua ja ensiaputaitoista henkilökuntaa enää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa vaan ettet tiedä asiasta yhtään mitään. Kaikki keskitetään nytkin isoihin tuotantolaitoksiin, kaikki pienet lähiyritykset lähinnä menee nurin. Eikä niistäkään rautateitse kuljeteta tavaroita perille asti millään. Tulostatko sä ruokasi, ikkunalasit, rakennusmateriaalit jne. ihan kotona tulevaisuudessa? Enpä usko.
Sen lisäksi nämä alkavat painottua ulkomaille. Myös moni työ siirtyy ulkomaille tai sitäkin yritetään välillä väläytellä, että tänne saisi tulla aasialaisia tekemään työt neljäsosalla suomalaisen työntekijän palkasta. Minunkaan työ ei ole maailmasta loppumassa, mutta Suomesta kyllä vähenemässä.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelussa olen töissä. Vaikea on nähdä, että työt tässä loppuisi tai että koneet voisivat työni tehdä. Ihmisen kohtaaminen on ammattini.
Psykologina minulla sama juttu. En pidä robotisaatiota tällä alalla mahdottomana, mutta ihan nykypäivää se ei vielä ole ainakaan kasvokkain tehtävässä työssä. Digipalvelut muuttavat ja muokkaavat työtä seuraavien vuosien aikana työtä silti varmaan paljon, hiukan vanhemmat kollegat kipuilevat tämän kanssa jo nyt.
Mä tykkään kovasti työstäni, mutta voisin tehdä jotain muutakin. Joskus nuorena vastavalmistuneena oli tärkeä juttu olla psykologi, mutta siitä kasvaa onneksi ulos.
En oikeasti tiedä. Aloitin tämän työn 1990-luvun lopulla ja jo siitä toimenkuva ja käytönnöt ovat muuttuneet valtavasti. Ensin työ oli rutiininomaista ns. toimistotyötä - no se automatisoitiin ja valtava osa tästä työstä hävisi. Se oli hyvä muutos, sillä työni muuttui mielenkiintoisemmaksi asiantuntijatyöksi. Seuraava vaihe oli sitten myös näiden töiden automatisointi ja nyt jäljellä on yhä pienenevä asiantuntijatyö ja asiakkaiden ohjaus. Josta en välitä yhtään. Tunnen olevani kuin it-tuki, joka toimii pääsääntöisesti sylkykuppina. Eiköhän tämäkin delegoida virolaisille tai intialaisille.
Vielä kuitenkin toivon, että keplottelen jotenkin eläkeikään asti. Sitten jännitetään onko eläkemaksut olleet ihan turhia, että onko sitä eläkettä. Rahaa ei ole koskaan ollut niin paljoa, että olisin voinut ostaan osakkeita noista yrityksistä, joille kaikki nämä työt siirretään tai jotka muuten hyötyvät automatisaatiosta.
Merkonomi/myyjä. Työpaikkoja on nykyään niheästi tarjolla, ja juurikin itsepalvelukassat vähentävät kassa-myyjien tarvetta. Itse kaupassa asioidessa huomaa usein, miten vähän siellä on palvelua tarjolla myymälän puolella. Täytyy kyllä myöntää, että ammun itseäni jalkaan käyttämällä itsepalvelukassaa sen nopeuden takia. Kauppiaskin tähtää tehokkuuteen, mutta saa mennä hetki, että kaikki kassat muuttuvat itsepalvelupisteiksi. Väitän, että kaikki +70v käyttävät myyjän kassaa, kun eivät usko omiin kykyihinsä selviytyä ostoista yksin. Ja ikäihmiset haluavat sillä päivän ihmiskontaktinsakin.
Onneksi vaihdan terveydenhoitoalalle, mistä työt ei koskaan lopu.