Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin TAAS kierrätyskeskukseen "töihin" tilastoja rumentamasta enkä kestä enää!

Vierailija
21.09.2017 |

Olen kaikin puolin siisti, asiallinen, kunnollinen ja työhaluinen AMK:n käynyt nainen. Mulla on melkein 20 vuoden kokemus oman alani töistä, mutta firma jossa olin töissä meni muutama vuosi sitten konkurssiin enkä ole sen jälkeen onnistunut löytämään uutta työpaikkaa.

Olen nyt joutunut jo toiselle tempputyöjaksolleni paikalliseen kierrätyskeskukseen. Kaikki on yhtä kamalaa kuin viimeksikin: Itse "työ" on enimmäkseen ajan tappamista, koska tekemistä ei ole läheskään tarpeeksi. Talon oikeissa palkkatöissä oleva henkilökunta kohtelee meitä tempputyöllistettyjä kuin vajaaälyisiä lapsia. Kieltämättä osa "työkavereistani" vaatiikiin jatkuvaa paimentamista. Kahvihuoneessa käydään vilkkaita keskusteluja jonkun ö-luokan julkkiksen salarakkaan kännisekoiluista, jauhetaan paskaa asiakkaista ja esimiehistä ja nuristaan kaikesta mahdollisesta. Ainoa asia mikä mulla on yhteistä muiden kanssa on, ettei meistä kukaan tahtoisi olla kierrätyskeskuksessa "töissä". Tosin siinäkin poikkean joukosta mm. niin, että joka toinen käyttämäni sana ei ole kirosana enkä käytä muista alatyylisiä, toinen toistaan halventavampia nimityksiä.

Katkeraksihan tässä vaan tulee, kun koen että mut on luokiteltu asennevammaiseksi ongelmajätteeksi, joka täytyy pakottaa päivähoitoon karenssin uhalla. Ihan kuin en itsekin keksisi tekemistä päiviini, osaisi pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja opetella uusia taitoja - ja kaiken lisäksi sellaisia, joista olisi hyötyä työelämässä.

Tämänkö pitäisi auttaa mua työllistymään? Vaikutus on pikemminkin päinvastainen. Olen jokaisen "työpäivän" jälkeen henkisesti niin hajalla, ettei työnhausta tule mitään. Häpeän tilannettani enkä voi olla miettimättä, mikä mussa on vialla kun mut on määrätty tällaiseen. Työttömyys on itsessäänkin kova pala, mutta tällaiset kierrätyskeskusjaksot pistää miettimään, eikö musta todella ole yhtään mihinkään.

Kommentit (329)

Vierailija
21/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy olisiko siellä sinulle sopivampaa hommaa. Kerrot vahvuutesi, niin eiköhän sieltä löydy jotain. Moni ei vain  tunnu haluavan tehdä kuin hyllytystä. Eli eivät halua vastuuta noissa työllistämispaikoissa. 

Vierailija
22/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä siis uhraat oman henkisen hyvinvointisi. Lopeta, saman rahan ja ehkä enemmän saat toimeentulotukena, asumistukena,harkinnan varaisena toimeentulotukena. MEILLÄ ON VAIN YKSI PAKKO, se ei ole työ. Tuota menoa burnout kutsuu. Arvosta itseäsi enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama juttu. Olen 24 ja kun määräaikainen työ loppui niin jouduin kuntouttavaan työtöimintaan. Etsin kokoajan samalla töitä mielummin teen tätä paskaa kuin istun kotona. Minuakin kohdeltiin aluksi kuin vähäjärkistä ja työntekijät vaikuttivat ihan yllättyneen siitä etten sitä ole. Enkä kyllä ihmettele sillä samassa paikassa on myös toinen minua vähän nuorempi joka ei muuta tee kuin näprää puhelinta ja lorvailee. Miksi heille ei voi olla erikseen jotain omaa nimikettä ja meille jotka olisivat täysin kykeneviä myös töihin joku oma. Välttyisi ainakin ennakkoluuloilta ihan kuin tämä ei itsessään olisi jo tarpeeksi nöyryyttävää.... Hieno juttuhan tämä on ihmiselle joka ei töitä jostain syystä kykene tekemään!

