Olen liian typerä lukioon
Mitä ihmettä voin tehdä, kun olen liian typerä lukioon ja käytännön työtkään ei suju mitenkään?
Kommentit (120)
Kuulostat vähän minulta kun olin ikäisesi. Keskiarvo minulla oli yläasteella 7.4 ja matematiikkaa en osannut ollenkaan, vitosta korkeampaa arvosanaa en siitä yläasteella saanut kertaakaan. Menin kuitenkin lukioon ja sain jopa nostettua keskiarvoani päälle kasiin, mutta matematiikan rämmin läpi miten taisin. En tiedä mikä tuossa matematiikassa oli niin vaikeaa, varsinkin kun muut aineet menivät kuitenkin ihan kohtuudella läpi. Itse epäilen dyskalkuliaa mutta ei sitä koskaan ole sen kummemmin tutkittu. Kouluttauduin sitten graafikoksi, niin ei ole jatkossa tarvinnut olla matematiikan kanssa tekemisissä.
Hei ap,
Suosittelen myös lukiota. Älä sulje ovia itseltäsi yrittämättä ensin. Eli yritä päästä lukioon, se on ensimmäinen askel. Sitten kun olet siellä, on toinen askel haastaa omia käsityksiäsi itsestä. Haastat ne käsitykset ja kokeilet, miten todellisuudessa käy. Nythän vasta kuvittelet, mitä voisi käydä, mutta et tiedä sitä todellisuudessa ennen kuin olet sisällä ja todella näet, miten pärjäät.
Itsekin uskon/ luulen/ kuvittelen olevani aivan surkea englannissa. Meinasin jättää siksi koulupaikan yliopistosta ottamatta. Sitten tajusin, että enhän tiedä yrittämättä. Onneksi otin paikan vastaan ja yritin, koska lopulta olen pärjännyt sen kanssa paremmin kuin olisin kuvitellut. Pystyn lukemaan tieteellistä tekstiä enkuksi jo lähes ongelmitta. Lukiossa läpäisin englannin huonoimmalla arvosanalla..
Ennen ensi kevättä sun kannattaa käydä juttelemassa vielä esim. kouluterkkarin kanssa uudelleen. Et ole kaikessa huono ja voit opetella hyödyntämään vahvuuksiasi. Tsemppiä!
Jos olet pikkukaupungin lukioon menossa, niin tuskin keskiarvon tarvii kovin hyvä olla.
Aloitus on luultavasti provo, koska yläkoulun äikänopena tiedän, että heikkolahjaiset eivät kirjoita kuten ap, eivät lähellekään. Heidän on tyypillisesti erittäin vaikea ilmaista itseään yhtään laajemmin varsinkaan kirjallisesti. Useimmilla on suuria vaikeuksia edes suullisesti kertoa osaamisestaan, tunteistaan, mielipiteistään tai perustella mitään. Ap:n tekstin vuolaus, suhteellisen monipuoliset virkerakenteet, sanasto sekä välimerkkien käyttö eivät todista minkäänlaisesta oppimisvaikeudesta. Minun laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaani välttävät kirjoittamista viimeiseen asti, ilmaisevat itseään hyvin niukasti, heillä ei ole sanastoa itsensä ilmaisemiseen, monet käyttävät vain päälauseita eivätkä lainkaan pilkkuja. Eli joko ap on täysi trolli tai sitten liioittelee vaikeuksiaan suuresti.
Vastaan silti, mutta lähinnä ketjun muille osallistujille. Moni täällä jankuttaa, että yrität vain kovemmin ja menet vaan sinne lukioon ja ahkeroit. Näitä vastaajia muistuttaisin siitä, että ihan oikeasti on paljon ihmisiä, joilla ei todellakaan ole kapasiteettia lukio-opintoihin. Heidän ohjaamisensa sinne on edesvastuutonta. On myös ihmisiä, joilla esimerkiksi lähihoitajan opintojen lääkelaskut ovat liikaa. Moni lähihoitajaopintoihin hakeutunut on todellakin joutunut keskeyttämään opinnot tämän vuoksi. Jos on oikeasti heikkolahjainen, ei siihen auta ahkeroiminen. Jokaisella meistä on se taso, jonka jälkeen asiat menevät yli hilseen. Toisilla meistä se taso tulee vastaan jo peruskoulussa.
On suuri yhteiskunnallinen ongelma, että meiltä on poistunut suuri joukko niitä työtehtäviä, joissa heikkolahjaiset saattoivat pärjätä. Ap ei ehkä ole heikkoimpia eikä edes aito, mutta ottaa kuitenkin esiin aivan todellisen ongelman.
Minä kyllä olen ihan tosissani, mutta ehkä liioittelin sen heikkolahjaisuuden kanssa. Epäilen vahvasti, että mulla on tuo dyskalkulia.
On onneksi pieni kaupunki, eikä keskiarvolla ole täällä niin väliä, mutta on silti vähän turhaa ajantuhlausta mennä lukioon jos siellä ei pärjää. :( Olen epävarma enkä oikein luota itseeni missään asiassa, vaan pidän itseäni idioottina enkä usko pärjääväni yhtään missään.
Ap
Kysyit miten huonosti matikassa menestyneet ovat pärjänneet elämässä:
Mun pitkän matikan keskiarvo lukiosta on jotain 5,5. Johtui suoraan masennuksesta kun en pystynyt matikan eteen mitään töitä tekemään. Ja sitä ei opi muuten kuin tekemällä. Olen matemaattisesti lahjakas ja surkea menestys oli aikamoinen shokki. Pääsin oppimäärän kuitenkin läpi, en toki matikkaa kirjoittanut.
Muutaman välivuoden jälkeen päädyin ulkomaille opiskelemaan ja minusta tuli taloustieteilijä. Opiskelin matikan uudelleen yliopistossa, tutkintoni on pitkälti matemaattinen.
Mitä sinuun tulee, niin jos matikka on ainoa aine, mistä arvosanat ovat heikkoja se ei estä lukio-opintoja. Lukion jälkeen voit hakea vaikka minne, missä ei matikkaa tarvita. Riittää kunhan pääset läpi sen lyhyen oppimäärän.
Onko sulla mitään diagnoosia? Vaadi saada lisää tukiopetusta, kuulostaa siltä, että sulla on jotkut matikan perusjutut jääneet oppimatta ja sitten vaikeammat asiat ei onnistu (mulla kävi lukiossa just näin) ja koet olevasi tyhmä. Kuulostat myös masentuneelta. Mitä opinnonohjaajasi tähän sanoo?
Mulla on yksi tuttu joka on matemaattisesti ärsyttävän lahjakas, mutta kielet ei onnistu. Hän joutui aina tekemään ihan hitosti töitä saadakseen siedettäviä numeroita englannista. Hänestä tulikin sitten matikanopettaja :)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on luultavasti provo, koska yläkoulun äikänopena tiedän, että heikkolahjaiset eivät kirjoita kuten ap, eivät lähellekään. Heidän on tyypillisesti erittäin vaikea ilmaista itseään yhtään laajemmin varsinkaan kirjallisesti. Useimmilla on suuria vaikeuksia edes suullisesti kertoa osaamisestaan, tunteistaan, mielipiteistään tai perustella mitään. Ap:n tekstin vuolaus, suhteellisen monipuoliset virkerakenteet, sanasto sekä välimerkkien käyttö eivät todista minkäänlaisesta oppimisvaikeudesta. Minun laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaani välttävät kirjoittamista viimeiseen asti, ilmaisevat itseään hyvin niukasti, heillä ei ole sanastoa itsensä ilmaisemiseen, monet käyttävät vain päälauseita eivätkä lainkaan pilkkuja. Eli joko ap on täysi trolli tai sitten liioittelee vaikeuksiaan suuresti.
Vastaan silti, mutta lähinnä ketjun muille osallistujille. Moni täällä jankuttaa, että yrität vain kovemmin ja menet vaan sinne lukioon ja ahkeroit. Näitä vastaajia muistuttaisin siitä, että ihan oikeasti on paljon ihmisiä, joilla ei todellakaan ole kapasiteettia lukio-opintoihin. Heidän ohjaamisensa sinne on edesvastuutonta. On myös ihmisiä, joilla esimerkiksi lähihoitajan opintojen lääkelaskut ovat liikaa. Moni lähihoitajaopintoihin hakeutunut on todellakin joutunut keskeyttämään opinnot tämän vuoksi. Jos on oikeasti heikkolahjainen, ei siihen auta ahkeroiminen. Jokaisella meistä on se taso, jonka jälkeen asiat menevät yli hilseen. Toisilla meistä se taso tulee vastaan jo peruskoulussa.
On suuri yhteiskunnallinen ongelma, että meiltä on poistunut suuri joukko niitä työtehtäviä, joissa heikkolahjaiset saattoivat pärjätä. Ap ei ehkä ole heikkoimpia eikä edes aito, mutta ottaa kuitenkin esiin aivan todellisen ongelman.
Tosi hyvä kirjoitus. Kirjoitinkin jo tuolla aiemmin, että se lukio ei ehkä ole ainakaan näillä näkymin ap:n paikka. En ymmärrä, miksi sinne on pakko mennä ja sitten myöhemmin todeta, että ei kiinnosta mikään, mihin edellytetään lukiota. Jos joku ala vaikka yliopistossa alkaa myöhemmin kiinnostaa, ainakin tähän asti sinne on voinut päästä muitakin teitä kuin lukion kautta, nykyisestä tai ainakaan tulevasta en tiedä. Oikeasti mikä siinä olisi niin kamalaa, että ihminen voisi olla vaikka myyjä tai siivooja, tehdä hommia, joihin koulutus ei ole välttämätön tai joissa myöhemmin voi oppisopimuksella hankkia tutkinnonkin. Ap itse kirjoitti, että hänellä on kuitenkin ihan ok sosiaaliset taidot ja jo sillä voi pötkiä pitkälle. Miksei ap voisi mennä kymppiluokalle, hankkia osa-aikatyötä tms. (muuta kuin itsesäälissä kierimistä) ja antaa piut paut ajatukselle, että jokaisen on opiskeltava niin pitkälle kuin ikinä mahdollista ja tiedettävä heti 15-vuotiaana elämänsä suunta. Suomessa on joku ihmeellinen koulutushysteria, että jokaikiseen hommaan täytyy kehittää tutkinto jos ei ole jo kehitetty. Minulla on elämäni aikana ollut kavereita kyllä ihan eri koulutustaustoilla ja voin sanoa, että koulutus ei ole se juttu, jonka mukaan määräytyy ihmisarvo tai se, millainen ihminen on. Ylläri pylläri on mahdollista hankkia laajaa sivistystä muutenkin kuin koulunpenkillä.
Olin itsekin tosi typerä lukioon. Mutta työllä pystyy siellä korvaamaan todella paljon asioita, niinkuin kaikkialla muuallakin. Olen itse lääkäri ja voin kertoa, että kyllä näitä hommia pystyy muutkin tekemään :D Eniten auttoi se, että en luovuttanut niinä hetkinä, kun en tajunnut jostain fysiikan/kemian/matematiikan kaavoista mitään. Vaikka olen omasta mielestäni ollut lapsena älyllisesti hieman vähemmän lahjakas, on harjoittelulla ollut suuri osa sen vaikeuden ylitsepääsemisessä.
Muista, että aivot kehittyy tutkimusten mukaan vielä 30-vuotiaaksi, eli on aikaa reenata :)
Kuulostaa ap siltä että olet lahjaton ihminen eikä sinusta taida olla oikein mihinkään. Turha siis yrittää mitään kun pieleen se kuitenkin menee. Anna olla siis.
Vierailija kirjoitti:
Hae nyt ap apua joltain psykologilta tai psykiatrilta! Jos olet jonkun vastaanotolla käynyt eikä auta, kokeile toista! Ethän nyt taivaan tähden voi tulla paremmaksi matikassa, ylipäänsä älykkäämmäksi tai onnistua yhtään missään, jos olet jo valmiiksi päättänyt, ettet onnistu! Jos minäkin päätän, että olen ihan p*ska mutsi, niin varmasti olen tai jos päätän, etten ikinä voi oppia kiinaa, en kyllä opikaan, koska miksi näkisin vaivaakaan? Olet nyt ihan umpikujassa surkean itsetuntosi kanssa etkä tunnistaisi lahjakkuuttasi vaikka se sinulle taivaasta tiedoksi töräytettäisiin, väittäisit vain vastaan. Ongelmasi on ihan muualla kuin älykkyydessä. 65
Psykologi on täysin turha ammatti, tampioita kaikki. Kuka tahansa voisi olla psykologi. Se ei vaatisi mitään viiden vuoden hömppä koulutusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älkää esiintykö minuna. Psykologi on ihan hyvä ammatti.
Ap
Eihän ole. On kokemusta noista ja ovat täyttä humpuukia. Jos et ole käynyt psykologin juttusilla koskaan niin et voi tietää mitä paskanjauhajaa sinne mahtuu. Täysin yliarvostettu hömppä ammatti.
Onkos tämä kompleksi lähtöisin jonkun älykkyystestin tekemisestä? Voin kertoa, että aikoinaan lukion psykan tunnilla sain sellaisesta tulokseksi kategorian " ei selviydy normaalissa peruskoulussa". Kirjoitin kuitenkin ylioppilaaksi ällän papereilla ja valmistuin maisteriksikin...
Vierailija kirjoitti:
En ole kokeillut, olen nyt ysillä. Matematiikka on helpotettu, enkä opi sitä yhtään millään vaikka kuinka yrittäisin. Olen myös vähän masentunut, en voi lakata ajattelemasta sitä surkeaa tulevaisuutta, joka on edessäni. Työttömyys ja taloudelliset vaikeudet ei vaan houkuta elämään yhtään vanhemmaksi. Kaikki ajatukset pyörii vain ja ainoastaan koulun, etenkin tuon matematiikan ympärillä. En ehdi näkemään kavereita (tai siis minun tapauksessani sitä yhtä ainoaa kaveria, joka ei edes ota itse yhteyttä koskaan), harrastamaan juuri mitään muuta kuin pakollisia lenkkejä ja olen ihan poikki viikonloppuisin. Vapaa-aikani käytän siis nukkumiseen ja kouluasioiden hoitamiseen ja ajattelemiseen, eikä voimat enää meinaa riittää. En jaksa enää kauaa tätä.
Ap
Kuules, tälläkin hetkellä ysien erkkaopena ihmettelen tuota kirjoitustaitoasi. Yleensä laajoista oppimisvaikeuksista kärsivät ei todellakaan osaa ilmaista itseään noin hyvin kirjallisesti! Eli olisiko siinä sinulla jo eka vahvuus? Tosin epäilen tämän olevan provo tai jotain muuta sekoilua, koska en oikeasti voi uskoa, että kirjoitat noinkin hyvin ja samalla olet oman kuvauksesi mukaan joku vajaajärkinen, kykenemätön mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Presiis. Minäkin olen äikänope ja aivan samaa mieltä! Laajat oppimisvaikeudet ei koskaan ilmene ilman kielellisiä vaikeuksia.
Voit saada matematiikan opiskelusta vapautuksen, joten lukioon vaan!
Kielellisesti sinulla on lahjoja.
No on kyllä koulunumeroissa inflaatio käynyt, jos heikkolahjainen (äo 70-85) saa keskiarvon 8,2! Epäilen suuresti. Siitä huolimatta on matemaattinen mahdottomuus, että kaikilla olisi keskimääräistä korkeampi älykkyys. Keskiarvon alapuolella oleminenkin on aivan normaalia, eikä sen suurempi "tuomio". Ei tarvitse hetkeäkään epäillä, etteikö Ap olisi normaaliälyinen.
Äsken oli matikan koe, meni päin helvettiä ja elämäni on nyt pilalla. En koskaan pääse pois mukautetusta matikasta ja saan varmaan jonkin diagnoosin kohta. :(
Ap
Olen ihan tyytyväinen ulkonäkööni, pitää vaan laihduttaa vähän. :D
Ap