Taas yks firma itkee kun ei löydä työntekijöitä, miten on mahdollista???
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Ei irtisanomisaika ole ihan noin lyhyt, ellei yritys ole menossa konkurssiin. Irtisanomisajan tarkoitus on auttaa sopeuttamaan elämä uuteen, eittämättä pienempään tulotasoon. Jos olet käyttänyt jo säästösi muuttoon työpaikan takia, voi olla, ettei sitä vuokratyöntekijää kamalasti naurata.
Vaikka irtisanomisaika olisi kaksi kuukautta niin ei se muuta sitä tosiasiaa että jää työttömäksi.
Eipä ole kauan kun eräs yritys palkkasi uusia vakituisia työntekijöitä ja juuri kun koeaika ehti loppua kun tulikin yllättäen yt:t ja puolet koko talon porukasta työttömäksi, näistä uusista kaikki. Ei liene hirveesti naurattanut jos ehti vaikka muuttaa työn takia eikä irtisanomisaika liene kovin lohduttanut. Työnhän piti olla vakituinen.
Näinhän se on. Työntekijän ottamat riskit ohitetaan helposti. Mutta ei siitä pääse mihinkään, etteikö vuokratyöntekijä olisi alinta sakkaa. Jopa määräaikainen oltuaan riittävän kauan perusteetta määräaikainen saa asian riitautettua ja voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä ole uutisia vaan oikeiston propagandaa jolla muokataan mielipiteitä työttömyysturvan ja työehtojen heikentämisen ajamiseksi. Eivät lehdet ole mitään puolueettomia vaan ajavat poliittisia agendoja. Tuollakaan jutulla ei ole journalismin kanssa mitään tekemistä.
Iltalehdet ovat uusliberalistisen politiikan äänitorvia ja samanlaisia mielipiteen muokkaus uutisia ovat nämä äidin essun taskussa olevat lapsi yrittäjät joilla ei ole alaikäisenä edes oikeutta tehdä taloudellisia sitoumuksia itsenäisesti.
Tuo Kurikan juttu haisee. Työsuhde vuokrafieman kautta eli työntekijällä ei ole edes irtisanomisaikaa eli on täysin työnantajan mielivallan armoilla. Se on Suomessa kummallista että kun ilmoitetaan työpaikka että palkkaa ei kerrota. Luulen että se on tuossa Kurikan tapauksessa 10 € tunti mikä on aivan olematon jopa peräkylän hintatasolla ja yksin asuvalle.
Mä en tajua tuota jankutusta tuosta irtisanomisajasta. Ihan samoin on vakkaritkin työnantajan mielivaltaisesti irtisanottavissa, kun vaan pidetään yt:t. Mitä iloa siitä on että työsuhde voidaan päättää tänä perjantaina tai on irtisanomisaika kaksi viikkoa. Mitä se muuttaa?
Ei minusta ole vielä kukaan halunnut päästä eroon vaikka vuokratyöntekijä olenkin, pikemminkin niin että on pakko joskus sanoa että en tee yhtään enempää töitä kun sen 40 tuntia tällä viikolla.Jotain merkitystä sillä kuitenkin lienee koska kurikkalainen metallipajakaan ei halua palkata työntekijöitä vaan ostaa vain heidän työpanostaan vuokrafirmalta.
Tai ehkä kurikkalaisen metallifirman pomot vaan ovat tyhmiä eivätkä ole tajunneet lukea vauvapalstalta, miten asiat ovat.
Ne prikkaa parhaat vuokratyöfirman tekijät omille palkkalistoilleen. Vanha keino ja hyväksi havaittu.
Arveletko että ne löytää parhaat vuokrafirman kautta (+ruikuttamalla lehdissä) vai löytyisiköhän parempia tekijöitä helpommin jos tarjottaisiin kunnon palkkaa ja vakituista työtä?
Oliskohan niiden helpompi ne parhaat työntekijät valita juuri niin että näkevät millaisia työntekijöitä on, kun vaan haastattelun perusteella valita.
Noin näkevät myös ketkä on oikeasti motivoituneita oppimaan, siis jos ja kun ottavat tyyppejä joilla ei koulutusta työhön tai ei paljon työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei irtisanomisaika ole ihan noin lyhyt, ellei yritys ole menossa konkurssiin. Irtisanomisajan tarkoitus on auttaa sopeuttamaan elämä uuteen, eittämättä pienempään tulotasoon. Jos olet käyttänyt jo säästösi muuttoon työpaikan takia, voi olla, ettei sitä vuokratyöntekijää kamalasti naurata.
Vaikka irtisanomisaika olisi kaksi kuukautta niin ei se muuta sitä tosiasiaa että jää työttömäksi.
Eipä ole kauan kun eräs yritys palkkasi uusia vakituisia työntekijöitä ja juuri kun koeaika ehti loppua kun tulikin yllättäen yt:t ja puolet koko talon porukasta työttömäksi, näistä uusista kaikki. Ei liene hirveesti naurattanut jos ehti vaikka muuttaa työn takia eikä irtisanomisaika liene kovin lohduttanut. Työnhän piti olla vakituinen.
Näinhän se on. Työntekijän ottamat riskit ohitetaan helposti. Mutta ei siitä pääse mihinkään, etteikö vuokratyöntekijä olisi alinta sakkaa. Jopa määräaikainen oltuaan riittävän kauan perusteetta määräaikainen saa asian riitautettua ja voittaa.
Ai jos tulee yt:t ja sen takia vähennetään porukkaa? Voiko senkin riitauttaa jos firmassa vaan ei ole työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kauan kun eräs yritys palkkasi uusia vakituisia työntekijöitä ja juuri kun koeaika ehti loppua kun tulikin yllättäen yt:t ja puolet koko talon porukasta työttömäksi, näistä uusista kaikki. Ei liene hirveesti naurattanut jos ehti vaikka muuttaa työn takia eikä irtisanomisaika liene kovin lohduttanut. Työnhän piti olla vakituinen.Näinhän se on. Työntekijän ottamat riskit ohitetaan helposti. Mutta ei siitä pääse mihinkään, etteikö vuokratyöntekijä olisi alinta sakkaa. Jopa määräaikainen oltuaan riittävän kauan perusteetta määräaikainen saa asian riitautettua ja voittaa.
Ai jos tulee yt:t ja sen takia vähennetään porukkaa? Voiko senkin riitauttaa jos firmassa vaan ei ole työtä?
Eikun siis riitauttaa sen asian että on määräaikainen.
Mä en riitauttaisi tuollaista asiaa loppuisi taatusti kaikenlaiset joustot työnantajan puolelta mua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä ole uutisia vaan oikeiston propagandaa jolla muokataan mielipiteitä työttömyysturvan ja työehtojen heikentämisen ajamiseksi. Eivät lehdet ole mitään puolueettomia vaan ajavat poliittisia agendoja. Tuollakaan jutulla ei ole journalismin kanssa mitään tekemistä.
Iltalehdet ovat uusliberalistisen politiikan äänitorvia ja samanlaisia mielipiteen muokkaus uutisia ovat nämä äidin essun taskussa olevat lapsi yrittäjät joilla ei ole alaikäisenä edes oikeutta tehdä taloudellisia sitoumuksia itsenäisesti.
Tuo Kurikan juttu haisee. Työsuhde vuokrafieman kautta eli työntekijällä ei ole edes irtisanomisaikaa eli on täysin työnantajan mielivallan armoilla. Se on Suomessa kummallista että kun ilmoitetaan työpaikka että palkkaa ei kerrota. Luulen että se on tuossa Kurikan tapauksessa 10 € tunti mikä on aivan olematon jopa peräkylän hintatasolla ja yksin asuvalle.
Mä en tajua tuota jankutusta tuosta irtisanomisajasta. Ihan samoin on vakkaritkin työnantajan mielivaltaisesti irtisanottavissa, kun vaan pidetään yt:t. Mitä iloa siitä on että työsuhde voidaan päättää tänä perjantaina tai on irtisanomisaika kaksi viikkoa. Mitä se muuttaa?
Ei minusta ole vielä kukaan halunnut päästä eroon vaikka vuokratyöntekijä olenkin, pikemminkin niin että on pakko joskus sanoa että en tee yhtään enempää töitä kun sen 40 tuntia tällä viikolla.Jotain merkitystä sillä kuitenkin lienee koska kurikkalainen metallipajakaan ei halua palkata työntekijöitä vaan ostaa vain heidän työpanostaan vuokrafirmalta.
Tai ehkä kurikkalaisen metallifirman pomot vaan ovat tyhmiä eivätkä ole tajunneet lukea vauvapalstalta, miten asiat ovat.
Ne prikkaa parhaat vuokratyöfirman tekijät omille palkkalistoilleen. Vanha keino ja hyväksi havaittu.
