Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!
Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.
Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.
Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.
Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.
Kommentit (329)
Vittuuks oot luuseri. Hanki työ tai perusta firma. Osaamistahan sulla on, vai onko?
Kuulostat ap aika passiiviselta henkilöltä jos sinut on pakotettu toista kertaa kierrätyskeskukseen. Noissa kuntouttavissa ja kokeiluissa voi olla itse aktiivinen ja hakea mieluisaan paikkaan. Jos kerran pakko mennä niin miksi et menisi hetkeksi omalle alalle, saisit samalla vähän jalkaa oven väliin.
Tuskin sen kierrätyskeskuksen porukkakaan kovin innoissaan on kun joutuu katsomaan sinun nenännyrpistelyä.. Et tosin ole yhtään heitä älykkäämpi kun siellä istut osaamatta hommata itsellesi parempaa paikkaa.
Ihan mielenkiinnosta. Eli, jos karenssissa voi tt-tuesta vähentää 20% tai 40%, niin mitä käy jos on lapsia?
Tukihan on niin pieni, että ei sillä saa pakosti vuokraakaan maksettua karenssin jälkeen. Eli työtön pihalle kodittomaksi ja lapset huostaan vai mikä on systeemi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta. Eli, jos karenssissa voi tt-tuesta vähentää 20% tai 40%, niin mitä käy jos on lapsia?
Tukihan on niin pieni, että ei sillä saa pakosti vuokraakaan maksettua karenssin jälkeen. Eli työtön pihalle kodittomaksi ja lapset huostaan vai mikä on systeemi?
Karenssi koskee vain omaa osuutta toimeentulotuesta. Lapset saa silti täyttä tt-tukea siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Karensseilla ja muulla vastaavilla hömppä"kannustimilla" ei saa vaarantaa elämistä ja olemista tässä maassa. Ne ei ole mikään rikoslakiin perustuva rangaistus vaan TE-toimiston oma, virkailijakohtaisestikin täysin sattumanvaraisiin tulkintoihin perustuva systeemi, jolla hallitus voi käyttää TE-toimistoa nyrkkinä kurittaessaan sellaisia kansalaisia, jotka on joutuneet hallituksen hölmöilyjen uhriksi.
Tutustu käsitteeseen "vähimmäisturva", siitä puhutaan silloin kun työttömyysetuus poistuu.
Ymmärtääkseni, kun työttömien hyppyyttämiset alkoi, on vähimmäisturvalle siirtyneiden määrät kasvaneet massiivisesti viimeisen vuoden vai parin aikana, se uutisoitiin joskus aiemmin. Eli, ihmiset älyää, että ei työttömyysturvan takia kannata itseään alkaa nöyryyttämään tai tehdä itselleen mitään haitallisia sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ap aika passiiviselta henkilöltä jos sinut on pakotettu toista kertaa kierrätyskeskukseen. Noissa kuntouttavissa ja kokeiluissa voi olla itse aktiivinen ja hakea mieluisaan paikkaan. Jos kerran pakko mennä niin miksi et menisi hetkeksi omalle alalle, saisit samalla vähän jalkaa oven väliin.
Tuskin sen kierrätyskeskuksen porukkakaan kovin innoissaan on kun joutuu katsomaan sinun nenännyrpistelyä.. Et tosin ole yhtään heitä älykkäämpi kun siellä istut osaamatta hommata itsellesi parempaa paikkaa.
Mahdollisuudet kuntouttaviin ja kokeiluihin vaihtelevat varmaan aika paljon paikkakunnittain, entäpä jos ap:lla ei ole hirmuisesti valinnanvaraa? Mutta jatka sinä vain työttömien syyllistämistä...
Ap, tuo työpaikka ei ole itsetunnon ja mielenrauhan menettämisen arvoinen. Tutustukaa oikeuksiinne.
Ihmisarvoista elämää tuo ei ole.
