Olen liian typerä lukioon
Mitä ihmettä voin tehdä, kun olen liian typerä lukioon ja käytännön työtkään ei suju mitenkään?
Kommentit (120)
On hankala mitenkään todistaa, että olisin oikeasti teini, mutta onneksi olen saanut hyviäkin neuvoja. Mutta onko palstalla paikalla ketään, joka olisi pärjännyt lukiossa vitosen matikalla ja vielä päässyt opiskelemaan sen jälkeenkin?
Ap
Olen tehnyt niitä vaikka kuinka paljon, mutta ei kyllä ole mitään luotettavia testejä eikä kiinnosta mikään, mitä niissä on ehdotettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaaha... Olet ap taas yksi ihminen jolle suomalaisen peruskouun surkea tasapäistäminen ei ole sopinut. En tiedä mistä olet tullut siihen käsitykseen, että olisit älyllisesti heikompi kuin muut, mutta älä ainakaan tee sellaisia päätelmiä peruskoulun pohjalta. Lukio on monille sen käyville täysin turha, ja monien ei sinne pitäisi koskaan mennä. Lukio ei ole mikään pakko.
Tärkeintä on, että pysyt jotenkin kiinni elämässä ja tekemisessä ysin jälkeen. Menet opiskelemaan jotain, vaikka se ei innostaisi, menet vaikka sinne Burger Kingiin töihin, ihan sama mitä, kunhan et jää kotiin murehtimaan paskaa tulevasiuttasi. Olen nyt ikävä aikuinen kun sanon tämän: kun et jää paikoillesi, etsit uusia kokemuksia, jossain vaiheessa sinulle selviää mitä haluat tehdä ja sen jälkeen selvität itsellesi mitä siihen pääseminen vaatii.
Minustakin jumittuminen lukioajatukseen on nyt ihan turha. Jos yläkoulussa on vaikeaa, ei se lukiossa helpota. Itse näin keski-ikäisenä ihmisenä ja äitinä ajattelen, että suomalaisessa koululaitoksessa hukataan uskomaton määrä kykyjä, enkä itsekään ollut oikein hyvä missään paitsi äikässä. Kävin kyllä lukion, mutta myöhemmin vasta tajusin, että näin hirveästi vaivaa keskinkertaisiin tuloksiin, muut saivat hyviä arvosanoja paljon vähemmällä vaivalla. En silti ollut hyvä missään käytännönkään jutuissa. Siihen taas vaikutti paljon luonnekin. Olin pitkän aikaa arka ja ujo ja silloin kouluoloissa on vaikea näyttää parastaan missään käytännön tekemisissä. Luulen, että sinulla on sellaisia kykyjä, jotka eivät vaan tule tavallisessa koulussa esiin, ainakin ilmaisusi on todella hyvää. Suosittelen, että mietit nyt ihan sitä, mistä asioista pidät ja mitä tehdessäsi olet onnellinen. Älä ajattele koulua eikä niiden asioiden tarvitse olla mitään mahdollisia selkeitä uravalintoja tyyliin tykkään hoitaa lapsia. Lähdet liikkeelle ihan pienistä asioista. Menet vaikka kymppiluokalle ja jossain vaiheessa etsit jotain pientä työtä mäkkärissä tai siivousfirmassa, pääasia, että vähän pysyt liikkeessä. Unohda massan mukana eteneminen. Ei nuorena ole mikään kiire päättää omaa alaa ja sännätä heti liikkeelle. Olin itse nuorena noista asioista tosi ahdistunut, mietin koulua todella paljon, kun muut vietti vapaa-aikaa. Lopputuloksena minä olin se, joka ainakin joksikin aikaa ns. syrjäydyin. Kirjastossa on paljon psykologian kirjoja ym., voisit perehtyä kiinnostaviin, tehdä ammatinvalintatestejä tms. Mutta älä lähde lukioon ellet keksi jotain uutta ja mullistavaa oppimistasi tehostamaan. Se on ihan turha ja masentava kokemus vaan. Etsi oma juttusi äläkä jumita siihen, mitä muut tekevät.
En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut mistään, tykkään kyllä lukea ja olen yhden puolueen jäsen, yhteiskunnalliset asiat ja politiikka kyllä kiinnostaa mutta en halua olla haitaksi muille yhtään enempää tyhmyydelläni, joten seuraan mieluiten ihan vaan sivusta. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja 😳
No eihän kaikki voi olla lähihoitajia, sitäpaitsi lähärin tarvitsee olla käytännöllinen ja ap sanoi, ettei ole.
Minusta kannattaa vaan mennä lukioon ja yliopistoon - ei siellä älyä tarvitse vaan hyviä istumalihaksia.
Yliopistosta löytyy pilvin pimein mitä merkillisintä hiihtelijää tomua nokassa ja banaaninkuori päässään.
Siellä on vaan kunniakasta, että on outo ja yhden asian ihminen esim opiskelee vaikka Ambomaan historiaa ja väittelee siitä filosofian kandiksi.
Sitten onkin kaikki tiet auki vaikka kansanedustajaksi ja siinähän ei tunnetusti järkeä tarvitse, mutta palkkaa ja edut ovat erinomaiset, vaikka viisas kansa heitteleekin mädillä munilla joskus.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut mistään, tykkään kyllä lukea ja olen yhden puolueen jäsen, yhteiskunnalliset asiat ja politiikka kyllä kiinnostaa mutta en halua olla haitaksi muille yhtään enempää tyhmyydelläni, joten seuraan mieluiten ihan vaan sivusta. :D
Ap
Kyllä minusta vaikuttaa siltä, että itsetunnossasi tai mielialassasi on vikaa, johon löytyisi apua vaikkapa psykologilta. On eri juttu löytää kiinnostuksenkohteita (hyvä, että olet löytänyt!) kuin toteuttaa niiden pohjalta jotain. Jos et halua yrittää, on ihan sama mitä keksit, koska et kuitenkaan pääse alkuun. Samaten vaikka olisit älykkäämpi, keksisit sitten itsestäsi jonkin toisen vian (et ole vieläkään riittävän älykäs, et ole kaunis, et ole sosiaalisesti taitava, et ole sitä tai tätä) minkä takia sinun ei kannata yrittääkään. Nyt ota yhteyttä koulupsykologiin. Epävarmuus omista taidoista on ihan tavallista etenkin nuorena (ja myöhemminkin), mutta tuo ei ole enää normaalia elämää, että julistat tuomiosi "minusta ei ole mihinkään" ja mikään ei voi sitä muuttaa. Mitenkään toivoton et kyllä ole, koska sentään pohdit mitä koulun jälkeen jne. Tosi pahassa jamassa oleva ei pohdi. Nyt: hae apua!
65
Kyllä minä käyn miekkarilla mutta ei siitä ole apua. En koskaan tule uskomaan, että mulla olisi mitään lahjoja tai olisin hyvä missään, koska en ole. En ole oikeasti missään lahjakas, en osaa soittaa mitään, en kerro hyviä vitsejä, en ole kaunis, en hyvä kaveri enkä nopea. En mitään, pelkkä keskivertoa hieman heikompi kaikessa.
Ap
Valkea kirjoitti:
No heikkolahjainen ei kyllä kirjoittaisi noin kehittynyttä tekstiä. Ilmiselvä provo.
Niin minustakin - tämä sama henkilö on tehnyt samasta asiasta aloituksen ainakin yhden kerran.
Muistan vielä, kun vastaukset olivat niin samanlaisia ja samantasoinen aika virheetön kirjoitustyyli, joten ei voi olla mikään tyhmä, vaan provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja 😳
No eihän kaikki voi olla lähihoitajia, sitäpaitsi lähärin tarvitsee olla käytännöllinen ja ap sanoi, ettei ole.
Minusta kannattaa vaan mennä lukioon ja yliopistoon - ei siellä älyä tarvitse vaan hyviä istumalihaksia.
Yliopistosta löytyy pilvin pimein mitä merkillisintä hiihtelijää tomua nokassa ja banaaninkuori päässään.
Siellä on vaan kunniakasta, että on outo ja yhden asian ihminen esim opiskelee vaikka Ambomaan historiaa ja väittelee siitä filosofian kandiksi.
Sitten onkin kaikki tiet auki vaikka kansanedustajaksi ja siinähän ei tunnetusti järkeä tarvitse, mutta palkkaa ja edut ovat erinomaiset, vaikka viisas kansa heitteleekin mädillä munilla joskus.
Voi olla, että ap:lle sopisikin jokin aikuislukio vaikka jos siellä olisi vähän laajempi spektri ihmisiä ympärillä mikä vähentäisi vertailua omaan ikäryhmään. En silti osaa ajatella, että joku lukio-yliopisto -putki toisi välttämättä mitään hyvää. Yliopiston jälkeenkin pitää keksiä jotain ja vaikka on kiva ajatella, että yliopistossa voisi olla banaaninkuori päässä, en tiedä haluaako mikään yritys sellaista työntekijää itselleen. Ei se opiskelu ole mikään itseisarvo. Paitsi tietysti jos ap keksii jonkin intohimonkohteen yliopistosta ja luo tieteellisen uran sen pohjalta, onhan sekin mahdollista. Minulle toitotettiin nuorena, että jos vaan mitenkään pärjää, kannattaa opiskella ja opiskella. Ei ole vieläkään valjennut, miksi. 65
En provoile, vaikka olenkin kirjoittanut tänne aiemmin ainakin pari kertaa. Tämä on ihan oikea ongelma minulle ja olen todella ahdistunut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvo oli 8.2, mutta sekään ei ole mikään merkki älykkyydestä, enkä varmasti pääse lukioon helpotetun matikan takia. Matikka oli siis 7*, eli perusopetuksessa vastaa suunnilleen vitosta. Verikokeissakin olen käynyt ihan vähän aikaa sitten, kaikki oli ihan hyvin.
Ap
Naurettavaa - sinähän olet suorastaan pinko, etkä ollenkaan mikään tyhmä keskiarvosikaan mukaan, joskaan sekään ei ole välttämättä mikään mittari, mutta on suuntaa-antava ainakin.
Lopeta jo provoilusi, harmittaa tuollainen!!!
Se matikka on ihan todellinen ongelma joka aiheuttaa valtavaa stressiä, paineita ja ongelmia myös itsetunnon kanssa. Tuntuu, ettei koskaan ole yhtään mihinkään pelkästään siksi, ettei osaa laskea. Se turhauttaa ja palan loppuun jo ennen syyslomaa tätä menoa.
Ap
Mitä jos pyytäisit tukiopetusta?