Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!
Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.
Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.
Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.
Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.
Kommentit (329)
Ellet pysty nousemaan tilanteen tasalle ja sen yli, olet yhtä surkea tapaus kuin ne muutkin.
Ota aloite ja mene kertomaan vakituiselle väelle, että osaat ja haluat tehdä enemmän ja paremmin. Ota vastuullesi verkkosivujen teko, kirjanpito, markkinoinnin tai logistiikan järjestäminen, muiden työntekijöiden kouluttaminen, minkä tahansa toiminnon tai prosessin tehostaminen.
Ellet koulutuksesi kanssa tuohon kykene, et kykene muuhunkaan.
Ja googlaa aihepiiriä "piilotyöpaikka, etsiminen ja hakeminen". Julkisten työnhakusivujen kautta ei kukaan työllisty, sillä joka duuniin hakee sata työhalutonta ja -kyvytöntä, mutta piilotyöpaikan etsijästä tiedetään, että tämä on motivoitunut ja aktiivinen.
Ja hei, mikset hae Eilakaislalle ja vastaaviin vuokratyövoiman välitysyrityksiin? Vuokrapestin hyvin tekevälle tarjotaan usein vakityötä ja työkyky ja taidot säilyvät sekä luot verkostoja.
Jos kyseessä on työkokeilu, niin eikö sen sopimuksen voi pyytää miniajaksi ainakin aluksi, 1 kk ja muutama tunti viikossa? Jos tietää jo paikan eikä se ole itselle sopiva. Vai kuka sen keston päättää?
Toimeentulotuelle ei moni voi jäädä, useilla puoliso työssä edes kohtuupalkalla ja silloinhan ei tt-tukea saa. Ei pärjää perhe välttämättä puolison tuloilla, mutta tulot kuitenkin yli rajan, jolloin oikeutettu tt-tukeen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, toivottavasti olet saanut ajattelemisen aihetta. Yksikään organisaatio ei välitä sinun terveydestäsi. Tuollainen työ ei ole terveyden menettämisen arvoinen, he eivät välitä mielenterveydestäsi.
Mielenterveydestä huolehditaan itse. Työhaluinen TEKEE ITSELLEEN TYÖN eikä jää kuralammikkoon rähmälleen muiden sammakoiden sekaan.
Kukaan koskaan kuullut suhdeverkoston hyödyntämisestä työnhaussa, avoimesta työhakemuksesta ja piilotyöpaikoista? No kyllä, näistä ovat kuulleet kaikki, näillä työllistyy ja nämä erottavat oikeat työnhakijat roskasakista. Näistä kerrotaan siellä työkkärin ekalla kurssilla, aiheena "näin haet työtä".
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkeikää lähestyvä, jos tarjotaan jotain paskapaikkoja, minulle, niin jättäydyn kokonaan toimeentulotuelle. Olen niin eläkeikään saakka. Minua ei kyykytetä koskaan.
T: IT-asiantuntija
Niin voit varautua tekemäänkin, kun ammattitaitosi vanheni puolessa vuodessa ja persoonallisuutesi on mikä on. Alallasi on työvoimapula. Toimeentulotuki haetaan kuukausittain, säästä kuitit. Viinoja ja tupakoita ei maksella.
ei sun tartte sinne mennä.Olet vapaa tekemään mitä haluat. Ilmiselvästi kuitenkin haluat rahaa yhteiskunnalta, mutta et edes tuota viitsisi tehdä sen rahan eteen.
Häpeä.
Nöyryytyksestä pääset irti kun et ota vastaan korvauksia. Tai menemällä töihin. Mene siis töihin.
Perheellinen työtön voi jäädä kokonaan tuloja vaille. Kannattaa sopia puolison kanssa tulonjaosta, johon avioliittolaki velvoittaa, ja hakea asumistukea.
NAURAN, pienituloinen saa aina toimeentulotukea. Minä vedän lonkkaa vielä muutaman vuoden.
On koulutus ja työkokemusta, IT-alalta. Raatakaa työn orjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää opiskelemaan toimeentulotuella. Laissa on määritelty että opiskelijan ei tarvitse ilmoittautua työnhakijaksi, joten ette joudu orjatyöhön.
Opiskelija joutuu nostamaan nykyään 600e kuukaudessa opintolainaa ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen.
Paitsi jos on luottotiedot menneet. Eivät taida silloin pankitkaan kaikille sitä lainaa antaa vaikka nykyään kai valtiontakaus annetaan myös luottotiedottomillekin. Näin olen kuullut.
Annetaan valtiontakaus, ja sosiaalista luottoa jos pankit ei jostain syystä silti lainaa. Eli toimeentulotuella opiskelu ei onnistu, laina on pakko nostaa.
