Kun aina käsketään alkamaan yrittäjäksi, jos ei saa töitä, niin
.. onko ideoita mitä sitä sitten voisi oikein myydä? Tai minkä alan yrittäjäksi ryhtyä? Minkä tuotteen tai palvelun sinä haluaisit ostaa? Missä liikkuu rahaa?
Kommentit (78)
Tein tämän aloituksen ihan vakavissani, vaikka tavallaan tarkoitus oli vähän provosoida myös tuota neuvoa työttömille, koska ei se kovin helppo neuvo ole toteuttaa. Mutta itse haluaisin ryhtyä yrittäjäksi, jos vain saisin jonkun liikeidean. Joten auttakaa palstalaiset, millä liikeidealla voisin tienata itselleni elannon (rikastua ei tarvi)? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tein tämän aloituksen ihan vakavissani, vaikka tavallaan tarkoitus oli vähän provosoida myös tuota neuvoa työttömille, koska ei se kovin helppo neuvo ole toteuttaa. Mutta itse haluaisin ryhtyä yrittäjäksi, jos vain saisin jonkun liikeidean. Joten auttakaa palstalaiset, millä liikeidealla voisin tienata itselleni elannon (rikastua ei tarvi)? Ap.
Joku kotiapu vanhuksille? Kaikki kotona asuvat vanhukset eivät kuitenkaan tarvitse esim. kotisairaanhoidon palveluita, ja nekin jotka tarvitsevat eivät saa sitä kautta kuin välttämättömän. Eli joku ulkoilutus/seuranpito/kodinhoito/ruuanlaitto -tyylin apu on ehkä sellainen mistä oltaisiin valmiita maksamaan. En tiedä eläisikö tällä, mutta tuli mieleen
Vierailija kirjoitti:
Jos tietäisin, niin tekisin sitä jo itse.
Kauniin naisen palveluksista olen valmis maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kotiapu vanhuksille? Kaikki kotona asuvat vanhukset eivät kuitenkaan tarvitse esim. kotisairaanhoidon palveluita, ja nekin jotka tarvitsevat eivät saa sitä kautta kuin välttämättömän. Eli joku ulkoilutus/seuranpito/kodinhoito/ruuanlaitto -tyylin apu on ehkä sellainen mistä oltaisiin valmiita maksamaan. En tiedä eläisikö tällä, mutta tuli mieleen
Suomessa on liian vähän itsemaksavia vanhusasiakkaita, jotta tuollaiset palvelut menestyisivät. Vanhukset tai edes heidän aikuiset lapsensa eivät ole valmiita maksamaan useita kymmeniä euroja siitä, että joku lähtee seuraksi kävelylle. Kotipalveluja kyllä on, siis sellaisia joiden päätehtävänä on kodinhoito ja siivous, mutta niitäkään ei mahdu samalle paikkakunnalle monta, joten uuden tulijan pitäisi ensin päihittää muut kilpailussa ja se on haastavaa, koska tuolla alalla maine ja tunnettavuus ovat ensiarvoisen tärkeitä.
Millä logiikalla täältä on poistettu viestejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Harkinnan arvoista. Tuo olisi alvillista palvelua, joten alvin osuus hinnasta olisi noin 24 %. Yrittäjälle kuluja tulisi auton hankinta (voisi vähentää poistoina?), vakuutukset, kilometrikulut, työvaatteet, markkinointikulut, tilintarkastajan kulut ja työterveyshuolto. Olisiko noiden kulujen summa kuukaudessa ehkä 1000 € edellyttäen että ei menisi kovin kauas eli kilometrikulut pysyisivät maltillisina. Jos oletetaan että tekisi tuota työtä hinnalla 20 € tunti sis alv, ja saisi jokaiselle arkipäivälle 7 tuntia töitä (ylioptimistinen arvio, alussa keikkaa olisi luultavasti vain pari tuntia päivässä) niin kulujen ja alvien vähentämisen jälkeen jäisi 1200 € kuussa josta menisi vielä verot. Ei kovin kannattavaa myydä ainakaan hinnalla 20 € tunti. Olisiko joku valmis maksamaan 40 € tunti? Ap.
Jos ei itse keksi ideaa, kannattaa etsiä joku jolla on ja lähteä rahoittamaan / siihen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian vähän itsemaksavia vanhusasiakkaita, jotta tuollaiset palvelut menestyisivät. Vanhukset tai edes heidän aikuiset lapsensa eivät ole valmiita maksamaan useita kymmeniä euroja siitä, että joku lähtee seuraksi kävelylle. Kotipalveluja kyllä on, siis sellaisia joiden päätehtävänä on kodinhoito ja siivous, mutta niitäkään ei mahdu samalle paikkakunnalle monta, joten uuden tulijan pitäisi ensin päihittää muut kilpailussa ja se on haastavaa, koska tuolla alalla maine ja tunnettavuus ovat ensiarvoisen tärkeitä.
Potentiaalisissa vanhusasiakkaissa on vielä ihan liikaa niitä, jotka haluavat pärjätä itse, vaikka avun hankkimiseen olisi varaa ja avulle tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei itse keksi ideaa, kannattaa etsiä joku jolla on ja lähteä rahoittamaan / siihen mukaan.
Mistä sellaisia löytää?
Olen muuten sivusta seurannut muutamaa kaveria, jotka ovat lähteneet toisen henkilön liikeideaan mukaan yrittäjiksi ja panneet myös rahaa likoon siihen firmaan. Kaikki nuo firmat ovat kaatuneet parissa vuodessa :( . Ap.
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi minulle, että perusta verkkokauppa. Ok, voin sen tehdä, mutta mitä siellä myisin. Minkä alan verkkokauppa suomesta puuttuu juuri nyt? Ap.
Todella vaikeaa menestyä. Verkko-ostamisessa kilpaillaan tänä päivänä globaalisti ja on todella hankalaa lähteä kilpailemaan jollain pienellä verkkokaupalla edes kotimaisten isojen rinnalla.
Isot saa kuitenkin volyyminsä vuoksi tavaraa paljon halvemmalla sisään kuin pienet ja verkko-ostamisessa nimenomaan halvin hinta yleensä ratkaisee, kun asiakkaalle kaupasta toiseen siirtyminen on vain hiiren klikkaus ja vastaavasti siirrytään tilaamaan vaikka kiinasta asti.
Ulkomaille et suomen hintatasolla pysty millään myymään yhtään mitään, ellei se ole jotain niin uniikkia ettei mistään muualta ko. tuotteita saa ja niille on kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla täältä on poistettu viestejä?
Varmaan ainakin sillä logiikalla, ettei kannata ulista, että kaikki naiset olisivat lähtökohtaisesti prostituoituja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potentiaalisissa vanhusasiakkaissa on vielä ihan liikaa niitä, jotka haluavat pärjätä itse, vaikka avun hankkimiseen olisi varaa ja avulle tarvetta.
Totta, mutta vanhus saa silti itse päättää, mihin rahansa käyttää. Eli vaikka potentiaalia varmasti on, niin jos se ei ilmene myös palvelun kysyntänä, niin bisneksenä homma ei kannata.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä yrittäjyyden takia vaan siksi, että on keksinyt jotain, mitä pystyy myymään muille riittävän isolla hinnalla.
Mitä mullistavaa mielestäsi pitää keksiä vaikkapa kahvilan, kampaamon, fyssarin tai sähköliikkeen perustamiseksi?
Tunnen kaksi fyssari-yrittäjää, ja molemmat on talousvaikeuksissa, koska asiakkaita ei vain riitä.
Muita liikeideioita kuin vanhusten ulkoilutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat tarvitsisivat tuollaista apua. Ongelma on siinä, että he eivät halua sitä eivätkä haluaisi maksaa, jos siihen suostuisivat. Isä on nyt sairaalassa ja kotiuduttuaan ei pärjää eikä äiti jaksa häntä hoitaa. Olen yrittänyt väen väkisin saada heidät ottamaan kotisairaanhoitajan käyntejä, mutta ei, on liian kallista. Ehkä seuraava sukupolvi on fiksumpi tuo edellinen.
Mitä ap itse tykkäät tehdä tai mitä kaipaat?
Monet menestyneet liikeideat ovat lähteneet yrittäjän omista tarpeista.
Yrittäjä on alkanut myymään sellaista tuotetta tai palvelua jota itse on kaivannut eikä ole löytänyt.
Kannattaa siksi ensin miettiä mitä itse haluaisi.
Tai sitten voi lähteä tekemään jotain mikä on muuten omaa sydäntä lähellä. Silloin välittää asiakkailleen tunteen siitä että se juttu on tärkeä ja luo myönteistä ilmapiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin radiosta ohjelmaa yrittäjyydestä. Niin ylistettiin ja innostettiin alkamaan yrittäjäksi. Toimittaja kysyi miten kauan voi mennä ennenkuin alkaa tienaamaan. Vastaus oli: Vuosi tai kaksi.
Niinpä niin. Itse olen ollut yrittäjänä 7 vuotta. Mitään vetoa en enää moiseen tunne. Niin helppoa on olla työntekijänä palkkasuhteessa.
Meidän kylällä pienyrittäjät sanoo että kun seitsemän vuotta jaksat ja pystyt sinnittelemään, sitten ehkä voi jo alkaa jäämään jotain omaankin pussiin yrittämisestä :) Kymmeniä pieniä yrityksiä olen nähnyt lopettavan parin kolmen vuoden jälkeen. Aina uusia innokkaita riittää ja sitä energian ja tekemisen määrää, itsevarmuutta ja uskoa omaan tekemiseen. Pari kolme vuotta ja hiljaisesti yritys katoaa katukuvasta.
Parempi rikkaan renkinä, kuin köyhänä yrittäjänä.
Kun kerta yrittäjyyttä pidetään nyt ratkaisuna työttömyyteen voisi sen yrittämisen tehdä helpommaksi tai edes kannattavaksi. Pienyrittäjille jää helposti paljon vähemmän käteen kuin palkkatyöstä ja tekee huomattavasti enemmän töitä. Harvassa on ne jotka rikastuu.