Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis häh, mihin te mätätte biojätteet?

Vierailija
10.07.2008 |

kun tuossa yhdessä gallupissa ei kellään ole biojäteastiaa...

mä luulin, että kaikki kierrättää nykyisin

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, biojäteastia EI HAISE, kun se viedään säännöllisesti roskiin. Vielä jos vuoraa reunat sanomalehdellä, niin voin taata että hajuhaittoja ei synny. Ja sama laita on matojen kanssa. Meidän biojäteastiassa ei ole ikinä ollut matoja, vaikka sama pussi olisi ollut jopa 5 päivää -eikä muuten ole haissutkaan. Hajua saattaa tulla, jos astiassa ei ole kantta. Mutta meidän normiroskis haisee useinkin!

Toiseksi, biojäte kärrättynä kaatopaikalle tuottaa niin julmetusti metaania (mikä on pahin kasvihuonekaasu), että pienillä teoilla tämä asia saataisiin korjatuksi. Jos ei omaa biojäteastiaa (siis talonyhtiön tms. puolesta), niin miksi ei tee(tä) kompostia. Sehän se vallan helppoa on. Vaikeampaa on mielestäni aina miettiä, että no mihin ne nämä ja nämätkin ruokajätökset laittaisi. Meneeköhän tämä vessanpöntöstä alas vai ei...

Se on laiskuutta ja välinpitämättömyyttä, jos ei viitsi pienin teoin auttaa luontoa!

Vierailija
22/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa "biojäte" -astian sisältöä kuskata ihan samaan paikkaan kuin poltettava sekajäte muukin, eli polttolaitokselle josta siitä saadaan polttamalla energiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kuvottaa tapa jolla äitinikin kerää ruuantähteitä haisemaan keittiöönsä. Roskiin vaan ja kaatopaikalle. Minua ei huvita elättää hedelmäkärpäsiä tai rampata biojäteastialla joka suupalan jälkeen.

Vierailija
24/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biojätettä tulee tosi vähän. Normaaliin roskiin lentää.

Eikö teidän perheessä:

-juoda kahvia tai teetä

-syödä hedelmiä tai kasviksia

-syödä munia

-koskaan unohdu ruokaa jääkaappin

-koskaan jää ruokaa lautaselle ruokailun päätteeksi

-syödä lihaa jossa luita tai muuta ei syötävää

-huonekasveista kuole lehtiä tai tule tarvetta mullanvaihdolle

-laiteta yksivuotisia kesäkukkia

-käytetä paperinenäliinoja tai talouspaperia????

Esimerkiksi kaikki yllämainitut tuottavat biojätettä.

Vierailija
25/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kuvottaa tapa jolla äitinikin kerää ruuantähteitä haisemaan keittiöönsä. Roskiin vaan ja kaatopaikalle. Minua ei huvita elättää hedelmäkärpäsiä tai rampata biojäteastialla joka suupalan jälkeen.

Vierailija
26/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkseni vastaan kierrätyksestä työpaikallani. Tiedän vallan hyvin miten kierrätetään ja mitä jätteille tapahtuu. Ei vaan kiinnosta kotona, vaikka töissä sitä teenkin. Minua ei rehellisesti kiinnosta kierrätys. Olen enemmän kiinnostunut yhteiskunnasta ja politiikasta kuin siitä mihin kukakin sontansa tunkee. Ongelmat on ihan muualla kuin siellä mihin naapurin irma on banaaninkuorensa laittanut. Ympäristöongelmat on sosiaalipoliittisia kysymyksiä. Tottakai kaikenlainen muiden paheksunta ja kukkahattutoiminta lievittää omaa huonoa itsetuntoa.

Ihmistuntemuksesi on muuten varmaan heikoin puolesi?

"Uskomattomia moukkia täällä. Viestisi kertoo kaiken koulutustasostasi ja sinusta ihmisenä."

Vierailija
27/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minua ei rehellisesti kiinnosta kierrätys. Olen enemmän kiinnostunut yhteiskunnasta ja politiikasta kuin siitä mihin kukakin sontansa tunkee."

Miten olet voinut välttyä tiedolta ilmastonmuutoksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä? Saati globaalista jäteongelmasta? Et ole todella kiinnostunut yhteiskunnasta ja politiikasta jos sinua ei kiinnosta nykyaikainen jätehuolto ja sen vaikutukset. Mutta jälleen sinua lainatakseni: suahan ei vaan kiinnosta.

Vierailija
28/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka valikoivat mielenkiinnon kohteensa sen mukaan ovatko aiheet "mukavia" tai vaativatko ne mahdollisesti itseltä viitseliäisyyttä ja ponnisteluja.

ps. Olen kierrättänyt koko aikuisikäni, myös biojätteitä, ja koskaan eivät banaanikärpäset ole vallanneet kotiani.

Vierailija
29/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astia on kyllä rivarin pihalla, mutta kun muuta perhettä ei erottelu kiinnosta, niin en viitsi yksin omia jätteitäni roudata bioastiaan.

Tosi vähän meillä kyllä biojätettä tuleekin. Syödään vaan sellasia hedelmiä ja vihanneksia, jotka menee kuorineen ja kananmunankuoretkin menee koiran kuppiin :) Ainoa usein syntyvä biojäte, mikä tulee mieleen, on kahvinporot.

Vierailija
30/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveissa kyllä on.

Vierailija
31/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole minkäänlaisia intohimoja koko kierrätystä kohtaan. Mutta sinulla on. Sinä löydät siitä jotain kivaa ja mielenkiintoista mitä minä en tavoita. Katsomme asioita eri suunnista. Minä pidän jätteitä tasa-arvo ongelmana sinä luontoa koskevana ongelmana. Kyllä minäkin lehdet, pullot ym kierrätän, mutta en jaksa intoutua ruuantähteistä niin kuin sinä. Minua raivostuttaa kun roskia heitetään kaduille ja luontoon. Mitään surkeampaa kohtaloa en ole eläimelle nähnyt kuin se lokki jota yritin pelastaa turhaan. Sen jäätyä solmuun tölkin pidikkeenä olevaan muoviin. Se lensi pakoon ja kuoli nälkään toinen jalka jumissa kurkunpohjalla. Mutta ei en vaan jaksa intoutua ruuantähteistä en vaan jaksa vaikka sillä koko maailma pelastettaisiinkin.

"Minua ei rehellisesti kiinnosta kierrätys. Olen enemmän kiinnostunut yhteiskunnasta ja politiikasta kuin siitä mihin kukakin sontansa tunkee."

Miten olet voinut välttyä tiedolta ilmastonmuutoksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä? Saati globaalista jäteongelmasta? Et ole todella kiinnostunut yhteiskunnasta ja politiikasta jos sinua ei kiinnosta nykyaikainen jätehuolto ja sen vaikutukset. Mutta jälleen sinua lainatakseni: suahan ei vaan kiinnosta.

Vierailija
32/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ihan nähdä miten sait tiristettyä yhden kyyneleenkin silmäkulmastasi. Että ihan lehdet ja pullot viitsit kierrättää...

Puusilmäisyys paistaa niin kirjoituksestasi tai vielä kielikuvilla jatkaakseni; et kykene näkemään metsää puilta. Etkö todella näe ristiriitaa ajatusmaailmassasi? Entä jos joku toinen ajattelee, että kierrättää kyllä biojätteensä mutta piknikillä ollessaan ei sitten vaan jaksa kiinnostua roskiensa pois viemisestä. Näin tölkinpidikemuovi jää luontoon ja lokinpoikanen kuolee. Mutta sinun logiikallasihan häntä ei vaan kiinnostanut.

Yksin pullon tai paperinkeräys, saati biojätteenkierrätys jne, ei pelasta maailmaa mutta ehkäpä kaikki tekijät yhdessä. JA mitä useampi ihminen saadaan mukaan "ympäristötalkoisiin" sitä parempi lopputulos. Ehkä maailma lopulta hukkuu paskaan, mutta ainakin olemme edes yrittäneet.

Vierailija
33/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

biojäte kaatopaikalle tällä hetkellä.

Vierailija
34/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tosiaan kerätään erikseen ja siitä tehdään multaa.

Vierailija
35/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ympäristötietoiset koululaiset vaativat meillekin kierrätysastiat ja siitä se alkoi, nyt en mitenkään enää osaa heittää biojätettä sekaroskan joukkoon! tänä kesänä hankittiin oma kompostori ja nyt on multaa maatumassa =)

Vierailija
36/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ei ole kuin karkea -ja keittiöjätteen lajittelu.

Keittiöjäte on kaikki jäte jonka voi polttaa.

Vierailija
37/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnassa ei kerätä niitä erikseen.

Puutarhajätteet menee taloyhtiön kompostikasaan.

Vierailija
38/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma komposti on superhelppo tapa hankkia uutta multaa ja samalla päästä eroon biojätteestä

Vierailija
39/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma komposti on superhelppo tapa hankkia uutta multaa ja samalla päästä eroon biojätteestä

Vierailija
40/67 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmin haisee ja kerää kärpäsiä "normaali" sekajätekomposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi