Tuntemasi narsistin ammatti? Listataan ammatteja
Ap tuntee kiinteistövälittäjä narsistin. Jatkakaa...
Kommentit (476)
Ulosottomies. Onneksi erosin ajoissa. Pahin ihminen, jonka koskaan olen tuntenut.
Luulin, että tänne tulisi enemmän myyntialalla työskenteleviä. Sellaisia, jotka eivät välitä kuinka p*skaa myyvät, kunhan saavat rahaa.
Narsistisia piirteitä omaavat omat tuttuni:
- myyntipuolella autoihin liittyvässä yrityksessä
- automyyjä
- sähköasentaja
Hieman asian vierestä, mutta on tutkittu mitkä ammatit vetävät eniten narsisteja puoleen. Narsistit hakeutuvat ammatteihin, joissa he saavat nauttia vallasta ja ihailusta:
– Lääkäri
– Sairaanhoitaja
– Lakimies
– Uskonnollinen johtaja
– Opettaja
– Psykoterapeutti
– Poliisi
– Elämänvalmentaja
– Esimies
– Poliitikko
– Lippukunnan johtaja
– Sosiaalityöntekijä
– Vartija
– Urheiluvalmentaja
– Vapaaehtoistyöntekijä
Vierailija kirjoitti:
#survivor kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko nyt narsistista vai "narsistista" ?
Tuntemani diagnosoidut narsistit ovat vaatekauppias, työtön (paikallinen "maisa torppa") ja varaosamyyjä.
Missä ja miksi nämä on saaneet diagnoosinsa? Yleensä kai nuo löytyy lähinnä mielentilatutkimuksen myötä. Miksi narsisti hakeutuisi psykiatrin arvioon? Hän ei koe itsessään olevan mitään vikaa. Tuntemani narsisti mm halusi miehensä pariterapiaan eron yhteydessä, mutta listasi ensin asiat, joita ei saa ottaa terapiassa esille. Näiden joukossa miehessä tyytymättömyyttä suhteeseen aiheuttaneet naisen teot ja piirteet. Eli paritetapeutille narsistin kaavailema rooli oli vain auttaa narsistin äänitorvena lyömään ja syyllistämään eroa haluavaa miestä. Vaikea olisi kuvitella tämän naisen ainakaan antautuvan psykiatrim arvioitavaksi.
Kyllä persoonallisuushäiriödiagnooseja tehdään muuallakin kuin vankimielisairaalassa. Psykiatri voi sellaisen diagnoosin tehdä.
Joo. Mulle on tehty mielenterveyspuolella persoonallisuushäiriökartoitus lomaketta käyttäen josta kysellään eri persoonallisuushäiriöiden piirteitä kun olin vuosia sairastellut.
Ison luksushotellikompleksin ravintolapäällikkö (ulkomailla)
Vierailija kirjoitti:
Soitonopettaja, joka pelkää että oppilaista tulee parempia mitä hän itse on, eikä se nyt paljonkaan vaadi tässä tapauksessa, vaikka narsisti ei sitä halua itse uskoakaan.
Et voi tietää. narsistin kyvyt ei välttämättä pääse nousemaan esiin.
Tradenomi ja töissä joku asiakaspalvelun "manager"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitonopettaja, joka pelkää että oppilaista tulee parempia mitä hän itse on, eikä se nyt paljonkaan vaadi tässä tapauksessa, vaikka narsisti ei sitä halua itse uskoakaan.
Syy. Sellainen outo umpikuja missä kehitys pahentaa ongelmaa ja aiheuttaa ahdistusta. Tavoite ei ole saavutettavissa vaikka olisi realistinen.
Tästä syystä nämä narsisti psykopaatti leikit ovat karmeita. Niistä maksetaan todella kovaa hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä on kyllä keinonsa tunnistaa narsisti tätä pidempään seurattuaan ja tutkittuaan.
Millä keinolla saat narsistin lääkäriin, että lääkäri voi seurata narsistia pidempäänkin ja tehdä virallisen diagnoosin? Narsistihan ei itse koe olevansa millään tavalla sairas, vaikka riehuisi kotonaan kuinka paljon tahansa. Yleensä ne on narsistit puolisot ja lapset, jotka joutuvat turvautumaan psykiatrien apuun.
