Aaaah viikonloppu "kotona". Hirveätä huomata miten tänne jääneet on yhä kiinni peruskoulun ja lukion aikaisissa kuvioissa
kuvioissa jotka ovat lakanneet olemasta olemassa meille muille jo vuosia sitten...
Kommentit (172)
Siis mitkä kuviot? Minä olen asun syntymäkaupungissani ja kyllä minulla todellakin on ihan erilaiset kuviot kuin lukioaikoina. En ole tekemisissä kuin yhden lukioaikaisen kaverin kanssa. Silloisista poikaystävistä ja hengailuporukoista en tiedä oikein mitään. Kyllä niitä välillä tuolla kylillä näkee, mutta eipä juuri edes kuulumisia tule vaihdettua. Lukioaikana minulla ei myöskään ollut lapsia eikä työpaikkaa, joten siltäkin osin kuvioni ovat ihan toisenlaiset kuin silloin.
No mitä sitten? Jos he ovat tyytyväisiä elämäänsä, niin mitä se sinua kaivelee?
Just hesarissa oli, että 2/3 jää kotiseudulleen. Meinas tulla aamukahvit näppikselle. No, eipä siinä jos jäävät, mutta se tietysti nyppii, että eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Parempihan se olisi edes käydä katsomassa muualla ja sitten palata kotiseudulle jos se olisi se mieluisin vaihtoehto. Nyt elävät hiukan omassa irrallisessa maailmassaan ja asioiden jäsentäminen on vähän hankalaa kun heillä on jollain tapaa "itsekeskeinen" ajattelutapa.
Mun isä ja äiti ovat asuneet ikänsä pikkukaupungissa ja nyt 60-vuotiaana ovat muuttamassa isoon kaupunkiin kun on rohkeutta kerätty jo vuosi kausia.
Vierailija kirjoitti:
Just hesarissa oli, että 2/3 jää kotiseudulleen. Meinas tulla aamukahvit näppikselle. No, eipä siinä jos jäävät, mutta se tietysti nyppii, että eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Parempihan se olisi edes käydä katsomassa muualla ja sitten palata kotiseudulle jos se olisi se mieluisin vaihtoehto. Nyt elävät hiukan omassa irrallisessa maailmassaan ja asioiden jäsentäminen on vähän hankalaa kun heillä on jollain tapaa "itsekeskeinen" ajattelutapa.
Mun isä ja äiti ovat asuneet ikänsä pikkukaupungissa ja nyt 60-vuotiaana ovat muuttamassa isoon kaupunkiin kun on rohkeutta kerätty jo vuosi kausia.
Minä olen asunut kahdessa muussakin kaupungissa kotipaikkakuntani lisäksi. Lasketaankohan minut nyt sitten kotiseudulle jääneeksi, vai ei?
2
En ole huomannut, että Suomessa olisi mitään väliä missä asuu, jos vaan paikkakunnalta töitä ja muu tarvittava löytyy. Kunhan nyt asuu kaupungissa tai maalla sen mukaan miten tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi muita parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Niin no kun eivät oikein tunnu olevan kun minua tuijottivat silmät pyöreinä kun menin baarissa puhumaan "väärälle tyypille". Väärä tyyppi = lukiossa liikkunut eri klikissä kuin me (lukio oli meille olemassa jotain 7-4 vuotta sitten!)
Ap on 20 vuotta ja käymässä äitinsä luona. Syksystä saakka suurkaupungissa Lappeenrannassa opiskellut fuksi ällistyy moukkien maalaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Kyllä näin 10v saa huomata, että ihan samat jutut pätevät kuin peruskoulu-lukioaikaan. Suositut hälläväliäpojat ovat nykyään suosittuja hälläväliämiehiä ja nörtit saavat edelleen olla yksin
Minkälaisen elämän on elänyt jos tuntuu tuolta?!
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset ei uskalla muuttaa kotoaan, sehän selittää koko tuon jutun. Mitä pienempi paikkakunta, sitä varkemmin sen asukkaat uskaltavat muuttaa muualle, vaikka lopulta palaisivat takaisin. Mutta helsinkiläinen ei uskalla edes Töölöstä Hakaniemeen hakeutua.
Ap:n tavoin olen havainnut omissa helsinkiläistutuissa, että he ovat jumiutuneet siihen teini-iän elämään: samat baarit, samat kaupat, samat harratukset ja harrastusporukat jne. Ei mitään uskallusta kokeilla uutta, makumieltymykset vaatteissa ja ruuassa on samoja kuin 18v iässä. Ja auta armias jos se "oma kampaaja" muuttaa muualle niin alkaa itku siitä, että kuka hiukseni nyt laittaa.
Itselläni oli iso muutos kun muutin pienemmästä kaupungista Helsinkiin. Nyt olen asunut täällä, ja seuraavaksi siirroksi tekisi mieli muuttaa ulkomaille. Harmi vaan että siihen tuskin tulee mahdollisuutta, joten isoimmaksi muutoksi jäi tuo Helsinkiin muutto.
Vierailija kirjoitti:
Ap on 20 vuotta ja käymässä äitinsä luona. Syksystä saakka suurkaupungissa Lappeenrannassa opiskellut fuksi ällistyy moukkien maalaisuudesta.
Sinä taas 40 ja katkera kun et koskaan lähtenyt edes sinne Lappeenrantaan?
Joo henkisesti ovat yhä samalla tasolla ja vuodella.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kukaan ei ihmettele ja taivastele niitä, jotka jäävät kotikaupunkiinsa, jos nämä ovat isompia kaupunkeja. Näitähän näistä suurin osa kuitenkin on, koska Helsingistä tai Tampereelta varmaan harvemman tarvitsee työn perässä muuttaa.
Totta. Muistan mikä pettymys oli kun näin lukioaikaista ihastusta kun itse olin muuttanut ensin yliopistoon opiskelemaan ja sen jälkeen Helsingin keskustaan luovaan ja mielenkiintoiseen toimistotyöhön. Tämä tyttö oli kaupan kassana n. 1km vanhasta koulustamme. Huh.
Ne, jotka on lähteneet muualle ja rakentaneet elämää eteenpäin, eivät enää roiku samoissa jutuissa.
Minä muutin Helsingistä maalle, enkä osaa näitä kuvioita nähdä. Yllättävän moni on paluumuuttaja, mutta ei ne kuviot ainakaan minulle asti näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no kun eivät oikein tunnu olevan kun minua tuijottivat silmät pyöreinä kun menin baarissa puhumaan "väärälle tyypille". Väärä tyyppi = lukiossa liikkunut eri klikissä kuin me (lukio oli meille olemassa jotain 7-4 vuotta sitten!)
No kai se nyt oli "väärä tyyppi", jos et ole hänen kanssaan koskaan ollut kaveri ja yhtäkkiä menet juttelemaan. Muistikohan sinua edes.
Ihmiset nyt vaan ovat idiootteja. Sinä, ihan siinä missä kaverisi, tuttavasi, perheenjäsenesi kuin tuntemattomatkin. Idiootteja kaikki.
Mitä tarkoitat? Kyllä näin 10v saa huomata, että ihan samat jutut pätevät kuin peruskoulu-lukioaikaan. Suositut hälläväliäpojat ovat nykyään suosittuja hälläväliämiehiä ja nörtit saavat edelleen olla yksin