Aaaah viikonloppu "kotona". Hirveätä huomata miten tänne jääneet on yhä kiinni peruskoulun ja lukion aikaisissa kuvioissa
kuvioissa jotka ovat lakanneet olemasta olemassa meille muille jo vuosia sitten...
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ymmärrän ihmistyyppiä, joka ei lähde mihinkään kotikaupungistaan. Ne ovat sellaisia mukavuudenhaluisia, ehkä hieman kunnianhimottomia tapauksia, jotka nauttivat elämästä pienissä piireissä ja arvostavat duunariammattiaan. Poisluetaan nyt ne isojen kaupunkien asukit, joilla on kaikki, mitä tarvita saattaa, lähellä. Heillä saattaa syynä muuttamattomuudelle olla mm. tottumus ja kotikaupunkifiilistely tyyliin "stadi on mun kotini".
Meinaatko, että tottumus ja kotiseutuhifistely ovat jotenkin erilaisia isoissa kaupungeissa ja pikkupaikkakunnilla? Tai että Helsingissä ei asuisi mukavuudenhalusia ja kunnianhimottomia duunareita? Sanoisin, että näkemyksesti on aika mustavalkoinen.
Olen huomannut saman. Hauskinta on, että ne jotka uhosivat eniten lähtevänsä "hesaan" (hihih) heti kun vaan ovat aikuisia, niin vaikuttavat kaikkein juuttuneimmalta sinne kuvioihin. Mutta heillä ehkä kieltämättä oli vähiten siihen poistumiseen avuja, huonot numerot yms. niin eipä sieltä esim. kouluihin lähdetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ymmärrän ihmistyyppiä, joka ei lähde mihinkään kotikaupungistaan. Ne ovat sellaisia mukavuudenhaluisia, ehkä hieman kunnianhimottomia tapauksia, jotka nauttivat elämästä pienissä piireissä ja arvostavat duunariammattiaan. Poisluetaan nyt ne isojen kaupunkien asukit, joilla on kaikki, mitä tarvita saattaa, lähellä. Heillä saattaa syynä muuttamattomuudelle olla mm. tottumus ja kotikaupunkifiilistely tyyliin "stadi on mun kotini".
Mitä jos onkin kunnianhimoinen, mutta juuri sen takia ei tarvitse/kannata muuttaa mihinkään?
Onko vieraalle paikkakunnalle muuttaminen jokin meriitti, voi lol sentään :D
No kyllä se imo on. Eikö sinusta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Miten musta väännettiin ylimielinen asenneongelmainen, kun menen ravintolassa pyytämään yksinolevaa, mahdollisesti epäsuosittua, ihmistä liittymään seurueeseemme? Vain av:lla voi käydä näin!
Mistään tuppukylästä en ole maininnut mitään. En edes ole maalta.
t. ap
Minä ymmärsin siitä ensimmäisestä kommentistasi niin, että nämä väärän klikin kaverit istuivat pöydässä, johon sinä sitten yksin (?)menit ja että sait siinä pöydässä huonon vastaanoton. Mutta tilanne olikin nyt ilmeisesti se, että sinä olitkin joidenkin omien kavereidesi kanssa pöydässä ja lähdit viereiseen pöytää kutsumaan jotakuta muuta sinne teidän pöytäänne ja kaverisi eivät tästä tykänneet. Jos minulle kävisi noin, minä vain yksinkertaisesti ajattelisin, että ne minun kaverini nyt eivät vain pidä tästä mukaan pyydettävästä henkilöstä. Jos itse en ole tätä yksinäistä tyyppiä nähnyt vuosikausiin, niin oletan, että kaverini ovat parempia arvioimaan, kannattaako tätä tyyppiä kutsua samaan pöytään. He saattavat tietää henkilöstä enemmän kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Just hesarissa oli, että 2/3 jää kotiseudulleen. Meinas tulla aamukahvit näppikselle. No, eipä siinä jos jäävät, mutta se tietysti nyppii, että eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Parempihan se olisi edes käydä katsomassa muualla ja sitten palata kotiseudulle jos se olisi se mieluisin vaihtoehto. Nyt elävät hiukan omassa irrallisessa maailmassaan ja asioiden jäsentäminen on vähän hankalaa kun heillä on jollain tapaa "itsekeskeinen" ajattelutapa.
Mun isä ja äiti ovat asuneet ikänsä pikkukaupungissa ja nyt 60-vuotiaana ovat muuttamassa isoon kaupunkiin kun on rohkeutta kerätty jo vuosi kausia.
Kommenttisi ylä- ja alanuolten suhde on aika tarkkaan tuo 2/3 alaspäin, eli hesarin toimituksessa on taustatyö tehty ilmeisen hyvin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti ihmisiä jotka eivät ole muuttaneet monia kertoja! Itse olen 25v ja muuttanut jo 14 kertaa ensimmäisen muuttoni ollessa pois kotoa 16v nyt asunut tässä asunnossa pitkään 18 kuukautta. Miten jotkut voivat vaan olla samassa asunnossa vuosia!?
Ai olet muuttanut 14 kertaa toiseen kaupunkiin/paikkakunnalle?
Eikun samassa kaupungissa kaikki muutot. Kyse oli siitä miks jotkut jäävtä samaan asuntoon mätänemään.
Siis jos lukiossa ei pitänyt jostain henkilöstä ja vuosien jälkeen ei halua viettää vapaaehtoisesti aikaa tämän henkilön kanssa, se tarkoittaa jämähtämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Jos he ovat tyytyväisiä elämäänsä, niin mitä se sinua kaivelee?
Niin no kun eivät oikein tunnu olevan kun minua tuijottivat silmät pyöreinä kun menin baarissa puhumaan "väärälle tyypille". Väärä tyyppi = lukiossa liikkunut eri klikissä kuin me (lukio oli meille olemassa jotain 7-4 vuotta sitten!)
4-7 vuotta lukiosta 😁. Sähän se oot kauan ehtiny muualla asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos lukiossa ei pitänyt jostain henkilöstä ja vuosien jälkeen ei halua viettää vapaaehtoisesti aikaa tämän henkilön kanssa, se tarkoittaa jämähtämistä?
Totta kai se tarkoittaa! Et kai kuvitellut, että aikuiset ihmiset saisivat ihan itse valita seuransa ja tuttavapiirinsä?
/s, koska kuitenkin joku käsittää väärin ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just hesarissa oli, että 2/3 jää kotiseudulleen. Meinas tulla aamukahvit näppikselle. No, eipä siinä jos jäävät, mutta se tietysti nyppii, että eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Parempihan se olisi edes käydä katsomassa muualla ja sitten palata kotiseudulle jos se olisi se mieluisin vaihtoehto. Nyt elävät hiukan omassa irrallisessa maailmassaan ja asioiden jäsentäminen on vähän hankalaa kun heillä on jollain tapaa "itsekeskeinen" ajattelutapa.
Mun isä ja äiti ovat asuneet ikänsä pikkukaupungissa ja nyt 60-vuotiaana ovat muuttamassa isoon kaupunkiin kun on rohkeutta kerätty jo vuosi kausia.
Helsinkiläiset ei uskalla muuttaa kotoaan, sehän selittää koko tuon jutun. Mitä pienempi paikkakunta, sitä varkemmin sen asukkaat uskaltavat muuttaa muualle, vaikka lopulta palaisivat takaisin. Mutta helsinkiläinen ei uskalla edes Töölöstä Hakaniemeen hakeutua.
Ap:n tavoin olen havainnut omissa helsinkiläistutuissa, että he ovat jumiutuneet siihen teini-iän elämään: samat baarit, samat kaupat, samat harratukset ja harrastusporukat jne. Ei mitään uskallusta kokeilla uutta, makumieltymykset vaatteissa ja ruuassa on samoja kuin 18v iässä. Ja auta armias jos se "oma kampaaja" muuttaa muualle niin alkaa itku siitä, että kuka hiukseni nyt laittaa.
Joo, ollaan me kaikki Helsingissä asuvat juuri tuollaisia ja yleensäkin aika kamalaa sakkia. Mites sitten me Helsinkiin muualta muuttaneet? Helsinkiläisiä mekin olemme niin kaun kun täällä asumme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Jos he ovat tyytyväisiä elämäänsä, niin mitä se sinua kaivelee?
Niin no kun eivät oikein tunnu olevan kun minua tuijottivat silmät pyöreinä kun menin baarissa puhumaan "väärälle tyypille". Väärä tyyppi = lukiossa liikkunut eri klikissä kuin me (lukio oli meille olemassa jotain 7-4 vuotta sitten!)
4-7 vuotta lukiosta 😁. Sähän se oot kauan ehtiny muualla asumaan.
Mikäs tuossa naurattaa? Ilmeisesti noinkin lyhyt aika riittää jo kasvattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset ei uskalla muuttaa kotoaan, sehän selittää koko tuon jutun. Mitä pienempi paikkakunta, sitä varkemmin sen asukkaat uskaltavat muuttaa muualle, vaikka lopulta palaisivat takaisin. Mutta helsinkiläinen ei uskalla edes Töölöstä Hakaniemeen hakeutua.
Ap:n tavoin olen havainnut omissa helsinkiläistutuissa, että he ovat jumiutuneet siihen teini-iän elämään: samat baarit, samat kaupat, samat harratukset ja harrastusporukat jne. Ei mitään uskallusta kokeilla uutta, makumieltymykset vaatteissa ja ruuassa on samoja kuin 18v iässä. Ja auta armias jos se "oma kampaaja" muuttaa muualle niin alkaa itku siitä, että kuka hiukseni nyt laittaa.
Juttu ei siis ole maksumuurin takana. Kannattaa lukea se ennen kuin keksii faktat hatustaan.