Pankit ei anna kuitenkaan lainaa kaikille. Siitä on ollut täälläkin omakohtaisia kokemuksia (vaikka olisi tuo valtiontakaus) Jos lainaa ei saa on oikeus tt tukeen vaikka opiskelisi. Sosiaalisesta luototuksesta opiskelijoille tt tuen sijaan on Helsinki esim. luopunut. On varmaan kuntakohtaista. Pankkien lainan myöntämiseen vaikuttaa varmaan minkälaisia luottohäiriöitä on ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on työkokeilu, niin eikö sen sopimuksen voi pyytää miniajaksi ainakin aluksi, 1 kk ja muutama tunti viikossa? Jos tietää jo paikan eikä se ole itselle sopiva. Vai kuka sen keston päättää?
Toimeentulotuelle ei moni voi jäädä, useilla puoliso työssä edes kohtuupalkalla ja silloinhan ei tt-tukea saa. Ei pärjää perhe välttämättä puolison tuloilla, mutta tulot kuitenkin yli rajan, jolloin oikeutettu tt-tukeen.
Asumistukea voitte saada omistusasuntoonkin. Kelan sivuilla hakuohjeet, lomakkeet ja suuntaa antava tukilaskuri.
Vierailija kirjoitti:
NAURAN, pienituloinen saa aina toimeentulotukea. Minä vedän lonkkaa vielä muutaman vuoden.
On koulutus ja työkokemusta, IT-alalta. Raatakaa työn orjat.
Koulutus ja työkokemus vanhenee, mutta ikävä persoonallisuushäiriösi voimistuu.
Huomaat eräänä päivänä olevasi varsin yksin ja toivoton, ja syyn löydät peilistä.
Oi, teitä. Onhan se ikävää, että osaa pistää hanttiin porvareille. Olen perheellinen, mies ja kaksi aikuista lasta.
Siivoustyötä ja muuttomiehen hommaa on aina tarjolla. Olen tehnyt kumpaakin, vaikka minulla on kaksi tutkintoa.
Olen itse hakeutunut työkokeiluun, koska se on ihmiselle hyväksi ja sohvalla makuu pahaksi. Iken hakenut ja päässyt vuokrafirman töihin, josta työnantaja minut "osti" ja rekrytoi vakihommiin.
Työllistyvän ja ammattityöttömän erottaa asenne. Työttömyys on korvien välinen tila, joka helposti kroonistuu, kun alkaa kuvitella olevansa liian fiksu ja pätevä tekemään mitä tahansa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Oi, teitä. Onhan se ikävää, että osaa pistää hanttiin porvareille. Olen perheellinen, mies ja kaksi aikuista lasta.
Huono esikuva lapsillesi etkä millään tasolla edes aikuinen.
Työllistyvän ja ammattityöttömän erottaa asenne. Työttömyys on korvien välinen tila, joka helposti kroonistuu, kun alkaa kuvitella olevansa liian fiksu ja pätevä tekemään mitä tahansa työtä.
Jännä että sinulla on tuollainen mielikuva. Minulla taas o mielikuva että työttömät masentuu ja alkaa uskoa ettei heistä ole mihinkään kun ei oteta siivoomaan tai kitkeen rikkaruohoa edes.
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyä osaa amebakin, mutta vastuullinen aikuinen ei periytä asennevammaa ja työn vieroksuntaa lapsilleen.
Aika jännää, että mielestäsi työpaikka ja työ ovat vain porvarien tapa nöyryyttää duunaria!
Tulee ajatus, että olet akuutisti lääketieteen alan palvelua vailla.
Vierailija kirjoitti:
Siivoustyötä ja muuttomiehen hommaa on aina tarjolla. Olen tehnyt kumpaakin, vaikka minulla on kaksi tutkintoa.
Olen itse hakeutunut työkokeiluun, koska se on ihmiselle hyväksi ja sohvalla makuu pahaksi. Iken hakenut ja päässyt vuokrafirman töihin, josta työnantaja minut "osti" ja rekrytoi vakihommiin.Työllistyvän ja ammattityöttömän erottaa asenne. Työttömyys on korvien välinen tila, joka helposti kroonistuu, kun alkaa kuvitella olevansa liian fiksu ja pätevä tekemään mitä tahansa työtä.
Tässä taas esimerkki kuinka propaganda uppoaa kun hallinto painostaa tarpeeksi kovaa.
Ammatinvalintoihin en ota mitään kantaa, kaikilla on omansa, ja joillakin on lisäksi myös jonkun ulkopuolisenkin valitsema ammatti. Itse pidättäydyn kuitenkin aina itse valitsemissani ammateissa, vaikka sinällään olen avoin ehdotuksille.
Työkokeilusta sanoisin kuitenkin sen verran, että se on väärin tehtynä oiva tapa kaivaa maata kaikkien työllistymiseen tähtäävien alta. Itse en tekisi ikinä koskaan enkä milloinkaan sellaista työkokeilua, josta jo lähtökohtaisestikin tiedän että ammatti ei kiinnosta ja (ilmaisesta) kokeilusta jää yhtään mitään hyötyä työnantajalle tai työn tilaajalle. Mielestäni se on iso virhe, jos rekrytointiriskit siirretään työntekijälle.
Em. mallin sijaan olen mieluummin suosinut sellaista tarjoustapaa, että jos työn tilaaja on potentiaalinen sopiva asiakas, tällöin voin tehdä tarjouksen täydellä tyytyväisyystakuulla niin, että tilaaja ei maksa yhtikäs mitään jos ei ole työn tulokseen tyytyväinen. Mutta samalla olen pitänyt myös huolen siitä, että tekemäni työ päätyy esim. portfoliooni, ja että jos siitä ei makseta mitään, sitä ei myöskään työn tilaaja käytä.
Eli hyötyä minun työstäni saa ainoastaan jos siitä maksetaan, ja itse puolestani hyödyn AINA jollakin tavoin, maksettiinpa työstäni tai ei. Näin tämä kuuluu mielestäni mennä, ja on ihan reilu tapa.
Tämä ei tietenkään sovellu kaikkiin ammatteihin, mutta jokaisen on itse järkeiltävä, kuinka asiat hoitaisi, ihan kaikkia näitä TE-toimiston systeemejä ei tarvitse katsoa aina negatiiviselta kannalta, vaan joissakin asioissa on myöskin positiivisia katsantokulmia kunhan sen oikein tajuaa.
Kannattaa aina olla yritteliäs, mutta omasta työpanoksestaan ei kannata (yleisenkin edun takia) alkaa tekemään mitään joululahjaa. Jos suostut ilmaistöihin, se tarkoittaa jollekulle toisellekin leivän menetystä pöydästä. Asia kuitenkin monimutkainen, tässä maassa kaikki ihmisryhmät rahasta taistellessaan kampeavat toisiaan vastaan, joten en viitsi tämän enempää aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinut laitetaan kierrätyskeskukseen, koska suostut siihen. Ne tosi pummit eivät mene, he jättäytyvät suosiolla toimeentulotuelle. Itselläni on myös AMK-tutkinto, ei ole tyrkytetty enkä suostuisi. Tuo on pelkkää miinusta cv:ssä. Onneksi olen jo yli-ikäinen, ja muutenkin pienituloinen. Älä suostu. Sinulle ei muuta tarjota, ellet nosta rähinää.
Osoittaa tutkintoa heikompaa osaamista, ellei pysty kierrätysalaa esittämään cv:ssä positiivisessa valossa.
Ei työkokeiluun panna ketään, jolla on työnhakuvalmiudet, aktiivinen ote ja kuuppa kunnossa.
Passiivista aktivoidaan, tietenkin!
Olen pahoillani puolestasi ja tiedän mistä puhun, vielä vähän aikaa sitten itsekin työttömänä olleena. Pakko mainostaa että kannattaa katsoa ne puhelinmyyjänkin avoinna olevat työpaikat, niistä voi löytyä ihan tosi helmiä, kunnollisia ja "kunniallisia" töitä. Meillä etsittiin puhelinmyyntiin työntekijää ja hakijoita ei juurikaan ollut, koska otsikko karkottaa useimmat hakijat. Oikeasti työ on olemassaolevien asiakkaiden tilausten vastaanottoa puhelimitse jne., erittäin ihanassa työyhteisössä, eli ei yhtään mitään pakkomyyntiä, ei uusasiakashankintaa eikä itse asiakkaisiin yhteyttä ottamista. Varmasti hakijoita olisi paljon enemmän jos tämän saisi jotenkin muotoiltua heti siihen työpaikkailmoituksen otsikkoon. Tsemppiä ap:lle ja muillekin vastaavassa tilanteessa painiville
Ainiin vielä vinkkinä sellainen, että jos joku tekee em. mallisesti "täydellä tyytyväisyystakuulla" jotakin lyhyttä projektia jollekin potentiaaliselle maksavalle asiakkaalle, ja hoitaa mahdollisesti työt osuuskuntalaskutuksen muodossa, kannattaa huolehtia siitä, että tekee ennen projektin aloitusta (OSK:lle) jonkin "työhönaloitusilmoituksen".
Tämä siitä syystä, että työprojektiin mennessä täytyisi olla kuitenkin vakuutukset kunnossa, vaikka palkasta sinällään ei olisikaan varmuutta.
Systeemi kyllä toimii ihan ok, kunhan älyää nämä ilmoittelut ja työnsä ehdot yms. hoitaa oikein, silloin ei myöskään paljon parjattu "työkokeilu" ole mikään ongelma, kunhan ne ehdot on tosiaan oikein tehty. Omalla kohdalla "työkokeilut" maksimissaan muutamia tunteja, en todellakaan riskeeraisi yhtään sen enempää ilman taloudellista kompensaatiota, itse kuitenkin hoidan kaikki kouluttautumiseni itse ja hankin omat työvehkeeni.
Ap, toivottavasti olet saanut ajattelemisen aihetta. Yksikään organisaatio ei välitä sinun terveydestäsi. Tuollainen työ ei ole terveyden menettämisen arvoinen, he eivät välitä mielenterveydestäsi.