Miksei lukiossa ole matematiikka vapaaehtoista?
Minusta matematiikasta voisi tehdä kokonaan valinnanvaraisen aineen lukiossa. Näin siksi, että laaja matematiikka on tarpeen, jos aikoo matematiikkaa hyödyntävälle alalle ja lyhyessä matematiikassa taas yleensä käsitellään silti asioita, joita ei muunlaisissa ammateissa tarvitse mihinkään.
Ns. arkielämässä - ja siis ammatissa, jossa ei tarvita erityisemmin matematiikkaa - tarvitaan vaikkapa prosenttilaskua, peruslaskutaitoja - ei derivointia tms.
Ja älkää ymmärtäkö minua väärin: itse tykkäsin matematiikasta ja kirjoitin pitkästä matematiikasta laudaturin. En vain ole koskaan missään tarvinnut lukiossa opittuja matikan oppeja. Perusjutut opitaan jo peruskoulussa, ja se riittäisi minusta mainiosti.
N50
Kommentit (2)
Matematiikka kehittää aivoja, loogista päättelykykyä, ongelmanratkaisukykyä ja opettaa pitkäjänteistä työskentelyä. Ei se ole pelkkää kaavojen pyörittelyä ja manuaalista laskemista, vaan yleistä aivojen aktivoimista. Ja niin uskomattomalta kuin kuulostaakin, matemaattiset taidot on yhdistetty myös motoriikkaan ja sen kehitykseen. Vihasin kouluaikana matematiikkaa, mutta yliopiston pakollisilla matemaattisilla kursseilla olen viihtynyt huomattavasti paremmin, kun olen ymmärtänyt ettei matematiikkaa voi katsoa pelkkänä laskemisena, kun se kehittää ihmistä niin monella muullakin tapaa.
Olen itse asiassa samaa mieltä. Minusta pakolliseksi aineeksi yo-kirjoituksessa riittäisi mainiosti äidinkieli. Muita voisi ottaa sellaisessa kombossa, joka sopii ammatinvalintaan.
Toisaalta moni on aika hukassa vielä lukiossa sen suhteen, mitä haluaa tehdä isona. Ehkä sitä ei sitten haluta liikaa sulkea pois vaihtoehtoja, matikka on kumminkin aika tärkeä monella alalla.
Mutta voi sitä sitten tietty jälkikäteen suorittaa. Hankalampaa vaan niin.