Jutussa kerrotaan aika lailla selkeästi, että 84% uusmaalaisista asuu yhä syntymämaakunnassaan. Missä maakunnassa sijaitsee Helsinki? Aivan oikein, Uudellamaalla, ja se on todellakin se maakunta, josta tuon lehtijutun mukaan ei uskalleta muuttaa muualle.
Ja Uudellamaallahan ei asu ihmisiä missään muualla kun Helsingissä? Tuollainen mutkien suoriksi vwtäminen on vähän...no yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän te, jotka aina elvistelette sillä koulutuksellanne ja sillä, kuinka olette jo nuorena muuttaneet tuppukylistä pois isoihin kaupunkeihin, luulette olevanne? Te ette todellisuudessa ole yhtään sen parempia ihmisiä kuin muutkaan, vaikka niissä harhoissanne vain luulette sellaisia olevanne. Moni kotipaikkakunnalleen jäänyt on kuitenkin elää kuitenkin ihan hyvää ja tasapainoista elämää, on vakiduunissa, arki sujuu jne. Sen sijaan moni näistä muualle lähteneistä kouluttautuneista haahuilee vielä sen koulutuksen jälkeenkin elämänsä kanssa, monella on vain pelkkää pätkäduunia ja paljon työttömyyttäkin. Kun ei tavalliset duunit heille kelpaa, kun heti pitäisi olla vain johtajan duunia ja kovalla palkalla jne.
On ihmisiä, joille hyvä elämä ei ole hitaasti tylsyydellä tappavaa ympyrää kodin, lapsen tarhan ja intohimottoman työn välillä. Itseäni puistattaisi tuollainen "ihan hyvä" elämä. Minä haluan, että ainoa elämäni on paljon enemmän.
Mitä pahaa siinä on, jos viihtyy maalla tai pienemmässä kaupungissa? Jos itse on siellä tyytyväinen ja viihtyy, niin keneltä se on pois? Se ei tee ihmisestä yhtään sen parempaa tai fiksumpaa, jos muuttaa isompaan kaupunkiin. Älykkyys ja fiksuus mitataan ihan muilla jutuilla kuin se kuinka isossa kaupungissa asuu. Oon aina tuntenut itteni vähän oudoksi, kun mulla ei ole hinkua muuttaa isoon kaupunkiin nuoresta iästä huolimatta ja tykkään oikeasti syntymäkaupungistani. Nyt muuttamassa sinne takaisin toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän te, jotka aina elvistelette sillä koulutuksellanne ja sillä, kuinka olette jo nuorena muuttaneet tuppukylistä pois isoihin kaupunkeihin, luulette olevanne? Te ette todellisuudessa ole yhtään sen parempia ihmisiä kuin muutkaan, vaikka niissä harhoissanne vain luulette sellaisia olevanne. Moni kotipaikkakunnalleen jäänyt on kuitenkin elää kuitenkin ihan hyvää ja tasapainoista elämää, on vakiduunissa, arki sujuu jne. Sen sijaan moni näistä muualle lähteneistä kouluttautuneista haahuilee vielä sen koulutuksen jälkeenkin elämänsä kanssa, monella on vain pelkkää pätkäduunia ja paljon työttömyyttäkin. Kun ei tavalliset duunit heille kelpaa, kun heti pitäisi olla vain johtajan duunia ja kovalla palkalla jne.
On ihmisiä, joille hyvä elämä ei ole hitaasti tylsyydellä tappavaa ympyrää kodin, lapsen tarhan ja intohimottoman työn välillä. Itseäni puistattaisi tuollainen "ihan hyvä" elämä. Minä haluan, että ainoa elämäni on paljon enemmän.
Eli mitä se "enemmän" sitten on?
Niin ja vaikka tykkäänkin asua pienemmässä kaupungissa, mulla on silti aktiivinen elämä, kehitän itseäni ja teen paljon kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti ihmisiä jotka eivät ole muuttaneet monia kertoja! Itse olen 25v ja muuttanut jo 14 kertaa ensimmäisen muuttoni ollessa pois kotoa 16v nyt asunut tässä asunnossa pitkään 18 kuukautta. Miten jotkut voivat vaan olla samassa asunnossa vuosia!?
Eikun samassa kaupungissa kaikki muutot. Kyse oli siitä miks jotkut jäävtä samaan asuntoon mätänemään.
Jaa. Minulle on aika yks lysti missä kopissa asuu, kunhan keskustaan on lyhyt matka.
Minä en oikein tiedä mitä sellaista on esim. Helsingissä, mitä vaikka jossain Lahdessa ei ole, mutta se on tietysti kiinni siitä mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa peseytyä useammin (ja kuivata itsensä hyvin sen jälkeen), jos alkaa ilmetä mätänemistä..
No, mä olen syntynyt ja kasvanut ja elänyt koko elämäni Espoossa. Nykyinen työpaikka tosin on Helsingissä, jonne kuljen bussilla tai junalla. Pitääkö mun nyt sitten äkkiä muuttaa Kemiin, vai mikä tässä nyt oikein on ongelmana..?