Arveletko että ne löytää parhaat vuokrafirman kautta (+ruikuttamalla lehdissä) vai löytyisiköhän parempia tekijöitä helpommin jos tarjottaisiin kunnon palkkaa ja vakituista työtä?
Oliskohan niiden helpompi ne parhaat työntekijät valita juuri niin että näkevät millaisia työntekijöitä on, kun vaan haastattelun perusteella valita.
Noin näkevät myös ketkä on oikeasti motivoituneita oppimaan, siis jos ja kun ottavat tyyppejä joilla ei koulutusta työhön tai ei paljon työkokemusta.
Viimeksi kun minä vaihdoin työpaikkaa (kesällä) oli käytössä semmoinen kun koeaika. Ehkä se ei enää ole käytössä.
Mutta jos ajatellaan että Kurikan suunnalla on muutama huippuhitsari vaihtamassa työpaikkaa tai muuten vapaalla. Kumpaa paikkaa luulet heidän hakevan helpommin:
- vakituinen työ pätevälle hitsarille. Kunnon palkka ja hyvät edut.
vai
- nollatuntisopimus vuokrafirman kautta pätevälle hitsarille. Palkka tessin alarajalla tai vähän alle. Ei lupaa juoda talon kahvia tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja meidän koululla oli paikka auki luokkalaiseni lapsen henkilökohtaiseksi avustajaksi. Paikka oli alkuun vuoden määräaikainen mutta luultavasti lapsi tulee tarvitsemaan avustajan koko peruskoulun ajaksi eli pitkäaikainen työpaikka olisi ollut tarjolla.
Miksi tämäkin oli vuoden määräaikainen, jos luultavasti kuitenkin tarvitaan pitkäaikaista?
Kyllä minäkin voin parempaa odotellessa tehdä vaikka henkilökohtaisen avustajan töitä, mutta en todellakaan halua sitoa itseäni mihinkään määräaikaisuuteen, vaan haluan että voin siirtyä oikeaan oman alani työhön heti jos sellaisen löydän. Ja tottakai hakisin sitä koko ajan.
Haluatteko hakijoiksi kaltaisiani, jotka eivät ole työhön ollenkaan sitoutuneita vaan tekevät sitä paremman puutteessa ja häipyvät heti kun mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta ole vielä kukaan halunnut päästä eroon vaikka vuokratyöntekijä olenkin, pikemminkin niin että on pakko joskus sanoa että en tee yhtään enempää töitä kun sen 40 tuntia tällä viikolla.
No, mulla oli vakiduuni, YT-neuvottelujen jälkeen irtisanomisajan palkka 4 kk, ei työvelvoitetta. Oli ihan kiva että sen sain.
Myöhemmin vuokrafirmassa saman alan hommaa tuntipalkkaisena, ei puhettakaan mistään irtisanomisajan palkasta, kun yhtenä vuodenvaihteena ei enää tullutkaan toimeksiantoon jatkoa.
Voisi se yrittäjä itse ajatella että lähtisikö itse omaan firmaansa noilla ehdoilla töihin.
Tuskin moni suostuisi olemaan kiireenpurkaja ja heittopussi ja kun hommat on tehty niin näytetään ovea ja vuokrafirma siinä välissä on todella luotaan pois työntävä seikka kun firma voi palkata suoraan ja koeaikakin on nykyään puoli vuotta, luulisi siinä ajassa tulevan selväksi että onko potentiaalinen työntekijä.
Kumma että vielä 15 vuotta sitten haettiin suoraan firmoihin työntekijöitä ja hyvin ovat pärjänneet kun maksoivat vielä käypää palkkaa eikä mitään TES pohjia saati ihme vaatimuksia esittäneet kun pätevyys tulee siinä työtä tehdessä ja kokemusta nyt ei ikinä voi olla suoraan johonkin tehtävään kuin poikkeustapauksissa.
Vaikuttaakin tuo kitinä ihan EK:n propagandalta ja meneekin suoraan sarjaan "katso peiliin rutiseva työnantaja".
Mun mies, 44v, on hitsannut työkseen 20 vuotta, pätkätöinä. Moniin duuneihin on vaatimus luokkien hitsaus, ja monesti on yrittänyt työkkärin kautta päästä sille kurssille. Työkkäri aina sanoo ei. Talvet hän on siis lomautettuna.
Vierailija kirjoitti:
Nuorissa on sentään niitä, jotka ymmärtää, että töitä voidaan tehdä keikkaluonteisesti ja silti tienata hyvinkin keskipalkka. Jos töitä on, painetaan pitkää päivää. Jos ei ole, niin nautitaan vapaista. Yksikään perheyrityksemme nuorista ja kokemattomista työntekijöistä ei tietääkseni saa sosiaalitukia tai sitten huijaavat. Nettopalkat alkaa kakkosella (2100-2400), vaikka työ onkin epäsäännöllistä ja vapaita on paljon. Nuoret osaavat nauttia siitä, että työtä tehdään tarpeen mukaan, ei kököttäen kellokortilla. Nytkin koko porukka oli pe ja ma vapaalla, osa vielä tiistainkin. Ensi maanantaina on kanssa vapaata ja torstaina osalla. Muina päivinä ma-pe välillä työpäivät on sitten pidempiä. Joskus jopa 15-18 tuntia, mutta sitten perään voi olla parikin vapaata ja taas 10-12 tunnin päivä.
Olen 54-vuotias (työtön), ja tuollaiset työajat olisivat minulle unelma. Siis minulla on ongelmat töissä olleet niin päin, että en millään malttaisi lähteä kun tekemistä on. Mistä löytäisin tuollaisen työn? Missä teillä on firma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni firma nykyään ottaa vuokrafirmojen kautta, varsinkin jos työ on sesongeista riippuvainen tai työn määrä vaihtelee paljon tilausten mukaan. Ei tämä Kurikkalainen metallifirma ole mitenkään poikkeus.
Mut olis vissiin vaan parempi istuskella kotona kelan korvauksilla työttömänä katsomassa tositeeveetä, kun kerran eivät ota vakkariksi niin tyhmäähän se on tienata oma palkkansa ja elantonsa työtä tekemällä.
Syö paskaa retardi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta ole vielä kukaan halunnut päästä eroon vaikka vuokratyöntekijä olenkin, pikemminkin niin että on pakko joskus sanoa että en tee yhtään enempää töitä kun sen 40 tuntia tällä viikolla.No, mulla oli vakiduuni, YT-neuvottelujen jälkeen irtisanomisajan palkka 4 kk, ei työvelvoitetta. Oli ihan kiva että sen sain.
Myöhemmin vuokrafirmassa saman alan hommaa tuntipalkkaisena, ei puhettakaan mistään irtisanomisajan palkasta, kun yhtenä vuodenvaihteena ei enää tullutkaan toimeksiantoon jatkoa.
No sinä et ole näköjään ymmärtänyt vuokrafirman kautta työskentelystä yhtään mitään. Turha sulle edes yrittää mitään selittää. Voi huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Nuo on kaikki nimittäin Staffpointin vuokratyöpaikkoja.
Mitä ihmeen väliä sillä on tuleeko palkka suoraan firmasta vai vuokrafirman kautta?
Samalla lailla aamulla mennään töihin ja illalla lähdetään kotiin. Tälläkin viikolla on ehkä jonkunnäköisiä toiveita tehdä duunia 40 tuntia, kun monta viikkoa on mennyt niin reippaasti ylitöiksi, kuten joka syksy, että tän pätkätyöläisen elämään ois tervetullutta vaihtelua tehdä välillä vaan 40 tuntia viikossa.Onko sinulla vuokrafirman kautta toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, jossa on sama irtisanomisaika, mitä vakityöntekijöillä?
Entisessä työpaikassa oli myös vuokratyöntekijöitä. Heille eivät kuuluneet mitkään työpaikan edut, mitä oli tarjolla vakityöntekijöille. Itse en ikinä hahmottanut, onko ne töissä vai ei, kun tilanteet vaihteli niin nopeasti.
No enhän mä ole riippuvainen siitä yhdestä työkohteesta. Jos yhdestä loppuu työt siirryn toiseen.
Miten sä hahmotat kenenkään muunkaan työajat? Mä kuitenkin tulen duuniin joka arkipäivä samaan aikaan ja lähden samaan aikaan ellen jää ylitöihin.
En tiedä, ei varmaan käytännössä ole irtisanomisaikaa, mut eipä sillä olis väliäkään seitsemän vuoden jälkeen loppuuko työt nyt vai parin viikon irtisanomisajan kuluttua.
On samat, jopa hieman paremnat edut nykyään kun työkohteen "omilla" työntekijöillä.Useamman vuoden olen ollut nyt tässä samassa työkohteessa. Koko aikaa en samassa ole ollut, mutta en kyllä työttömänäkään.
Ja vakiduunissa olin joskus aiemmn, mutta irtisanouduin kun se on niin ahdistavaa, sama paikka vuodesta toiseen, ei mitään uutta, siirryin vuokrafirmaan, parempi palkka kun vakkariduunissa.
Täälläkin yksi vuokratyöläinen ilmoittautuu. Ja erittäin tyytyväinen työläinen. Edellä jo mainittu hyviä puolia, lisään vielä yhden: Vapaus! Kuitenkin kaikki toimii lakien ja säädösten mukaan.
Nykyisen hallituksen ja heidän hyvin masinoiman median pakkosyöttöä nämä jatkuvat uutiset samasta aiheesta. Köyhät ja työttömät syyllistetään, tämä on jatkunut jo aika pitkään.
Kaikki Suomen työttömät Kurikkaan nyt, hopi hopi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tälläinen yli 50v. työtön, riuska eukko lähettää hakemuksen, siihen ei edes vastata. Eikö kelpaa työntekijät? Olisin valmis muuttamaan. Ikärasismia?[/quote
Sama kokemus. Olen yli 50 nainen, hyvässä fyysisessä kunnossa, valmis tuotantotöihin tms. Koskaan ei hakemuksiini ole vastattu. Turha valittaa passiivisuudesta, työnantajien on katsottava peiliin. Miksi ikäiseni ei kelpaa töihin?
Vierailija kirjoitti:
Kurikka on hyvin toimeentuleva kaupunki josta on vajaa puolen tunnin matka Seinäjoelle ja aika lyhyt matka myös Vaasaan ja Tampereellekin hyvin kohtuullinen matka, ei siis mikään surkea tuppukylä jossain korvessa. Ammattikoulussa on kai vähennetty tai muutettu linjoja kun suuri työllistäjä Velsa/Walmet, mikälie sen nimi viimeksi oli, siirrettiin halpatyömaahan, siellä kun oli paljon hitsareita töissä kymmeniä vuosia, tekivät mm. metsäkoneita pitkän aikaa ennen muuttoa.
Mitään syytä ei ole miksi sinne ei voisi työn perässä muuttaa, Kurikassa ei ole älyttömän kalliit omakotitalot, mutta naapuripaikkakunnalla Ilmajoella on erittäin edullisia taloja myynnissä tämän tästä, jotka ei ole ihan keskusta-alueella, mutta autolla hurauttaa nopeasti Kurikan keskustaan tai vaihtoehtoisesti vaikka Seinäjoelle jos vaikka toisella puolisolla löytyykin työt sieltä.
Onko kaikki Velsa/Valmetin/minkälie hommissa olleet hitsarit kouluttautuneet hoitajiksi vai mihin ovat kadonneet?
Turha kysellä, miksi ei saa työntekijöitä, jos ei ole valmis ottamaan niitä "talon kirjoille" ja saamaan kaikki samat edut kuin muutkin työntekijät vaan vuokrafirman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin näkevät myös ketkä on oikeasti motivoituneita oppimaan, siis jos ja kun ottavat tyyppejä joilla ei koulutusta työhön tai ei paljon työkokemusta.Viimeksi kun minä vaihdoin työpaikkaa (kesällä) oli käytössä semmoinen kun koeaika. Ehkä se ei enää ole käytössä.
Mutta jos ajatellaan että Kurikan suunnalla on muutama huippuhitsari vaihtamassa työpaikkaa tai muuten vapaalla. Kumpaa paikkaa luulet heidän hakevan helpommin:
- vakituinen työ pätevälle hitsarille. Kunnon palkka ja hyvät edut.
vai
- nollatuntisopimus vuokrafirman kautta pätevälle hitsarille. Palkka tessin alarajalla tai vähän alle. Ei lupaa juoda talon kahvia tauolla.
Vuokafirmat maksaa tes:n mukaisen palkan tai enemmän.
Mikä syy sinulla on kertoa vuokratyöstä kaikkea negaa "totuutena" mitä vain keksit?
Ja kyllä on käytössä vielä, ei ole kesän jälkeen poistunut.
Mut kun on muitakin tapoja rekrytoida kun haastattelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Nuo on kaikki nimittäin Staffpointin vuokratyöpaikkoja.
Mitä ihmeen väliä sillä on tuleeko palkka suoraan firmasta vai vuokrafirman kautta?
Samalla lailla aamulla mennään töihin ja illalla lähdetään kotiin. Tälläkin viikolla on ehkä jonkunnäköisiä toiveita tehdä duunia 40 tuntia, kun monta viikkoa on mennyt niin reippaasti ylitöiksi, kuten joka syksy, että tän pätkätyöläisen elämään ois tervetullutta vaihtelua tehdä välillä vaan 40 tuntia viikossa.Onko sinulla vuokrafirman kautta toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, jossa on sama irtisanomisaika, mitä vakityöntekijöillä?
Entisessä työpaikassa oli myös vuokratyöntekijöitä. Heille eivät kuuluneet mitkään työpaikan edut, mitä oli tarjolla vakityöntekijöille. Itse en ikinä hahmottanut, onko ne töissä vai ei, kun tilanteet vaihteli niin nopeasti.
No enhän mä ole riippuvainen siitä yhdestä työkohteesta. Jos yhdestä loppuu työt siirryn toiseen.
Miten sä hahmotat kenenkään muunkaan työajat? Mä kuitenkin tulen duuniin joka arkipäivä samaan aikaan ja lähden samaan aikaan ellen jää ylitöihin.
En tiedä, ei varmaan käytännössä ole irtisanomisaikaa, mut eipä sillä olis väliäkään seitsemän vuoden jälkeen loppuuko työt nyt vai parin viikon irtisanomisajan kuluttua.
On samat, jopa hieman paremnat edut nykyään kun työkohteen "omilla" työntekijöillä.Useamman vuoden olen ollut nyt tässä samassa työkohteessa. Koko aikaa en samassa ole ollut, mutta en kyllä työttömänäkään.
Ja vakiduunissa olin joskus aiemmn, mutta irtisanouduin kun se on niin ahdistavaa, sama paikka vuodesta toiseen, ei mitään uutta, siirryin vuokrafirmaan, parempi palkka kun vakkariduunissa.Täälläkin yksi vuokratyöläinen ilmoittautuu. Ja erittäin tyytyväinen työläinen. Edellä jo mainittu hyviä puolia, lisään vielä yhden: Vapaus! Kuitenkin kaikki toimii lakien ja säädösten mukaan.
Miten se sen vapaampaa on?
Vai tietää joku kymmeniä yrityksiä, joissa on työvoimapula. Taitaa kuulua johonkin Suomen veemäisimmät yritykset yhdistykseen. Suoraan sanottuna, en usko. Jos yritys ei löydä työntekijää, vika on 99 % tapauksissa yrityksissä. Vaatimukset ovat liian kovat tai yritys on niin paskassa maineessa, ettei työntekijät pysy. Lisäksi on nämä, jotka ilmoittavat tekijäpulasta, mutta ei ole aikomuskaan palkata ketään. Tämä on takavuosien mainoskikka, mikä ei enää toimi. Nämä järjen jättiläiset kun eivät tajua, että meitä entisiä työttömiä, jotka on haettu noistakin firmoista töitä, on työelämässä pilvin pimein. Työttömyys ei ole paranatumaton sairaus, vaan minä ja monet muut olemme saaneet vakipaikat jostain. Itse sain sen kouluttautumalla kokonaan uudelleen.
Omakin työpaikkani on sellainen, että yritys on pieni, sijainti huomaamaton ja ei mainosteta missään. Meillä on vakioasiakkaita ja puskaradio, mistä tulee työt. Eikä alamme töitä voi tehdä ilman koulututusta, kokemus ei ole välttämätön, mutta koulutus on. Tästä huolimatta meille tulee asiallisia työhakemuksia säännöllisesti. Tällä hetkellä ei ole resursseja palkata uusia tekijöitä, mutta eipä meidän tarvitse ilmoitella missään, jos tarve tulee. Minutkin on löydetty avoimeen paikkaan ilman, että paikka oli missään julkisesti haussa.
Pari kurssikaveriani, molemmat asiallisia ja hekin nykyään vakipaikoissa, haki eräästä juurikin metallialan yrityksestä, muualta Suomesta kuin ko paikka, töitä. He eivät koskaan saaneet mitään vastausta, mutta paikka oli auki kuukausikaupalla työkkärin sivuilla. Edes puhelimeen ei firmassa vastattu. He olivat kokeneita eikä heissä ollut mitään muuta vikaa kuin jääneet työttömiksi, eivätkä olleet edes pitkäaikaistyöttömiä, eikä heistä sellaisia koskaan tullutkaan.