Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko huviveneilijä velvollinen hinaamaan toista venettä jos siitä on hajonnut kone?

Vierailija
10.09.2017 |

Minusta ei mutta kaveri sanoi että vene on aina saatava satamaan, jos ei muuten niin hinaamalla. Ja että se on jokaisen velvollisuus.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merivartiostolta saa apua.

Toki ohiajava hupiveneilijä auttaa kykynsä mukaan, mutta ei ole velvollinen kenenkään omaisuutta pelastamaan, ihmishenget tietysti kyllä.

Vierailija
62/67 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissakaan ei ole velvollisuutta pysähtyä kysymään tarvitseeko joku apua jos se on keskellä ei mitään auto tien sivussa konepelti pystyssä, tai heiluttelee bensakannua.

Mutta silti kaikki tekevät niin. Eikä ihmisiä poimita kyytiin jos auto tarvitsee vain bensaa vaan siitä annetaan sen verran että toinen pääse lähimmälle makille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs hätä siinä on niin kauan kun ei tule myrskyä ja vene muutenkin pysyy pinnalla?

Vierailija
64/67 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapissakaan ei ole velvollisuutta pysähtyä kysymään tarvitseeko joku apua jos se on keskellä ei mitään auto tien sivussa konepelti pystyssä, tai heiluttelee bensakannua.

Mutta silti kaikki tekevät niin. Eikä ihmisiä poimita kyytiin jos auto tarvitsee vain bensaa vaan siitä annetaan sen verran että toinen pääse lähimmälle makille.

Tämä on yleinen käytäntö ja "laki" muissakin erityisolosuhteissa. Eräänlainen kunnia-asia turvata muut ja muut turvaavat sinut. Pitää kuitenkin tietää, että kaikki eivät noudata yleisiä käytäntöjä eivätkä edes lakia. Nykyään kun tieliikenteessä on tapahtunut ryöstöjä tienvarteen "hajonneen" auton kohdalle pysähtyneille niin yhtään epäilyttävämmän näköisessä tapauksessa itse soittaisin ensin 112 ja ilmoittaisin tilanteesta.

Olen monelta kuullut että "älä soita 112, älä sekaannu ettei tule ongelmia". Mä olen itse viimeisen kahdenkymmene vuoden aikana soittanut varmaan yli kymmenen kertaa apua erinäisiin tilanteisiin tai ilmoittanut vaaraa aiheuttavasta esteestä tiellä tai tienvarteen sammuneesta ihmisestä tms. 

Meripelastusasioissa ei pidä olla ujo vaan kysykää viranomaiselta neuvoa jos on epäselvä tilanne. Se on joka tapauksessa hyvä tehdä jotta jonkun muun mahdollisesti jo tekemä ilmoitus tilanteesta tulee kuitattua.

Vierailija
65/67 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajanhukkaa ihmetellä kommentointia täällä, näkyyhän kuspäinen ajattelutapa muutenkin, myös vesiliikenteessä nykyään, valitettavasti. Ootte monet kyllä aika säälittäviä tossa hoitakoon jokainen omat asiansa-ajattelussanne.

Vierailija
66/67 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on soutuveneellä liikenteessä? Pitääkö solmia naru siihen Titaniciin ja hinata se rantaan käsivoimilla?

.

Tuskin täällä on montakaan Titanicia, meillä on 9 metriä pitkä ja 8000 kiloa painava vene, liikkuu soutuveneellä hinaten kevyesti ihan naisen voimilla tyynessä/pienessä aallokossa.

Vierailija
67/67 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Merihädässä" voi olla, vaikka veneessä ei mitään vikaa olisikaan. Olin vuosia sitten uusien tuttavuuksien kanssa veneilemässä, yhden isällä oli hulppea purjevene. He puhuivat tehneensä reissuja ties minne ja Välimerelläkin käyneet purjehtimassa. Mutta tämä koko helvetin seurue humaltui niin silmin nähden, ja minusta tuli muka se, joka puhaltaa sitten, jos tarve tulee. Olen siis ihan maakrapu, soutelemassa joskus järvellä käynyt pienenä. Pelotti muun porukan holtiton käytös, mielestään olivat ihan kunnossa, että minä selvänä vain liioittelen. 

Kävi sitten niin, että kesken siirryin erään pariskunnan veneeseen, jotka tekivät ylimääräisen heidän reittiin nähden lenkin ja veivät minut Tammisaareen, josta pääsin sitten bussilla takaisin Helsinkiin. Kovasti kiittelin, rahaa eivät huolineet, päinvastoin tarjosivat herkullista välipalaa.