Vierailija
24/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä että ette ole ymmärtäneet omia oikeuksianne tässä maassa, jos valitatte että teitä "pakotetaan".

Olette joutuneet painostuksen kohteeksi, teitä ei ole (yleensä?) pakotettu, vaan olette allekirjoittaneet huonot sopimuksenne täysin vapaaehtoisesti.

Toki, on jotakin esimerkkejä viety tuomioistuimeenkin jossa virkamiehelle tarjottu sanktioita kiristysyrityksestä ("jos et tee näin ja näin, niin sitten me rankaistaan sua" tjsp), muistaakseni tältä vuodeltakin jokin tapaus.

Koko tämä työttömyyskorvauksen eväämisen ympärillä pyörivät kiristys/pallottelu/painostus/pelleilysysteemi pitäisi ajaa kokonaan alas, ja tämän suuntaisia askeleita ollaan ymmärtääkseni ottamassakin, sikäli kuin TE-toimiston alasajo (2019) pitää paikkansa.

Mitkään sanktiotoimet kansalaisia vastaan heidän perustuslaillista sopimusvapauttaan vastaan eivät valitettavasti ole oikein kestäviä tapoja tehdä taloutta tässä maassa.

Mutta tietenkin, edelleen, jos joku VAPAAEHTOISESTI painostuksen alla menee tekemään itselleen surkeita sopimuksia, silloinhan valtiolla ja TE-toimistolla ei ole sen kummempaa murhetta asiasta.

Painostus on ikävää, mutta kannattaisi myös totutella sellaiseen asiaan että moniin huonoihin "tarjouksiin" on osattava sanoa nätisti "KIITOS EI" ja muistaa tarjota tilalle aina omaa vaihtoehtoaan paremmilla ehdoilla.

Kannattaa sitten huomata sellainen asia, että TE-toimisto ei sinällään ole edes syypää näihin toimiin, vaan ne on pikemminkin lähtöisin kolmikannan ja työmarkkinajärjestöjen haluttomuudesta huolehtia siitä että maassa olisi työpaikka kaikilla. Eli härskisti vaan yritetään jakaa kansaa väkisin kahtia neuvostoliiton metodeilla, ja eihän näihin asioihin todellakaan tule mitään korjausta jos ETTE ITSE OSAA sanoa kiitos mutta kiitos ei. TE-toimistolta voi saada myös ihan hyviä palveluita, kunhan älyää asian kysyä oikein.

Mitä useampi alkaisi huolehtimaan omista eduistaan paremmin, sen pikemmin nämä kaikki työttömien turhat simputtamiset saataisiin koko yhteiskunnasta pois.

Vierailija
25/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on AMK-koulutus ja 20v työkokemus, niin luulisi töitä löytyvän. Jos ei juuri kaikkein mielenkiintoisimmasta alasi työpaikasta, niin edes jostain. Oletko katsonut myös muiden alojen hommia, joihin voisit koulutuksellasi ehkä työllistyä? Entäs oletko miettinyt, voisitko hankkia lisä/täydennyskoulutusta, jos oman alasi työt ovat pelkällä AMK-peruskoulutuksella kiven alla? Entäs kokonaan alan vaihto, jos oman alasi töitä ei kertakaikkiaan ole? Entäs työpaikat muissa kunnissa, voisitko muuttaa? Oikeasti kyllä korkeakoulutettu, kaikin puolin "kunnollinen" (eli ei päihde/mt-ongelmia tai muita terveysongelmia, jotka vaikuttaisi työntekoon) ja pitkän työkokemuksenkin omaava ihminen löytää kyllä töitä jos vähän miettii vaihtoehtoja. Ja mikäli alasi on sellainen, että osaamista ei enää tarvita tai muuten vanhentunut, niin uudelleenkouluttautuminen on viisain ratkaisu.

Missä ihmeen kuplassa sä elät????

Ap:n kaltaisia on pitkäaikaistyöttömämä pilvin pimein. Kuten itse (reilu vuosi työttömyyttä takana isossa kaupungissa) olen. Haettu on kaikkea mahdollista. Omalle alalle saattaa päästä ja olen päässytkin kolmen joukkoon, mut yleensä palkataan sit se joka on valmiiksi töissä. Niihin "muiden alojen hommiin" riittää kyllä se 100-200 hakijaa jolla on just täsmäosaaminen niihin "muiden alojen hommiin".

Yritäpä esim. avoimessa "täydennyskouluttaa" itseäsi, työttömyysturva menee niin että vilahtaa jos suoritat liikaa. Esim. opintokokonaisuudet kuuluu näihin: on pakko ostaa se koko opintokokonaisuus ja suoritusaika on sellainen, että jos sen suorittaa, ylittää opintopisteiden määrä sallitun. Esim. Avoimen AMK:n sivuilla sanotaan vaikka nyt perusopintojen kohdassa, että ei sovellu työttömälle, mikäli haluaa saada työttömyyskorvausta.

Vierailija
26/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo antaa ihmiselle, jolle on esim. riittävästi koulutusta, pitkä työkokemus. Tuota ei edes kannata mainostaa. Fiksu ihminen menee esim. vuokrafirman kautta. Ainakin toimistoalan työpaikkoja löytyy.

Tosiasiassa tuo työ on leimaavaa.

Ennen oli oikeita työpaikkoja, joista sai palkkaa jolla tuli toimeen. Nykyisin pelkkiä vittuilupaikkoja.

Olen ollut työelämässä oikeissa työpaikoissa jo 80-luvulla.

Vierailija
27/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta toimeentulotuen siirryttyä Kelalle on turha odottaa mitään sääliä. Jos saat karenssia, tuesta leikataan 20% ja myöhemmin vielä 40%, jos työtä ei löydy eikä tällaiset puuhasteluhommat ala kiinnostaa.

Vierailija
28/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää opiskelemaan toimeentulotuella. Laissa on määritelty että opiskelijan ei tarvitse ilmoittautua työnhakijaksi, joten ette joudu orjatyöhön.

Vierailija
29/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi AP, että tilanteesi tuntuu noin kurjalta. Ei kyllä kannata sinänsä syyttää sitä kierrätyskeskusta. Nuo palkkatuki- ja työkokeilupaikat ovat oikeasti monelle ihmiselle tärkeä askel, eikä voimavaroja/osaamista/jaksamista jne. välttämättä olisi muuhun. Asia ei ole niin mustavalkoinen kuin ne orjatöistä valittavat väittävät. Kaikille työttömille esim. työkokeilu ei tietenkään sovi, mutta joillekin se on sopiva järjestely.

Tuskin se kierrätyskeskus sinua töihin ottaisi jos sanoisit ettet sinne halua. Ei tule karenssiakaan jos todetaan ettei sinulle sopivaa työtehtävää ole tarjolla tjsp?

Vierailija
30/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin eräs bisneshenkilö pitää kierrätyskeskusta, jossa on varmaan sata työllistettyä.

Näistä hän saa 10 euroa ja rapiat valtiolta tukea päivässä ja kunta maksaa tilavuokrat sun muut...

Mikä paikkakunta?

Vierailija
31/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riihimäki?

Vierailija
32/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kyse olisi kuntouttavasta työtoiminnasta  https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189 niin aika montaa kohtaa siinä rikotaan. Ainakin voisi kyseenalaistaa:

- Työ- ja elinkeinotoimisto ja kunta ovat velvolliset laatimaan aktivointisuunnitelman yhteistyössä 3 §:ssä tarkoitetun henkilön kanssa. Aktivointisuunnitelma on uudistettava siihen saakka, kun henkilö täyttää työttömyysturvalain 5 luvun 3 tai 7 §:ssä tarkoitetun työssäoloehdon.

- Kuntouttavaa työtoimintaa ei saa hankkia yritykseltä.

- Kuntouttava työtoiminta on sovitettava henkilön työ- ja toimintakyvyn sekä osaamisen mukaan niin, että se on työmarkkinoille pääsyn kannalta mielekästä ja riittävän vaativaa. Kuntouttava työtoiminta ei saa vakavasti loukata henkilön uskonnollista tai muuta eettistä vakaumusta.

Vierailija
33/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin eräs bisneshenkilö pitää kierrätyskeskusta, jossa on varmaan sata työllistettyä.

Näistä hän saa 10 euroa ja rapiat valtiolta tukea päivässä ja kunta maksaa tilavuokrat sun muut...

Mikä paikkakunta?

Kuulostaa vähän epäuskottavalta. Eikös tällaisia kierrätyskeskuksia yleensä pyöritä yhdistykset? Ihan varmasti ei kukaan "hän" saa valtiolta tukea itselleen, vaan valtio voi tukea yhdistyksen toimintaa.

Vierailija
34/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta toimeentulotuen siirryttyä Kelalle on turha odottaa mitään sääliä. Jos saat karenssia, tuesta leikataan 20% ja myöhemmin vielä 40%, jos työtä ei löydy eikä tällaiset puuhasteluhommat ala kiinnostaa.

Niin minuakin kiinnostaisi että miten nuo jatkuvasti kieltäytyvät elävät kun kieltäytymisestä pitäisi tulla se tt tuen alennus. Jotain sellaista ole kuullut että ei voida alentaa kun 2kk max. mutta mikä on koko totuus en tiedä.

Vierailija
35/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat hyvin, tämä kuulosti jonkun elokuvan alulta. Mutta moni on samassa tilanteessa. Töiden löytäminen on vaikeaa etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. 

Samaa mieltä. AP lähetä tämä Hesariin mielipidekirjoituksena!

Vierailija
36/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää opiskelemaan toimeentulotuella. Laissa on määritelty että opiskelijan ei tarvitse ilmoittautua työnhakijaksi, joten ette joudu orjatyöhön.

Opiskelija joutuu nostamaan nykyään 600e kuukaudessa opintolainaa ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen.

Vierailija
37/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija joutuu nostamaan nykyään 600e kuukaudessa opintolainaa ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen.

Paitsi jos on luottotiedot menneet. Eivät taida silloin pankitkaan kaikille sitä lainaa antaa vaikka nykyään kai valtiontakaus annetaan myös luottotiedottomillekin. Näin olen kuullut.

Vierailija
38/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos on luottotiedot menneet. Eivät taida silloin pankitkaan kaikille sitä lainaa antaa vaikka nykyään kai valtiontakaus annetaan myös luottotiedottomillekin. Näin olen kuullut.

Annetaan valtiontakaus, ja sosiaalista luottoa jos pankit ei jostain syystä silti lainaa. Eli toimeentulotuella opiskelu ei onnistu, laina on pakko nostaa.

Vierailija
39/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kyllä korkeakoulutettu, kaikin puolin "kunnollinen" (eli ei päihde/mt-ongelmia tai muita terveysongelmia, jotka vaikuttaisi työntekoon) ja pitkän työkokemuksenkin omaava ihminen löytää kyllä töitä jos vähän miettii vaihtoehtoja. Ja mikäli alasi on sellainen, että osaamista ei enää tarvita tai muuten vanhentunut, niin uudelleenkouluttautuminen on viisain ratkaisu.

Lopeta tuo paskan jauhaminen, jollet voi itse tarjota firmassanne sitä työpaikkaa.

Uudelleenkouluttautuminen: millä rahalla? Esim. minulla ei ole varaa opintotuen varassa opiskeluun. Työttömyyskorvauksella opiskelu taas on enimmäkseen kiellettyä.  Työvoimakoulutuksiin olen hakenut, pääsemättä. 

(en ole ap)

Miten niin työttömyyskorvauksella opiskelu enimmäkseen kiellettyä? Ihan päinvastoin. Järkevään, työllistävälle alalle opiskeluun saa tuen ihan varmasti jos on vähänkin pitempään ollut työttömänä.

Vierailija
40/329 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kierrätyskeskuksessa on ihan asiallista väkeä töissä ja kunnioitan suuresti sitä, että eivät katso itseään liian hienoiksi siihen hommaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme