Kun aina käsketään alkamaan yrittäjäksi, jos ei saa töitä, niin
.. onko ideoita mitä sitä sitten voisi oikein myydä? Tai minkä alan yrittäjäksi ryhtyä? Minkä tuotteen tai palvelun sinä haluaisit ostaa? Missä liikkuu rahaa?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap itse tykkäät tehdä tai mitä kaipaat?
Monet menestyneet liikeideat ovat lähteneet yrittäjän omista tarpeista.Yrittäjä on alkanut myymään sellaista tuotetta tai palvelua jota itse on kaivannut eikä ole löytänyt.
Kannattaa siksi ensin miettiä mitä itse haluaisi.Tai sitten voi lähteä tekemään jotain mikä on muuten omaa sydäntä lähellä. Silloin välittää asiakkailleen tunteen siitä että se juttu on tärkeä ja luo myönteistä ilmapiiriä.
Mitäkö tykkään tehdä? No olen introvertti, harrastan sellaisia yksinharrastuksia kuten lenkkeily, hiihtäminen ja vaeltaminen, joskus käyn uimassa. Yritin opetella joskus pianonsoittoa mutta ei siitä oikein tullut harrastusta minulle kuitenkaan. En ole noista keksinyt mitään yrittäjyyttä.
Mitä itse kaipaan? Sellaista rinkkaa, joka ei hiostaisi selkää yhtään. Avantouintipaikkaa tänne lähelle. Sellaisia kaupasta saatavia pikaruokia/lounasannoksia/eväitä, joissa ei olisi leipää/pastaa/riisiä/perunaa. Sellaisen appin kännykkään, johon voisi puhua lauseen ja se puhuisi ääneen sen saman lauseen käännettynä vieraille kielille (esim. japaniksi), niin voisin matkustaa vaikka Japaniin jonnekin pikkupaikkaan jossa ei osata englantia.
Ap.
Ajatus lähti lentämään. Esimerkkinä tuo rinkka: ompele/rakentele toimiva koekappale, tee siitä riittävän rautalankamaiset piirustukset ja tilaa Kiinasta vaikka 50 kappaletta niitä. Rakenna yhden tuotteen verkkokauppa ja ala myymään ja markkinoimaan niitä. Jos se yksi hyvä tuote lähtee vetämään, keksi lisää :D
Tällä tavalla on perustettu menestyvä laukkukauppa. En muista oliko Norjassa vai Ruotsissa. Pari urheilujanuorukaista kyllästyi huonoihin suksipusseihin jotka on vaikea nostaa lentoaseman laukkuhihnalta ja jotka hajoaa helposti. Tekivät sitten kovasti tuotekehittelyä ja saivat aikaan kestävän suksipussin jossa on paljon kahvoja ja jonka voi tyhjänä rullata pieneksi paketiksi. Se oli menestys.
Mekin ollaan sellainen ostettu ja ollaan siihen todella tyytyväisiä.
Ovat sittemmin tehneet muitakin helppokäyttöisiä käytännöllisiä laukkuja ja reppuja.
(nimi muistaakseni douchebags tai jotain sinnepäin)
Yksityinen pph. Itse olen, ja tienaan neljästä lapsesta 3400€ ja rapiat päälle bruttona. Toki siitä ennakkoverot, vakuutus ja yel, mutta ihan hankkeista tämä käy😃
Vierailija kirjoitti:
Minkä tuotteen tai palvelun sinä haluaisit ostaa?
Haluaisin ostaa näppäimistön, jossa kämmenet voivat olla vastakkain eikä samaan suuntaan, ja peukalot voisivat olla vähän kuin pinsettiotteen tapaisesti vasten etusormia. Näppis olisi myös aika pienikokoinen eikä sitä tarvitsisi pitää pöydällä. Voin antaa tarkemmat speksit toiveestani jos joku tuollaista rupeaisi tuottamaan. Ihmettelen, miksi pelaajille on ties mitä ergonomista näppistä olemassa, mutta meille tietokoneen tavis työkäyttäjille on vain näitä lautamallisia, joilla hajottaa kätensä. Mitkään kokeilemani ergonomiset näppiset eivät ole tarpeeksi rohkeasti sitä mitä niiden pitäis olla, ts. tarpeeksi kaukana keyboard-lituskamallista.
Sitten haluaisin ostaa räätälöitävänä pakettina joitakin menneitä urheilukilpailuja. Esim. Rion olympiakisoista katsoisin mielelläni yhtä jos toistakin uudelleen. Oikeudet ovat tv-yhtiö NBC:n hallussa, mutta he eivät myy sellaista kuluttajatuotetta jonka haluaisin. On varmaan niin paljon rahaa heillä etteivät minun rahojani tarvitse.
Itse voisin myydä varmatoimisia algoritmeja, olisi van joku joka ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet menestyneet liikeideat ovat lähteneet yrittäjän omista tarpeista.Yrittäjä on alkanut myymään sellaista tuotetta tai palvelua jota itse on kaivannut eikä ole löytänyt.
Kannattaa siksi ensin miettiä mitä itse haluaisi.Tai sitten voi lähteä tekemään jotain mikä on muuten omaa sydäntä lähellä. Silloin välittää asiakkailleen tunteen siitä että se juttu on tärkeä ja luo myönteistä ilmapiiriä.
Mitäkö tykkään tehdä? No olen introvertti, harrastan sellaisia yksinharrastuksia kuten lenkkeily, hiihtäminen ja vaeltaminen, joskus käyn uimassa. Yritin opetella joskus pianonsoittoa mutta ei siitä oikein tullut harrastusta minulle kuitenkaan. En ole noista keksinyt mitään yrittäjyyttä.
Mitä itse kaipaan? Sellaista rinkkaa, joka ei hiostaisi selkää yhtään. Avantouintipaikkaa tänne lähelle. Sellaisia kaupasta saatavia pikaruokia/lounasannoksia/eväitä, joissa ei olisi leipää/pastaa/riisiä/perunaa. Sellaisen appin kännykkään, johon voisi puhua lauseen ja se puhuisi ääneen sen saman lauseen käännettynä vieraille kielille (esim. japaniksi), niin voisin matkustaa vaikka Japaniin jonnekin pikkupaikkaan jossa ei osata englantia.
Ap.
Miten olisi muutaman tunnin lähiluontoretkien järjestäminen sellaisille tyypeille jotka lentävät Helsingin kautta Aasian ja muun Europan väliä? Kesällä Nuuksioon, Kuusijärvelle avantouintiin jne. mukana suomalaistyyppiset eväät? Reykjavikissa on paljon sellaisia turisteja, jotka ovat siellä muutamankin päivän lentojen välissä (Icelanair innokkaasti markkinoi sellaista mahdollisuutta), ja voisivat hyvinkin olla kiinnostuneita vähän pidemmistäkin pikaretkistä.
Jotain hiljentymisretriittejä tai vaelluksia, pieniä patikkaretkiä, nuotiokahvit, kivien maalaamista, hiljaisuushetkiä metsässä...
Sellaiset voisi olla ap:n juttuja.
Ne kiinnostavat nykyään monia ihmisiä joten voisi toimiakin.
Aluksi voi kokeilla vaikka kevytyrittäjänä kannattaako. Silloin voi nostaa työttömyyskorvauksiakin samalla jos ei ole tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Taas oli tänään paikallislehdessä joku juttu yrittämisestä. Nuoret tutustui kahvilan toimintaan ja jutun otsikko kuului jotenkin tähän tyyliin: "Yrittäjänä saa tehdä mitä haluaa". Ehm. Mikä ihme harhaluulo tämä yrittäjän vapaus on? Alapa vaikka kahvilayrittäjäksi. Lainsäädäntö, asiakkaat ja kilpailutilanne sanelee sinulle aika tarkkaan milloin teet ja mitä teet. Todellakaan et voi kesken viikon esim. lyödä lappua luukulle ja lähteä minilomalle Lappiin, koska huvittaa. Maine menee helposti. Työmäärät on valtavia ja siinä ei todellakaan voi/kannata alkaa itsellensä mitään tuntipalkkaa laskemaan. Asiakkaiden p*rseitä on nuoltava ihan samalla tavalla kuin tavallisessa kassatyössäkin, koska maine tosiaan menee helposti. Tai jos olemassaolevat konseptit ei kiinnosta, vaan esimerkiksi uusiokäytettyjen vaatteiden tuunaaminen ja niiden myyminen, niin ala yrittäjäksi, koska voit tehdä mitä haluat! Ainut ongelma onkin sitten saada asiakkaat ostamaan niitä lumppuja. Yksi mieleeni tuleva etu yrittäjyydessä on se, että harvemmin tarvitsee yhdenkään ylemmyydentuntoisen mulkeron (=pomon) käskytystä kuunnella, vaan saa tosiaan käyttää omia aivojaankin. Mutta ei se silti vapautta tarkoita. Enemmän vapautta on tavallisessa työsuhteessa, josta voit ottaa hatkat heti kun homma alkaa nyppiä. Yrittäjänä pitää homma taputella tavalla tai toisella loppuun ennen kuin kytkintä voi nostaa.
Ja millä hinnalla teet. Hyvä esimerkki paikallinen kesäkioski, jossa yrittäjä vaihtunut aina parin vuoden välein. Viime kesänä uusi yrittäjä heitti sellaiset kattohinnat tuotteille, että oksat pois. Ja hiljaista pitelikin kioskilla koko kesän. Maine kiiri nopeasti paikallisten keskuudessa ja makkarapaketin hakeminen parinkymmenen kilometrin päästä kylältä tuli, jos ei nyt halvemmaksi niin ainakin mielekkäämmäksi kun sen ostaminen ylihinnoiteltuna kioskista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ostaa näppäimistön, jossa kämmenet voivat olla vastakkain eikä samaan suuntaan, ja peukalot voisivat olla vähän kuin pinsettiotteen tapaisesti vasten etusormia. Näppis olisi myös aika pienikokoinen eikä sitä tarvitsisi pitää pöydällä. Voin antaa tarkemmat speksit toiveestani jos joku tuollaista rupeaisi tuottamaan. Ihmettelen, miksi pelaajille on ties mitä ergonomista näppistä olemassa, mutta meille tietokoneen tavis työkäyttäjille on vain näitä lautamallisia, joilla hajottaa kätensä. Mitkään kokeilemani ergonomiset näppiset eivät ole tarpeeksi rohkeasti sitä mitä niiden pitäis olla, ts. tarpeeksi kaukana keyboard-lituskamallista.
Sitten haluaisin ostaa räätälöitävänä pakettina joitakin menneitä urheilukilpailuja. Esim. Rion olympiakisoista katsoisin mielelläni yhtä jos toistakin uudelleen. Oikeudet ovat tv-yhtiö NBC:n hallussa, mutta he eivät myy sellaista kuluttajatuotetta jonka haluaisin. On varmaan niin paljon rahaa heillä etteivät minun rahojani tarvitse.
Sellaisia löytyy, mitkä on katkaistu keskeltä kahtia. Esim. Mistral merkillä löytyy.
Myy (tai valmista, tai ala maahatuomaan) jotain joka liittyy perustarpeisiin, joka kuluu ja jota tarvitaan usein. Ruokaa, juomaa, peruselintarvikkeita, mausteita, kahvia, kaljaa, karjalanpiirakoita tai sen semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä yrittäjyyden takia vaan siksi, että on keksinyt jotain, mitä pystyy myymään muille riittävän isolla hinnalla.
Mitä mullistavaa mielestäsi pitää keksiä vaikkapa kahvilan, kampaamon, fyssarin tai sähköliikkeen perustamiseksi?
Kohderyhmä, sijainti, hinnoittelu noin alkajaisiksi. Vai ajattelitko, että kahvila menestyy automaattisesti senkun vaan perustaa sellaisen?
En, mutta nuo eivät vaadi mitään keksimistä vaan vähän työtä. Jos sitten sen työn seurauksena idea ei näytä kannattavalta niin se joko hylätään tai mietitään että mitä parametreja pitää muuttaa että se saadaan kannattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi minulle, että perusta verkkokauppa. Ok, voin sen tehdä, mutta mitä siellä myisin. Minkä alan verkkokauppa suomesta puuttuu juuri nyt? Ap.
Missään ei ole määrätty että yhden alan kauppoja voi olla vain yksi kulloinkin toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ajatus lähti lentämään. Esimerkkinä tuo rinkka: ompele/rakentele toimiva koekappale, tee siitä riittävän rautalankamaiset piirustukset ja tilaa Kiinasta vaikka 50 kappaletta niitä. Rakenna yhden tuotteen verkkokauppa ja ala myymään ja markkinoimaan niitä. Jos se yksi hyvä tuote lähtee vetämään, keksi lisää :D
Mutta oikeasti tuota hiostamatonta rinkkaa on yrittänyt kehittää lähes kaikki maailman rinkkavalmistajat, joilla on jo valtavasti kokemusta rinkkojen suunnittelusta, isot rahat investoida prototyyppeihin ja koulutetut suunnittelijat ja proto-ompelijat jo valmiina työsuhteessa siellä. Miten ap voisi kehittää yhtäkkiä sen, mitä muut asian ammattilaiset on yrittäneet jo vuosia kehittää?
No sinulla on ainakin oikea asenne. "Ei tästä nyt ainakaan mitään tule eikä tässä ainakaan voi onnistua."
En tiedä yrittäjyydestä mitään, mutta tiedän yhden markkinaraon: pluskokoisten naisten vaatekauppa. Kuulun lihavien naisten Facebook-ryhmään, jossa pyydetään jatkuvasti vinkkejä siitä, mistä saisi ostaa erilaisia vaatteita koosta 44 lähtien. Esimerkiksi eräilyyn sopivia vaatteita ei oikeasti löydy standardikokojen ulkopuolelta edes nettikaupoista, ainakaan naisille. Samoin jos haluaa perusrytkyistä vähänkään poikkeavia vaatteita, kuten printtileggingsejä tai fanipaitoja, on tilattava Jenkkilästä tai Kiinasta. Takaan, että kysyntää löytyisi - mahdollisesti kannattavuuteen astikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia löytyy, mitkä on katkaistu keskeltä kahtia. Esim. Mistral merkillä löytyy.
Tarkoitit varmaan Mistel, https://www.mistelkeyboard.com/keyboards. Se on juuri noita jotka eivät ole tarpeeksi kaukana keyboard-lituskamallista. Miksi sinnikkäästi pitäydytään laudassa?
Oikeasti kohta on ranteet ja kyynärpäät ihan mäsänä, kun en löydä parempaa näppistä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yrittäjyydestä mitään, mutta tiedän yhden markkinaraon: pluskokoisten naisten vaatekauppa. Kuulun lihavien naisten Facebook-ryhmään, jossa pyydetään jatkuvasti vinkkejä siitä, mistä saisi ostaa erilaisia vaatteita koosta 44 lähtien. Esimerkiksi eräilyyn sopivia vaatteita ei oikeasti löydy standardikokojen ulkopuolelta edes nettikaupoista, ainakaan naisille. Samoin jos haluaa perusrytkyistä vähänkään poikkeavia vaatteita, kuten printtileggingsejä tai fanipaitoja, on tilattava Jenkkilästä tai Kiinasta. Takaan, että kysyntää löytyisi - mahdollisesti kannattavuuteen astikin.
Toinen on plus-kokoisten kirpputori.
Tai yleensäkin kirpputori jossa tavarat ja vaatteet on järjestetty siististi ja kauniisti kuten kaupoissakin.
Mielellään siten että vaatteet olisi sijoiteltu kokojen mukaan.
Yhdessä rekissä olisi yhden kokoisia paitoja ja toisessa toisen kokoisia. Ja sama juttu muiden vaatteiden kanssa.
Sellaisessa asioiminen olisi helpompaa kuin näissä nykyisissä missä kaikki on sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
.. onko ideoita mitä sitä sitten voisi oikein myydä? Tai minkä alan yrittäjäksi ryhtyä? Minkä tuotteen tai palvelun sinä haluaisit ostaa? Missä liikkuu rahaa?
Uusiutuva energia ja terveysteknologia ovat tällä hetkellä kasvualoja. Ryhdyt kehittämään ja tuottamaan noiden alojen tuotteita kansainvälisille markkinoille.
Ainiin. Suomessa on tämä sosialismi joka on tehokkaasti estänyt yksityisen yrittämisen ja rahoituksen. Muuta Ruotsiin tai Viroon tai tänne Keski-Eurooppaan.
Voisit keksiä asfaltille jonkun vuodenakojen vaihteluita paremmin kestävän vaihtoehdon.
Yrittäjänä vuodesta 2000, suurin osa ajasta siitä Virossa:
- auttaa jos potentiaalisilla asiakkailla on rahaa, ja kääntäen
- yritä löytää jotain mistä olet aidosti kiinnostunut, se auttaa jaksamaan
- Suomi on väärä paikka yrittää. Liika sääntely ja verotus ei ole viranomaisten vika vaan koko väestön joka on aivopesty vihaamaan eroja miten pärjää tekemisessään ja mitä tienaa. Sen lisäksi, että tekemisestä on tehty vaikeaa ja käteen ei jää niin paljon kun pitäisi, saat yhteisön halveksunnan päällesi.
Viro on peilikuva tästä kaikesta. Erityisesti verotus jossa pääoma jää yritykseen luomaan kasvua kun sitä verotetaan vasta osingonjaon yhteydessä. Vahvat taseet tuovat turvaa ja mahdollistaa yrityksen ja sen henkilöstön kehittämisen.
En neuvo muuttamaan, se ei ole kokonaisuudessaan kaikille yksinkertainen vaihtoehto. Kerron vain miten perseestä Suomi on tässä suhteessa. Erityisesti rakennus- ja ravintola-alat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
USA:ssa Eberlestockin perustaja halusi samaa, reppua joka olisi hyvä. Käy kattomassa sen sivuja.
Rakennusalalla keikkaa! Yksityisille elinkeinonharjoittajille löytyy kosolti esim. asennustyötä, joita voi keikkana painaa melkein mihin kellonaikaan hyvänsä.