Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!
Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.
Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.
Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.
Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.
Kommentit (329)
Kuulin yhdeltä tutulta että häntä oltiin laittamassa työkokeiluun (9e/pv) kauppaan duuniin. Rupes kuitenkin vaatimalla vaatimaan palkkatyötä samasta puljusta, ja sen myös hän sai. :D Eli ei kannata ehkä alistua heti siihen palkattomaan harjoitteluun tai kokeiluun.
jos tarjotaan taas pakkotyötä niin haen heti oikeeta duunia esi lentokentältä
ei hitto ei mitä paskaa se olikaan olla 4,5 tuntia pakkotyössä
2 kertaaollut toinen oli se kierrätystori tai kirppari ja toinen oli sellainen jossa laitettiin mainoskylttejä kaupungille, se oli siitä hyvä että pomo olii vaha lukiokaverinija kun duunit oli tehty eli 2 tunnissa niin sai mennä himaan vaika piti olla 4,5 tuntia
naappurin firmassa oli sama homma jäbät vaan joutui istumaan sen 4,5 tuntia kun me mentiin himaan ja perjantait pidettiin aina vapaata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ollut, ymmärrän. Onneksi työkavereista löytyi muutama helmi asennevammaisten pilvenpolttajien joukosta. On kai se kuitenkin hyvä, ettei cv:ssä ole aukkoja.
Ei kai kukaan joka oikeasti töihin haluaa vielä joskus merkitse tuota cv:hen?
Ei tietenkään merkitse, eikä edes mene. Hankkii työpaikan vuokrafirman kautta.
Ettekö osaa toimia?
Eihän kukaan itseään arvostava av-mamma lähde vuokrafirman kautta töihin, kun eihän se ole oikeaa työtä. Niin on täällä monta kertaa todettu.
t: vuokratyöntekijä
siinä firmassa tosin tehtiin duunia myös pomon mökillä, eli yksi teki laituria koko kesän siellä ja me kannettiin puita....siis kaupunki tai kela maksoi kaiken ja pomo sai ilmaista työvoimaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen.
... mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla.
Kuka pakottaa? Pakottaminen on lainvastainen rikos.
On käynyt pikemminkin niin, että sinut on painostettu allekirjoittamaan itsellesi huonoja sopimuksia, joiden nojalla lahjoittelet sitten aikaasi noissa tempputöissä.
Ensi kerralla lue sinulle tarjotut paperit tarkemmin läpi, kynällä yliviivaat ne kohdat mitkä ei miellytä. Lisäksi luet muutamia lakipykäliä työlainsäädännöstä, tässä maassa ei ole kenenkään PAKKO tehdä mitään työtä jos ei halua.
Oman työllistymissuunnitelman teet toki, ja jos joku yrittää sotkea siihen muita tekstejä kuin itse koet hyväksi, korjaat sen suunnitelman aina takaisin omaksesi.
Ja monta muutakin asiaa. Kannattaisi varmaan opetella pitämään omat puolensa, tarjolla pitää olla, mutta se ei tarkoita sitä että sinun pitäisi tehdä mitä tahansa mihin tahansa hintaa, vaan sinä olet markkinoilla sopimassa asioista aivan kuten kuka tahansa muukin, ja huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa.
Karensseilla pallottelut ei myöskään hyödytä Suomea mitenkään, koko lasku siirtyy vain lopulta toimeentulotukisummien kasvuksi ja siinä ohessa aiheutuu taas lukuisa määrä turhaa virkamiespyörittelyä erilaisten paperien käsittelyssä.
Sinulta ei voida kieltää elämistä ja toimeentuloa tässä maassa minkään TE-toimiston tai hallituksen taloudellisten toivomusten takia. Voit aivan yhtä hyvin ohjeistaa TE-toimistoa ja hallitusta lähettelemään työllisyystoivomuksensa myös joulupukille, Joulupukilta saattaa joskus hyvänä päivänä saada lahjojakin, mutta sinun ei tarvitse olla Joulupukki.
Paitsi että tuo "huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa"- ei sikäli ihan päde, että mikäli sitä sopimusta ei allekirjoita ja kieltäytyy toimenpiteistä, niin saattaapi karenssi pamahtaa päälle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos valtion maksama rahallinen korvaus työttömyysajasta kelpaa, niin silloin kannattaa kelvata myös ne toimenpiteet joihin työttömyyden aikana ohjataan.
Mut kun noilla hommilla ei ole mitään tekemistä työllistymisen kanssa. Eihän muakaan ois haluttu päästää tuollaiselta pajalta oikeisiin palkkatöihin, kun mulla ois mahdollisuus HARJOITELLA siellä työssäkäyvän arkea ilmaiseksi, ilman palkkaa siis.
Arvatkaapa huviksenne kuuntelinko TYÖVALMENTAJAN ohjetta kieltäytyä palkkatyöstä ja jäädä tuonne harjoittelemaan "työelämässä tarvittavia taitoja" , kun voihan sitä oikeaa työpaikkaa kysellä myöhemminkin (siis puolen vuoden päästä) onko vielä paikka auki. Lisäksi lupasi että saan tulla takaisin työpajalle jos palkkatyössä en viihdy tai halua olla jostakin syystä.
Jos nyt työvalmentajani sattuisi tätä lukemaan niin terveisiä vaan, en ole vielä katunut.Aijaa, mitä olen itse ollut noissa, on nimenomaan kannustettu palkkatöihin ja iloittu, jos joku sellaisen sai.
Kyllähän siellä cv:tä kovasti tehtiin jne mutta kun minä sain sen työn hommattua itse ennenkun sain tuolla cv:n edes valmiiksi asti tehtyä. Kai se sitä työvalmentajaa harmitti kun ihan itse löysin työtä enkä hänen ohjeittensa avulla. Kuulostaa hullulta mutta totta.
Päiväkotiin lapsia hoitamaan, siellä tarvitaan lisäkäsiä.
Tai vanhainkotiin hoitoapulaiseksi.
Tai kouluun. Lähihoitajakouluun pääsee kaikki.
Bussikuskiksi
Roskakuskiksi
Siivoamaan pääsee ilman koulutusta
Joo, tiedän, ei kiinnosta, kun pitäis saada sellanen jakkupukuduuni hyvällä palkalla nyyh!
Vierailija kirjoitti:
Kävin ketjussa mainittujen kierrätyskeskusten sivuilla, ja ainakin yhdellä sivulla sanottiin selvästi että tarjoavat pääasiassa palkkatuettuja työpaikkoja (= oikeita töitä työsopimuksella, ei harjoitteluja). Siihen on varmaan omat syynsä miksi jotkut ohjataan harjoitteluun?
Ei siihen ole mitään syytä. Toki aina joku otetaan palkkatuella, mutta jos vaan olet työtön niin karenssin uhalla noita harjoitteluja "tarjotaan". Itse olen sittemmin työllistynyt, ihan itse, en tuon työpajan tai työkkärin avulla, enkä näe mitään apua tuosta minulle olleen, päinvastoin se oli tosi lannistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotiin lapsia hoitamaan, siellä tarvitaan lisäkäsiä.
Tai vanhainkotiin hoitoapulaiseksi.
Tai kouluun. Lähihoitajakouluun pääsee kaikki.
Bussikuskiksi
Roskakuskiksi
Siivoamaan pääsee ilman koulutusta
Joo, tiedän, ei kiinnosta, kun pitäis saada sellanen jakkupukuduuni hyvällä palkalla nyyh!
Luuletko että noihin töihin vaan mennään tai että niillä olis pulaa työnhakijoista?
Eikä ole mitään selittelyä, olen itse töissä.
Bussikuskiksi, B-kortillako? Roskakuskiksi, kuka vaan, vaikka kortiton, ei pääse. Hoitoapulaiseksi, ei mennä noin vain. Lähihoitajakoulutukseen on myös tietyt vaatimukset, etenkin terveysvaatimukset. Siivoomaan ei pääse ilman koulutusta.
Olen tehnyt ikäni töitä hallinnossa, samoin IT-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin ketjussa mainittujen kierrätyskeskusten sivuilla, ja ainakin yhdellä sivulla sanottiin selvästi että tarjoavat pääasiassa palkkatuettuja työpaikkoja (= oikeita töitä työsopimuksella, ei harjoitteluja). Siihen on varmaan omat syynsä miksi jotkut ohjataan harjoitteluun?
Ei siihen ole mitään syytä. Toki aina joku otetaan palkkatuella, mutta jos vaan olet työtön niin karenssin uhalla noita harjoitteluja "tarjotaan". Itse olen sittemmin työllistynyt, ihan itse, en tuon työpajan tai työkkärin avulla, enkä näe mitään apua tuosta minulle olleen, päinvastoin se oli tosi lannistavaa.
Anteeksi, mutta tähän en usko. Jos palkkatukia on käytettävissä ja työtön henkilö voi sitä saada, niin miksi sitä ei käytettäisi. Parempihan se on kaikkien kannalta. En nyt jaksa lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin mutta sen verran tiedän että tässä maassa _aivan kaikkeen_ on syynsä, sääntönsä ja lakinsa. Jos työttömällä on mahdollisuus työsuhteeseen palkkatuella niin te-toimiston tehtävä ja tavoite nimenomaan on tähdätä siihen.
Sitä paitsi, jos palkkatukea voi käyttää niin miksi työtön ei sitten etsisi paikkaa johon palkkatuella pääsee? Jos joku paikka tarjoaa työharjoittelua niin joku muu paikka varmasti ottaa palkkatuella mieluusti.
Lakiin on kirjattu ; työvoima on valtion erityisessä suojeluksessa.
Asiahan ei enää tämän hallituksen aikana ole näin. Työttömästä on tehty syyllinen.
Helpompaa on uudella maahanmuuttajalla kuin työttömällä.
Pakko ei ole kuin kuolla mutta työ- ym. muihin työelämän kokeiluihin pakotetaan karenssin uhalla.
Pyytäkää kirjallisena itsellenne kopio sopimuksesta jos joudutte johonkin työelämän kokeiluun.
Sanokaa että äänitätte sopimuksen teko hetkellä kaiken. On jo kaikkien työttömien aika nousta vastustamaan hallituksen toimia jotka heikentävät työttömien asemaa ja syyllistävät työttömiä.
Suurin osa työttömistä lähtisi töihin heti jos vaan normaalia palkkatöitä olisi kahdeksan tuntia päivässä ja olisi vakipaikka.
Moni jo tekee sen että jättäytyy yhteiskunnan ulkopuolelle ja osa heistä ottaa rahansa mistä vaan saavat vaikka lakia rikkoen.
Jos saatte karenssia niin suosittelen seuraavaa; omaisuutta saa olla n.2000€:n auto. Omistusasunto jos on riittävän pieni niin siihen saa asumistukea. Hävittäkää kaikki muu omaisuus pois tavalla tai toisella.
Pankkitilillä ei kannata pitää rahaa. Sitten vaan hakemus Kelaan toimeentulotukea varten.
Mikään hallitus ei ole pystynyt kitkemään työttömyyttä pois lähes 30 vuoteen. Se on perussyy nykyiseen tilanteeseen ja mielestäni pitäisi keskittyä oikeasti työllisyyden parantamiseen eikä käyttää mitään
poppa konsteja. Jos itse osaisin poistaa työttömyyden niin sen tekisin...
Kun tulee tarpeeksi syvä kuilu rikkaiden ja köyhien välille niin asiat etenevät tietyllä mallilla, sen jo historiakin todistaa.
Jos Trump hyökkää Pohjois-Koreaan niin se ratkaisee monta ongelmaa mutta toisi tullessaan ehkä enemmän erilaisia ongelmia.
Sodan jälkeen on aina ollut nousukausi.
Nyt lähden Alkoon. Hauskaa viikonloppua.
Kirjoitit hyvin asiallisesti ja kauniisti. Harmillista on ettei vaihtoehtopaikkoja ole missä voisi tehdä enemmän mieleistä työtä.
Niin kenelle tuossa tilanteessa voi asiasta sanoa että jokaisen päivän jälkeen on olotila että henkisesti hajoaa. Se ei varmaankaan ole tarkoitus. Ehkä terveysasemalle ensisijaisesti sanomaan että voit henkisesti kierrätyskeskuksessa työskennelläsi huonosti.
Joku voisi tykätä mutta ei kaikki.
Ikävää kuulla että muut työntekijät siis vakituiset käyttäytyvät huonosti kaupassa kävijöitä kohtaan vaikka seläntakana puhuvatkin. Itse tykkään käydä joskus kierrätyskeskusessa ostoksilla.
Kommentin 62 kirjoittaja: kiitos hyvistä vihjeistä!
Aion kokeilla. Terkuin nimim. "Yksi työtä etsivä"
Jos itse joutuisin näihin orjatöihin, olisin sairauslomalla koko ajan. Onneksi 55 vuotiaalla on jo vaivoja mitä valitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta tähän en usko. Jos palkkatukia on käytettävissä ja työtön henkilö voi sitä saada, niin miksi sitä ei käytettäisi. Parempihan se on kaikkien kannalta. En nyt jaksa lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin mutta sen verran tiedän että tässä maassa _aivan kaikkeen_ on syynsä, sääntönsä ja lakinsa. Jos työttömällä on mahdollisuus työsuhteeseen palkkatuella niin te-toimiston tehtävä ja tavoite nimenomaan on tähdätä siihen.
Sitä paitsi, jos palkkatukea voi käyttää niin miksi työtön ei sitten etsisi paikkaa johon palkkatuella pääsee? Jos joku paikka tarjoaa työharjoittelua niin joku muu paikka varmasti ottaa palkkatuella mieluusti.
Palkkatukea kannattaa todella mainostaa työnantajille, nimim. sain palkkatukipaikan itse hakemalla ja jäin samaan organisaatioon palkkatuen loputtua. Palkkatukityösuhde on ehdoiltaan aivan samanlainen kuin muutkin määräaikaiset työt.
Yhdyn niihin kommentteihin joiden mukaan työkokeilu sopii joillekin, ei kaikille. Jos henkilöllä ei ole mitään osaamista tai koulutusta, on työkokeilu yksi keino kokeilla kiinnostavaa alaa. Ammattitaitoiselle henkilölle jolla ei ole esim elämänhallinnallisia ongelmia ei työkokeilu ole oikea vaihtoehto.
Riippuu varmaan paikasta ja on siellä kotikaupunginkin kk:ssa asiallistakin porukkaa töissä. Mutta pari tyyppiä veti mieluummin sätkää kun tuli auttamaan sähköromujen nostossa keräyskonttiin. Viittoilivat vain, että sinne. KK:ssa on (ainakin tämän kylän) karmea tupakanlöyhkä :( en tiedä, tupakoidaanko siellä sisällä (ainakin nämä kaksi tekivät niin) ihan normisti vai tuleeko se niistä tavaroista. Jotkut kertovat, etteivät millään ota sinne tavaraa. Mutta sitten siellä kaupataan ihan romuakin, esimerkkinä kauniin sininen juomalasi (pariton, ei arvokas, reunasta vielä rikki). Kuka ostaa risan juomalasin? En voinut siinä tupakanlöyhkässä enempää edes valikoimaan perehtyä. Tiedän tosin, että ainakin Helsingissä kk on ihan toisentasoinen. Meillä taso on valitettavan surkea.
Asenne kannattaa tarkistaa. Jos valittaa, nirsoilee, moittii työkavereita, lintsaa, keskittyy siihen, mitä saa eikä siihen, mitä voi myydä työpanoksenaan, päätyy huonompaan työelämään, kuin toisella asenteella.
Hankkikaa hyvä, ahkeran ihmisen maine, joka ei juorua, vaan keskittyy asiaan ja on luotettava. Maine on hyvin tärkeä. Ympärilläni on paljon minua lahjakkaampia ihmisiä ja yritän matkia heidän fiksua asennetaan. Tänään loppui koeaika virastani
Nyt olen siinä virassa sitten. Pakkaamaan.
Ja joku tuolla jo valehtelu- saikkua mankuu.. Ei oo totta, mitä lintsareita suomalaisissa naisissa löytyy! Itse olen 59 v eikä valehtelusaikku ole vielä mieleeni edes tullut.
Cat, ei tarvita valehtelusaikkua, kun löytyy todellisia vaivoja. Aina kuukausi vähintään. Ei mitään ongelmaa näin kuusikymppisellä saada saikkua.