Ja kyllä siitä se helvetti irtoaa että pahin narsisti voi todellakin olla psykiatri tai psykologi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri2 kirjoitti:
Mistä tiedät kenellä on perosoonallisiishäiriö? Siis oikea persoonallisuushäiriö eikä vain piirteitä siitä, kaikillahan nyt piirteitä johonkin peroonallisuushäiriöön on, mutta diagnostisten kriteereiden täyttäminen onkin sitten jo asia erikseen. Kansainvälinen tautiluokitus on nähtävissä netinkin kautta, sieltähän ne kriteerit voi tietysti tarkastaa, mutta taudinmääritys ei ole helppoa, siihen tarvitaan yliopistossa suoritettu psykiatrian erikoislääkärin tutkinto. Psykiatrinkin on vaikea tehdä oikean persoonallisuushäiriön diagnoosia. Seurantaa tarvitaan ainakin riittävän pitkään. Kansainvälisessä tautiluokituksessa ei narsistista persoonallisuushäiriötä omana varsinaisena diagnoosina sillä nimellä ole, maallikot sotkevatkin tämän USA:n psykiatriyhdistyksen DSM-IV -luokittelun mukaisen narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin yleensä muihin persoonallisuushäiriöihin, lähinnä tunne-elämältään epävakaaseen persoonallisuuteen.
Narsistinen persoonallisuushäiriö on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Se hyväksyttiin psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980.[1] Kansainvälisestä tautiluokituksesta ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi. Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Häiriöstä kärsivä kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.
Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.
Tutkimuksella on osoitettu että narsismin voi testata yksinkertaisesti kysymällä, minkä verran henkilö on omasta mielestään narsisti. Yhden kysymyksen testi oli kilpailukykyinen muiden psykologisten narsismitestien kanssa. Narsisti ei nimittäin näe narsismiaan negatiivisena ominaisuutena.
Itse en ole törmännyt yhteenkään narsistiin edes yliopistollisen sairaalan psykiatrisessa sairaalassa, kaikkiin muihin persoonallisuushäiriöihin kyllä. Hyvin harvinainen häiriö siis kyseessä on. Kysykää heiltä joita epäilette narsisteiksi tuo kysymys ja katsokaa vastaavatko että kyllä. En usko että yksikään vastaa myöntävästi eli se siitä.
Käytettäisiin oikeita termejä kuten "luonnevikainen", mikä olisi paras maallikkotermi persoonallisuushäiriöisille.
Tiedätkös, että narsistia harvoin tunnistaa sellainen, joka ei ole joutunut narsistin kynsiin. Itse ymmärsin vasta vuosi eron jälkeen mistä oli kysymys. Sitten jos/kun olet päässyt yhdestä eroon, selvittänyt pääsi (oivaltanut narsistin manipuloinnin) niin aivan varmasti haistat narsistin jo kaukaa. Mikään kuvaus, jonka luet kirjoista tai artikkeleista ei kykene kuvailemaan sitä taidokasta hämäystä, joka liittyy tähän ihmissuhteeseen. Jälkeenpäin ja kauempaa näkee selkeämmin, mutta silloin kun elät sitä, niin epäilet itseäsi, omaa luonnettasi, omaa harkintakykyäsi ja jopa omaa mielenterveyttäsi.
Ja et tietenkään ole itse sairas olet narsisti. Jännää eikö totta. Äkkiä sinusta tehtiin sairas.
Jos olet liian kauan marsujen kanssa tekemisissä muutut samanlaiseksi etkä enää pärjää muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Rehtori, kultuuriala, vahvoja narsku piirteitä
Rehtori, kultuuriala, narsisti
Opettaja, kulttuuriala vahvoja narsistin piirteitä
Kuva-artesaani, joka väittää olevansa korkeakoulun käynyt, täysin narsistinen.
ekonomi, useampi, sosiopaatti, sekä psykopaatti että myös yksi narsisti
Asianajaja ja varatuomari, täysin sosiopaatti, ei mitään häpyä tai omatuntoa.
Insinööri, sähköala, vahvoja narsku piirteitä
Arkkitehti, eläkkeellä, täysin rajaton ja asiaton narsisti
Sairaanhoitaja, suunnilleen jumalasta seuraava omasta mielestään narsisti
Sulla on käynyt huono tuuri, kun tunnet jopa 9 narsistia.
Ehkä olisi peiliin katsomisen paikka.
Opettaja, inhoaa taitavia lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen soitosta huomaa missä määrin on kykyjä.
Lähihoitaja (mies), joka työskenteli sairaalassa. Ihmettelin alun alkaenkin hänen ammatinvalintaa ja hierarkista sairaalaa työpaikkana. Tosi iso ego kaverilla ja narsistisia piirteitä.
Sitten 2 naista: toinen lähihoitaja ja toinen DI. Kummallakaan ei ole enää yhtään läheistä naispuolista ystävää ja sillat entisiin kavereiden on poltettu. Syy löytyy peilistä.