Olen liian typerä lukioon
Mitä ihmettä voin tehdä, kun olen liian typerä lukioon ja käytännön työtkään ei suju mitenkään?
Kommentit (120)
Ihan varmasti sinusta johonkin on, kirjoitatkin paljon paremmin kuin keskimääräinen palstalainen eli ainakin kielellistä lahjakkuutta löytyy. Osaat välimerkit ja yhdyssanat, et mitenkään voi olla ihan tyhmä.
Opettajat ovat aina olleet kannustavia ja ihania, heissä ei mitään vikaa ole. Ainoastaan minussa on vikaa, koska en opi vaikka kuinka harjoittelisin.
Ap
Enemmän vaikutat masentuneelta, herkältä tai heikkoitsetuntoiselta kuin tyhmältä. Oikeasti niin tyhmä että ei pysty mitään ammattia hankkimaan ei osaa analysoida itseään kuten sinä eikä ilmaista itseään noin jäsentyneesti.
Oletko koulukiusattu tai onko kotiolot huonot? Ehkä asetat itsellesi liian kovia vaatimuksia ja kun suoriudut ihan OK, olet omasta mielestäsi epäonnistunut? Ehkä sinulla on joku hahmotusvaikeus, lukihäiriö tai matikassa jäänyt aukkoja perustaitoihin. Ehkä luovutat yrittämästä liian helposti, tai hermostut uuden opettelussa, jolloin kaikki menee mönkään hermostuneisuuden takia (ei osaamattomuuden tai tyhmyyden).
En nyt tiedä olenko varsinaisesti masentunut, koska en ole mitenkään erityisen surullinen. Olen vain väsyneempi kuin ennen ja menen nukkumaan hyvin aikaisin myös viikonloppuisin, yleensä ennen yhdeksää. On myös vatsakipuja, mutta niille ei ole löytynyt mitään selitystä.
Ap
Jaaha... Olet ap taas yksi ihminen jolle suomalaisen peruskouun surkea tasapäistäminen ei ole sopinut. En tiedä mistä olet tullut siihen käsitykseen, että olisit älyllisesti heikompi kuin muut, mutta älä ainakaan tee sellaisia päätelmiä peruskoulun pohjalta. Lukio on monille sen käyville täysin turha, ja monien ei sinne pitäisi koskaan mennä. Lukio ei ole mikään pakko.
Tärkeintä on, että pysyt jotenkin kiinni elämässä ja tekemisessä ysin jälkeen. Menet opiskelemaan jotain, vaikka se ei innostaisi, menet vaikka sinne Burger Kingiin töihin, ihan sama mitä, kunhan et jää kotiin murehtimaan paskaa tulevasiuttasi. Olen nyt ikävä aikuinen kun sanon tämän: kun et jää paikoillesi, etsit uusia kokemuksia, jossain vaiheessa sinulle selviää mitä haluat tehdä ja sen jälkeen selvität itsellesi mitä siihen pääseminen vaatii.
Ei ole provo. Ihan olen itse huomannut tämän tyhmyyteni ja Mensan testien mukaan ainakin olen keskimääräistä tyhmempi, samoin opettajat puhuvat laaja-alaisista oppimisvaikeuksista eli tyhmyydestä.
Ap
Mikä keskiarvosi on? Pääsetkö lukioon? 15-vuotiaaksi ja mielestäsi tyhmäksi kirjoitat erinomaisesti ja olet muös ilmeisen sinnikäs.
Mene aikuislukioon tai aloita nettilukio. Eihän se Sauli Niinistökään loistanut lukiossa. Kirjoitti huonoja arvosanoja.
Lukioon vaan - yleissivistys ja itsetunto kasvaa👍
Onhan se mahdollista, ettei perinteinen koulunomainen oppiminen ole sinulle ominaisin tapa, jos kerran laajoista oppimisvaikeuksista puhutaan. Tekstisi virheettömyydestä ja itseanalysoinnista päättelisin, ettet ole ollenkaan tyhmä. Ei lukioon meneminen ole pakollista, varsinkin, jos sen saisi nipin napin läpi. Tutustu nyt muihin mahdollisuuksiin perusteellisesti ja etsi, kunnes löydät itsellesi sopivan koulun. Jonkun asiantuntijan kanssa juttelusta ei olisi varmaankaan haittaa. Ja voisit myös käydä lääkärissä otattamassa verikokeet, jos väsymys painaa.
Kirjoitat niin hyvin, että aloita siitä ammattiin kouluttautuminen. Pyri avustajaksi johonkin lehteen, kysy mahdollisen blogin pitämisestä tms. - Tai ala tekemään kirjaa. Niinkin voi elää.
Keskiarvo oli 8.2, mutta sekään ei ole mikään merkki älykkyydestä, enkä varmasti pääse lukioon helpotetun matikan takia. Matikka oli siis 7*, eli perusopetuksessa vastaa suunnilleen vitosta. Verikokeissakin olen käynyt ihan vähän aikaa sitten, kaikki oli ihan hyvin.
Ap
Käänny koulukuraattorin, erityisopettajan ja koulupsykologin puoleen. Ole sinnikäs ja vaadi apua. Jos sinulla on helpotettu matematiikka, sinulla on todennäköisesti mustaa valkoisella jokin diagnoosi. Sinuna pyrkisin saamaan SI terapiaa ja tarvitset myös opastutta opiskeluteknikkaan. Kuvat ja mindmapit auttavat. Mitä matematiikkaan tulee kaikki ei opi sitä samalla harjoittelumäärällä.
Jos itse mietin kouluaikojani, luin jo ala-asteella läksyjä paljon. Se oli sitä aikaa kun ulkoa opettelemista arvostettiin. Lukion matematiikka ja kielet olivat heikkoja 6-7, mutta loistin muissa aineissa. Lukioon, se tuo yleissivistystä. Ja oppimistekniikoilla voi tehdä ihmeitä. Miten kielet sujuvat? Saatko tukea kotoa? Valitettavasti jos tiedostaaolevansa jossain huono (sinulla matematiikka) se kuluttaa energiaa ja saattaa syödä itsetuntoa.
Vierailija kirjoitti:
En millään pysty kuvittelemaan itseäni lähihoitajaksi. Fyysinen kunto ei riitä, sekin koulutus vaatii matematiikkaa enkä millään pärjäisi niin haastavassa työssä. En usko, että selviäisin lukion lyhyestä matikasta, tällä hetkellä käytän matematiikan läksyihin aikaa vähintään tunnin päivässä ja silti ne ovat yleensä kaikki tai vähintään puolet väärin.
Ap
Tunti päivässä ei ole vielä paljoa. Lukiolaiseni saattaa käyttää enemmänkin, ja hän on hyvä matikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En millään pysty kuvittelemaan itseäni lähihoitajaksi. Fyysinen kunto ei riitä, sekin koulutus vaatii matematiikkaa enkä millään pärjäisi niin haastavassa työssä. En usko, että selviäisin lukion lyhyestä matikasta, tällä hetkellä käytän matematiikan läksyihin aikaa vähintään tunnin päivässä ja silti ne ovat yleensä kaikki tai vähintään puolet väärin.
ApTunti päivässä ei ole vielä paljoa. Lukiolaiseni saattaa käyttää enemmänkin, ja hän on hyvä matikassa.
Ohis ap ei ole vielä lukiossa. Lukiolaisesi on hyvä matematiikassa - pitkä matematiikka? Ei voi verrata.
Laitoin jo ap:lle viestiä opiskelutekniikoista ja mindmapeista. Huolestuttavaa on, että ap:lla puolet tehtävistä on väärin. Ehdotan vielä tukiopetuksen vaatimista. Opettajalla mustaakseni velvollisuus yhteen tuntiin per vk. Vai poissulkeeko helpotettu matematiikka tuon... On myös niin, että helpotettu aine on opettajalle helpompi vaihtoehto. Entä Tutorointi. Voisiko koulussa joku vanhempi oppilas tutoroida sinua, ap? Tekisitte matikanläksyjä kerran viikossa yhdessä. Joissakin kouluissa tutorointia. Ei oereilua, että yläjoululaisen pitää huoehtia itse siitä, että on pudonnut jossakin aineessa kärryiltä.
Minä itse olen uskotellut niin itselleni. En pidä yhtään todennäköisenä sitä, että pääsisin lukioon. Enkä ole ollenkaan amistyyppiä. Tuntuu turhauttavalta ajatukselta sekin, että tuhlaisin aikaani turhaan lukiossa oppimatta mitään ja sen jälkeen mielessä olisi taas työttömyys, köyhyys ja onnettomuus.
Ap