Pahimmat kokkausmokat
Mikä on pahin tohelointisi kokatessa? Kuvaa tilannetta, milloin ruoat ovat lentäneet roskiin syömäkelvottomina, kokkauksen lopputulos on ollut suorastaan hupaisa tai kokkaus on aiheuttanut suoranaista vahinkoa keittiön tavaroille, sisustukselle tai terveydelle. Tai ainakin aiheuttanut pahan sotkun tai käryn.
Onko täällä muita kelle sattuu ja tapahtuu?
Kommentit (181)
Elämäni ensimmäinen ruskeakastike: jauhot kärähtivät ja sitä palanutta soosia tuli valehtelematta kaksi litraa.
Taannoin kokeilin superhelpon pataleivän valmistusta ja vähällä oli etten hankkinut leipää varten peräti uutta kannellista pataa. Jo siinä vaiheessa epäilytti kun sekoittelin aineita kulhoon mutta välillä käväisin kokkaussivulta hakemassa vahvistusta projektilleni ja kuvista ihailin lopputulosta, pulleaa rapeakuorista leipää. Muhittelin sitä taikinaa kelmun alla 12 tuntia ja tuloksena oli pelkkä harmaan-ruskehtava pahalle haiseva liemi. Jokin siinä meni pieleen mutten tiedä mikä.
Oikein viihdyttävä ketju näin ammattilaisen näkökulmasta. Oli pakko lukea kaikki mokat putkeen.
kokki ja leipuri olen
Tämä tapahtui teininä, kun ensimmäistä kertaa tein mokkapaloja. Mokkapalojen ohjeessa luki "Kahvi 4 ruokalusikkaa" niin minä tottakai laitoin kahvipuruja taikinan sekaan. Tajusin sitten mokan ja sain jotenkin pelastettua taikinan. Noukin sen verran puruja pois, kun pystyin ja laitoin keitetyn kahvin sekaan. Muistaakseni tuli ihan hyviä mokkapaloja lopulta, aika kahvinmakuisia tosin.
Sitten perus, että laittaa vahingossa suolaa sokerin sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Keitin vanhanaikaisella metodilla punaisista viinimarjoista mehua kattilassa. Otin siivilän käteen ja lurautin mehun viemäriin. Tähteelle jäivät keitetyt marjat.
Buahhaa, aamub naurut. Voi. Kuitella ilmeesi, kun tajusit tilanteen.
P.s. Tää ketju päätyy varmaan iltikseen, jos Sillanpään jälkeen ei löydy hyviä juttuja kirjoitettavaksi
Tein mokkapaloja ja unohdin sokerin. Melko oleellinen osa.
Kokeilin näkkärin paahtamista/lämmittämistä leivänpaahtimella. Ei onnistunut. Näkkärit syttyivät palamaan ja osa leivänpaahtimen muovista suli.
Kakkutaikinaa vatkasin kerran sähkövatkaimella ikkunan äärellä. Samalla aivastin. Ikkuna ja verhot aivan taikinaroiskeissa!
Tein raparperipiirakkaa kuorimatta raparperinvarsia. Ei sitä niljakasta piirakkaa pystynyt syömään koirakaan.
Ensimmäiseen jauhelihakeittooni en ymmärtänyt ruskistaa jauhelihaa. Lisäsin raa'an jauhelihan kiehuvaan liemeen.
Hailakan vaalea jauheliha näytti keitossa hurjalta, vaikka ihan hyvältä maistuikin.
Kotsantunnilla piti laittaa 1 dl lihalientä, niin laitettiin 1 dl lihaliemijauhetta.toinen mikä tule mieleen niin tein rahkaa.laitoin 1 dl suolaa, kun piti laittaa sokeria.syömättä jäi.
Ei varsinaista "kokkausta" mutta opiskelijana mulla oli pakkasessa ruislimpun kantapala jonka heitin mikroon sulamaan :D En tiedä oliko liian kauan siellä vai oliko liikaa tehoja (istuin tosin myös koneella että unohdin koko asian) havahdun kun palovaroitin alkaa huutaa ja koko yksiö täynnä tummaa ruskeaa savua! Kannikka oli syttynyt mikrossa ilmiliekkeihin. Muistaakseni sammutin palavan käntyn ensihätään suihkepullolla, sitten patalaput kädessä heitin sen lavuaariin ja hanasta vettä päälle :D
Olin tehnyt mannapuuroa ja mustikkakiisseliä. Kiisselikulho lipsahti käsistä. Sinipunaista sotkua lattialla, matolla ja seinillä. Istuin itkun ja naurun sekaisin tuntein lattialle kiisselilätäkön viereen pitkähköksi ajaksi kokoamaan itseäni.
Laitoin valmiiksipaistetun joulukinkun yöksi uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Entisessä anoppilassa ekaa kertaa vieraillessa tein kattilapoppareita oliiviöljyllä... no syttyi koko paska tuleen ja se kattila lensi roskiin. Ensivaikutelma 10+. :D
Olen todennyt saman, oliiviöljy ei sovi myöskään poppareiden tekoon. t.se joka on kokeillut sitä ruskeaan kastikkeeseen
Olisko jollain jotain tieteellistä viitettä tähän että kiehuuko vesi nopeammin jos kansi on kiinni?
Minä tulkitsin joskus lukioikäisenä, että tlk tarkoittaa teelusikkaa. Ruoka ei mennyt varsinaisesti pilalle mutta omituista siitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Olisko jollain jotain tieteellistä viitettä tähän että kiehuuko vesi nopeammin jos kansi on kiinni?
Lmao. Lämpeneekö sauna paremmin ovi kiinni vai auki? Onkohan joku tehnyt tästä tutkimusta? Onko tieteellistä lähdettä? Ihan todella...
Tuli mieleen kun koitin tehdä irtopohjavuokaan tämmöistä jääkaapissa hyydytettävää juustokakkua. Muuten meni kivasti mutta siinä vaiheessa kun kaikki oli vuoassa ja koitin nostaa sen jääkaappiin hyytymään kävi ilmi että olin laittanut vuoan laidan väärinpäin ja ne hakaset siellä pohjassa ei pitäneetkään hommaa kasassa eli laidasta nostamalla laita irtosi ja sitä massaa oli sitten keittiötasolla, laatikoissa ja lattialla.
Ilmeisesti aika tyypillinen kotitaloustuntien moka on tulkita yksikkö väärin, eikä osata kyseenalaistaa määrää. Itselleni kävi näin pientä kiisseliä tehdessä, kun 2,5 teelusikkaa perunajauhoa vaihtui desilitroiksi. Opettajakin vielä sivuutti ihmettelyni tyyliin "joojoo, laita vaan". Kahden desin jälkeen kysyin uutta varmistusta, kun en saanut enempää perunajauhoa sekoitettua melkein kiinteäksi muuttuneeseen marjamöykkyyn.
Villiriisiä lisäämällä saa normaaliin riisiin vähän fiininpää vivahdetta. Tämän olen testannut ja todennut toimivaksi monesti. Kerran ajattelin sitten säväyttää kaverin kanssa kokkaillessa korvaamalla koko lisukeriisin villiriisillä - tehdään nyt sitten vähän parempaa koko rahalla. Villiriisin nurmikkoinen maku ja tuoksu pääsivät todellakin esiin koko rahan edestä. Lisäksi ajattelin, että riisiä keitellessä voi samalla kypsyttää kasvikset kattilan höyrystinosaa käyttäen. Kasvishöystökin maistui tämän seurauksena jokseenkin siltä, kuin se olisi kaavittu ruohonleikkurin alta.
Vierailija kirjoitti:
Tein kasvissosekeittoa ja laitoin sitä liikaa tehosekoittimeen. Tulikuuma keitto suihkusi käsille ja vähän joka paikkaan.
Olen onnistunut tässä samalla mutta tulikuumalla tomaattikeitolla! Palovammoja ja tahroja kattoa myöten, viimeiset roiskeet löytyi muuttosivouksessa vuotta myöhemmin :D
Nigellan ohjeella tein "teineille maistuvaa salamipastaa" siihen tuli esim.etikkaa.
Ihan hirveää, ensimmäinen kerta kun jonkun tv-ohjelman perusteella kokkasin,roskiin meni.
Vasta kotoa pois muuttaneena,kinkkukiusaus oli kinkkukeittoa samoin Italia padasta tuli italiankeittoa... Edulliset sämpylät ja pullat kivikovia.
Juustokakku kammo,en osaa tehdä! Aloin sekoittamaan liivate-vesitilkka seosta tuorejuustoon haarukalla---> haarukka jämähti pystyyn ja nostin kulhosta haarukan päässä olevan mandariinin kokoisen kovan liivateköntin