Olen eläkeikää lähestyvä, jos tarjotaan jotain paskapaikkoja, minulle, niin jättäydyn kokonaan toimeentulotuelle. Olen niin eläkeikään saakka. Minua ei kyykytetä koskaan.
T: IT-asiantuntija
Me veronmaksajat elätämme sinua.
Voit vähän maksaa takaisin siitä elatuksesta tekemällä kevyttä duunia kierrätyskeskuksessa ajoittain.
Joo, ymmärrän kyllä että olisi kivempi vain tavata ystäviä ja värittää värityskirjaa, mutta luuletko että meillä muilla on töissä jotenkin ruusuista? Luuletko että kaikki ovat siinä työssä mihin on koulutettu ja unelma-ammatissa? Jotta saa ruokaa on tehtävä töitä. Ei se ole vain kivaa ajanvietettä. Itselläni on todella raskas työ ja mielelläni menisin kierrätyskeskukseen välillä lepäilemään.
Työttömät ovat kyllä ihan oma ihmislajinsa. En ole ollut päivääkään työttömänä, jos ei ole muuta hommaa ollut niin olen mennyt mäkkäriin töihin tai siivoamaan. Nyt olen esimiesasemassa ja huipulla tuulee.
Ap, mikset mene vuokrafirman kautta? Täällä yritetään syyllistää, mutta itse on valvottava oikeuksiaan.
YHÄ USEAMPI jättäytyy kokonaan toimeentulotuelle, tulee huomattavasti kalliimmaksi yhteiskunnalle.
Tässä jo kaksi hyvää neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Voit vähän maksaa takaisin siitä elatuksesta tekemällä kevyttä duunia kierrätyskeskuksessa ajoittain.
Joo, ymmärrän kyllä että olisi kivempi vain tavata ystäviä ja värittää värityskirjaa, mutta luuletko että meillä muilla on töissä jotenkin ruusuista? Luuletko että kaikki ovat siinä työssä mihin on koulutettu ja unelma-ammatissa? Jotta saa ruokaa on tehtävä töitä. Ei se ole vain kivaa ajanvietettä. Itselläni on todella raskas työ ja mielelläni menisin kierrätyskeskukseen välillä lepäilemään.
Työttömät ovat kyllä ihan oma ihmislajinsa. En ole ollut päivääkään työttömänä, jos ei ole muuta hommaa ollut niin olen mennyt mäkkäriin töihin tai siivoamaan. Nyt olen esimiesasemassa ja huipulla tuulee.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä Suomalaista rankaisumentaliteettia. Ap pyörii kierrätyskeskuksessa käytännössä toimettomana mikä ei edistä hänen työllistymistään, tai tuo hänelle mitään sellaisia uusia taitoja joista voisi raota uusi ura. Käytännössä tällainen tempputyöllistäminen on vain suurta resurssien hukkaamista sillä AP on kyllä oikeastikin työhaluinen ja työkykyinen ihminen jonka lahjat menevät nyt yhteiskunnan kannalta aivan hukkaan. Mutta tällähän ei ole mitään väliä, tärkeintä on se että töissä olijat saavat kokea, että työttömiä jotenkin rangaistaan työttömyydestään. Hukkaamme resursseja jotta ylläolevan kaltaisilla kirjoittajilla olisi parempi mieli ja mahdollisuus tuntea jonkilaista sairasta ylemmyydentunnetta. Niin kauan kun tällainen asenne on vallitseva niin on turha kuvitella, että työttömyyden hoidossa aletaan soveltaa mitään järkiratkaisuja tunneratkaisujen sijaan.
Töitä on jos haluaa töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Töitä on jos haluaa töitä tehdä.
