Inhoan sitä, että koulu järjestää koko perheelle työtä illoiksi ja viikonlopuiksi
Ei lapsi niitä köksän läksyjään voi aivan yksikseen tehdä, ja kohta lähdetään rämpimään metsään kasvion kasvien perässä. (Keräämään valkovuokkoa, ketunleipää ja kieloa näin syyskuussa!)
Opettajilla on tunnollisiin lapsiin käsittämätön valta, ja tämä sitten heijastuu koko perheeseen.
Miksi hommia ei hoideta koulussa, miksi kotona pitää tehdä haastatteluja/ pyöränkorjaustehtäviä/miksi opettaminen jää kotiin?
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsi niitä köksän läksyjään voi aivan yksikseen tehdä, ja kohta lähdetään rämpimään metsään kasvion kasvien perässä. (Keräämään valkovuokkoa, ketunleipää ja kieloa näin syyskuussa!)
Opettajilla on tunnollisiin lapsiin käsittämätön valta, ja tämä sitten heijastuu koko perheeseen.
Miksi hommia ei hoideta koulussa, miksi kotona pitää tehdä haastatteluja/ pyöränkorjaustehtäviä/miksi opettaminen jää kotiin?
Eikös kasvatusvastuu kuitenkin ole ensisijaisesti vanhemmilla eikä koululla? Ihan terveellistä se on tehdä lapsen kanssa asioita. Ja moni asia on varmasti jo entuudestaan kotoa tuttu eikä sitten niin kamalan vaikea enää koulussa.
Kasvatusvastuu on eri asia kuin opetusvastuu. Perusjutut pitäisi tietysti oppia kotona, ja lapsen kanssa on terveellistä tehdä asioita, vaikkapa retkeillä luonnossa. Mutta joku järvisätkimen tunnistaminen (poiminta kasvilistalta) ei niihin perusasioihin kuulu eikä voi koulu olettaa että kaikilla vanhemmilla siihen on edellytykset.
Koulu voi opettaa juuri tuollaisia asioita, joita ei voi olettaa jokaisen kotoaan oppivan. Lisäksi koulu tietenkin toimii kätevänä säilytyspaikkana, johon lapset voi pistää työpäivän ajaksi. Ja saahan moni lapsi sieltä kavereitakin.
(Tuli kyllä noista kasveista vähän sama fiilis kuin omien kouluaikojen liikunnan"opetuksesta": Mitään ei varsinaisesti opetettu, pistettiin vain kylmiltään tekemään, ja mitattiin tulos.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opetan yläkoulussa, ja saatan hyvinkin laittaa läksyt wilmaan vasta illalla, kun ehdin. Kerron kuitenkin skideille läksyt tunnin lopussa, hyvin selvästi, kirjoitan vielä taulullekin, ja muistutan, että en välttämättä laita näitä wilmaan kuin vasta illalla. Tarkoitus on, että lapsi ihan itse pitää huolta omista läksyistään, eikä vanhempi joudu kyttäämään wilmaa ja muistuttelemaan lastaan.
Älkää rakkaat vanhemmat tehkö läksyjä yläkouluikäisen puolesta! Jos lapsi ei selviä kotitehtävistä ilman apua, hänellä on todennäköisesti jotain ongelmia kyseisen kouluaineen tietojen ja taitojen tai vaikkapa toiminnanohjauksen kanssa, ja hän tarvitsee erityisopetusta tai muuta tukea. Jos vanhempi tekee läksyt lapsen puolesta, tällaiset vaikeudet saattavat jäädä piiloon. Samoin, jos lapsi ei viitsi eikä halua huolehtia asioistaan itse, vanhempi tekee karhunpalveluksen, jos tekee kaiken lapsensa puolesta. Tällöin lapsi oppii, ettei hänen omilla laiminlyönneillään ole mitään seurauksia.
Ja jos lapsen kotiolot ovat sellaiset, ettei hänen ole mahdollista imuroida huonettaan tai leipoa sämpylöitä, niin, no, ehkä on hyvä, että tämä tulee myös koulun aikuisten tietoon.
Lapsen kotioloista eivät päätä yläkoulun opettajat. Esim meillä on ysiluokkalaisen kanssa ihan sovittu että kotona ei tee kotitöitä. Hänen työnsä on se koulu.
Ja mitä tulee väitteeseen että lapsella on jokin valuvika tms jos läksyt on liian vaikeat niin ammunpa tämänkin alas. Läksyt voi olla liian vaikeat ihan siksi että ope on huono. Joko mitoittaa ne läksyt väärin tai opettaa huonosti. Meillä on just setvitty lapsen tilannetta eräässä kielessä, jossa ope väitti lapsen olevan laiska/heikko oppilas/tuen tarpeessa ja siksi valittaa läksyjen vaikeutta. Oikeasti lapsi on kympin oppilas ja se ope itse surkea. Syyttää vaan jopa kuun asentoa ettei joutuisi kohtaamaan omaa surkeuttaan.
Varmaan sitten kiva kun muuttaa omaan kotiin niin ei osaa laittaa pyykkikonetta päälle, täyttää tiskikonetta jne. Koska on uusavuton :D
EI siellä sanottu ettei hän osaisi asioita. Kirjoitin että ysiluokkalaisella ei teeteyä kotitöitä. Lukutaito?
Hänen loppuelämänsä kannalta on huomattavasti tärkeämpää se ysiluokan todistus.
No miten lapses osaa tehä niitä kotitöitä jos et anna hänen koskaan tehdä niitä? Taitaa olla aikamoinen ninja :D enkä usko että kotitöiden teko haittaa mitenkään yläasteelaisen opiskelua sillä läksyjä ei ole edes paljoa. Olisi vain hyvää harjottelua tulevaisuutta varten, koska jos muuttaa toiselle paikkakunnalle kouluun ja hankkii oman kämpän niin kyllä silloin niitä kotitöitä pitää tehdä ja samalla opiskella.
Kotityöt ei mitään rakettitiedettä ole, ei niitä nyt vuosikausia tarvitse harjoitella osatakseen 😏.
Oppii ne joo, ainakin nuorena (olen kyllä tavannut vanhempia miehiä, jotka leskeydyttyään ovat niiden kanssa ihan sormi suussa, keittiössä varsinkin). Mutta oppiiko tämä yksi ysiluokkalainen myös sen, että on ihan ok vedota omaan rankkaan työtaakkaansa (tässä tapauksessa vaativa koululuokka) ja sillä laistaa normaaleista velvollisuuksistaan? Kerrankos sitä etenkin miesten suusta kuulee tuota perustelua, että kun on duunissa niin rankkaa niin kotona pitää saada vain levätä.
Ja hyvät kouluarvosanat ei tosiaan nykyään takaa mitään niin loistavaa paikkaa työelämässä, että on varaa palkata joku ulkopuolinen kotityöt tekemään.
Leskimiehellä on kolme vaihtoehtoa, opetella itse, ostaa palveluna tai hankkia uusi kotihengetär kuolleen tilalle.
"Mutta oppiiko tämä yksi ysiluokkalainen myös sen, että on ihan ok vedota omaan rankkaan työtaakkaansa (tässä tapauksessa vaativa koululuokka) ja sillä laistaa normaaleista velvollisuuksistaan? "
Tätä kutsutaan laiskuudeksi, muiden hyväksikäytöksi ja velvollisuuksien laistamiseksi. Se on luonne-, ei oppimiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opetan yläkoulussa, ja saatan hyvinkin laittaa läksyt wilmaan vasta illalla, kun ehdin. Kerron kuitenkin skideille läksyt tunnin lopussa, hyvin selvästi, kirjoitan vielä taulullekin, ja muistutan, että en välttämättä laita näitä wilmaan kuin vasta illalla. Tarkoitus on, että lapsi ihan itse pitää huolta omista läksyistään, eikä vanhempi joudu kyttäämään wilmaa ja muistuttelemaan lastaan.
Älkää rakkaat vanhemmat tehkö läksyjä yläkouluikäisen puolesta! Jos lapsi ei selviä kotitehtävistä ilman apua, hänellä on todennäköisesti jotain ongelmia kyseisen kouluaineen tietojen ja taitojen tai vaikkapa toiminnanohjauksen kanssa, ja hän tarvitsee erityisopetusta tai muuta tukea. Jos vanhempi tekee läksyt lapsen puolesta, tällaiset vaikeudet saattavat jäädä piiloon. Samoin, jos lapsi ei viitsi eikä halua huolehtia asioistaan itse, vanhempi tekee karhunpalveluksen, jos tekee kaiken lapsensa puolesta. Tällöin lapsi oppii, ettei hänen omilla laiminlyönneillään ole mitään seurauksia.
Ja jos lapsen kotiolot ovat sellaiset, ettei hänen ole mahdollista imuroida huonettaan tai leipoa sämpylöitä, niin, no, ehkä on hyvä, että tämä tulee myös koulun aikuisten tietoon.
Lapsen kotioloista eivät päätä yläkoulun opettajat. Esim meillä on ysiluokkalaisen kanssa ihan sovittu että kotona ei tee kotitöitä. Hänen työnsä on se koulu.
Ja mitä tulee väitteeseen että lapsella on jokin valuvika tms jos läksyt on liian vaikeat niin ammunpa tämänkin alas. Läksyt voi olla liian vaikeat ihan siksi että ope on huono. Joko mitoittaa ne läksyt väärin tai opettaa huonosti. Meillä on just setvitty lapsen tilannetta eräässä kielessä, jossa ope väitti lapsen olevan laiska/heikko oppilas/tuen tarpeessa ja siksi valittaa läksyjen vaikeutta. Oikeasti lapsi on kympin oppilas ja se ope itse surkea. Syyttää vaan jopa kuun asentoa ettei joutuisi kohtaamaan omaa surkeuttaan.
Varmaan sitten kiva kun muuttaa omaan kotiin niin ei osaa laittaa pyykkikonetta päälle, täyttää tiskikonetta jne. Koska on uusavuton :D
EI siellä sanottu ettei hän osaisi asioita. Kirjoitin että ysiluokkalaisella ei teeteyä kotitöitä. Lukutaito?
No miten lapses osaa tehä niitä kotitöitä jos et anna hänen koskaan tehdä niitä? Taitaa olla aikamoinen ninja :D enkä usko että kotitöiden teko haittaa mitenkään yläasteelaisen opiskelua sillä läksyjä ei ole edes paljoa. Olisi vain hyvää harjottelua tulevaisuutta varten, koska jos muuttaa toiselle paikkakunnalle kouluun ja hankkii oman kämpän niin kyllä silloin niitä kotitöitä pitää tehdä ja samalla opiskella.
Kotityöt ei mitään rakettitiedettä ole, ei niitä nyt vuosikausia tarvitse harjoitella osatakseen 😏.
Oppii ne joo, ainakin nuorena (olen kyllä tavannut vanhempia miehiä, jotka leskeydyttyään ovat niiden kanssa ihan sormi suussa, keittiössä varsinkin). Mutta oppiiko tämä yksi ysiluokkalainen myös sen, että on ihan ok vedota omaan rankkaan työtaakkaansa (tässä tapauksessa vaativa koululuokka) ja sillä laistaa normaaleista velvollisuuksistaan? Kerrankos sitä etenkin miesten suusta kuulee tuota perustelua, että kun on duunissa niin rankkaa niin kotona pitää saada vain levätä.
Ja hyvät kouluarvosanat ei tosiaan nykyään takaa mitään niin loistavaa paikkaa työelämässä, että on varaa palkata joku ulkopuolinen kotityöt tekemään.
Leskimiehellä on kolme vaihtoehtoa, opetella itse, ostaa palveluna tai hankkia uusi kotihengetär kuolleen tilalle.
"Mutta oppiiko tämä yksi ysiluokkalainen myös sen, että on ihan ok vedota omaan rankkaan työtaakkaansa (tässä tapauksessa vaativa koululuokka) ja sillä laistaa normaaleista velvollisuuksistaan? "
Tätä kutsutaan laiskuudeksi, muiden hyväksikäytöksi ja velvollisuuksien laistamiseksi. Se on luonne-, ei oppimiskysymys.
On hyvää vanhemmuutta antaa nuoren panostaa itseensä ja tulevaisuuteensa. Ihminen tekee ratkaisevia ratkaisuja vain kerran ja on nuori vain kerran.
Ei sitten tarvitse netissä keski-ikäisenä räksyttää hukattuja mahdollisuuksiaan.
Ehkä jotkut vanhemmat vaan ylisuorittaa niitä lapsensa läksyjä? Antakaa lasten itse tehdä ne, oppivat omatoimisiksi. Mun työkaveri kuuluu just näihin idioottiperheisiin, joissa vanhemmat suorittaa lastensa kotitehtäviä ja esitelmiä, ja ovat sitten tyytyväisiä ja ylpeitä (ja muistavat kertoa sen töissä), kun lapsi saa kympin. Kyllä aikuisen tekemästä pitäisi musta saada 10+.
Yh:nä mun oli vaan pakko luottaa lasten omaan osaamiseen, ja taitavia lapsia tuli silläkin menetelmällä. Neuvoin ainoastaan silloin, jos oli liian vaikeita tehtäviä ja lapsi tuli pyytämään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kutsutaan laiskuudeksi, muiden hyväksikäytöksi ja velvollisuuksien laistamiseksi. Se on luonne-, ei oppimiskysymys.On hyvää vanhemmuutta antaa nuoren panostaa itseensä ja tulevaisuuteensa. Ihminen tekee ratkaisevia ratkaisuja vain kerran ja on nuori vain kerran.
Ei sitten tarvitse netissä keski-ikäisenä räksyttää hukattuja mahdollisuuksiaan.
Juuri näin. Siksi meillä lapset panostavat koulunkäyntiin ja kotitöitä ehtii tekemään myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jotkut vanhemmat vaan ylisuorittaa niitä lapsensa läksyjä? Antakaa lasten itse tehdä ne, oppivat omatoimisiksi. Mun työkaveri kuuluu just näihin idioottiperheisiin, joissa vanhemmat suorittaa lastensa kotitehtäviä ja esitelmiä, ja ovat sitten tyytyväisiä ja ylpeitä (ja muistavat kertoa sen töissä), kun lapsi saa kympin. Kyllä aikuisen tekemästä pitäisi musta saada 10+.
Yh:nä mun oli vaan pakko luottaa lasten omaan osaamiseen, ja taitavia lapsia tuli silläkin menetelmällä. Neuvoin ainoastaan silloin, jos oli liian vaikeita tehtäviä ja lapsi tuli pyytämään apua.
Osaatko lukea? Uuden opsin myötä osa tehtävistä nimenomaan annetaan koko perheelle. Niin tää ap:kin oli nimenomaan saanut koko perheelle läksyn mennä metsäretkelle keräämään niitä kasveja.
Päiväkodeissa vanhempia hyppyytetään temppuradoilla ja heidän pitää toiminnallistaa "dialogia lapsensa kanssa" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerättiim kasvio kesällä 2016, eikä yksikään kasvi ole kodin läheltä. Esim suota ei täällä vain ole. Lähin on Sipoon puolella.
Ihan mielenkiinnosta niin mitkä kasvit tuohon kasvioon piti löytää, ja millä luokalla tehtävä piti tehdä? Ja oliko niin että tehtävä kerrottiin syksyllä jolloin se piti myös suorittaa, vai annettiinko jo keväällä?
Itse olen syntynyt vuonna 1963 ja peruskoulun käynyt, eikä meillä ollut kasvion keräämistä niin on tuntematon juttu.
Täältä löytyi ihan googlella erään kunnan ohje eri luokilla kerättäviin kasvioihin:
http://loppi.fi/kerattavat-kasvit-5-8-luokilla/
Katsoin vaan tätä 7. luokan listaa, ei nyt ihan yksinkertainen tehtävä joka "nyt löytyy kun viitsii kävellä ovelta lähimpään puistoon ja katsoo maahan". Kyllä aika moni tarttisi varmaan vanhempien apua päästäkseen tuonne veden äärelle, ainakin jos moinen lista pamahtaisi meille. Meidän mökkiympäristöstä saisin varmaan tarvittavat kasaan, kun on merta, järveä, lampea jne. ja tiedän missä kasvaa esim. Rentukoita ja kurjenmiekkoja (eri paikoissa tietty). En kyllä tunne kovin hyvin kyseistä Loppia, eli jos se on järvien ja lampien (tarpeeksi rehevöityneitä) täyttämä kunta, jossa jokaisella asuinalueella on vesistöjä, niin sitten toki helppoa.
SEITSEMÄNNEN LUOKAN LAJILUETTELO
Rannalla kasvavat:
Tervaleppä
*Luhtalemmikki
* Ranta-alpi
* Rentukka
* Rantakukka
* Kurjenmiekka
Myrkkykeiso
Kurjenjalka
Korpikaisla
Järviruoko
Osmankäämi (lehti riittää)
Järvikorte
Mesiangervo
Palpakko
Ruoholaukka
KeltamaksaruohoAvovedessä kasvavat:
Ratamosarpio
Järvikaisla
Vesitatar
Ulpukka
Lumme
Ahvenvita
Vesiherne
* Nuottaruoho
Järvisätkin
Ruskoärviä* Jos haluaa kukkivina, kerättävä alkukesästä!
Yhteensä 26 lajia, joista 16 oikein tunnistettua kasvia tuottaa perusarvosanan 9. Kasvion laatu voi nostaa tai laskea perusarvosanaa 0,75 numeroa.
Keräämällä rannoilla kasvavat kasvit ja tekemällä kasvion huolellisesti, voi saada kiitettävän arvosanan.
Kasvissa ei tarvitse olla kukintoa, jos se muuten voidaan tunnistaa oikein
Meillä Helsingissä vaadittiin 60 kasvia. Sen itse kasvin lisäksi piti kuvata kukinto erikseen, samaten kaavupaikka piti sekä kuvata että kuvailla, oikein termein.
Kasvit piti osata ryhmitellä. Ja niistä piti ilmoittaa kasvupaikka. Tarkasti. Plus löytöpäivä.
Useampi viikko meni että löysimme kaikki erilaiset lehtokasvit, suokasvit ja saaristokasvit. Pelastus oli se että mökkimme on Lohjalla, jossa löytyy sitä lehtomaisemaa. Yhtä suokasvia emme löytäneet kpskaan, vaikka soita tarvottiin Lohjalla, Tammelassa, Siuntiossa, Helsingissä ja Espoossa.
Kasvio arvioitiin ja sen osuus arvosanaata oli 1/3. Kasin arvosana jää päättötodistukseen.
Useampi viikko meni kaikkiensa. Ei toki niin että 24/7 olisi kerännyt mutta siis jo ihan sen tutkiminen , että missä päin kasvaa oikeanlaista maastoa jne.
Tää on muuten oikeasti todella eriarvoista!
Mun lasten (s. 2001, 2002 ja 2005) ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä tehdä ainoatakaan kasviota, ei kerätä yhtäkään kasvia. Nyt 9:llä oleva joutui 8. luokalla valokuvaamaan jonkun määrän kasveja, mutta tehtävä ei ollut iso ja se nimenomaan annettiin syksyllä ja aikaa tehdä se oli viikko.
Aivan eri mittakaavan tehtävä kuin tämä lainaamani. Jo tuo Lopen vesikasvitehtäväkin (16 oikein tunnistettua keräyspaikkoineen ja päivämäärineen) olisi vaikka Helsingin keskustassa asuvalle hankala ilman vanhempien jonkinasteista osallistumista, mutta tuohonhan menee tyyliin koko perheellä iso osa kesää, kun joka paikassa pitää miettiä kasvuympäristöjä, olla mukana välineet prässäämiseen jne.
Nyt lukion 1.luokalla oleva sai päättötodistukseen kympin, vaikkei ikinä tarvinnut yhtään kasvia kerätä.
Meillä lapsi tekee ihan itse köksän läksyt. Kasvio tehtävä annettiin kesälomaksi. Ihan hyvä asia koska aikaa oli kerätä ja kukat kukki silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea? Uuden opsin myötä osa tehtävistä nimenomaan annetaan koko perheelle. Niin tää ap:kin oli nimenomaan saanut koko perheelle läksyn mennä metsäretkelle keräämään niitä kasveja.
Päiväkodeissa vanhempia hyppyytetään temppuradoilla ja heidän pitää toiminnallistaa "dialogia lapsensa kanssa" jne.
Eli nykyään on sitten vanhemmillakin oppivelvollisuus. Jollei siihen suostu niin pitää varmaan ottaa lapset pois koulusta ja opettaa kotona. Jos haluaa kaikki vanhemmat käydä töissä niin palkattava lastenhoitaja, tai sitten tulee lasu kun kouluikäinen on yksin kotona?
Vierailija kirjoitti:
Jo tuo Lopen vesikasvitehtäväkin (16 oikein tunnistettua keräyspaikkoineen ja päivämäärineen) olisi vaikka Helsingin keskustassa asuvalle hankala ilman vanhempien jonkinasteista osallistumista, mutta tuohonhan menee tyyliin koko perheellä iso osa kesää, kun joka paikassa pitää miettiä kasvuympäristöjä, olla mukana välineet prässäämiseen jne.
Helsigin keskustahan on joka puolelta veden ympäröimä. Ja sitten esim. Suomenlinnassa on harvinaisen monipuolinen kasvilajisto. Juuri Helsingistä on sitä paitsi julkaistu päteviä oppaita, mistä mitäkin kasvia voisi löytää.
Ongelma ei ole se, ettei kasveja ympäristössä olisi, vaan se, ettei niitä osaa luontoa harrastamaton etsiä ja tunnistaa, ei lapsi itse eikä vanhemmatkaan. Lopen kasvilistassa olisi aika duuni kaltaiselleni kasviottoman kouluajan kasvatille.
Minun aikaani ei siis koulussa juurikaan opetettu lajintuntemusta, omin päin olen aikuisena vasta opetellut niin kasveja kuin lintuja tunnistamaan, ja kyllä se on ollut vaikeaa! Hyönteisistä uskallan vasta haaveilla. Muistan kun räkättirastastakin katselin kiikarilla ja ihmetteleni, mikä noin eksoottinen kirjava tirppa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nykyään on sitten vanhemmillakin oppivelvollisuus. Jollei siihen suostu niin pitää varmaan ottaa lapset pois koulusta ja opettaa kotona. Jos haluaa kaikki vanhemmat käydä töissä niin palkattava lastenhoitaja, tai sitten tulee lasu kun kouluikäinen on yksin kotona?
Ehkei tämä nyt ihan näin dramaattista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tyylilläsi ei nykyään vaan enää onnistu.
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä oppimistakin. Jotkut oppivat kotoaan, että aina on joku passaamassa, tai että itse ovat niin erinomaisia etteivät voi pieniä käytännön kotitehtäviä itse hoitaa. Jotkut oppivat odottamaan etuoikeuksia itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Silittämällä ja siivoamalla ei opi sosiaalisia taitoja. Päinvastoin. Yksinäisempää hommaa saa etsiä.
Miksi edes pitäisi? On parempi mennä työhaastatteluun silitetyissä vaatteissa. Ihminen säilyy terveenä siistissä ja puhtaassa kodissa. Ihan elämän perusasioita nämä siinä missä naamanpesu aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo tuo Lopen vesikasvitehtäväkin (16 oikein tunnistettua keräyspaikkoineen ja päivämäärineen) olisi vaikka Helsingin keskustassa asuvalle hankala ilman vanhempien jonkinasteista osallistumista, mutta tuohonhan menee tyyliin koko perheellä iso osa kesää, kun joka paikassa pitää miettiä kasvuympäristöjä, olla mukana välineet prässäämiseen jne.
Helsigin keskustahan on joka puolelta veden ympäröimä. Ja sitten esim. Suomenlinnassa on harvinaisen monipuolinen kasvilajisto. Juuri Helsingistä on sitä paitsi julkaistu päteviä oppaita, mistä mitäkin kasvia voisi löytää.
Ongelma ei ole se, ettei kasveja ympäristössä olisi, vaan se, ettei niitä osaa luontoa harrastamaton etsiä ja tunnistaa, ei lapsi itse eikä vanhemmatkaan. Lopen kasvilistassa olisi aika duuni kaltaiselleni kasviottoman kouluajan kasvatille.
Minun aikaani ei siis koulussa juurikaan opetettu lajintuntemusta, omin päin olen aikuisena vasta opetellut niin kasveja kuin lintuja tunnistamaan, ja kyllä se on ollut vaikeaa! Hyönteisistä uskallan vasta haaveilla. Muistan kun räkättirastastakin katselin kiikarilla ja ihmetteleni, mikä noin eksoottinen kirjava tirppa voi olla.
Esim lehtokasveja ja suokasveja me emme todellakaan löytäneet Helsingistä. Sitten taas yhtäkkiä Mustikkamaalla kompastuimme kasviin jota oli jo ehditty etsiä kissojen ja koirien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kutsutaan laiskuudeksi, muiden hyväksikäytöksi ja velvollisuuksien laistamiseksi. Se on luonne-, ei oppimiskysymys.On se kyllä oppimistakin. Jotkut oppivat kotoaan, että aina on joku passaamassa, tai että itse ovat niin erinomaisia etteivät voi pieniä käytännön kotitehtäviä itse hoitaa. Jotkut oppivat odottamaan etuoikeuksia itsestäänselvyytenä.
Enemmän he oppivat siitä työnjaosta mitä vanhemmat keskenään harjoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Ja ainahan kouluissa on ollut ops. Aina.
Niin onkin. Nyt se on muuttunut tässä parin vuoden sisään juuri tällaiseksi leikitään yhdessä ja osallistetaan vanhempia ja pelataan tableteilla digipelejä. Opettaja digiloikkaa luokassa pelkästä vitutuksesta, kun kolmannes luokkaa ei ole muistanut ladata laitettaan, kolmannes on ehtinyt unohtaa yön aikana salasanansa, kolmannes ei saa laitteellaan yhteyttä wifiin. Ja opettajalla itsellään on niin vanha laite, että sen aukeaminen kestää 40 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainahan kouluissa on ollut ops. Aina.
Niin onkin. Nyt se on muuttunut tässä parin vuoden sisään juuri tällaiseksi leikitään yhdessä ja osallistetaan vanhempia ja pelataan tableteilla digipelejä. Opettaja digiloikkaa luokassa pelkästä vitutuksesta, kun kolmannes luokkaa ei ole muistanut ladata laitettaan, kolmannes on ehtinyt unohtaa yön aikana salasanansa, kolmannes ei saa laitteellaan yhteyttä wifiin. Ja opettajalla itsellään on niin vanha laite, että sen aukeaminen kestää 40 minuuttia.
Mutta ei se että on jokin yleinen ops ole mikään uutuus. Sisällöt vain vaihtelee.
Ja Helsingissähän opetusviraston päällikkö varaati tietokoneet ja rahat joten arvatkaa mitä se digiloikka täällä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim lehtokasveja ja suokasveja me emme todellakaan löytäneet Helsingistä. Sitten taas yhtäkkiä Mustikkamaalla kompastuimme kasviin jota oli jo ehditty etsiä kissojen ja koirien kanssa.
Mitä lehto- ja suokasveja sieltä on ollut vaikea löytää?
Eikös kasvatusvastuu kuitenkin ole ensisijaisesti vanhemmilla eikä koululla? Ihan terveellistä se on tehdä lapsen kanssa asioita. Ja moni asia on varmasti jo entuudestaan kotoa tuttu eikä sitten niin kamalan vaikea enää koulussa.