Onko ammattisi häviämässä?
Tunnettu tosiasia on että useimmat ammatit on häviämässä. Jos ei nyt ihan lähitulevaisuudessa, niin ainakin niin pian että useimmat meistä saattaa joutua vaihtamaan alaa ennen eläkeikää ellei halua kortistoon.
Mitä työtä teet ja luuletko että se kuuluu häviävien joukkoon?
Kommentit (172)
Kaupankassat ainakin vähenee, kun itse-palvelukassat lisääntyy.
Matkatoimistovirkailija . Todellakin häviää.
Lippujen ostaminen tapahtuu 70% netissä jo nyt.
Minun onni ihmiset eivät kaikki osaa varata, 100 % ei voida ikinä mennä.
Mutta eläkkeelle en tule pääsemään alaltani.
Työni muuttuu koko ajan, mutta ei tule koskaan häviämään. Työskentelen rikoksista tuomittujen parissa.
Opetan ohjelmointia. En usko, että häviää, vaikka joku tähänkin tulee väittämään, että tekoäly sen koodaamisenkin tulevaisuudessa hoitaa. No ei takuulla hoida vielä mun elinaikanani.
Vierailija kirjoitti:
Kaupankassat ainakin vähenee, kun itse-palvelukassat lisääntyy.
Sen vuoksi en ikinä käytä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Maailman vanhin ammatti lienee nimensä veroinen tulevaisuudessakin.
Jaa kalastaja?
Terv. Pentti Linkola
Joo katoamassa on. Kirjastonhoitaja
Lakimies ja en usko, että työt kokonaan loppuu mutta osittain työn luonne muuttuu. Robotit kykenevät ns. Bulkkihommaan aika helposti (tyyliin sopimusten laadintaan) mutta niin kauan kuin ihmisillä on erimielisyyksiä esim. niiden tulkinnasta, työt eivät tule loppumaan. Työ muuttunee siis yhä enemmän kovaksi asiantuntijatyöksi ja ne helpot alkuvaiheet jää pois.
Muutama tuossa mainitsi, ettei lastenhoitajia tarvittaisi, kun robotit hoitaisi, eivät saisi burn-outia ja sairastellisi. Seuraava ehdotti robotteja kotiin, ettei tarvi viedä lapsia minnekään. Minä ehdotan, ettei tehdä lapsia, otetaan robotti sen sijaan.
Tuli viime viikonloppuna mieleen hotellissa ollessamme, että yksi häviävä ammatti on hotellivirkailija. Check-innin voi hoitaa sähköisesti, kuten monesti jo tehdäänkin eli näppäilet koodin ja saat avaimen. Eri asia tietty, jos hotellissa halutaan panostaa elämykselliseen oleskeluun eri oheisjuttuineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole katoamassa. Olen rekkakuski.
On jo olemassa iteajavia rekkoja kato youtubesta "self driving truck"
Miten luulet niiden pärjäävän SuoMaan talviolosuhteissa 🤣
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun työttömiä riittää niin ei. Näin tuskin ihan heti tulee käymään.
T. Työkkärissä töissä
TE-toimistot lakkautetaan vuonna 2019. Saat maistaa työttömyyttä, toimistotantta.
Vierailija kirjoitti:
Tuli viime viikonloppuna mieleen hotellissa ollessamme, että yksi häviävä ammatti on hotellivirkailija. Check-innin voi hoitaa sähköisesti, kuten monesti jo tehdäänkin eli näppäilet koodin ja saat avaimen. Eri asia tietty, jos hotellissa halutaan panostaa elämykselliseen oleskeluun eri oheisjuttuineen.
Halvemman tason hotelleihin mennään jo monesti jonkinlaisella koodisysteemillä ja monet tämän hintaryhmän asiakkaista ei edes halua nähdä henkilökuntaa. Prostituution voi onkia muuten pois vaikka henkilökuntaa ei olisikaan. Paremman hintatason hotelleissa halutaan sitten tietysti palvelua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole katoamassa. Olen rekkakuski.
On jo olemassa iteajavia rekkoja kato youtubesta "self driving truck"
Plus 3d-tulostamisen kehittyessä tavaraa tarvitsee liikutella yhä vähemmän paikasta toiseen
Itse olen koneistaja, enkä usko että häviää. Perustuu automaatioon jo ehkä 70-luvun lopulta lähtien?
Vierailija kirjoitti:
Omppuhotelleissa on paljon huoria, koska kukaan ei katso perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi,
ja porukka menee sitten samoihin tiloihin missä nuo on olleet :X
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä jos hinta olisi kaksinkertainen?
Hyvin siisti ja tyylikäs hotelli, joka muistuttaisi tyylikästä kerrostaloa.
Netissä pitäisi rekisteröityä nimi- ja osoitetietoineen, tehdä varaus ja maksaa etukäteen. Saisi koodin siihen huoneeseensa. Hintavaa ja laadukasta, se olisi avainsana.
Hotellisiivoojia tarvitaan kuitenkin edelleen, se on varmaa.
Lastensuojelussa olen töissä. Vaikea on nähdä, että työt tässä loppuisi tai että koneet voisivat työni tehdä. Ihmisen kohtaaminen on ammattini.