Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!

Vierailija
21.09.2017 |

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.

Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.

Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.

Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.

Kommentit (329)

Vierailija
121/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

apostoliMikke kirjoitti:

joo itsekin olin turussa tuossa, seon kuin vankila, istuskellaan päivät ja vähän roudataaan tavaraa. siellä jo toista kertaa ollut tyyppi kertoi että kun haki oikeaan duuniin ja kertoi olleensa tuossa kirpputorilla/kierrätyskeskuksessa töissä työnantaja nauroi päin naamaa ja sanoi että voit poistua

Mitä hienoa tuossakaan asenteessa on? Itse en menisi edes rahasta töihin sellaiseen paikkaan, jossa naureskellaan niille, jotka ovat joutuneet tai päässeet (miten kukin asian näkee) työkokeiluun kierrätyskeskukseen tai ihan mihin tahansa.

Minusta on tosi vastenmielistä, miten tässä ketjussa kommentoivat haluavat ylläpitää asennetta, että toisia ihmisiä kohtaan saa olla alentuva ja inhottava. Syytätte työvoimaviranomaisia vähättelystä ja kyykyttämisestä, ja sitten on muka ok, että työnantaja saa pilkata henkilöä, joka on sentään yrittänyt parantaa oma asemaansa.

Vierailija
122/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulle ei työkkäristä ole järjestynyt yhtään työpaikkaa.

Itse olen työt hankkinut.

Menisin kyllä suojatyöpaikkaan, mutta eipä ole tarjottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itse itsellesi mieluisa työpaikka, niin ei tarvitse työkkärin kanssa enää olla yhteydessä.

Vierailija
124/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinut laitetaan kierrätyskeskukseen, koska suostut siihen. Ne tosi pummit eivät mene, he jättäytyvät suosiolla toimeentulotuelle. Itselläni on myös AMK-tutkinto, ei ole tyrkytetty enkä suostuisi. Tuo on pelkkää miinusta cv:ssä. Onneksi olen jo yli-ikäinen, ja muutenkin pienituloinen. Älä suostu. Sinulle ei muuta tarjota, ellet nosta rähinää.

Nykyisinhän työllistymissuunnitelma ei sido mihinkään, eli sen ulkopuoleltakin voidaan määrätä näihin "palveluihin" karenssin uhalla.

Kuinka harhainen pitää olla, että kuvittelee 20 vuoden uran tehneen ihmisen olevan oikeutettu toimeentulotukeen? Kyllä tuossa vaiheessa ihmisellä on jo säästöjä ja omaisuutta. Asunto on maksettu tai melkein maksettu, tuskin saa edes asumistukea pieneen yhtiövastikkeeseensa.

Vaikka ei olisi oikeutta toimeentulotukeen tai edes asumistukeen (kuten ei itsellänikään, vaikka työuraa on niukasti ja työttömyyttä sitäkin enemmän), tuo työttömyyskorvaus voi olla tosi tärkeä oman talouden kannalta. Harva työtön on niin hyvässä asemassa, että pystyy elämään pelkillä osinkotuloilla tai vuokratuotoilla.

Vierailija
125/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani puolestasi ja tiedän mistä puhun, vielä vähän aikaa sitten itsekin työttömänä olleena. Pakko mainostaa että kannattaa katsoa ne puhelinmyyjänkin avoinna olevat työpaikat, niistä voi löytyä ihan tosi helmiä, kunnollisia ja "kunniallisia" töitä. Meillä etsittiin puhelinmyyntiin työntekijää ja hakijoita ei juurikaan ollut, koska otsikko karkottaa useimmat hakijat. Oikeasti työ on olemassaolevien asiakkaiden tilausten vastaanottoa puhelimitse jne., erittäin ihanassa työyhteisössä, eli ei yhtään mitään pakkomyyntiä, ei uusasiakashankintaa eikä itse asiakkaisiin yhteyttä ottamista. Varmasti hakijoita olisi paljon enemmän jos tämän saisi jotenkin muotoiltua heti siihen työpaikkailmoituksen otsikkoon. Tsemppiä ap:lle ja muillekin vastaavassa tilanteessa painiville

No mitä ihmettä, ettekö osanneet kirjoittaa siihen otsikkoon "Asiakaspalvelija"? 

Vierailija
126/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen joutuu turvautumaan moni työssäkävijä. Pienituloinen ei pärjää edes palkallaan. Asuntotukea maksetaan yhä useammalle perheelle. Kenellä tavallisella ihmisellä on oma asunto-osake tai muuta omaisuutta. Kyllä se harha on sinulla kirjoittaja.

Pummit eivät mene, itsekin kieltäytyisin, ei ole tarjottu koskaan. Teen etätyötä tarvittaessa.

Vierailija
127/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on AMK-koulutus ja 20v työkokemus, niin luulisi töitä löytyvän. Jos ei juuri kaikkein mielenkiintoisimmasta alasi työpaikasta, niin edes jostain. Oletko katsonut myös muiden alojen hommia, joihin voisit koulutuksellasi ehkä työllistyä? Entäs oletko miettinyt, voisitko hankkia lisä/täydennyskoulutusta, jos oman alasi työt ovat pelkällä AMK-peruskoulutuksella kiven alla? Entäs kokonaan alan vaihto, jos oman alasi töitä ei kertakaikkiaan ole? Entäs työpaikat muissa kunnissa, voisitko muuttaa? Oikeasti kyllä korkeakoulutettu, kaikin puolin "kunnollinen" (eli ei päihde/mt-ongelmia tai muita terveysongelmia, jotka vaikuttaisi työntekoon) ja pitkän työkokemuksenkin omaava ihminen löytää kyllä töitä jos vähän miettii vaihtoehtoja. Ja mikäli alasi on sellainen, että osaamista ei enää tarvita tai muuten vanhentunut, niin uudelleenkouluttautuminen on viisain ratkaisu.

Tyypillinen vastaus työttömänä olevalle. Tämä on jo kuultu satoja kertoja. Mut pääsitpähän sanomaan.

Mulla on hyvin yhtenevä kokemus ap:n kanssa, vois olla vaikka mun kirjoittama paitsi olen vaan kerran ollut tuollaisessa paikassa.

Töihin minäkin halusin ja kun satuin kerran kysymään oikeasta paikasta, ei mun sen jälkeen ole paljon tarvinnut töitä hakea, paremminkin mulle on tarjottu työtä.

Että kyllä se siitä. Vielä sua ap lykästää.

Vierailija
128/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastine sinulle 125/126

terv. elämäntapaintiaaní nro 127/126

Vierailija
129/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ollut, ymmärrän. Onneksi työkavereista löytyi muutama helmi asennevammaisten pilvenpolttajien joukosta. On kai se kuitenkin hyvä, ettei cv:ssä ole aukkoja.

Ei kai kukaan joka oikeasti töihin haluaa vielä joskus merkitse tuota cv:hen?

Vierailija
130/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen joutuu turvautumaan moni työssäkävijä. Pienituloinen ei pärjää edes palkallaan. Asuntotukea maksetaan yhä useammalle perheelle. Kenellä tavallisella ihmisellä on oma asunto-osake tai muuta omaisuutta. Kyllä se harha on sinulla kirjoittaja.

Pummit eivät mene, itsekin kieltäytyisin, ei ole tarjottu koskaan. Teen etätyötä tarvittaessa.

Tämä on erityisesti sinulle joka kuvittelet, muiden olevan samassa tilanteessa kuin sinä olet.

Vierailija
131/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ollut, ymmärrän. Onneksi työkavereista löytyi muutama helmi asennevammaisten pilvenpolttajien joukosta. On kai se kuitenkin hyvä, ettei cv:ssä ole aukkoja.

Ei tietenkään merkitse, eikä edes mene. Hankkii työpaikan vuokrafirman kautta.

Ettekö osaa toimia?

Vierailija
132/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Nihtisillan pisteessä töissä? Siellä tosi tympeän oloista porukkaa töissä, etenkin nuoret siinä neuvontapisteessä.

Vierailija
133/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinut laitetaan kierrätyskeskukseen, koska suostut siihen. Ne tosi pummit eivät mene, he jättäytyvät suosiolla toimeentulotuelle. Itselläni on myös AMK-tutkinto, ei ole tyrkytetty enkä suostuisi. Tuo on pelkkää miinusta cv:ssä. Onneksi olen jo yli-ikäinen, ja muutenkin pienituloinen. Älä suostu. Sinulle ei muuta tarjota, ellet nosta rähinää.

Nykyisinhän työllistymissuunnitelma ei sido mihinkään, eli sen ulkopuoleltakin voidaan määrätä näihin "palveluihin" karenssin uhalla.

Kuinka harhainen pitää olla, että kuvittelee 20 vuoden uran tehneen ihmisen olevan oikeutettu toimeentulotukeen? Kyllä tuossa vaiheessa ihmisellä on jo säästöjä ja omaisuutta. Asunto on maksettu tai melkein maksettu, tuskin saa edes asumistukea pieneen yhtiövastikkeeseensa.

Vaikka ei olisi oikeutta toimeentulotukeen tai edes asumistukeen (kuten ei itsellänikään, vaikka työuraa on niukasti ja työttömyyttä sitäkin enemmän), tuo työttömyyskorvaus voi olla tosi tärkeä oman talouden kannalta. Harva työtön on niin hyvässä asemassa, että pystyy elämään pelkillä osinkotuloilla tai vuokratuotoilla.

Täh?? Oletko jotenkin yksinkertainen? Mietinpä esimerkiksi äitiäni, oli töissä melkein 40 vuotta ja jäi hiljattain eläkkeelle. Maksoi opintolainaa yksinhuoltajana ja melko pieni palkka, asui koko aikuisikänsä vuokralla, nyt yksiössä. Säästöjä on joku pari tonnia, ihme että edes se. Ei tosin ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska eläke. Jos olis jäänyt 20 vuoden työuran jälkeen työttömäksi olis todellakin ollut oikeutettu tt-tukeen.

Vierailija
134/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään merkitse, eikä edes mene. Hankkii työpaikan vuokrafirman kautta.

Ettekö osaa toimia?

Olen merkinnyt mutta nyt kun siirryin kunnon paskaduuneihin niin eipä siellä onneksi cv:itä paljoa kysellä.

Vierailija
135/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin tiedän että on paljon pienituloisia ja tukien varassa sinnitteleviä perheitä. Mutta AP on tehnyt AMK-tutkinnon jälkeen 20 vuoden uran. Hän on päässyt ostamaan asunnon silloin kun ne eivät olleet vielä törkykalliita. Luultavasti se asunto on jo maksettukin. Luultavasti hänellä on asunnon lisäksi kesämökki (josta voi olla velkaa) ja käteisellä ostettu auto. Ja niitä säästöjäkin, jotka tosin ovat saattaneet hieman työttömyyden myötä huveta. 

Uskoisin että valtaosalla työttömistä on töissä käyvä puoliso. Tällöin on turha haaveilla mistään asumistuesta, saati toimeentulotuesta. Ja silloin on tanssittava viranomaisten pillin mukaan, että saa edes sen työttömyyskorvauksen. (Muistan nekin ajat, kun työssäkäyvän puoliso ei saanut edes työttömyyskorvausta, vaan joutui olemaan nollatuloilla työttömyyden pitkittyessä.)

Vierailija
136/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä missä itse olin pikkupomot luki alaisten tietoja ja naureskeli baari-illoissa valikoitujen alaisten kanssa toisten päihdeongelmille ja linnareissuille ja ties mille.

Vierailija
137/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen.

... mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla.

Kuka pakottaa? Pakottaminen on lainvastainen rikos.

On käynyt pikemminkin niin, että sinut on painostettu allekirjoittamaan itsellesi huonoja sopimuksia, joiden nojalla lahjoittelet sitten aikaasi noissa tempputöissä.

Ensi kerralla lue sinulle tarjotut paperit tarkemmin läpi, kynällä yliviivaat ne kohdat mitkä ei miellytä. Lisäksi luet muutamia lakipykäliä työlainsäädännöstä, tässä maassa ei ole kenenkään PAKKO tehdä mitään työtä jos ei halua.

Oman työllistymissuunnitelman teet toki, ja jos joku yrittää sotkea siihen muita tekstejä kuin itse koet hyväksi, korjaat sen suunnitelman aina takaisin omaksesi.

Ja monta muutakin asiaa. Kannattaisi varmaan opetella pitämään omat puolensa, tarjolla pitää olla, mutta se ei tarkoita sitä että sinun pitäisi tehdä mitä tahansa mihin tahansa hintaa, vaan sinä olet markkinoilla sopimassa asioista aivan kuten kuka tahansa muukin, ja huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa.

Karensseilla pallottelut ei myöskään hyödytä Suomea mitenkään, koko lasku siirtyy vain lopulta toimeentulotukisummien kasvuksi ja siinä ohessa aiheutuu taas lukuisa määrä turhaa virkamiespyörittelyä erilaisten paperien käsittelyssä.

Sinulta ei voida kieltää elämistä ja toimeentuloa tässä maassa minkään TE-toimiston tai hallituksen taloudellisten toivomusten takia. Voit aivan yhtä hyvin ohjeistaa TE-toimistoa ja hallitusta lähettelemään työllisyystoivomuksensa myös joulupukille, Joulupukilta saattaa joskus hyvänä päivänä saada lahjojakin, mutta sinun ei tarvitse olla Joulupukki.

Paitsi että tuo "huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa"- ei sikäli ihan päde, että mikäli sitä sopimusta ei allekirjoita ja kieltäytyy toimenpiteistä, niin saattaapi karenssi pamahtaa päälle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos valtion maksama rahallinen korvaus työttömyysajasta kelpaa, niin silloin kannattaa kelvata myös ne toimenpiteet joihin työttömyyden aikana ohjataan.

Mut kun noilla hommilla ei ole mitään tekemistä työllistymisen kanssa. Eihän muakaan ois haluttu päästää tuollaiselta pajalta oikeisiin palkkatöihin, kun mulla ois mahdollisuus HARJOITELLA siellä työssäkäyvän arkea ilmaiseksi, ilman palkkaa siis.

Arvatkaapa huviksenne kuuntelinko TYÖVALMENTAJAN ohjetta kieltäytyä palkkatyöstä ja jäädä tuonne harjoittelemaan "työelämässä tarvittavia taitoja" , kun voihan sitä oikeaa työpaikkaa kysellä myöhemminkin (siis puolen vuoden päästä) onko vielä paikka auki. Lisäksi lupasi että saan tulla takaisin työpajalle jos palkkatyössä en viihdy tai halua olla jostakin syystä.

Jos nyt työvalmentajani sattuisi tätä lukemaan niin terveisiä vaan, en ole vielä katunut.

Vierailija
138/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh?? Oletko jotenkin yksinkertainen? Mietinpä esimerkiksi äitiäni, oli töissä melkein 40 vuotta ja jäi hiljattain eläkkeelle. Maksoi opintolainaa yksinhuoltajana ja melko pieni palkka, asui koko aikuisikänsä vuokralla, nyt yksiössä. Säästöjä on joku pari tonnia, ihme että edes se. Ei tosin ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska eläke. Jos olis jäänyt 20 vuoden työuran jälkeen työttömäksi olis todellakin ollut oikeutettu tt-tukeen.

Heh, eivät nuo nro 125:n mielipiteet ole tästä maailmasta. Hän elää jossain menneen ajan maassa.

Aivan utopiaa tavalliselle ihmiselle.

Olen ollut toimistovirkailijana jo vuonna 1982, on työkokemusta, mutta ei muuta omaisuutta.

Vierailija
139/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

apostoliMikke kirjoitti:

joo itsekin olin turussa tuossa, seon kuin vankila, istuskellaan päivät ja vähän roudataaan tavaraa. siellä jo toista kertaa ollut tyyppi kertoi että kun haki oikeaan duuniin ja kertoi olleensa tuossa kirpputorilla/kierrätyskeskuksessa töissä työnantaja nauroi päin naamaa ja sanoi että voit poistua

ja turkulaiset looserit ne vasta tyhmiä onkin, itse otin loparit tuosaa työstä ja sain karenssin, mutta oli se nin typerää 4,5 tuntia päivässä ihan looserihommaa

tv kahden maisterinn tutkinnnon suorittanut ja nyt taaas työtön

Maisterin tutkintoon ei sitten vaadita kovin kummoista kirjoitustaitoa?

Vierailija
140/329 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhäläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen.

... mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla.

Kuka pakottaa? Pakottaminen on lainvastainen rikos.

On käynyt pikemminkin niin, että sinut on painostettu allekirjoittamaan itsellesi huonoja sopimuksia, joiden nojalla lahjoittelet sitten aikaasi noissa tempputöissä.

Ensi kerralla lue sinulle tarjotut paperit tarkemmin läpi, kynällä yliviivaat ne kohdat mitkä ei miellytä. Lisäksi luet muutamia lakipykäliä työlainsäädännöstä, tässä maassa ei ole kenenkään PAKKO tehdä mitään työtä jos ei halua.

Oman työllistymissuunnitelman teet toki, ja jos joku yrittää sotkea siihen muita tekstejä kuin itse koet hyväksi, korjaat sen suunnitelman aina takaisin omaksesi.

Ja monta muutakin asiaa. Kannattaisi varmaan opetella pitämään omat puolensa, tarjolla pitää olla, mutta se ei tarkoita sitä että sinun pitäisi tehdä mitä tahansa mihin tahansa hintaa, vaan sinä olet markkinoilla sopimassa asioista aivan kuten kuka tahansa muukin, ja huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa.

Karensseilla pallottelut ei myöskään hyödytä Suomea mitenkään, koko lasku siirtyy vain lopulta toimeentulotukisummien kasvuksi ja siinä ohessa aiheutuu taas lukuisa määrä turhaa virkamiespyörittelyä erilaisten paperien käsittelyssä.

Sinulta ei voida kieltää elämistä ja toimeentuloa tässä maassa minkään TE-toimiston tai hallituksen taloudellisten toivomusten takia. Voit aivan yhtä hyvin ohjeistaa TE-toimistoa ja hallitusta lähettelemään työllisyystoivomuksensa myös joulupukille, Joulupukilta saattaa joskus hyvänä päivänä saada lahjojakin, mutta sinun ei tarvitse olla Joulupukki.

Paitsi että tuo "huonoja sopimuksia ei kannata allekirjoittaa"- ei sikäli ihan päde, että mikäli sitä sopimusta ei allekirjoita ja kieltäytyy toimenpiteistä, niin saattaapi karenssi pamahtaa päälle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos valtion maksama rahallinen korvaus työttömyysajasta kelpaa, niin silloin kannattaa kelvata myös ne toimenpiteet joihin työttömyyden aikana ohjataan.

Mut kun noilla hommilla ei ole mitään tekemistä työllistymisen kanssa. Eihän muakaan ois haluttu päästää tuollaiselta pajalta oikeisiin palkkatöihin, kun mulla ois mahdollisuus HARJOITELLA siellä työssäkäyvän arkea ilmaiseksi, ilman palkkaa siis.

Arvatkaapa huviksenne kuuntelinko TYÖVALMENTAJAN ohjetta kieltäytyä palkkatyöstä ja jäädä tuonne harjoittelemaan "työelämässä tarvittavia taitoja" , kun voihan sitä oikeaa työpaikkaa kysellä myöhemminkin (siis puolen vuoden päästä) onko vielä paikka auki. Lisäksi lupasi että saan tulla takaisin työpajalle jos palkkatyössä en viihdy tai halua olla jostakin syystä.

Jos nyt työvalmentajani sattuisi tätä lukemaan niin terveisiä vaan, en ole vielä katunut.

Aijaa, mitä olen itse ollut noissa, on nimenomaan kannustettu palkkatöihin ja iloittu, jos joku sellaisen sai.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi