Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko reipasta kävelyä kävellä 5km 40:ssä minuutissa?

Vierailija
22.09.2017 |

?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä :) ikää melkein 40v ja nainen olen.

Juu ei. Joko trollaat, tai puhut täyttä paskaa vastoin tietoasi (mittausvirhe), jos siis väität naisena joskus kävelleesi tuota vauhtia 5 kilometriä. 

Olen mies ja aktiivikuntoilija ja kävelen paljon ja aina reippaalla vaudilla. Tuollaiseen vauhtiin pystyn vain tasaisella mutkattomalla tiellä, koska siinä ollaan jo lähes maksimivauhdissa. Minulla on pituutta 183 senttiä ja jalat kohtuu pitkät kokoisekseni. Alle 170 senttinen nainen (joita naiset pääasiassa ovat) joutuisi tikkaamaan tosi tiuhaan, että pääsisi tuollaiseen vauhtiin edes hetkellisesti.

Jokaiselle tätä kommenttia alapeukuttaneelle tavalliselle (ei kilpaurheilevalle) alle 170 senttiselle naiselle tarjoan illallisen, joka pystyy normaalissa vaihtelevassa maastossa (ei yuradalla, eikä lentokentällä yms)  todistettavasti kävelemään 5 kilometriä  40 minuutissa. 

Oisko tämä? Minä iso mies tarjoan illallisen jos sinä pieni nainen muka kävelet blaa blaa..

Miten ihmisellä luetunymmärtäminen voi olla tuolla tasolla???

Eihän se kummankaan koko liittynyt mitenkään uhoamiseen, vaan puhtaaseen konkretiaan siitä, että lyhyt ihminen lyhyemmillä jaloilla ei voi mitenkään päästä samaa vauhtia samalla frekvenssillä, kuin häntä parikymmentä senttiä pidempi ja pidenpijalakinen ihminen. Sukupuoli liittyi tähän asiaan ainoastaan siten, että lainattu kirjoittaja ilmoitti olevansa nainen ja koska naisten keskimitta on keskimäärin jossain 160-170 välimaastossa, niin oli erittäin epätodennäköistä, että kyseinen kirjoittaja olisi lähelläkään 183 senttisen miehen mittaa ja näin siis todennäköisesti huomattavasti lyhytjalkaisempi, joten väitetty 5km 40 minuutissa olisi käytännössä mahdoton saavutta tavalliselta kävelijältä.

Miten ihmeessä joku voi käsittää noi päin persettä ihan selkeästi kirjoitetun viestin, jossa ei ollut tippaakaan sukupuolten välistä jännitettä, vaan ihan puhdasta fysiikkaa-

t: miesfeministi

Vierailija
62/88 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei. Joko trollaat, tai puhut täyttä paskaa vastoin tietoasi (mittausvirhe), jos siis väität naisena joskus kävelleesi tuota vauhtia 5 kilometriä. 

Olen mies ja aktiivikuntoilija ja kävelen paljon ja aina reippaalla vaudilla. Tuollaiseen vauhtiin pystyn vain tasaisella mutkattomalla tiellä, koska siinä ollaan jo lähes maksimivauhdissa. Minulla on pituutta 183 senttiä ja jalat kohtuu pitkät kokoisekseni. Alle 170 senttinen nainen (joita naiset pääasiassa ovat) joutuisi tikkaamaan tosi tiuhaan, että pääsisi tuollaiseen vauhtiin edes hetkellisesti.

Jokaiselle tätä kommenttia alapeukuttaneelle tavalliselle (ei kilpaurheilevalle) alle 170 senttiselle naiselle tarjoan illallisen, joka pystyy normaalissa vaihtelevassa maastossa (ei yuradalla, eikä lentokentällä yms)  todistettavasti kävelemään 5 kilometriä  40 minuutissa. 

Oisko tämä? Minä iso mies tarjoan illallisen jos sinä pieni nainen muka kävelet blaa blaa..

Miten ihmisellä luetunymmärtäminen voi olla tuolla tasolla???

Eihän se kummankaan koko liittynyt mitenkään uhoamiseen, vaan puhtaaseen konkretiaan siitä, että lyhyt ihminen lyhyemmillä jaloilla ei voi mitenkään päästä samaa vauhtia samalla frekvenssillä, kuin häntä parikymmentä senttiä pidempi ja pidenpijalakinen ihminen. Sukupuoli liittyi tähän asiaan ainoastaan siten, että lainattu kirjoittaja ilmoitti olevansa nainen ja koska naisten keskimitta on keskimäärin jossain 160-170 välimaastossa, niin oli erittäin epätodennäköistä, että kyseinen kirjoittaja olisi lähelläkään 183 senttisen miehen mittaa ja näin siis todennäköisesti huomattavasti lyhytjalkaisempi, joten väitetty 5km 40 minuutissa olisi käytännössä mahdoton saavutta tavalliselta kävelijältä.

Miten ihmeessä joku voi käsittää noi päin persettä ihan selkeästi kirjoitetun viestin, jossa ei ollut tippaakaan sukupuolten välistä jännitettä, vaan ihan puhdasta fysiikkaa-

t: miesfeministi

koska kirjoittaja ei puhu pitkistä ja lyhyistä, vaan miehistä ja naisista. Eikä pituus asiaan tosiaan vaikuta, koska mikään laki ei frekvenssiä standardoi. Kirjoittaja voi olla superkunnossa ja vaikka kuin kova juoksija/ hiihtäjä/ whatevs, mutta kävelytekniikka puutteellinen. Pidän uhona sitä, että väitetään että jokin asia on lähes universaalisti mahdotonta vain siksi, että se on itselle vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen se 160cm 7km/h tikkaaja.

Mun työmatka on 12km(noin) jonka kävelen kahteen tuntiin keskimäärin. Ensimmäinen 7km=1h. Kävelen sen myös talvella liukkailla pakkasilla jolloin vauhti toki hitaampi. Maasto on epätasaista mutta pääosin asfalttia, osa hiekkatietä.

Miksi tämä on mahdotonta? En ymmärrä. Jos ette näe kaltaisiani kävelijöitä se johtuu siitä etten käveöe huvikseni vaan siksi että pääsisin töihin. Te ajatte autolla ohi ettekä kiinnitä huomiota vauhtiini siksi. Yhtään kävelijöitä en yleensä joudu ohittamaan kun kyse ei ole mistään lenkkeilystä..

Noin ja keskimäärin. Hyvin tarkkaa.

Mahdotonta ( lähes ) se on sen takia, että ihmisen kävelyvauhti ei ole noin nopea, ellei ole sitten joku tilastollinen poikkeama ja silloin luulisi siihen jonkun jo kiinnittäneen huomiota ja tehneen susta tähden. Pikkuisella reenauksella olisit uusi maailmanmestari pikakävelyssä.

Vierailija
64/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työmatka on 12km(noin) jonka kävelen kahteen tuntiin keskimäärin. Ensimmäinen 7km=1h. Kävelen sen myös talvella liukkailla pakkasilla jolloin vauhti toki hitaampi. Maasto on epätasaista mutta pääosin asfalttia, osa hiekkatietä.

Miksi tämä on mahdotonta? En ymmärrä. Jos ette näe kaltaisiani kävelijöitä se johtuu siitä etten käveöe huvikseni vaan siksi että pääsisin töihin. Te ajatte autolla ohi ettekä kiinnitä huomiota vauhtiini siksi. Yhtään kävelijöitä en yleensä joudu ohittamaan kun kyse ei ole mistään lenkkeilystä..

Mahdotonta ( lähes ) se on sen takia, että ihmisen kävelyvauhti ei ole noin nopea, ellei ole sitten joku tilastollinen poikkeama ja silloin luulisi siihen jonkun jo kiinnittäneen huomiota ja tehneen susta tähden. Pikkuisella reenauksella olisit uusi maailmanmestari pikakävelyssä.

Mihin ihmeeseen perustat väitteen siitä, että normaalin ihmisen kävelyvauhti (silloin, kun tarkoituksella kävelee reippaasti), ei olisi 7 km/h? Siitä on vielä pitkä matka kilpakävelijöiden nopeuksiin. Esim. Essayhin SE 10 kilometrin kävelyssä on noin 42 minuuttia, joka tarkoittaa kaksinkertaista nopeutta (14 km/h).

Toinen helposti 7 km/h tunnissa kävelevä nainen (matka ja aika mitattu Polarin GPS sykemittarilla)

Vierailija
65/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6km tunnissa on reipasta kävelyä, ainakin tavikselle. Kilpakävelijän asteikko on erilainen, samoin supermallin jolla on 1,5 metriset jalat ja askelpituus vastaavasti kaksinkertainen tavikseen verrattuna.

Vierailija
66/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on niin vaikea uskoa että joku osaisi ja jaksaisi kävellä todella nopeasti lenkillä? Ite olen 160cm nainen ja kävelen nopeasti. Esimerkiksi viime viikolla 5km, aikaa meni 45min 52sek. Tällä viikolla 6,8km, aikaa meni 1h 2min 20sek. Minulla on urheilukello jossa gps, mittaa vauhtia, matkaa, aikaa, sijaintia ym ym.

Vierailija
67/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen perustat väitteen siitä, että normaalin ihmisen kävelyvauhti (silloin, kun tarkoituksella kävelee reippaasti), ei olisi 7 km/h? Siitä on vielä pitkä matka kilpakävelijöiden nopeuksiin. Esim. Essayhin SE 10 kilometrin kävelyssä on noin 42 minuuttia, joka tarkoittaa kaksinkertaista nopeutta (14 km/h).

Toinen helposti 7 km/h tunnissa kävelevä nainen (matka ja aika mitattu Polarin GPS sykemittarilla)

Gps saattaa olla yllättävänkin epätarkka kävelynopeudella ja huonolla signaalilla (puiden välissä tai mäkien).

Vierailija
68/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kun koitatte mitata kävelynopeuttanne niin varmistakaa että matka on tarkalleen mitattu. Esim. virallisen urheilukentän kierros sisärataa on sen 400m. 5 Kierrosta olisi tasan 2km ja siitä saa jo jonkun kuvan todellisesta kävelynopeudesta.

Maastossa kulkiessa matka pitäisi oikeastaan mitata joko tarkalta kartalta tarkoitukseen sopivalta mittarilla tai sitten kalibroimalla pyörän matkamittari ja ajamalla lenkki sen kanssa läpi. Gps mittarit voivat heittää yllättävänkin paljon. Itse sain mitatulta 4km matkalta aikanaan gps:llä matkaksi kävellen 5km ja nopeuskin oli vastaavasti laskettu 25% liian suureksi. 

Vierailija
69/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gps saattaa olla yllättävänkin epätarkka kävelynopeudella ja huonolla signaalilla (puiden välissä tai mäkien).

Polarin M400 oli aivan karmea ja tulokset mitä sattuu eri päivinä samalla reitillä. Halpis gps siru. Garmin on myös laskenut laatuaan. Suunnon Ambit3 on aivan toista luokkaa. 

Vierailija
70/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5km ajassa 40min on kyllä todella reipas kävelyvauhti. En kuitenkaan ymmärrä mitä vaikeaa on uskoa että joku pienikokoinen/lyhyt/kuka tahansa kävelisi tuota vauhtia. Aivan varmasti kävelee.

Vierailija
71/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tapauksessani GPS:n mittaama matka on poikkeuksetta sama tai vähän lyhyempi kuin saman reitin matka silloin, kun mittaan sen jostain netin karttapalvelusta. GPS:n antama hetkellinen nopeus voi toki olla täysin epäluotettava, mutta en käytäkään sitä, vaan jaan koko kulkemani matkan (siis GPS:llä mitatun) matkaan käyttämälläni ajalla. Urheilukentällä, jossa matka on mitattu täysin luotettavasti, olen pystynyt kävelemään UKK-testissä nopeudella 8,5 km/h. Maastossa en pääse yhtä nopeasti, mutta mainitsemani 7 km/h onkin selvästi hitaampaa vauhtia.

N52, 160 cm

Vierailija
72/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen 5.5 km 48 minuutissa. 4-6 kertaa viikossa. Joskus jos on sykemittari, niin keskisyke on n. 130. Olen hengästynyt, jaloissa tuntuu. Vauhti on reipas, sillä ohitan aina kaikki muut kävelijät. Juoksijoita en tietenkään.

N45, jonka peruskävelytahti on ollut lapsesta asti reipas

Vierailija
73/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polarin M400 oli aivan karmea ja tulokset mitä sattuu eri päivinä samalla reitillä. Halpis gps siru. Garmin on myös laskenut laatuaan. Suunnon Ambit3 on aivan toista luokkaa. 

Kyllä minullakin on pientä heittoa Polarin antamissa matkoissa, mutta heitot ovat selvästi alle 100 metriä 5 km:n matkalla eli alle 2 %. Tällaisilla heitoilla ei ole merkitystä silloin, kun riidellään siitä, pystyykö joku kävelemään 7 km/h vai onko 6 km/h suunnilleen normaalin ihmisen maksimivauhti.

Polarin Flow-palvelussa pystyy myös tutkimaan kulkemaansa reittiä, jolloin näkee selvästi, onko GPS mitannut oikean reitin vai jostain sivusta.

Vierailija
74/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tapauksessani GPS:n mittaama matka on poikkeuksetta sama tai vähän lyhyempi kuin saman reitin matka silloin, kun mittaan sen jostain netin karttapalvelusta. GPS:n antama hetkellinen nopeus voi toki olla täysin epäluotettava, mutta en käytäkään sitä, vaan jaan koko kulkemani matkan (siis GPS:llä mitatun) matkaan käyttämälläni ajalla. Urheilukentällä, jossa matka on mitattu täysin luotettavasti, olen pystynyt kävelemään UKK-testissä nopeudella 8,5 km/h. Maastossa en pääse yhtä nopeasti, mutta mainitsemani 7 km/h onkin selvästi hitaampaa vauhtia.

N52, 160 cm

Jooei, nettikarttamittarit ei oikeastaan ole nekään tarkkoja.

Vierailija
75/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hölkkäilen kevyesti 7 km/h ja ei ole yksikään kävelijä pyöräteillä tullut ohi. Sukupuolesta riippumatta. Joten todennäköisyys lienee aika pieni, että täältä löytyy pilvin pimein sellaisia.

Vierailija
76/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minullakin on pientä heittoa Polarin antamissa matkoissa, mutta heitot ovat selvästi alle 100 metriä 5 km:n matkalla eli alle 2 %. Tällaisilla heitoilla ei ole merkitystä silloin, kun riidellään siitä, pystyykö joku kävelemään 7 km/h vai onko 6 km/h suunnilleen normaalin ihmisen maksimivauhti.

Polarin Flow-palvelussa pystyy myös tutkimaan kulkemaansa reittiä, jolloin näkee selvästi, onko GPS mitannut oikean reitin vai jostain sivusta.

Mutta katsos kun tuo jankkaaja on jo päättänyt olevansa oikeassa, että sinä vaan et voi olla nopea kävelijä :) En usko että häntä pystyy mitenkään vakuuttamaan, että lyhyt ihminen voisi kävellä niin nopeasti.

Vierailija
77/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta katsos kun tuo jankkaaja on jo päättänyt olevansa oikeassa, että sinä vaan et voi olla nopea kävelijä :) En usko että häntä pystyy mitenkään vakuuttamaan, että lyhyt ihminen voisi kävellä niin nopeasti.

Jaha, palstatrollin päivän teema on hokea ufotarinoita 10km tunnissa leppoisasti kävelevistä vanhoista kääpiöakoista. 

Vierailija
78/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tää kysely saanut paljon melua aikaseksi.. olen ap ja kävin just mittaamassa autolla matkan, se ei olekaan kun 4,5km ja sen siis kävelen 40:ssä minuutissa. Olkoon reipasta tai ei. Hiki tulee ja hyvä mieli :)

Vierailija
79/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelen tosi reippaasti noin 7km tunnissa.

Vierailija
80/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 minuuttia ja noin 10 kilometriä. Askelmittarin mukaan tuona aikana noin 13 000 askelta. Eli hitaasti AP löntystää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi