Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kolesterolini on noussut lukemaan 6,7?

Vierailija
12.09.2017 |

Olen laihduttanut lähinnä rahkaa (makeuttamatonta) ja kasviksia syömällä. Vielä kolme kuukautta sitten arvo oli 5,2 ja olen ihan tosissani yrittänyt saada sitä normaaliksi ravinnon ja lisääntyneen liikunnan avulla. Rahkaa syön niin paljon, että saan proteiinia noin gramman per painokilo. Olen pienentänyt rahka-annosta painon laskiessa.

Kommentit (159)

Vierailija
21/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat sun ldl, hdl ja triglyarvot? Näillä enemmän merkitystä kuin pelkällä kokonaiskolesteroliarvolla.

HDL oli vain 0,8 ja loput ovat pahaa kolesterolia. Triglyseridit ovat 2,0.

Mitäh?? Nuo arvot kuulostavat todella, öhh erikoisilta. Mulla on HDL 2,33 ja triglyt 0,99.

Ole onnellinen koska minä sain puolestani statiinireseptin ja kehotuksen syödä vielä terveellisemmin. En ymmärrä kuinka se onnistuu koska minähän en syö kovaa rasvaa.

Mitä sä sitten syöt? Itse syön paljon rasvaa, kananmunia, kasviksia. En syö leipää, pastaa, puuroa, rahkaa, jugurttia.

Vierailija
22/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää lähtekö statiineihin vaan korjatkaa elintavoilla. Kannattaa lukea statiinien haitoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, laita tarkemmat speksi hdl/ldl jne.

Jos kolesteroli huolettaa, voi mennä verianalyysiin, missä näkee omin silmin löytyykö plasmasta kolesterolikristalleja ja kuinka paljon ja kuinka suuria. 

Minulla ei ole rahaa erikoisuuksiin ja asun pikkupaikkakunnalla.

Esim Tampereella ei maksa omaisuuksia.

Vierailija
24/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat sun ldl, hdl ja triglyarvot? Näillä enemmän merkitystä kuin pelkällä kokonaiskolesteroliarvolla.

Mitäh?? Nuo arvot kuulostavat todella, öhh erikoisilta. Mulla on HDL 2,33 ja triglyt 0,99.

Ole onnellinen koska minä sain puolestani statiinireseptin ja kehotuksen syödä vielä terveellisemmin. En ymmärrä kuinka se onnistuu koska minähän en syö kovaa rasvaa.

Ehkä olis sitten syytä alkaa syömään sitä eläinrasvaa.

Vierailija
25/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Olisitko alkanut käyttää kasvipohjaisia rasvoja? Käytät keinotekoisesti kovetettuja rasvoja ja vähärasvaisia (=sokerilla kyllästettyjä) tuotteita?

Vierailija
26/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pannu- tai automaattikahvi, katkaravut, kananmunat (keltuainen), voi ja muu eläinrasva nostavat kolesterolia.

En ole juonut kahvia ikinä. En ole syönyt katkarapuja, munia, voita tai eläinrasvoja vaan rahkaa, kasviksia ja öljypohjaista salaattikastiketta kuten kirjoitin alussa.

Hei Alapeukuttaja! Ihan turhaan alapeukutat koska minä ITSE tiedän järjissäni olevana ihmisenä mitä olen laittanut suuhuni myös viimekuina. Muuten olen ollut laktovege mutta en ole silloinkaan mässäillyt rasvaisilla matotuotteilla.

Vierailija
27/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään tutkimus ei ole voinut osoittaa että korkea kolesteroli olisi mitenkään epäterveellistä. Ei syytä huoleen.

Paitsi kaikki mahdolliset tilastot sydän- ja verisuonikuolleisuudesta.

Sydän- ja verisuonisairaudet alkoivat lisääntyä samaan aikaan kun margariinit suistivat pöydistämme aidot rasvat( voi,kookosrasva jne...).Tutkimusaineistoa kyllä löytyy runsaasti!

Varmaan Heikkilän blogista löytyy vaikka mitä aineistoa. Todelllisuudessahan Suomi oli maailmantilaston ykkönen sydäntautikuolleisuudessa, mutta kiitos Puskan, kuolleisuus pieneni samaan tahtiin keskimääräisen kolesterolin ja voin kulutuksen kanssa.

Vierailija
28/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä sitten syöt? Itse syön paljon rasvaa, kananmunia, kasviksia. En syö leipää, pastaa, puuroa, rahkaa, jugurttia.

Syön nyt kuten alussa kerroin koska laihdutan eli maustamatonta ja vähärasvaista rahkaa, itse tekemääni oliiviöljypohjaista salaatinkastiketta vuorotellen Neitoon tehdyn salaatinkastikkeen kanssa sekä niitä kasviksia.

Vierailija
29/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, laita tarkemmat speksi hdl/ldl jne.

Jos kolesteroli huolettaa, voi mennä verianalyysiin, missä näkee omin silmin löytyykö plasmasta kolesterolikristalleja ja kuinka paljon ja kuinka suuria. 

Minulla ei ole rahaa erikoisuuksiin ja asun pikkupaikkakunnalla.

Esim Tampereella ei maksa omaisuuksia.

En lähde täältä käpykylästä toiselle puolelle Suomea.

Vierailija
30/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö sokeria?

Vierailija
31/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ala syömään sitä koska lääkäri on kieltänyt sen.

Vierailija
32/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön nyt kuten alussa kerroin koska laihdutan eli maustamatonta ja vähärasvaista rahkaa, itse tekemääni oliiviöljypohjaista salaatinkastiketta vuorotellen Neitoon tehdyn salaatinkastikkeen kanssa sekä niitä kasviksia.

Ei laihduttajan tarvitse huonosti syödä.

Vierailija
33/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laihduttanut lähinnä rahkaa (makeuttamatonta) ja kasviksia syömällä. Vielä kolme kuukautta sitten arvo oli 5,2 ja olen ihan tosissani yrittänyt saada sitä normaaliksi ravinnon ja lisääntyneen liikunnan avulla. Rahkaa syön niin paljon, että saan proteiinia noin gramman per painokilo. Olen pienentänyt rahka-annosta painon laskiessa.

Kun läski sulaa, vapautuu kolesterolia.

Huolestu vasta sitten jos taso edelleen pysyy korkella oltuasi tavoitepainossasi vuoden päivät.

Vierailija
34/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kommentoija. Mutta mieti kuitenkin vielä, vaikka lääkäri sanoisi mitä. Eikö niin että lääkäri antoi sinulle jonkun sydänliiton esitteen, jossa kehotetaan syömään mm. ruisleipää, rasvatonta maitoa, rasvattomia maitotuotteita, vähärasvaisia ruokia. Itse olen nimittäin kerran saanut sellaisen esitteen, ja oikeastaan järkytyin minkälaista ruokaa siinä kehotetaan syömään. En muista esitettä tarkkaan, mutta se kehotti esimerkiksi juomaan mieluummin makeutusainelimsoja kuin sokerisia, ja suosittele valmisaterioita joissa rasvaa tyyliin alle 3%. Samalla se suositteli välttämään esimerkiksi kananmunia, rasvaista/normaalirasvaista lihaa, ja ylipäänsä kaikkea normaalirasvaista ruokaa.

Vierailija
35/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kroppas on täynnä eläinrasvaa, eli omaa rasvaasi.

Vierailija
36/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt sitten mieluummin lääkkeitä? Valintahan se tuokin on. Lääkärit ei muuten kiellä syömästä mitään, he vain ehdottavat, päätöksen tekee potilas.

Vierailija
37/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Olisitko alkanut käyttää kasvipohjaisia rasvoja? Käytät keinotekoisesti kovetettuja rasvoja ja vähärasvaisia (=sokerilla kyllästettyjä) tuotteita?

Ei maustamattomassa maitorahkassa ole mitään lisättyjä kasvipohjaisia rasvoja eikä mitään muutakaan. Vähärasvaista se toki on ihan luonnostaan. Sokeriin en ole koskenut kahteen vuoteen.

Ennen tätä kuuriakaan en syönyt mitään kaupan maustettuja rahkoja vaan pilkoin banaania rahkan päälle tai sekoitin sokeroimatonta ananasmurskaa rahkan kanssa.

Sekä neitsytoliiviöljy että neitsytrypsiöljy ovat täysrasvaisia. Teen salaatinkastikkeen siten, että sekoitan pullossa öljyä, etikkaa, vettä, mausteita sekä puoli teelusikallista askorbiinihappoa kastikkeen säilyvyyden parantamiseksi. Keitän aina kastikkeeseen tarkoitetun veden ja annan jäähtyä ennen kuin teen kastikkeen. En lotraa kastiketta älyttömästi ja teen sitä aina puolikkaan reseptin kerrallaan. Toki noissa öljyissäkin on kovia rasvoja. Asia selviää kun käy vaikka vertailemassa Finelin sivuilta.

Vierailija
38/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun läski sulaa, vapautuu kolesterolia.

Huolestu vasta sitten jos taso edelleen pysyy korkella oltuasi tavoitepainossasi vuoden päivät.

Ehh ehh ... eli koska läski on eläinrasvaa, ei kannata laihduttaa, koska "kova rasva" tukkii suonet?

Triglyistä näkee selvästi sokerin käytön tai alkoholin käytön olevan liian suurta. Toisinaan rasvamaksan korjaantuminen näyttäytyy korkeina triglyinä. HDL/LDL ei sinänsä kerro muuta kuin kuljettimista. APO-suhteista näkee enemmän. Kyseessä ei ole FH, jolloin on täysin turhaa mitään statiineja syödä. Tila parantuu kun lisää rasvoja ruokavalioon ja jättää höttöhiilarit pois. Vaikka karppaamalla.

Vierailija
39/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kommentoija. Mutta mieti kuitenkin vielä, vaikka lääkäri sanoisi mitä. Eikö niin että lääkäri antoi sinulle jonkun sydänliiton esitteen, jossa kehotetaan syömään mm. ruisleipää, rasvatonta maitoa, rasvattomia maitotuotteita, vähärasvaisia ruokia. Itse olen nimittäin kerran saanut sellaisen esitteen, ja oikeastaan järkytyin minkälaista ruokaa siinä kehotetaan syömään. En muista esitettä tarkkaan, mutta se kehotti esimerkiksi juomaan mieluummin makeutusainelimsoja kuin sokerisia, ja suosittele valmisaterioita joissa rasvaa tyyliin alle 3%. Samalla se suositteli välttämään esimerkiksi kananmunia, rasvaista/normaalirasvaista lihaa, ja ylipäänsä kaikkea normaalirasvaista ruokaa.

En saanut mitään esitettä. Sain vain reseptin käteen ja sillä siisti. Muutenkaan en ala syömään mitään limuja jne koska välitän hampaistani enemmän kuin muotijuomista.

Vierailija
40/159 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maustamattomassa maitorahkassa ole mitään lisättyjä kasvipohjaisia rasvoja eikä mitään muutakaan. Vähärasvaista se toki on ihan luonnostaan. Sokeriin en ole koskenut kahteen vuoteen.

Ennen tätä kuuriakaan en syönyt mitään kaupan maustettuja rahkoja vaan pilkoin banaania rahkan päälle tai sekoitin sokeroimatonta ananasmurskaa rahkan kanssa.

Sekä neitsytoliiviöljy että neitsytrypsiöljy ovat täysrasvaisia. Teen salaatinkastikkeen siten, että sekoitan pullossa öljyä, etikkaa, vettä, mausteita sekä puoli teelusikallista askorbiinihappoa kastikkeen säilyvyyden parantamiseksi. Keitän aina kastikkeeseen tarkoitetun veden ja annan jäähtyä ennen kuin teen kastikkeen. En lotraa kastiketta älyttömästi ja teen sitä aina puolikkaan reseptin kerrallaan. Toki noissa öljyissäkin on kovia rasvoja. Asia selviää kun käy vaikka vertailemassa Finelin sivuilta.

Onhan ne öljyt täysrasvaisia 100% :)  Kyllä ihminen eläinrasvaakin tarvitsee, olet sitten itse mitä mieltä tahansa. Banaani ja ananas ovat muuten melkoisen sokeripitoisia hedelmiä, joten turha sun on puhua sokerittomuudesta.