Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu kannattaa?

Vierailija
21.10.2025 |

Olen käynyt koulua ja opiskellut yhteensä 18 vuotta + täydennyskoulutuksia, erinomaisin arvosanoin. Saldona pelkkiä pätkätöitä ja työttömyyttä. Elämänhallintataidot ja fyysinen ( ja psyykkinen) kunto sekä työmotivaatio on kunnossa. Töissä ollessa olen saanut asiakkailta ja työkavereilta positiivista palautetta. Rekrytoijille olen ilmeisesti vääränlainen persoona, sillä en saa myöskään muita töitä alani  (ei mikään marginaali-/huuhaa ala) ulkopuolelta. Joku on kommentoinut, että olenko valinnut väärän ammatin. Kuinka ulkopuolinen voi todeta, että alani on väärä, jos se on ollut haaveeni lapsuudesta lähtien ja olen päässyt sitä opiskelemaan, vaikka opinahjoon on todella vaike päästä sisään?

Hämmästelen tätä, kun tuttavapiirissa on pelkällä peruskoulupohjalla ihmisiä vakitöissä. Osa taas saikuttaa jatkuvasti tai käyttää alkoa reilusti, mutta ovat hyviä suustaan, joten tätä katsotaan läpi sormien. Syrjintää on monenlaista ja kovat arvot jyllää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opiskelu kannata. Työelämässä ei tarvitse nykyisin osata mitään.

Vierailija
2/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla on tärkeää, että ollaan tekevinään jotain. Todellisuudessa ei osata tai tehdä mitään. Haalitaan halpoja ja "kivoja" tyyppejä, jotka sitten kyräilee ja puukottaa toisiaan selkään. Ihme näytelmää tämä työllisenkin elämä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla on tärkeää, että ollaan tekevinään jotain. Todellisuudessa ei osata tai tehdä mitään. Haalitaan halpoja ja "kivoja" tyyppejä, jotka sitten kyräilee ja puukottaa toisiaan selkään. Ihme näytelmää tämä työllisenkin elämä!

NPC:n tavallinen kehityskulku on että hänestä tulee ylimielisempi ja ahneempi.

Vierailija
4/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tuntuu olettavan että jonkun muun pitäisi palkita hänet pelkästään opiskeluun käytetyn ajan perusteella.

Yhtä hyvin voisi valittaa että osti tosi kalliin puvun mutta kukaan ei ole sen puvun perusteella palkannut häntä hyväpalkkaisiin hommiin. 

Kyllä koulutukseen hakeutuessa pitäisi ensisijaisesti miettiä sitä mitä itse saa kyseisestä koulutuksesta ja onko se siihen käytetyn ajan väärtiä. Työnantaja ostaa sinun työpanostasi, ei menneitä opintojasi. Jos ne opinnot eivät paranna työpanoksesi markkina-arvoa tai tuottavuutta niin ihan hyvä kysymys on että miksi olet sitten tuollaista opiskellut 18 vuotta?

Vierailija
5/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tuntuu olettavan että jonkun muun pitäisi palkita hänet pelkästään opiskeluun käytetyn ajan perusteella.

Yhtä hyvin voisi valittaa että osti tosi kalliin puvun mutta kukaan ei ole sen puvun perusteella palkannut häntä hyväpalkkaisiin hommiin. 

Kyllä koulutukseen hakeutuessa pitäisi ensisijaisesti miettiä sitä mitä itse saa kyseisestä koulutuksesta ja onko se siihen käytetyn ajan väärtiä. Työnantaja ostaa sinun työpanostasi, ei menneitä opintojasi. Jos ne opinnot eivät paranna työpanoksesi markkina-arvoa tai tuottavuutta niin ihan hyvä kysymys on että miksi olet sitten tuollaista opiskellut 18 vuotta?

Sain koulutuksesta paljonkin enkä valintaani kadu. Ongelma on nykyajan arvot ja rekryn portinvalvojat, jotka eväävät mahdollisuuden näyttää sitä osaamista.

Vierailija
6/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua teitä, jotka pidätte kaikkia muita tavistyöntekijöitä syyllisinä omiin ongelmiinne. Sun mielestä se peruskoulupohjainen pitäisi irtisanoa ja sut palkata tilalle? Oletko omasta mielestäsi hyvinkin erityislaatuinen? 

Vierailija
7/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollisen oppivelvollisuuden lisäksi olen käynyt lukion ja kaksi vuotta yliopistossa ennen kuin keskeytin kun työelämä vei mukanaan. Viimeiset 10 vuotta ansiotaso on ollut 100.000€ vuodessa.

En ole ikinä ajatellut että työnantaja maksaisi minulle koulutuksestani josta en itse ole maksanut mitään. Sehän olisi ihan absurdia. 

Palkka perustuu työssä osoitettuun ammattitaitoon ja kykyyn saada asioita aikaan. 

