Kun aina käsketään alkamaan yrittäjäksi, jos ei saa töitä, niin
.. onko ideoita mitä sitä sitten voisi oikein myydä? Tai minkä alan yrittäjäksi ryhtyä? Minkä tuotteen tai palvelun sinä haluaisit ostaa? Missä liikkuu rahaa?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei itse keksi ideaa, kannattaa etsiä joku jolla on ja lähteä rahoittamaan / siihen mukaan.
Rahoittamaan! Millä? Siihen rahoittamiseen tarvittaisi rahaa. Jos ihminen saa yhteiskunnan tukia sen verran, että juuri ja juuri pysyy hengissä, ei sillä lähdetä kenenkään yritystä rajoittamaan, varsinkaan, kun sekin vähä rahantulo loppuu siihen paikkaan kun sekaannut jonkun yritystoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi minulle, että perusta verkkokauppa. Ok, voin sen tehdä, mutta mitä siellä myisin. Minkä alan verkkokauppa suomesta puuttuu juuri nyt? Ap.
Mitään verkkokauppaa ei suomesta puutu, jos ylipäätään verkkokauppa alalta löytyy. Verkkokaupassa kilpailet automaattisesti globaalisti. Tuolla alueella kilpailuetusi menee nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap itse tykkäät tehdä tai mitä kaipaat?
Monet menestyneet liikeideat ovat lähteneet yrittäjän omista tarpeista.Yrittäjä on alkanut myymään sellaista tuotetta tai palvelua jota itse on kaivannut eikä ole löytänyt.
Kannattaa siksi ensin miettiä mitä itse haluaisi.Tai sitten voi lähteä tekemään jotain mikä on muuten omaa sydäntä lähellä. Silloin välittää asiakkailleen tunteen siitä että se juttu on tärkeä ja luo myönteistä ilmapiiriä.
Mitäkö tykkään tehdä? No olen introvertti, harrastan sellaisia yksinharrastuksia kuten lenkkeily, hiihtäminen ja vaeltaminen, joskus käyn uimassa. Yritin opetella joskus pianonsoittoa mutta ei siitä oikein tullut harrastusta minulle kuitenkaan. En ole noista keksinyt mitään yrittäjyyttä.
Mitä itse kaipaan? Sellaista rinkkaa, joka ei hiostaisi selkää yhtään. Avantouintipaikkaa tänne lähelle. Sellaisia kaupasta saatavia pikaruokia/lounasannoksia/eväitä, joissa ei olisi leipää/pastaa/riisiä/perunaa. Sellaisen appin kännykkään, johon voisi puhua lauseen ja se puhuisi ääneen sen saman lauseen käännettynä vieraille kielille (esim. japaniksi), niin voisin matkustaa vaikka Japaniin jonnekin pikkupaikkaan jossa ei osata englantia.
Ap.
Ajatus lähti lentämään. Esimerkkinä tuo rinkka: ompele/rakentele toimiva koekappale, tee siitä riittävän rautalankamaiset piirustukset ja tilaa Kiinasta vaikka 50 kappaletta niitä. Rakenna yhden tuotteen verkkokauppa ja ala myymään ja markkinoimaan niitä. Jos se yksi hyvä tuote lähtee vetämään, keksi lisää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet menestyneet liikeideat ovat lähteneet yrittäjän omista tarpeista.Yrittäjä on alkanut myymään sellaista tuotetta tai palvelua jota itse on kaivannut eikä ole löytänyt.
Kannattaa siksi ensin miettiä mitä itse haluaisi.Tai sitten voi lähteä tekemään jotain mikä on muuten omaa sydäntä lähellä. Silloin välittää asiakkailleen tunteen siitä että se juttu on tärkeä ja luo myönteistä ilmapiiriä.
Mitäkö tykkään tehdä? No olen introvertti, harrastan sellaisia yksinharrastuksia kuten lenkkeily, hiihtäminen ja vaeltaminen, joskus käyn uimassa. Yritin opetella joskus pianonsoittoa mutta ei siitä oikein tullut harrastusta minulle kuitenkaan. En ole noista keksinyt mitään yrittäjyyttä.
Mitä itse kaipaan? Sellaista rinkkaa, joka ei hiostaisi selkää yhtään. Avantouintipaikkaa tänne lähelle. Sellaisia kaupasta saatavia pikaruokia/lounasannoksia/eväitä, joissa ei olisi leipää/pastaa/riisiä/perunaa. Sellaisen appin kännykkään, johon voisi puhua lauseen ja se puhuisi ääneen sen saman lauseen käännettynä vieraille kielille (esim. japaniksi), niin voisin matkustaa vaikka Japaniin jonnekin pikkupaikkaan jossa ei osata englantia.
Ap.
Ajatus lähti lentämään. Esimerkkinä tuo rinkka: ompele/rakentele toimiva koekappale, tee siitä riittävän rautalankamaiset piirustukset ja tilaa Kiinasta vaikka 50 kappaletta niitä. Rakenna yhden tuotteen verkkokauppa ja ala myymään ja markkinoimaan niitä. Jos se yksi hyvä tuote lähtee vetämään, keksi lisää :D
Mutta oikeasti tuota hiostamatonta rinkkaa on yrittänyt kehittää lähes kaikki maailman rinkkavalmistajat, joilla on jo valtavasti kokemusta rinkkojen suunnittelusta, isot rahat investoida prototyyppeihin ja koulutetut suunnittelijat ja proto-ompelijat jo valmiina työsuhteessa siellä. Miten ap voisi kehittää yhtäkkiä sen, mitä muut asian ammattilaiset on yrittäneet jo vuosia kehittää?
Noista vanhuksista;
Minä ainakin olisin valmis maksamaan siitä, että isoäideilleni joku opettaisi tablettikoneen käyttöä! Sen varmaan jokainen palstalainen hallitsee (tai ainakin meidän lapsemme). "Omalle vanhukselle" sitä on vaikea opettaa kun he ovat "emminä ossaa", mutta joku vieras joka kaupittelisi itseään asiantuntijana, voisi mennä helpommin.
Vanhuksille kun joku opettaisi koneen käytön, niin kaikki palvelut olisi paremmin käsillä ja Skypen kautta sukulaisetkin lähempänä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä yrittäjyyden takia vaan siksi, että on keksinyt jotain, mitä pystyy myymään muille riittävän isolla hinnalla. Muuten ei. Olen katsellut läheltä hyville aikeille ja innostukselle perustettujen firmojen toimintaa, ja lopulta ne aina menevät nurin, jos taustatöissä ei ole osattu myös laskea ja hiukan ennustaakin.
Ei isosta hinnasta ole mitään iloa. Kate se on mikä ratkaisee. Pienikin hinta on hyvä, jos myy paljon niin, että jää katetta. Miljoona euroa on iso hinta, mutta jos tuottesta maksaa itse 999 999, eipä ole paljon iloa.
Ensimmäinen asia on miettiä mitä osaa. Sitten pitää miettiä, mitä osaamisellaan voisi myydä. Sitten on tutkittava, onko markkinoita jo tarpeeksi. Starttirahasta monella on se käsitys, että jokainen yrittäjä saa, mutta ei todellakaan saa, se on harkinnanvarainen tuki. Kun on idea mietitty, sitten yritysneuvojan pakeille.
Tällaiset jutut on aina paljon kiinni paikkakunnasta. Esim jossain pienessä vanhusten täyttämässä kylässä myy aivan toiset jutut kuin vaikka sellaisessa paikassa, jossa on paljon lapsiperheitä. Eli kartoita oman alueesi palvelut ja asiakasryhmät, profiloi paikkakuntasi yleisin asiakas ja mieti tarkasti, mitä hänen elämästään puuttuu, mitä hän tarvitsee, tai mitä hän haluaisi kotiinsa/arkeaan helpottamaan/hemmotteluun/tms. Tämän jälkeen keksi pari ihan erilaista asiakasprofiilia ja mieti, miten tuotteesi tai palvelusi sopisi myös hänelle. Jos löydät olemassa olevaan ongelmaan ratkaisun, olet jo lähellä.
