Onko 35-vuotias tosiaan liian vanha äidiksi?
Täällä sanottua. Olen luullut, että äideiksi tulee nykyään yli neljäkymppisiäkin.
Kommentit (186)
Äitini oli 36 minun syntyessäni. Itse sain tyttäreni 35-vuotiaana, täytin kuukauden päästä 36. Veljeni vaimo sain kolmannen lapsensa 42-vuotiaana.
Ilman minkään maailman komplikaatioita täysin normaali täysaikainen raskaus täysin säännöllisesti sujunut alatiesynnytys. Lapset terveitä ja hyvän kokoisia, omani 3990g terve tyttö. Samoin olen ollut itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Kuopuksen saaminen kolmevitosena on eri kuin esikoisen saaminen. Keho muistaa raskauden ja on siten "nuorempi" ja toimivampi myöhempien lasten kohdalla.
Höpsistä. Oma ensimmäinen raskauteni sujui oppikirjan mukaan 35-vuotiaana. Palauduin hyvin ja nopeasti. Puhumattakaan siitä miten ihana lopputulos on. Älkää nyt uskoko kaikkea mitä palstoilla kirjoitetaan.
Mun anoppi sai lapsensa 43 ja 45 vuotiaana, eli hyvin säkin vielä ehdit jos kaikki ok.
No on! Aivan liian vanha :D Mutta niin olette tekin nelikymppiset lapsenvääntäjät sitten, kun oma nuorimmaisenne on 16v :D
Eli aika aikaansa kutakin. Itse en suurin surminkaan näin 36veenä tekisi lasta, mutta minullapa on tosiaan jo 16 vuotias nuorimmainen :p jos ei olisi yhtään lasta, niin varmasti asia voisi olla toinen. Nyt vain alkaa jo lapset lentelemään pesästä, eikä tosiaan kaivata enää mitään vaipparumbaa!! MINÄ koen siis oleani liian vanha lapsentekoon, mutta kokemus on hyvin henkilökohtainen, ja liittyy varmaan ennemminkin siihen että tuo kaikki on jo koettu, ja lasten kanssa oltu yli 16 vuotta, kuin varsinaiseen ikänumeroon. Takana on kuitenkin jo vauva-ajat, huosnotinukuumiset, tarhahommat, sairastelut, koulut, ruuhkavuodet, väsymys lapsiperheen elämästä... Voin luvata sinulle, oi 35v raskaanaolija, että kun olet 50, niin koet todellakin olevasi liian vanha lastentekoon, kun taas joku 50v lapseton ei sitä välttämättä näin koe ;)
Itse sain nuorimmaisen poikani 35v ja todellakin suosittelen. Lapset saatu 32v-35v.
T. Kolmen pojan äiti
Naapuri sai lapsen 43v ja onnelliselta vaikuttaa. Isä 51 v.
Ehkä jotkut mummoutuu nuorina, se on yksilöllistä. Minä sain ainokaiseni 42 -vuotiaana enkä kokenut mitenkään raskaana.
Ei sitä ainakaan suositella noin vanhana enää.
Vierailija kirjoitti:
No on! Aivan liian vanha :D Mutta niin olette tekin nelikymppiset lapsenvääntäjät sitten, kun oma nuorimmaisenne on 16v :D
Eli aika aikaansa kutakin. Itse en suurin surminkaan näin 36veenä tekisi lasta, mutta minullapa on tosiaan jo 16 vuotias nuorimmainen :p jos ei olisi yhtään lasta, niin varmasti asia voisi olla toinen. Nyt vain alkaa jo lapset lentelemään pesästä, eikä tosiaan kaivata enää mitään vaipparumbaa!! MINÄ koen siis oleani liian vanha lapsentekoon, mutta kokemus on hyvin henkilökohtainen, ja liittyy varmaan ennemminkin siihen että tuo kaikki on jo koettu, ja lasten kanssa oltu yli 16 vuotta, kuin varsinaiseen ikänumeroon. Takana on kuitenkin jo vauva-ajat, huosnotinukuumiset, tarhahommat, sairastelut, koulut, ruuhkavuodet, väsymys lapsiperheen elämästä... Voin luvata sinulle, oi 35v raskaanaolija, että kun olet 50, niin koet todellakin olevasi liian vanha lastentekoon, kun taas joku 50v lapseton ei sitä välttämättä näin koe ;)
No jos lapset kerta kaikkiaan tekevät ihmisestä vanhuksen iästä riippumatta, niin olin kyllä kaukaa viisas kun tein ensimmäiseni 35-vuotiaana enkä alle parikymppisenä.
Mikä tuo riskiraskaus-ikäraja on? Olen itse 42v ja raskaana, vielä kuukausi raskautta jäljellä. En ole ainakaa tähän mennessä tiennyt että olisi riskisynnyttäjä ja minua on muutenkin 'seurattu' harvakseltaan, paljon harvemmin kuin edellisessä raskaudessa 35v iässä.
Onko oikeasti joku ikäraja milloin on riskiraskaus kyseessä?
No ei todellakaan ole!
Mua ärsyttää että jotkut ihmiset edes kehtaavat arvostella äitejä iän perusteella, vain sillä on merkitystä että on hyvä äiti lapselleen.
"No jos lapset kerta kaikkiaan tekevät ihmisestä vanhuksen iästä riippumatta, niin olin kyllä kaukaa viisas kun tein ensimmäiseni 35-vuotiaana enkä alle parikymppisenä."
Kyllä, lapsentekoon vanhan, ei toki muuten ;)
Musta vähän tuntuu että tässä nyt varttuneemmat äiteet ottavat vähän henkilökohtaisesti kunkin omaa kokemusta olla johonkin itselle ajankohtaiseen asiaan liian vanha. Sitä luulisi että iän mukana tulisi sitä suhteellisuudentajua, ja hurttia huumoria, ja ymmärrystä, ja että äitiyskin voisi olla rennompaa ja ymmärtäväisempää kuin meillä parikymppisinä lapset tehneillä, mutta taitaakin olla ihan toisinpäin ;) :D Pus <3
Vierailija kirjoitti:
"No jos lapset kerta kaikkiaan tekevät ihmisestä vanhuksen iästä riippumatta, niin olin kyllä kaukaa viisas kun tein ensimmäiseni 35-vuotiaana enkä alle parikymppisenä."
Kyllä, lapsentekoon vanhan, ei toki muuten ;)
Musta vähän tuntuu että tässä nyt varttuneemmat äiteet ottavat vähän henkilökohtaisesti kunkin omaa kokemusta olla johonkin itselle ajankohtaiseen asiaan liian vanha. Sitä luulisi että iän mukana tulisi sitä suhteellisuudentajua, ja hurttia huumoria, ja ymmärrystä, ja että äitiyskin voisi olla rennompaa ja ymmärtäväisempää kuin meillä parikymppisinä lapset tehneillä, mutta taitaakin olla ihan toisinpäin ;) :D Pus <3
Vähän vaikuttaa, että se oli hymiöäiti, johon kolahti tällä kertaa. Ei se rentous noista "pus"-jutuista välity, vaan pikemminkin päinvastoin.
Sain esikoiseni yli 40 ja olin ja olen edelleen elämäni kunnossa. Raskaus ja vauvavuosi oli elämäni ihaninta aikaa, vaikka en paljon nukkunut. Nyt lapsi eskarissa. Kaikki on mennyt loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo riskiraskaus-ikäraja on? Olen itse 42v ja raskaana, vielä kuukausi raskautta jäljellä. En ole ainakaa tähän mennessä tiennyt että olisi riskisynnyttäjä ja minua on muutenkin 'seurattu' harvakseltaan, paljon harvemmin kuin edellisessä raskaudessa 35v iässä.
Onko oikeasti joku ikäraja milloin on riskiraskaus kyseessä?
Ei varmaan ikä yksistään, mutta yhdistettynä esim. ylipainoon tai muihin riskitekijöihin. Olen itse 40 ja samassa vaiheessa raskautta kuin sinä. Olen päässyt äitipolille muutamaan ylimääräiseen ultraan. Aluksi siksi, että jäin kiinni yhdistelmäseulassa, myöhemmin pieniä poikkeavuuksia istukan virtauksessa. Papereissa seurannan syynä virtaukset ja äidin ikä.
Neuvoloita mulla on ollut selvästi harvemmin kuin aiemmissa raskauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sanottua. Olen luullut, että äideiksi tulee nykyään yli neljäkymppisiäkin.
Mä olen 36-vuotias äiti. Nuorekkaampi kuin yksikään ikäiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 36-vuotias äiti. Nuorekkaampi kuin yksikään ikäiseni.
Tuohon ei kuulunut lainaus.
Ei ole liian vanha. Ei ole nelikymppinenkään, jos on terve ja jaksavainen. Viisikymppinen alkaa jo olla aika vanha kyllä... Mutta mikäs siinä jos jaksaa. En tiedä mikä pakko on aina arvostella muita. Joo raskauden riskit kasvaa iän myötä, mutta silti suurin osa lapsista on aina terveitä. Ja niitä erityislapsia syntyy myös nuorille äideille, kuten itselleni.
"
Vähän vaikuttaa, että se oli hymiöäiti, johon kolahti tällä kertaa. Ei se rentous noista "pus"-jutuista välity, vaan pikemminkin päinvastoin."
Se on kuule helppo jo hymyillä kun ei ole pikkuvuvoja tai taaperoita jaloissa enää pyörimässä! Kasvatusurakka saatu päätökseen pikkuhiljaa. Edelleen toki elämänsä kunnossa tässä ollaan, mutta ehdottomasti liian vanha tekemän enää lisää. Kyllä se aika sinullekin vielä koittaa, älä huoli ;)
Ei todellakaan.