Onko reipasta kävelyä kävellä 5km 40:ssä minuutissa?
Kommentit (88)
Tää palsta on aina täynnä näitä pikakävelijöitä, kumma kun niitä ei tuolla luonnossa kuitenkaan näe.
Mää oon 165 senttinen 40-vuotias nainen ja siihen nähden, että lähes poikkeuksetta ohitan kaikki muut lenkkeilijät, miehetkin, niin olen melko nopea kävelijä ja mun keskivauhti on yleensä ainoastaan 6km/h, jos oikein yritän, niin 6,5. Olen kävellyt aina ja kilometrejä tulee n. 50 viikossa, joten hieman ihmettelen minäkin noita 7km/h kipittäviä.
Itsellä menee noin 50 minuuttia 5 km:n eli minusta ainakin reipas vauhti sinulla.
"Me 2 mummoa kävellään aamusin 6km ja aikaa menee 40min. Rivakasti kävellään, mutta ei hölkätä."
Vauhti olisi 6 minuuttia 40 sekuntia/kilometri. Ette taatusti kävele tätä vauhtia ellette ole entisiä kilpakävelijöitä.
Reipas kävelyvauhti on noin 10 minuuttia/kilometri, joten tuo teidän vauhtinne edellyttää välttämättä juoksemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän liikunta on aina hyvästä, mutta 30 minuuttia kävelyä juoksumatolla (kaltevuudesta huolimatta) ei vielä kovin rasittavaa liikuntaa ole edes +60 vuotiaalle, mutta siis toki huomattavasti paljon parempi kuin 0 minuuttia kävelyä, tai mitä vaan.
Ihan mielenkiinnosta, miksi kävelet juksumatolla, etkä luonnossa?
Voihan perse! Justiinsa, kun olen ollut niin tyytyväinen itseeni. :) Juoksumatto on täällä meillä päin ainoa vaihtoehto, kun ulkona on päivisin yleensä tommoset 40 plusastetta, kesällä liki 50. En asu Suomessa. Eiks sillä kaltevuudella ole siis juurikaan merkitystä... ? Mitä tekisit, jos olisit minä... ? Eli siis sellainen, joka ei halua hölkätä/juosta. En vaan tykkää muusta kuin kävelystä.
Noh, minulla ei ole kokemusta Saharan autiomaasta, tai vastaavista paikoista, joten en osaa oikein sanoa, mitä kyseisenlaisessa paikassa tekisin. Ehkä saattaisin sitä juoksumatolla kävelyä testata, jos samalla voisi lueskella nettiä, tai katsella teeveetä.
Kuitenkin lähtisin siitä, että lisäisin suorituksen kestoa ja ehkä vähän rasitustasoakin. Toki siis eri kerroilla vähän eri määriä ja eri rasitustasoja. Noin karkeasti vähintään kolme varttia, tai mieluummin tunti olisi hyvä kävellä kerralla. Itse kävelen noin 1,5- 2 tuntia kerralla, eli maastosta riippuen 9-14 kilometriä.
Mulle ihan normi kävely tahti, nyt ymmärrän miksi mies kysyy aina mihin kiire....
Mä kävelen töihin 3,7 km 45 minuuttia enkä kyllä jaksaisi enempää hikoilematta. Matkalle tosin osuu muutamat liikennevalot. Mutta osa menee ohi ja osa on selkeästi vanhempia kuin minä.
Aloittaessani juoksuharrastusta hölkkäsin pk-lenkit tuota vauhtia. Oikein reipas kävely on minulle 9min/km eli viiten kilsaan menee 45 min. Minulle siis tuo ap:n vauhti on ihan ylireipasta.
7,5 km/h on jo hölkkävauhtia. Jos olet pitkä mies tai kilpakävelijä niin saatan uskoa, että olet noin kovaa kävellyt tuon matkan, mutta jos et niin, mittalaitteissasi on vikaa. Itse treenaan viisi kertaa viikossa ja kestävyyskuntoni on hyvä. Olen vajaa 170 cm pitkä ja ei minun kropallani kyllä tuollaista vauhtia kävellä kuin ehkä ihan hetkellisesti vaikka kunto varmasti kestäisikin. Ei se vain ole fyysisesti normaalilla kävelytyylillä mahdollista minulle tai ylipäätään kellekään muulle samanpituiselle. Kilpakävelytyyli on eri asia sitten.
Oma kokemukseni on se, että useimmat näistä matkan pituudella ja vauhdilla kehuskelijoista, joiden suoritukset ovat kuin huippu-urheilijoilla, eivät ole oikeasti käyttäneet mitään luotettavia suoritusta mittaavia laitteita. Tai välttämättä mitään laitteita ollenkaan vaan kaikki perustuu mutuun. "No se matka tuntui 15 kilometriltä!!" Juu saattoi varmasti tuntua, mutta ei se muuta sitä, että oikeasti se oli 5km.
Tällainen samantyyppinen keskustelu oli joskus 10 km juoksemisesta. Siinä useampi (joista varmasti osa porvoosta) ilmoitti pystyvänsä juoksemaan 10 km puoleen tuntiin. Mikä on siis varsinkin naisilta aivan huipputason suoritus.
Eli kaikille teille, ketkä nyt vähättelette omaa kävelyvauhtianne: Suurin osa tämän ketjun viesteistä on paskapuhetta!
Vierailija kirjoitti:
"Me 2 mummoa kävellään aamusin 6km ja aikaa menee 40min. Rivakasti kävellään, mutta ei hölkätä."
Vauhti olisi 6 minuuttia 40 sekuntia/kilometri. Ette taatusti kävele tätä vauhtia ellette ole entisiä kilpakävelijöitä.
Reipas kävelyvauhti on noin 10 minuuttia/kilometri, joten tuo teidän vauhtinne edellyttää välttämättä juoksemista.
Näin me mummot mennään ja talvella lumessa matkaan menee tunti. Uskokaa tai älkää. Eikä me mitään kilpakävelyä harrasteta, kunhan puretaan stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän liikunta on aina hyvästä, mutta 30 minuuttia kävelyä juoksumatolla (kaltevuudesta huolimatta) ei vielä kovin rasittavaa liikuntaa ole edes +60 vuotiaalle, mutta siis toki huomattavasti paljon parempi kuin 0 minuuttia kävelyä, tai mitä vaan.
Ihan mielenkiinnosta, miksi kävelet juksumatolla, etkä luonnossa?
Voihan perse! Justiinsa, kun olen ollut niin tyytyväinen itseeni. :) Juoksumatto on täällä meillä päin ainoa vaihtoehto, kun ulkona on päivisin yleensä tommoset 40 plusastetta, kesällä liki 50. En asu Suomessa. Eiks sillä kaltevuudella ole siis juurikaan merkitystä... ? Mitä tekisit, jos olisit minä... ? Eli siis sellainen, joka ei halua hölkätä/juosta. En vaan tykkää muusta kuin kävelystä.
Asut jossain öljyvaltiossa? Asuin Kuwaitissa pari vuotta ja neljä kuukautta vuodesta juoksin matolla, mutta muuten ulkona. Auringonlaskun jälkeen tietenkin. Kuumuuteenkin tottui jonkun verran.
4 km 40:ssä minuutissa on reipasta kävelyä. "reipas" on vähän epäselvä termi, mutta tuo vauhti on siis sellaista mitä normaalikuntoisen pitäisi jaksaa pitempiäkin matkoja, eikä vain tunnin pyrähdystä. 5km 40:ssä minuutissa eli 7,5 km/h on pikamarssia, jota ei jaksa tuntikaupalla.
Noh. Kävelen hyvässä puolimaratonkunnossa 8 min/ km, oon usein lenkkeillyt miehen kans niin et mä kävelen kovaa ja mies hölkkää hitaasti. Olen lyhyt, mut ei sillä oo mitään tekemistä vauhdin kanssa, kun lyhkäset jalat myös liikkuu nopsaan. Tuota vauhtia jaksan noin kympin, just tän hetkisellä kunnolla vauhtiin saa kyllä lisäillä 15 sek/ kilsa.
Ette vaan yritä kävellä nopeaan. Tosi monet tarkkaa juoksuvauhtiaan, mutta kävellessä eivät samaa tee. Myös ruumiinrakenne vaikuttaa, mulla on kevyet raajat ja hyvin liikkuva alaselkä. Juosten en toisaalta pääse kuin jokin verran kovempaa, pidän utooppisena sitä et juoksisin kympin tuntiin. Mut oon silti kävellyt sen 1:20 aikaan normitiellä. Jos siis sateelliteihin on luottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin me mummot mennään ja talvella lumessa matkaan menee tunti. Uskokaa tai älkää. Eikä me mitään kilpakävelyä harrasteta, kunhan puretaan stressiä.
No ei uskota ei, kun tuo on jo fyysisestikin täysin mahdotonta.
Ja naisille uhoovalle äijälle mietintään: mites me mammat jotkat vedetään rivakoita tunnin parin lenkkejä mäkisessä maastossa vaunut tai rattaat lisäpainona? Vähän on kevyttä sen jälkeen lähteä rantatielle yksin tallaamaan. 52.
Minulle olisi rivakka tahti, mutta olenkin pienikokoinen nainen. Minulla on tosi nopea askel, mutta jalat lyhyet. Silti kävelen paljon nopeammin kuin monet miehet :D
Vierailija kirjoitti:
Ja naisille uhoovalle äijälle mietintään: mites me mammat jotkat vedetään rivakoita tunnin parin lenkkejä mäkisessä maastossa vaunut tai rattaat lisäpainona? Vähän on kevyttä sen jälkeen lähteä rantatielle yksin tallaamaan. 52.
Naisille uhoova äijä??? Enpä moista tässä ketjussa havainnut. Tarkennatko hieman, ketä kirjoittajaa mahtanet tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman päälle 60-vuotias pienikokoinen nainen (50 kg/153 cm). Kävelen taloyhtiön juoksumatolla viitenä päivänä viikossa. Koska jalat ovat aika lyhyet, olen päätynyt kilometrivauhtiin merkinnällä 5, 5 km/h, sillä en halua hölkätä. Sitä vastoin nostan kävelyn aikana kaltevuutta (gradient). Aloitan yleensä sellaisesta kaltevuusluvusta kuin 6.5 ja päädyn jonnekin 12.0. Tällä tavalla kävelen 2, 7 kilometriä 30 minuutissa. Enää ei juuri tule hikikään. Koska en ole ennen käynyt kuntosalilla, en oikein osaa arvioida, minkälaisesta liikunnasta on kyse. Liian lepsua? Riittävää tällaiselle mummelille? Mielipiteitä, pliis.
Jos ei tule selkeästi hiki, silloin voi hieman lisätä rasittavuutta. Ihan hyvää perusliikuntaa kaltevuus huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä :) ikää melkein 40v ja nainen olen.
Juu ei. Joko trollaat, tai puhut täyttä paskaa vastoin tietoasi (mittausvirhe), jos siis väität naisena joskus kävelleesi tuota vauhtia 5 kilometriä.
Olen mies ja aktiivikuntoilija ja kävelen paljon ja aina reippaalla vaudilla. Tuollaiseen vauhtiin pystyn vain tasaisella mutkattomalla tiellä, koska siinä ollaan jo lähes maksimivauhdissa. Minulla on pituutta 183 senttiä ja jalat kohtuu pitkät kokoisekseni. Alle 170 senttinen nainen (joita naiset pääasiassa ovat) joutuisi tikkaamaan tosi tiuhaan, että pääsisi tuollaiseen vauhtiin edes hetkellisesti.
Jokaiselle tätä kommenttia alapeukuttaneelle tavalliselle (ei kilpaurheilevalle) alle 170 senttiselle naiselle tarjoan illallisen, joka pystyy normaalissa vaihtelevassa maastossa (ei yuradalla, eikä lentokentällä yms) todistettavasti kävelemään 5 kilometriä 40 minuutissa.
Oisko tämä? Minä iso mies tarjoan illallisen jos sinä pieni nainen muka kävelet blaa blaa..
Mä olen se 160cm 7km/h tikkaaja.
Mun työmatka on 12km(noin) jonka kävelen kahteen tuntiin keskimäärin. Ensimmäinen 7km=1h. Kävelen sen myös talvella liukkailla pakkasilla jolloin vauhti toki hitaampi. Maasto on epätasaista mutta pääosin asfalttia, osa hiekkatietä.
Miksi tämä on mahdotonta? En ymmärrä. Jos ette näe kaltaisiani kävelijöitä se johtuu siitä etten käveöe huvikseni vaan siksi että pääsisin töihin. Te ajatte autolla ohi ettekä kiinnitä huomiota vauhtiini siksi. Yhtään kävelijöitä en yleensä joudu ohittamaan kun kyse ei ole mistään lenkkeilystä..
Olen 160-senttinen, yli 50-vuotias nainen. Kävelen maastossa helposti 7 km/h, mutta sitä nopeampi vauhti vaatii jo selvää yritystä ja keskittymistä (matka ja aika mitattu Polarin M400 GPS sykemittarilla). Urheilukentällä olen kävellyt 2 km keskinopeudella 8,5 km /h, mutta se vaati jo tiukkaa keskittymistä joka ainoaan askeleeseen.
Epäilen, että ketjun 6 km 40 minuutissa kävelevillä mummoilla on pieni epätarkkuus joko matkan tai ajan mittaamisessa. Sen sijaan ap:n tulos on vielä mahdollisen rajoissa.