Vierailija
8/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietty olla että olet oikeasti täysi kusipää, jota kukaan ei halua palkata? 

Vierailija
9/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokemus on se, mikä avaa ovia. Mutta jos alalla on huono työllisyys, pitäisikö koulutuspaikkoja olla enemmän , jotta pääsy helpottuisi ?

Mun entinen luokkakaveri on kokki. Oli koulun jälkeen pari v töissä, sai ison kasan lapsia ja nyt on ylipainoinen, yliväsynyt kiukkuinen äiti, jota ei kukaan palkkaa.

Vierailija
10/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämälleen ei oikein tahdo löytää suuntaa niin opiskeluiden kautta sitä voi etsiä. Muuten on turha tuhlata aikaa siihen. Rahaa saa tehtyä ilman koulutustakin.

Vierailija
11/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut itsekin että olisi sama lyödä hanskat tiskiin. Toki olen elänyt työikäisenä jo 90- luvun laman. Vuosituhannen alussa sitten hankin uuden ammatin, niitä töitä sai sitten pätkissä tehdä, sitten hommasi toisen ammatin taas pätkä töitä. Kun olin työttömänä jonkun aikaa, menin kokeilemaan uutta ammattia jossa jälleen pätkätöitä, koska ikä oli jo yli 45 vuotta. Nyt olen yli 50 vuotias kohta kaksi vuotta työtön, eli ehkä taas kohta pääsen palkkatukitöihin, sitä odotan pääsen pitkälle saikulle sitten moninivelrikon takia. 

Vierailija
12/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tietty olla että olet oikeasti täysi kusipää, jota kukaan ei halua palkata? 

Tää on muuten oikeasti ihan yleinen ongelma. 

Monet akateemiset työnhakijat on ihan mulukkuja. Siinä ei auta vaikka on kaksi tohtorintutkintoa, toinen eläinpedagogiikasta ja toinen kulttuurintutkimuksesta.

Yritys hakee kuitenkin CNC koneistajaa tai vientimyyjää eikä akateemista maailmanparantajaa, joka on vielä mielestään etuoikeutettu ja ansaitsee muita enemmän koska on kuluttanut koulunpenkkiä. 

Vierailija
13/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomannut itsekin että olisi sama lyödä hanskat tiskiin. Toki olen elänyt työikäisenä jo 90- luvun laman. Vuosituhannen alussa sitten hankin uuden ammatin, niitä töitä sai sitten pätkissä tehdä, sitten hommasi toisen ammatin taas pätkä töitä. Kun olin työttömänä jonkun aikaa, menin kokeilemaan uutta ammattia jossa jälleen pätkätöitä, koska ikä oli jo yli 45 vuotta. Nyt olen yli 50 vuotias kohta kaksi vuotta työtön, eli ehkä taas kohta pääsen palkkatukitöihin, sitä odotan pääsen pitkälle saikulle sitten moninivelrikon takia. 

Mitä ihmeen ammatteja teillä on jos niitä hankitaan noin vain? Kannattaisi ehkä panostaa laatuun eikä määrään. 

Vierailija
14/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä mulkkuja nimenomaan palkataan. Itsensä kehujia, jalustalle nostavia. Liioittelevat ja valehtelevat osaamistaan. Vähättelevät muita ja kiusaavat työpaikoilla. Delegoivat työtään muille, mutta ottavat kunnian tehdystä työstä.

Vierailija
15/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat menee suhteilla. Jos oletat että pelkkä kirjaviisaus riittää niin olet ulapalla. Opiskeluaikaan olisi kannattanut hankkia niitä kuuluisia verkostoja eikä nysvätä kotona.

Vierailija
16/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokemus on se, mikä avaa ovia. Mutta jos alalla on huono työllisyys, pitäisikö koulutuspaikkoja olla enemmän , jotta pääsy helpottuisi ?

Mun entinen luokkakaveri on kokki. Oli koulun jälkeen pari v töissä, sai ison kasan lapsia ja nyt on ylipainoinen, yliväsynyt kiukkuinen äiti, jota ei kukaan palkkaa.

Valintoja.

Vierailija
17/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua teitä, jotka pidätte kaikkia muita tavistyöntekijöitä syyllisinä omiin ongelmiinne. Sun mielestä se peruskoulupohjainen pitäisi irtisanoa ja sut palkata tilalle? Oletko omasta mielestäsi hyvinkin erityislaatuinen? 

Etkö ymmärrä lukemaasi? En koe oleva vähempiarvoinen kuin muut mutta en myöskään muiden yläpuolella. Ilmiö on todellinen, opiskelu ei ole tae työllisyydestä ja itse et voi ratkaista työllistymistäsi, kun ei anneta edes mahdollisuutta työn puhua puolestaan.

Vierailija
18/18 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lääkäreille varma työpaikka enää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä