Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko reipasta kävelyä kävellä 5km 40:ssä minuutissa?

Vierailija
22.09.2017 |

?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin kyllä tuon yläkouluikäisenä 40 minuutissa. Nyt nelikymppisenä menee tunti, koska vauhti on paljon hitaampaa keuhkovaivan takia. Hapenottokyky on niin huono, että kun muut menevät reipasta vauhtia, minä menen äärirajoilla.

Vierailija
82/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen se 160cm 7km/h tikkaaja.

Mun työmatka on 12km(noin) jonka kävelen kahteen tuntiin keskimäärin. Ensimmäinen 7km=1h. Kävelen sen myös talvella liukkailla pakkasilla jolloin vauhti toki hitaampi. Maasto on epätasaista mutta pääosin asfalttia, osa hiekkatietä.

Miksi tämä on mahdotonta? En ymmärrä. Jos ette näe kaltaisiani kävelijöitä se johtuu siitä etten käveöe huvikseni vaan siksi että pääsisin töihin. Te ajatte autolla ohi ettekä kiinnitä huomiota vauhtiini siksi. Yhtään kävelijöitä en yleensä joudu ohittamaan kun kyse ei ole mistään lenkkeilystä..

Noin ja keskimäärin. Hyvin tarkkaa.

Mahdotonta ( lähes ) se on sen takia, että ihmisen kävelyvauhti ei ole noin nopea, ellei ole sitten joku tilastollinen poikkeama ja silloin luulisi siihen jonkun jo kiinnittäneen huomiota ja tehneen susta tähden. Pikkuisella reenauksella olisit uusi maailmanmestari pikakävelyssä.

Mihin ihmeeseen perustat väitteen siitä, että normaalin ihmisen kävelyvauhti (silloin, kun tarkoituksella kävelee reippaasti), ei olisi 7 km/h? Siitä on vielä pitkä matka kilpakävelijöiden nopeuksiin. Esim. Essayhin SE 10 kilometrin kävelyssä on noin 42 minuuttia, joka tarkoittaa kaksinkertaista nopeutta (14 km/h).

Toinen helposti 7 km/h tunnissa kävelevä nainen (matka ja aika mitattu Polarin GPS sykemittarilla)

Gps saattaa olla yllättävänkin epätarkka kävelynopeudella ja huonolla signaalilla (puiden välissä tai mäkien).

Minun tapauksessani GPS:n mittaama matka on poikkeuksetta sama tai vähän lyhyempi kuin saman reitin matka silloin, kun mittaan sen jostain netin karttapalvelusta. GPS:n antama hetkellinen nopeus voi toki olla täysin epäluotettava, mutta en käytäkään sitä, vaan jaan koko kulkemani matkan (siis GPS:llä mitatun) matkaan käyttämälläni ajalla. Urheilukentällä, jossa matka on mitattu täysin luotettavasti, olen pystynyt kävelemään UKK-testissä nopeudella 8,5 km/h. Maastossa en pääse yhtä nopeasti, mutta mainitsemani 7 km/h onkin selvästi hitaampaa vauhtia.

N52, 160 cm

Jooei, nettikarttamittarit ei oikeastaan ole nekään tarkkoja.

Mikä matkamittaus sinulle sitten kelpaa? Olen kyllä mitannut kävelynopeuksiani myös virallisesti mitatulla puolimaratonreitillä (kotini lähellä on lenkki, joka kierretään ko. puolimaratonilla neljä kertaa), ja nämä nopeudet ovat tuntemuksiini verrattuna ihan samaa luokkaa kuin GPS:llä mitattujen kävelylenkkieni nopeudet.

N52, 160 cm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin tämän keskustelun innoittamana käydä kokeilemassa 5 km:n kävelylenkkiä. Aikaa meni 42 min 25 s (keskinopeus vähän yli 7 km/h npeutta). Kävelin reippaasti, mutta en keinotekoisen nopeasti. En missään vaiheessa hengästynyt edes lievästi. Olennaista nopeuden ylläpidossa oli vain se, että piti askelfrekvenssin tarpeeksi tiheänä (149-150 askelta minuutissa).

Olen lyhyt ja lievästi ylipainoinen (160 cm / 69 kg). En ole käynyt tätä ennen kunnollisella lenkillä moneen kuukauteen. Minusta on täysin uskottavaa, että kävelyä säännöllisesti harrastava nainen voi kävellä saman matkan pari minuuttia nopeammin.

Matka (5,01 km) oli mitattu Polarin GPS:llä, ja palvelu näytti paria pientä mittarin tekemää oikaisua lukuunottamatta matkan kartalla samoin kun olin sen kävellyt.

Vierailija
84/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin tämän keskustelun innoittamana käydä kokeilemassa 5 km:n kävelylenkkiä. Aikaa meni 42 min 25 s (keskinopeus vähän yli 7 km/h npeutta). Kävelin reippaasti, mutta en keinotekoisen nopeasti. En missään vaiheessa hengästynyt edes lievästi. Olennaista nopeuden ylläpidossa oli vain se, että piti askelfrekvenssin tarpeeksi tiheänä (149-150 askelta minuutissa).

Olen lyhyt ja lievästi ylipainoinen (160 cm / 69 kg). En ole käynyt tätä ennen kunnollisella lenkillä moneen kuukauteen. Minusta on täysin uskottavaa, että kävelyä säännöllisesti harrastava nainen voi kävellä saman matkan pari minuuttia nopeammin.

Matka (5,01 km) oli mitattu Polarin GPS:llä, ja palvelu näytti paria pientä mittarin tekemää oikaisua lukuunottamatta matkan kartalla samoin kun olin sen kävellyt.

Sinulla on kyllä hyvä kunto jos et tuossa hengästynyt yhtään :)

Vierailija
85/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait tästä keskustelusta on pääteltävä sitten että jossain päin suomea on lyhyiden ja vanhojen naisihmisten heimo joka huitelee hengästymättä kävellen samaa vauhtia kuin tavis pitkäjalkainen joutuu jo hölkkäämään.

Tai sitten matkat on mitattu kalamiesten mitalla.

Vierailija
86/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaista nopeuden ylläpidossa oli vain se, että piti askelfrekvenssin tarpeeksi tiheänä (149-150 askelta minuutissa).

.

Näppisvirhe, tarkoitin 140-150 askelta minuutissa.

83

Vierailija
87/88 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kait tästä keskustelusta on pääteltävä sitten että jossain päin suomea on lyhyiden ja vanhojen naisihmisten heimo joka huitelee hengästymättä kävellen samaa vauhtia kuin tavis pitkäjalkainen joutuu jo hölkkäämään.

Tai sitten matkat on mitattu kalamiesten mitalla.

Tirsk

Vierailija
88/88 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen se 160cm 7km/h tikkaaja.

Mun työmatka on 12km(noin) jonka kävelen kahteen tuntiin keskimäärin. Ensimmäinen 7km=1h. Kävelen sen myös talvella liukkailla pakkasilla jolloin vauhti toki hitaampi. Maasto on epätasaista mutta pääosin asfalttia, osa hiekkatietä.

Miksi tämä on mahdotonta? En ymmärrä. Jos ette näe kaltaisiani kävelijöitä se johtuu siitä etten käveöe huvikseni vaan siksi että pääsisin töihin. Te ajatte autolla ohi ettekä kiinnitä huomiota vauhtiini siksi. Yhtään kävelijöitä en yleensä joudu ohittamaan kun kyse ei ole mistään lenkkeilystä..

Noin ja keskimäärin. Hyvin tarkkaa.

Mahdotonta ( lähes ) se on sen takia, että ihmisen kävelyvauhti ei ole noin nopea, ellei ole sitten joku tilastollinen poikkeama ja silloin luulisi siihen jonkun jo kiinnittäneen huomiota ja tehneen susta tähden. Pikkuisella reenauksella olisit uusi maailmanmestari pikakävelyssä.

Kahden tunnin kävely töihin voidaan mielestäni laskea jo "pikkuiseksi reenaukseksi".

Olen tehnyt itsekin kahden tunnin kävelylenkkejä voin sanoa, että se käy treenistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi