Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!
Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.
Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.
Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.
Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
ei sun tartte sinne mennä.Olet vapaa tekemään mitä haluat. Ilmiselvästi kuitenkin haluat rahaa yhteiskunnalta, mutta et edes tuota viitsisi tehdä sen rahan eteen.
Häpeä.
Nöyryytyksestä pääset irti kun et ota vastaan korvauksia. Tai menemällä töihin. Mene siis töihin.
Tuota... eiköhän ap ole se 20 vuoden työuran aikana jokusen lantin sinne yhteiskunnan kassaan maksanut, mm. työttömyysvakuutusmaksuna.
Aina jaksetaan huutaa että me maksetaan loikoilikoiden elämä, joku 25 vee pikkupäälikkö on tässä kaikkein kärkkäin kimittäjä. Sit se työtön saattaa kuitenkin olla 30 vuoden kansainvälisen katkeamattoman uran tehnyt, 55-vuotias YT:ssä pois saneerattu. Melko mahdoton tilanne työllistyä enää.
Eikös tällä lainaamallanikin ollut ihan kaksi yhteiskunnan maksamaa tutkintoa? Nekin on joku, ehkä nykyinen työtön rahoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menisin mielelläni vaikka 9 e päivässä hommiin jo itsekunnioituksen takia jos vaihtoehto on työttömyys.
Menisitkö oikeasti? Tekemään täyttä päivää (max 6 kk) ilman mitään työläiselle kuuluvia oikeuksia ja etuuksia - ei kerry eläkkeet, etkä kuulu edes työterveyshuollon piiriin....
Kyllä, olen mennytkin. Ei niitä etuuksia ja eläkkeitä sohvalla eikä baarissakaan kerry.
Väärää tietoa. Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä vuodesta 2012. Ansiosidonnainen päiväraha kartuttaa eläkettä, tuo on otettu huomioon.
Joo no siis tarkoitin omaa tilannettani.
Ellei joku vielä ole tietoinen, ansiosidonnainen työttömyysturva kartuttaa eläkettä. Työmarkkinatuki taas ei.
Täällä huudellaan totuuksina omia mielipiteitä.
Ystäväni jää reilun vuoden päästä eläkkeelle. Työttömänä hän on ollut viimeksi yli kaksikymmentä vuotta sitten, osa-aikatyössä samassa firmassa nyt yli kymmenen vuotta.
Yli vuoden hän on ollut työttömien päiväkeskuksessa kuntouttavassa työtoiminnassa (koska tekee vajaata viikkoa) päivän viikossa. Hän on positiivinen, reipas ja ahkera ihminen ja ajatteli että kyllä se siitä.
Toisin kävi. Hän ei ole kuntoutunut (kuntoutunut mistä? mitään tarvetta kuntoutumiselle ei ollut), päinvastoin, pikkuhiljaa alkoi masentua ja koki ihmisarvonsa alenevan ja turhautui oleskelusta turhan panttina (lattia ei tule puhtaammaksi vaikka sitä pesisi kuusi kertaa päivässä eikä värityskirjojen värittäminen ole kaikista antoisaa) ja kuunnellen kiroamista yms. Osa "työtovereista" kuuluisi mielenterveyspalveluiden piiriin eikä pelottelemaan muita pakotettuja.
Nyt hänen kuntoutustaan jatkettiin jälleen vuodella. Te-toimisto ei ota yhteyttä pyynnöistä huolimatta, se jonka sai langan päähän ei osannut vastata ystäväni kysymyksiin. Tai "osannut".
Mitä järkeä tuollaisessa on? Se järki että kunta ei joudu maksamaan sakkoa ja saa vielä sen noin kymmenen euron korvauksen päiviltä jolloin hän kuntoutuu.
Verkostoituminen on juuri se juttu. Itse olen suosittu luennoitsija. Parhaasta keikasta maksetaan hyvin. Mutta sen lisäksi täytyy oman työn ohessa tehdä luentoja aivan korvauksetta. Tällä hetkellä tulossa on 7 oman työn ohessa pidettävää luentoa. Se on osa työtä ja verkostoitumista. Vähemmällä pääsisi, kun antaisi jonkun muun pitää ne mutta aktiviteetti kannattaa.
Kannattaa keskittyä siihen, mitä on ostettu tekemään. Ketään ei ole ostettu haukkumaan työkavereita. Ei minuakaan, niin en hauku.
Ja miksi kirjoittelen parhaaseen työaikaan jollekin palstalle? Kesällä oli niin vähän erikoislääkäreitä, että suostuin tekemään kesän ilman lomaa ja olen nyt syyskuun lopulla kesälomalla. Matkalle ylihuomenna. Heipsan kaikille ja tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Harmi AP, että tilanteesi tuntuu noin kurjalta. Ei kyllä kannata sinänsä syyttää sitä kierrätyskeskusta. Nuo palkkatuki- ja työkokeilupaikat ovat oikeasti monelle ihmiselle tärkeä askel, eikä voimavaroja/osaamista/jaksamista jne. välttämättä olisi muuhun. Asia ei ole niin mustavalkoinen kuin ne orjatöistä valittavat väittävät. Kaikille työttömille esim. työkokeilu ei tietenkään sovi, mutta joillekin se on sopiva järjestely.
Tuskin se kierrätyskeskus sinua töihin ottaisi jos sanoisit ettet sinne halua. Ei tule karenssiakaan jos todetaan ettei sinulle sopivaa työtehtävää ole tarjolla tjsp?
Tätä minun kommenttiani on alapeukutettu paljon. Kerron vähän lisää, eli eräs läheiseni on huomattavan ongelmainen, eikä sellaisia ongelmia sietäisi yksikään työnantaja. Työkokeilulla hän on saanut mahdollisuuden pitää elämänsä kasassa edes jonkin verran, eikä häntä olla irtisanottu esim. siitäkään syystä että hän on mennyt töihin päihtyneenä. Joillekin työkokeilu nyt vaan on tervetullut keino päästä normaalin elämän syrjään kiinni.
Kaikille se ei sovi, se on totuus.
Jos ap on palkkatukitöissä, niin sitten työkokeilukeskustelu ei kosketa häntä.
Usein ne päiväkeskukset ja kierrätyskeskukset ovat vielä rakennuksia jotka sairastuttavat. Siis fyysisesti, "työn" henkisen vammauttamisen lisäksi.
Itse en ole sellaisiin joutunut mutta tiedän että vaikka koettaisin kuinka myönteisesti asennoitua niin härskien juttujen ja ruman kielenkäytön ja kiroilun kuunteleminen ahdistaisi ja aiheuttaisi psyykkisiä ongelmia.
Miksköhän ap ei vastaa mihinkään?
Paljon hyviä vaatteita sieltä kyllä sai, jotka sai valkata ennen asiakkaita. Tosin joissain paikoissa se meni överiksi, eikä työntekijät saaneet enää ottaa itselleen mitään, meillä onneksi sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi AP, että tilanteesi tuntuu noin kurjalta. Ei kyllä kannata sinänsä syyttää sitä kierrätyskeskusta. Nuo palkkatuki- ja työkokeilupaikat ovat oikeasti monelle ihmiselle tärkeä askel, eikä voimavaroja/osaamista/jaksamista jne. välttämättä olisi muuhun. Asia ei ole niin mustavalkoinen kuin ne orjatöistä valittavat väittävät. Kaikille työttömille esim. työkokeilu ei tietenkään sovi, mutta joillekin se on sopiva järjestely.
Tuskin se kierrätyskeskus sinua töihin ottaisi jos sanoisit ettet sinne halua. Ei tule karenssiakaan jos todetaan ettei sinulle sopivaa työtehtävää ole tarjolla tjsp?
Tätä minun kommenttiani on alapeukutettu paljon. Kerron vähän lisää, eli eräs läheiseni on huomattavan ongelmainen, eikä sellaisia ongelmia sietäisi yksikään työnantaja. Työkokeilulla hän on saanut mahdollisuuden pitää elämänsä kasassa edes jonkin verran, eikä häntä olla irtisanottu esim. siitäkään syystä että hän on mennyt töihin päihtyneenä. Joillekin työkokeilu nyt vaan on tervetullut keino päästä normaalin elämän syrjään kiinni.
Alunpeirn työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta olikin tarkoitettu tuttusi kaltaisille ihmisille. Mutta nythän sitä käytetään räikeästi väärin. Työkykyiset ja elämänhallinnan omaavat eivät siitä hyödy eikä siitä ole hyötyä työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi kun on työssä kiinni. Ei siellä lorvailla ja roikuta puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi kun on työssä kiinni. Ei siellä lorvailla ja roikuta puhelimessa.
Keskustelu on kuitenkin aloitettu eilen klo 15.04, eikä vastannut eilenkään.
Itsellä oli muuten niin paljon töitä siellä, etten olisi ehtinyt käyttää puhelinta kuin tauoilla. Toki en olisi kohteliaisuudesta käyttänyt muutenkaan.
joo itsekin olin turussa tuossa, seon kuin vankila, istuskellaan päivät ja vähän roudataaan tavaraa. siellä jo toista kertaa ollut tyyppi kertoi että kun haki oikeaan duuniin ja kertoi olleensa tuossa kirpputorilla/kierrätyskeskuksessa töissä työnantaja nauroi päin naamaa ja sanoi että voit poistua
ja turkulaiset looserit ne vasta tyhmiä onkin, itse otin loparit tuosaa työstä ja sain karenssin, mutta oli se nin typerää 4,5 tuntia päivässä ihan looserihommaa
tv kahden maisterinn tutkinnnon suorittanut ja nyt taaas työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alunpeirn työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta olikin tarkoitettu tuttusi kaltaisille ihmisille. Mutta nythän sitä käytetään räikeästi väärin. Työkykyiset ja elämänhallinnan omaavat eivät siitä hyödy eikä siitä ole hyötyä työnhaussa.
Tarkoitankin juuri sitä, että vaikka väärinkäytöksiä esiintyisi, on systeemi silti tarpeellinen joillekin. Jotkut tiedostavat sen itsekin ja ovat iloisia työkokeilumahdollisuudesta. Itse olen todennut että kokeilusta on ollut läheiselleni valtavan suuri apu.
Työkokeilumahdollisuus esitetään usein sen negatiivisessa valossa, mutta ainakin oman näkemykseni mukaan useimmiten unohdetaan se toinen puoli, eli JOS jollakulla on potentiaalinen palkanmaksajaehdokas, ja jonkinlaiset hyväksyttävät ehdot kokeilulle saa aikaan, niin AIEMMIN tällaisesta toiminnasta olisi käynnistynyt kamala byrokratiamyllytys jonka seurauksena olisit voinut joutua jopa rankaistuksi.
Nyt systeemi on tältä osin parempi, eli omaa työtään voi tarjota maksajakandidaateille työkokeilu-nimikkeelläkin, eihän se siis mikään PAKKO ole, vaan pikemminkin MAHDOLLISUUS, kunhan sen vain oikein oivaltaa.
Ehdoton ei kuitenkin kaikelle sellaiselle toiminnalle, jossa "kokeilu" -nimikkeellä käytännössä luovutat omaa hyvää työpanostasi täysin ilmaiseksi työnantajan pussiin. Kokeilut kannattaa järjestää aina niin, että jos kokeilu ei johda taloudelliseen kompensaatioon, myöskään potentiaalisen palkanmaksajan ei pidä saada yhtikäs mitään hyötyä ko. kokeilusta.
Kannattaa olla tarkkana näissä asioissa, mitä enemmän menette painostuksen uhreiksi, sitä enemmän saatte omaan valitusmyllyynne lisää vettä. Huolehtikaa aina ehdot kaikissa työhön liittyvissä asioissa kuntoon ennenkuin teette yhtikäs mitään. Raha pyörittää näitä asioita, ja kokeiluihin voi suhtautua lähinnä jonkinlaisena markkinointina jos sen vain pystyy tekemään oikealla tavalla.
Sama täällä. Karenssin uhalla pitää tehdä tätä 9e/pvä sontaa. Kaiken lisäksi tässä työpaikassa on 4 muuta jotka ovat samassa tilanteessa, omalta alalta kokemusta vuosia, ura takana muttei töitä löydy eikä oteta muille aloille. Että v!tuttaa ja itkettää samaan aikaan kun pitää istua tyhjän panttina joka päivä jossain firmassa saadakseen 9e per pvä, kun on kasa laskuja maksettavana ja hinku päästä ihan kunnollisiin palkkatöihin. Siivoisin vaikka vessoja pskapalkalla kunhan pystyisi elämään ilman että pitää laskea senttejä ruokaostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään mutta jos et saa töitä kuten moni näinä aikoina niin sitä saa valita karenssin ja 9 euron jutun väliltä.
Kuntouttavassa olin ainoa joka ei saikuttanut. Oliko se sitten syy palkkatukeen jolla jatkettiin? Kuitenkin pelkän työttömyyden takia voi päätyä kierrätykseen ja vastaaviin.
Monet paikat on ihan aikuisten päivähoito tason puuhasteluja. Loppupeleissä tuollainen työttömyyden hoito tulee kalliimmaksi kuin antaa työttömän olla.
Sitten näissä vakkareissa on niitä joiden tapoja en ymmärrä. Miten voi olla vuosia talossa ja tyriä toistuvasti ihan perusjutuissa? Pikkusen epäilyttää että suhteilla saatu suojatyö missä pääsee sentään pomottamaan 9 euron orjia. Se on nähty kuinka vähäinen valta kihahtaa päähän. On suosikkeja ja inhokkeja ja piirii pyörii nuolemisella.
Joo, ei auta nuo tukityöllistymishommat töiden saamisessa - pikemminkin päinvastoin.
Olin yhdessä työhaastattelussa vuokrafirman kautta. Ja olen yliopisto-opiskelija. No, opintoaikana (viivästyneet/pitkittyneet opinnot masennuksen vuoksi) olin reilun puoli vuotta kaupungin työllistymistuella töissä eräässä kaupungin laitoksessa. No, tuosta hommasta saadussa työtodistuksessa lukee tietysti jossakin kohtaa että "sote/työllistäminen" tms. Vaikka asiakasfirma oli ensin todella kiinnostunut ja vaikutti haluavan minut hommiin, niin tuon työdistuksen nähtyään muuttuikin ääni :/ Vuokrafirman tyyppi soitti vaikeana että "valitettavasti eivät nyt kuitenkaan sitten katsoneet sinua sopivaksi siihen työhommaan, en tiiä miksi..."
Ja ko. paikka oli vielä auki ties kuinka kauan minunkin hakemisen jälkeen. Että joo, tuntuu leimaavan ihan vajakiksi kaikki tukityöllistymishommat, eikä siinä näköjään auta sekään että on yliopistotutkintoa tekemässä...
Sitten taas sellaiset haastattelut/työnhaut, joissa olen näyttänyt vain cv:n eikä ole kysytty tuosta hommasta työtodistuksia, ovat menneet paljon paljon paremmin, usein olen saanut hakemani (pätkä)homman. CV:hen olen laittanut toki siis vain viraston, jossa olin töissä, en sanallakaan että se oli sosiaali-terveystoimen rahallisesti tukema "tukityöllistys"paikka.
Älä suostu. Sanot, että sä haluat keskittyä täysipainoiseen työnhakemiseen. Sanot, että tuo puuhastelu häiritsee sun työnhakemistasi, etkä voi siihen enää suostua.
Työttömän pääasiallinen velvollisuus on aktiivinen työnhakeminen ja vetoat siihen.
Sanot, että sä haluat töihin nyt eikä joskus ja sun pitää saada aikaa ja rauhaa työhakemusten tekemiseen eikä se tuommosen kierrätyskeskuspäivän jälkeen enää onnistu. Lisäksi sä haluat olla tavoitettavissa päivällä ja soitella työpaikkojen perään, etkä sä sieltä käsin voi soittaa.
Niiden on vaikea perustella tuon jälkeen, että miten sä hyödyt siitä "pakkotyöstä".