Eväsidea kuulosti minusta sellaiselle, jolla voisi oikeasti tienata. Nyt kun kaikki tuon tyyppinen on pinnalla, lähiruoka/luomu ja hiilareiden välttely. Pitäis olla hyvät makuyhdistelmät ja pakkausgrafiikka, ja järjestää jakelu/kylmäsäilytys. Voisi onnistua.
vieraskin kirjoitti:
Tällaiset jutut on aina paljon kiinni paikkakunnasta. Esim jossain pienessä vanhusten täyttämässä kylässä myy aivan toiset jutut kuin vaikka sellaisessa paikassa, jossa on paljon lapsiperheitä. Eli kartoita oman alueesi palvelut ja asiakasryhmät, profiloi paikkakuntasi yleisin asiakas ja mieti tarkasti, mitä hänen elämästään puuttuu, mitä hän tarvitsee, tai mitä hän haluaisi kotiinsa/arkeaan helpottamaan/hemmotteluun/tms. Tämän jälkeen keksi pari ihan erilaista asiakasprofiilia ja mieti, miten tuotteesi tai palvelusi sopisi myös hänelle. Jos löydät olemassa olevaan ongelmaan ratkaisun, olet jo lähellä.
Asun Tikkurilassa. Täällä on aika lailla kaikkia asiakasryhmiä täällä Vantaalla. Ja tietenkin kilpailua ja tarjontaa myös. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tein tämän aloituksen ihan vakavissani, vaikka tavallaan tarkoitus oli vähän provosoida myös tuota neuvoa työttömille, koska ei se kovin helppo neuvo ole toteuttaa. Mutta itse haluaisin ryhtyä yrittäjäksi, jos vain saisin jonkun liikeidean. Joten auttakaa palstalaiset, millä liikeidealla voisin tienata itselleni elannon (rikastua ei tarvi)? Ap.
Liikeidea lähtee omasta osaamisestasi. Ei sitä voi sinulle kukaan antaa.
Ja liikeidean pitää olla sellainen, että sillä on mahdollista rikastua. Silloin saatat hyvällä tuurilla tulla firmallasi edes toimeen.
Tämä parinkymmenen vuoden yrittäjäkokemuksella. Ei yhtään konkurssia takana. Koko ajan pitää kehittää toimintaa. Mutta elämä on kyllä mielekästä. EI ole vapaa-ajanongelmia, kun sitä vapaa-aikaakin on niin niukasti.
Ei sovi kaikille, enkä suosittele kenellekään. Itse tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä yrittäjyyden takia vaan siksi, että on keksinyt jotain, mitä pystyy myymään muille riittävän isolla hinnalla. Muuten ei. Olen katsellut läheltä hyville aikeille ja innostukselle perustettujen firmojen toimintaa, ja lopulta ne aina menevät nurin, jos taustatöissä ei ole osattu myös laskea ja hiukan ennustaakin.
Ei isosta hinnasta ole mitään iloa. Kate se on mikä ratkaisee. Pienikin hinta on hyvä, jos myy paljon niin, että jää katetta. Miljoona euroa on iso hinta, mutta jos tuottesta maksaa itse 999 999, eipä ole paljon iloa.
Ensimmäinen asia on miettiä mitä osaa. Sitten pitää miettiä, mitä osaamisellaan voisi myydä. Sitten on tutkittava, onko markkinoita jo tarpeeksi. Starttirahasta monella on se käsitys, että jokainen yrittäjä saa, mutta ei todellakaan saa, se on harkinnanvarainen tuki. Kun on idea mietitty, sitten yritysneuvojan pakeille.
Olennainen asia on se, että yrittäjä myy osaamistaan, silloinkin kun myy jotain tuotteita.
Tunnen muutamia hyviä myyjiä. Heissä olennaista on, että he eivät pyri myymään tuotteita, vaan vastaavat asiakkaan tarpeisiin. Jos tarvitsen tiettyä asiaa, myyjä ei ala jankkaamaan, että meillä olisi tätä, ja tää on paljon parempaa. Jos asiakas tietää mitä tarvitsee, sinulla pitää oikeasti olla ylivertainen ratkaisu, jos esität jotain muuta.
Hyvä myyjä sanoo, että meillä ei nyt löydy sitä, mitä tarvitset, ja tosi hyvä vielä kertoo, mistä kannattaa etsiä. Sellaisen palvelun jälkeen tulen kyllä toiste tutustumaan heidänkin tuotteisiinsa.
Yrityksen saaminen kannattamaan vie aikansa. Lähde siitä, että pariin vuoteen firma ei tuota mitään. Silloin olet realistisella pohjalla.
Tarjoa oma aika -palvelua eli kun ei mummot ehdi hoitamaan, sinä tulet paikalle. Tällä palstalla valitetaan säännöllisesti, että ei ole ketään olemaan lasten kanssa, joten sinä olisit se luotettava aikuinen, jonka ansiosta isä ja äiti pääsevät hotelliin. Paitsi että palstalaiset haluaa tämän ilmaiseksi.
Yrittäminen tarvitsee osaamista monilta alueilta. Pitää osata myls markkinoida ja haistaa, mitä asiakkaat tarvitsevat. Koko ajan pitää olla ajan hermoilla, yritys ei valmistu koskaan, se elää.
On ihan hullua lähteä yrittäjäksi ja sosiaaliturvan ulkopuolelle, ellet omaa intoa ja taitoa. Itse en lähde siihen koskaan, lähipiirissä on liian monta ikävää esimerkkiä. Hatunnosto niille yrittäjille, jotka osaa ja jaksaa! Yrittäjät tekee suuren osan meidän työpaikoista, niitä on turha kadehtia. En haluaisi sitä vastuuta ja epävarmuutta, huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella naisella on haarojensa välissä jotain arvokasta. Maailman vanhin ammatti.
Muista tuo kun vaimosi jää työttömäksi.
Tai äitisi/siskosi/tyttäresi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Miten olisi muutaman tunnin lähiluontoretkien järjestäminen sellaisille tyypeille jotka lentävät Helsingin kautta Aasian ja muun Europan väliä? Kesällä Nuuksioon, Kuusijärvelle avantouintiin jne. mukana suomalaistyyppiset eväät? Reykjavikissa on paljon sellaisia turisteja, jotka ovat siellä muutamankin päivän lentojen välissä (Icelanair innokkaasti markkinoi sellaista mahdollisuutta), ja voisivat hyvinkin olla kiinnostuneita vähän pidemmistäkin pikaretkistä.
Minä ryhdyin tekemään yrittäjänä samaa mitä olin aiemmin tehnyt palkansaajana. Myyn osaamistani.
Vähittäiskaupassa syöt aina jonkun toisen leivästä palasen. Pahimmillaan joku toinen joutuu työttömäksi, jos menestyt. Kohtalaisen kyllästetty markkina-alue ja sen vuoksi starttirahalla pystyyn pistetyistä puljuista suurin osa kuolee. Tuotantotoimintaan vaaditaan vähän toisenlaisia pääomia.
Taas oli tänään paikallislehdessä joku juttu yrittämisestä. Nuoret tutustui kahvilan toimintaan ja jutun otsikko kuului jotenkin tähän tyyliin: "Yrittäjänä saa tehdä mitä haluaa". Ehm. Mikä ihme harhaluulo tämä yrittäjän vapaus on? Alapa vaikka kahvilayrittäjäksi. Lainsäädäntö, asiakkaat ja kilpailutilanne sanelee sinulle aika tarkkaan milloin teet ja mitä teet. Todellakaan et voi kesken viikon esim. lyödä lappua luukulle ja lähteä minilomalle Lappiin, koska huvittaa. Maine menee helposti. Työmäärät on valtavia ja siinä ei todellakaan voi/kannata alkaa itsellensä mitään tuntipalkkaa laskemaan. Asiakkaiden p*rseitä on nuoltava ihan samalla tavalla kuin tavallisessa kassatyössäkin, koska maine tosiaan menee helposti. Tai jos olemassaolevat konseptit ei kiinnosta, vaan esimerkiksi uusiokäytettyjen vaatteiden tuunaaminen ja niiden myyminen, niin ala yrittäjäksi, koska voit tehdä mitä haluat! Ainut ongelma onkin sitten saada asiakkaat ostamaan niitä lumppuja. Yksi mieleeni tuleva etu yrittäjyydessä on se, että harvemmin tarvitsee yhdenkään ylemmyydentuntoisen mulkeron (=pomon) käskytystä kuunnella, vaan saa tosiaan käyttää omia aivojaankin. Mutta ei se silti vapautta tarkoita. Enemmän vapautta on tavallisessa työsuhteessa, josta voit ottaa hatkat heti kun homma alkaa nyppiä. Yrittäjänä pitää homma taputella tavalla tai toisella loppuun ennen kuin kytkintä voi nostaa.
Ap.