Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Entisen poikaystävän kotona ei vietetty joulua. On tuikitavallinen suomalainen perhe, vanhemmat ja kaksi lasta, eikä tähän joulunviettämättömyyteen ollut mitään uskonnollisia, poliittisia, taloudellisia tms syitä. Heillä vain ei ollut minkäänlaisia jouluperinteitä, ei koristeita, ei kuusta, ei ruokia..."Kun eipä sitä viitti mittään hössätä parin päivän takia..." Lapset saivat kuulemma pieninä joskus yhden tai kaksi(!) lahjaa, mutta ei niitäkään pukki tuonut, vaan ne ehkä annettiin siinä joskus pyhien aikaan kun tuli sopiva hetki.
En minäkään mikään heinäkuussa lahjoja osteleva jouluemäntä ole, mutta kyllä tuntui käsittämättömältä että joulu oli kuin mikä tahansa viikonloppu ja näin oli ollut myös lasten ollessa pieniä.
Menin kerran joulupäivänä käymään kaukaisen, vanhemman sukulaissedän luo. Kuvittelin meneväni joulukahvilla käymään ja yllätys olikin suuri, kun talo oli täynnä sukulaisia, näitä aikuisia / eläkeläisiä, he istuivat järjesteltyjen pöytien ääressä kuin jossain häissä tms ja ohjelmassa oli yhteislaulua! Siis aina välillä joku haki kahvikupin ja pullan, mutta sitten taas joku ehdotti laulua ja niin luikautettiin muutama joulubiisi.
Suku ei ole kovin musikaalista ja yhteislaulu oli melkoista määkimistä, mutta ei se heitä tuntunut haittaavan. Ja tämä kesti ja kesti, olin siellä varmaan neljä tuntia, kun en kehdannut lähteä pois. Muut jäivät vielä laulamaan kun lopulta häivyin.
Tämä on heillä kuulemma kaikissa juhlissa perinne. Oli erikoinen joulupäivä.
Tuttu sukulaisrouva liittää kortteihin ja lahjoihin itse keksimään runoja ja kuvia, joita on leikellyt vanhoista valokuvatulosteista. Ei siinä, ihan herttaista, mutta runot ovat järkyttävän huonoja ja pitkiä. "Sinä Maija nyt voit viettää joulua, ei tarvitse käydä koulua, kun voit aamulla uinua, myöhään ja rauhassa nauttia, tästä ihanasta joulunajasta, ja minä niin kaipaan sinua, olet niin avulias minulle..."
Vaikea välillä pidätellä naurua!
Vierailija kirjoitti:
Entisen poikaystävän kotona ei vietetty joulua. On tuikitavallinen suomalainen perhe, vanhemmat ja kaksi lasta, eikä tähän joulunviettämättömyyteen ollut mitään uskonnollisia, poliittisia, taloudellisia tms syitä. Heillä vain ei ollut minkäänlaisia jouluperinteitä, ei koristeita, ei kuusta, ei ruokia..."Kun eipä sitä viitti mittään hössätä parin päivän takia..." Lapset saivat kuulemma pieninä joskus yhden tai kaksi(!) lahjaa, mutta ei niitäkään pukki tuonut, vaan ne ehkä annettiin siinä joskus pyhien aikaan kun tuli sopiva hetki.
En minäkään mikään heinäkuussa lahjoja osteleva jouluemäntä ole, mutta kyllä tuntui käsittämättömältä että joulu oli kuin mikä tahansa viikonloppu ja näin oli ollut myös lasten ollessa pieniä.
Minä pystyn tämän ymmärtämään ihan täysin. Joulu ei vain sovi kaikkien sielunmaisemaan. Minäkään en koskaan ole päässyt joulutunnelmaan. Itselleni en ikinä laittanut joulua, kun asuin itsekseni. Korkeintaan ostin kaupasta jonkun valmislaatikon ja söin sen. Nyt meillä on lapsia, ja heille "pakottaudun" laittamaan joulua, koska lapset nauttivat siitä kovasti. Itseäni ei vieläkään kiinnosta, luovun jouluperinteistä mielelläni taas sitten, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, tai kasvaneet ohi jouluinnostuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu sukulaisrouva liittää kortteihin ja lahjoihin itse keksimään runoja ja kuvia, joita on leikellyt vanhoista valokuvatulosteista. Ei siinä, ihan herttaista, mutta runot ovat järkyttävän huonoja ja pitkiä. "Sinä Maija nyt voit viettää joulua, ei tarvitse käydä koulua, kun voit aamulla uinua, myöhään ja rauhassa nauttia, tästä ihanasta joulunajasta, ja minä niin kaipaan sinua, olet niin avulias minulle..."
Herttainen tapa, sukulaisrouvasi todella ajattelee lahjan saajaa <3
Ryyppääminen.
Meillä ei ole koskaan edes lapsuudenkodissani otettu jouluisin alkoholia lainkaan vaan se on aina ollut lasten juhla tai ennemmin aikuistenkin juhlana harras tilaisuus (vaikka ei olla edes uskovaisia).
Sellaiset karmean rumat joulupaidat. Kai se on olevinaan joku vitsi, mutta en ymmärrä mikä niissä on niin hauskaa.
Miehen vanhempien luona vietämme joulun ja sinne kun jouluaattona saavumme niin joulukuusi on vielä paketissa, samoin kaikki muut joulukoristeet/valot, asunto siivoamatta, kinkku seisoo pöydällä jo ties miten monetta tuntia, isovanhemmat tavallisissa arkivaatteissa, yleensä verkkarit ja t-paita päällä. Tämä hieman ahdistaa, mutta nyt kun tiedän jo etukäteen mitä on tiedossa niin yritän vaan kestää. Olisi ihanaa viettää joulu omassa kodissa joka on siisti ja joulukuusi yms. tuomassa kivaa tunnelmaa.
Naapurissa katsottiin kerran valokuvia ja niissä oli myös kuvia eri vuosien jouluista.
Silmiinpistävää niissä oli, että lapset olivat joulupukin tullessa shorsseissa ym keskikesän kamppeissa.
Meillä oli aina pukeuduttu vähän "paremmin" jouluaterialle ja niissä samoissa vaatteissa tietenkin otettiin myös joulupukki vastaan.
Mutta kuten sanottua, kaikki tyylillään.
Meillä kotona, ihan tavallisessa duunariperheessä, laitettiin myös jouluna aina vähän siistimmät vaatteet ja joulupöydässä oli juhlavammat astiat yms. Joulupukin käynti oli illan odotettu juhlanumero.
Puolison perheessä ollaan verkkarit jalassa, kinkkua ja laatikoita on lieden päällä, sieltä voi jokainen käydä itse ottamassa. Kun pukki tulee, appiukko katselee telkkaria toisessa huoneessa.
On outoa mun mielestä!
Hämmästyn aina, kun ihmiset aloittavat joulun marraskuussa ja kuusi kannetaan joulupäivän aamuna ulos. Meillä kuusi tuodaan sisälle aattona ja koristellaan aamupäivällä, sama kaikenlaisten muidenkin joulukoristeiden kanssa. Jotenkin ankeaa mennä tapanina kyläilemään, kun meillä on joulukoti tuoreena, kyläpaikassa kaikki joulusta muistuttava on kerätty pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea välillä pidätellä naurua!Herttainen tapa, sukulaisrouvasi todella ajattelee lahjan saajaa <3
Tästä sai ehkä käsityksen, että olisi iäkäs herttainen mummeli, mutta runoilija/kuvakollaasien tekijä on siis semmoinen vähän yli viisikymppinen.
Naapurin mielestä meillä oli älytön jouluruoka, kun tein munajuusto/piimäjuustoa joulupöytään,( miten sitä kukin nyt kutsuukin)
Typerää se oli kuulema jo senkin takia, että sitä ei ollut tehty minun lapsuudenperheessäni, vaan olin lisännyt sen ihan omia aikojani meidän joulupöytään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea välillä pidätellä naurua!Herttainen tapa, sukulaisrouvasi todella ajattelee lahjan saajaa <3
Tästä sai ehkä käsityksen, että olisi iäkäs herttainen mummeli, mutta runoilija/kuvakollaasien tekijä on siis semmoinen vähän yli viisikymppinen.
No sehän nyt on sama, minkä ikäinen tuo ihminen on, tapa on silti kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyn aina, kun ihmiset aloittavat joulun marraskuussa ja kuusi kannetaan joulupäivän aamuna ulos. Meillä kuusi tuodaan sisälle aattona ja koristellaan aamupäivällä, sama kaikenlaisten muidenkin joulukoristeiden kanssa. Jotenkin ankeaa mennä tapanina kyläilemään, kun meillä on joulukoti tuoreena, kyläpaikassa kaikki joulusta muistuttava on kerätty pois.
En kyllä ikinä ole tavannut perhettä, jossa kuusi tuodaan jo marraskuussa sisälle, mutta heitetään jo joulupäivänä ulos. Mutta tiedän perheen, jossa kuusi on tuotu vasta aattona sisälle ja viety jo tapanina ulos, koska perheessä astaatikko, joka ei siedä kuusta. Tuollaisessa tapauksessa on tietekin parasta jättää kuusi ulos, vaikka ikkunan taakse tai pervekkeelle. Perheessä oli nuorempia lapsia ja heidän takiaa kuusi pidettiin hetken aikaa sisälläkin.
Mä menin kerran aattona aamupäivällä viemään joulukukkaa tuttavaperheelle. Talossa ei ollut mitään joulunnäköistäkään, ei kuusta, valoja, ei jouluruokien tuoksua tms. Perheen isä makasi sohvalla työhaalarit päällä ja kädet piessä. Ovat tosi kivoja ihmisiä, mutta kyllä siinä mielessä kävi, että monenlaista joulua sitä perheissä on.
Ap etsii jutuntäytettä iltapäivälehteen, älkää antako tietoa ilmaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihana <3
Vierailija kirjoitti:
Ap etsii jutuntäytettä iltapäivälehteen, älkää antako tietoa ilmaiseksi
Luuletko, että haastatteluista maksetaan noin muutoin?
Kuuntelevat hirveää joulumusiikkia.