Perustele. Ei täällä ainakaan ole kuin terveyskeskuslääkärin ja hammashoitajan paikat auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä Suomalaista rankaisumentaliteettia. Ap pyörii kierrätyskeskuksessa käytännössä toimettomana mikä ei edistä hänen työllistymistään, tai tuo hänelle mitään sellaisia uusia taitoja joista voisi raota uusi ura. Käytännössä tällainen tempputyöllistäminen on vain suurta resurssien hukkaamista sillä AP on kyllä oikeastikin työhaluinen ja työkykyinen ihminen jonka lahjat menevät nyt yhteiskunnan kannalta aivan hukkaan. Mutta tällähän ei ole mitään väliä, tärkeintä on se että töissä olijat saavat kokea, että työttömiä jotenkin rangaistaan työttömyydestään. Hukkaamme resursseja jotta ylläolevan kaltaisilla kirjoittajilla olisi parempi mieli ja mahdollisuus tuntea jonkilaista sairasta ylemmyydentunnetta. Niin kauan kun tällainen asenne on vallitseva niin on turha kuvitella, että työttömyyden hoidossa aletaan soveltaa mitään järkiratkaisuja tunneratkaisujen sijaan.
Juu rankaista pitää vaikka se tulee kalliimmaksi kuin antaa työttömän olla. Lisäksi 9 eurolaiset vääristää työmarkkinoita. Esim. kaupoissa vaihtuu jatkuvasti 9 euron työharjoittelijat. Samoin huoltofirmat käyttää näitä harjoittelijoita työvoimana. Käykää kysymässä talvella lapiomiehiltä moniko on 9 eurolla "töissä" ´.
Ap ei ole näköjään kirjoittanut aloituksen jälkeen. Ei edes vastannut oliko hän 9e/päivä vai palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Samoin kuin veronmaksajat elättää kaikkia kunnan ja valtion työntekijöitä. Ethän vaan itse ole julkisella puolella?
Kierrätyskeskus-ajasta oli itselleni se hyöty, että löysin parhaan ystäväni sieltä. Hänen kohdallaan työttömyys johtui sairaudesta, ei ollut päihdeongelmaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Käyn viikoittain asioimassa Kierrätyskeskuksen myymälässä Helsingissä. Minusta myymälä on hyvinhoidettu eli siellä töissäolevat tekevät hyvää ja tärkeää työtä. Aina olen myös kohdellut heitä kohteliaasti kuten muitakin ihmisiä. Ikävää, että aplla on huonoja kokemuksia, kun Kierrätyskeskus sinänsä tekee hyvinkin tärkeää työtä.
En nyt sentään mitalia sulle anna siitä, että olet kohdellut KK:n henkilökuntaa kuten muitakin ihmisiä. :D Aikoinaan olin töissä eräässä helsinkiläisessä KK:ssa, sittemmin lakkautetussa, ja siellä kävi joskus sellaista porukkaa, että sai pinnistää, että itse pysyi kohteliaana. Mm.eräs nainen kävi säännöllisesti huutamassa työntekijöille päin naamaa. Hän taisi lopulta saada porttarin? Toki hän oli mt-ongelmainen.
Joskus aikaisemmin täällä oli keskustelun aloitus, jossa kerrottiin miten erään kierrätyskesksen työntekijät joutuvat purkamaan elektroniikka jätettä suojaamattomina. Joukossa myös lievästi kehitysvammaisia työntekijöitä.
http://www.tekniikkatalous.fi/arkisto/2014-04-23/T%C3%A4nne-vanha-elekt…
Opiskelu voi silti olla harkinnan arvoinen vaihtoehto. Palasin itse kolmekymppisenä yliopistoon opiskelemaan toista tutkintoa, kun totesin ettei ensimmäisellä löydy töitä. Ja kappas vaan, heti kun statukseni muuttui työttömästä opiskelijaksi, keikkatöitä ruvettiin yhtäkkiä tarjoamaan vaikka aiemmin edes niitä ei löytynyt mistään. Ja ekana keväänä sain jo osa-aikatyön 24 viikkotunnilla, jota jatkan edelleen. Työt tietysti hidastaa opiskelua, mutta tulen toimeen ilman lainaa ja mulla on toivoa paremmasta.