Olen liian typerä lukioon
Mitä ihmettä voin tehdä, kun olen liian typerä lukioon ja käytännön työtkään ei suju mitenkään?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelma tuo on eikä mikään heikkolahjaisuus!
Minusta tuntuu, että ap on vain sosiaalisesti kömpelö ja siksi luulee olevansa tyhmä, vaikka voi olla jopa asperger.
Kehoittaisin ap:tä menemään "lanttutohtorille" ja otattamaan asperger-testi, se voisi olla avain ratkaisuun mahdollisesti.
Ja vielä niille, jotka luulevat, että aspet ovat jotain matikkaneroja - eivät kaikki, vaan ihan päinvastoinkin voi olla asianlaita.
Vierailija kirjoitti:
En millään pysty kuvittelemaan itseäni lähihoitajaksi. Fyysinen kunto ei riitä, sekin koulutus vaatii matematiikkaa enkä millään pärjäisi niin haastavassa työssä. En usko, että selviäisin lukion lyhyestä matikasta, tällä hetkellä käytän matematiikan läksyihin aikaa vähintään tunnin päivässä ja silti ne ovat yleensä kaikki tai vähintään puolet väärin.
Ap
Kyllä selviät. Mulla oli matikan kanssa ihan sama juttu ja selviydyin. Yläasteella jo luovutin sen kanssa ja istuin tukiopetuksessa ja tein itkun kanssa niitä läksyjä. Lukiossa sain just ja just ne minimipisteet millä pääsin kursseista läpi. Mulla on siis matemaattinen hahmotushäiriö, osaan ne mekaaniset etsi x ja ratkaise yhtälö jutut joihin voi opetella kaavat ulkoa tai katsoa kirjasta (se kaavakirja sai olla mukana jopa kokeissa) mutta sanalliset tehtävät oli sama kuin hieroglyfejä tulkitsisi. Sen jälkeen kun se selitettiin mulle sain tehtävän oikein, mutta jos seuraavassa oli kyse samasta asiasta eri järjestyksessä olin taas yhtä pihalla.
Ap, kirjoitat paljon parempaa suomen kieltä kuin keskimääräinen teekkari (teknillisen yliopiston opiskelija). Sinulla voi toki olla matematiikan oppimisvaikeus, mutta et missään nimessä kärsi mistään kaikki kouluaineet käsittävästä oppimisvaikeudesta. Muuten kirjoittamasi teksti olisi täysin eri tasoa. Sitä en osaa sanoa, millainen koulu sinulle sopisi. Parasta olisi, jos pääsisit koulupsykologin tms. testeihin, jossa voitaisiin tutkia tarkemmin oppimisvaikeuksiasi ja vahvuuksiasi.
Tosin ihmettelen, miksi ap ei ole parhaillaan koulussa. Onko tämä vain provo?
Terv. teknillisen yliopiston opettaja ruokatunnilla.
Voi v--ttu lopeta AP tuo valittaminen!
Mulla oli mukautettu matikka koko peruskoulun ajan ja todistuksessa se oli aina noin 6* ja välillä 5*.
Ruotsia en osaa muuta kuin vad heter du? enkä yhtään enempää. Peruskoulussa piti aina jokainen ruotsinkielinen sana kattoa sanastosta, koska en osannut ollenkaan. Tehtävissä meni tuhottomasti aikaa. Ei vain kiinnostanut koko ruotsin kielen opiskelu.
Matikka on aina ollu kauhean tuskaista! Koulussa kävin aina tukiopetuksissa, koska mun matikasta ei tullut mitään normaalissa ryhmässä ja kun kävin vieläpä helpompaa matikkakirjaa ja muut ihan ikäistensä tasoa olevaa matikkaa, niin ei opettajalla ollu aikaa mua neuvoa.
Missään aineissa en ikinä loistanut tai ollut hyvä. Kaikissa olin joko normaali tasoinen tai selvästi alempitasoinen.
Olen aina saannut kuulla, etenkin äidiltäni, kuinka minusta ei ole mihinkään ja kaikki muutkin sukulaiset ovat aina pitäneet mua jotenkin tyhmänä.
Lukion kuitenkin kävin hyvin arvosanoin ja nyt opiskelen yliopistossa.
En usko, että on mitään aspergeria koska olen sosiaalisesti melko taitava, vaikka vähän hiljainen olenkin. Osaan kuunnella, en ota kirjaimellisesti kaikkea ja ymmärrän jopa vitsejä. En myöskään pidä mitään monologeja.
Olen käynyt koulupsykologilla, miekkarilla, terkkarilla mutta ei vaan auta. Ongelma on vain ja ainoastaan minussa, eikä tässä ulkopuoliset voi auttaa. Kirjoitan tähän ketjuun välitunneilla. Ensi viikolla meillä on matematiikan koe ja tuntuu jo nyt, että pää räjähtää ja kokeesta tulee hylätty.
Ap
Minusta AP vaikuttaa tosi fiksulta mutta huonoitsetuntoiselta ja stressaantuneelta.
En usko, että yksikään ihminen on liian tyhmä lukioon. Itse olin lukiossa, johon vaadittiin keskiarvo 5,2. Kyllä tuon saavuttaa kuka vain. Vai etkö päässyt edes peruskoulua läpi?
Kohta AP istuu tabletin äärellä tärkeän näköisenä ja raha vaan virtaa, suhteilla pääsee vaikaa minne. :D Fiksuhan sä oot.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että on mitään aspergeria koska olen sosiaalisesti melko taitava, vaikka vähän hiljainen olenkin. Osaan kuunnella, en ota kirjaimellisesti kaikkea ja ymmärrän jopa vitsejä. En myöskään pidä mitään monologeja.
Olen käynyt koulupsykologilla, miekkarilla, terkkarilla mutta ei vaan auta. Ongelma on vain ja ainoastaan minussa, eikä tässä ulkopuoliset voi auttaa. Kirjoitan tähän ketjuun välitunneilla. Ensi viikolla meillä on matematiikan koe ja tuntuu jo nyt, että pää räjähtää ja kokeesta tulee hylätty.
Ap
Muistan miten myös itse jännitin ihan hirveästi matikankokeissa ja jopa niin paljon, että kun paperi tuli eteeni, en vähään aikaan nähnyt mitään ja tärisytti ihan sikana.
Tein sitten niin, että pakotin itseni rauhalliseksi lukaisemalla kaikki tehtävät ensin läpi, jotta näin ettei siellä mitään ihan kauheaa ollut.
Silloin vasta pystyin keskittymään niin, että pääsin ainakin läpi kokeesta.
Ja läpi pääsin silloinkin vasta sitten kun olin harjoitellut niitä laskuja aivan useita tunteja aina vaan uudestaa ja uudestaan junttasin niitä päähäni.
Hei olet ihan niinkuin minä!
Olen aivan surkea matematiikassa, erittäin kömpelö en osannut koskaan käsitöitä ja liikuntatunneillakin aivan täys luuseri.
Tästä huolimatta lukuaineet ja kielet lukiossa on 9 ja 10 arvosanoilla. Matematiikat menee just ja just läpi hirveällä vaivalla.
Ihmisillä on omat osaamisensa ja joillain nyt vaan on hyvin äärirajoilla nuo. Älä luovuta!
N18
Lähde opiskelemaan vaikka jotain hömppää yliopistoon lukion jälkeen. Jotain naistutkimusta esim XD
Ap kirjoittaa parempaa suomea kuin monet yliopisto-opiskelijat, joita itse opetan. Laaja-alaisiin oppimisvaikeuksiin voi saada tukea lukiossakin, itse asiassa myös korkeakouluopinnoissa. Minusta koulumenestyksesi kuulostaa ihan riittävältä. Tiedän ihmisiä, jotka ovat päässeet lukiosta läpi lähes olemattomilla matematiikan taidoilla. Jos sinulla on esim. todettu dyskalkulia, saat ihan varmasti suorittaa lukiomatematiikan mukautetusti. Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka suosittelevat, että hakisit apua koulupsykologilta tai muulta ammattilaiselta ennen kaikkea itsetunto-ongelmiin.
Tässä nyt on turha mitään yliopistoja ajatellakaan, kun lukioonkin pääsy on melkein mahdoton ajatus. Tuntuu siltä, etten oikeasti pärjää yhtään missään ja olen pelkkä luuseri, joka ei koskaan tule oppimaan edes kertotauluja. En vaan jaksa enää edes yrittää. :(
Ap
Dyskalkuliaa mulla ei ole todettu, mutta olen itse epäillyt, että saattaisi olla sellainen. Onkohan lukiossa oikeasti mahdollista saada mukautettua matematiikkaa? Jos on, niin on edes pieni mahdollisuus yrittää sinne.
Ap
Itsekin luulin nuorena etten ole mikään ruudinkeksijä. Kaikki johtui jonkinlaisesta jännittämisestä ja keskittymiskyvyttömyydestä, kenties jonkintasoisesta masennuksestakin. Autokoulussakin olin niin huono että minusta pitkään kerrottiin hauskoja juttuja, tuttaviltani olen kuullut.
Iän myötä tuli vähän lisää itsetuntoa ja nyt olen korkeakoulutasoisesti kouluttautunut ja teen asiantuntijatyötä ja minua pidetään fiksuna, olen työssä saanut monta ylennystä.
Sanoisin, että mene töihin muutamaksi vuodeksi, jos pääset. Aikuistu hieman ja aloita sitten koulun käynti. Itse menin "korkeakouluun" 25-vuotiaana, siihen saakka olin ihan mölli. Lukion kävin iltalukiona neljässä vuodessa.
Hae nyt ap apua joltain psykologilta tai psykiatrilta! Jos olet jonkun vastaanotolla käynyt eikä auta, kokeile toista! Ethän nyt taivaan tähden voi tulla paremmaksi matikassa, ylipäänsä älykkäämmäksi tai onnistua yhtään missään, jos olet jo valmiiksi päättänyt, ettet onnistu! Jos minäkin päätän, että olen ihan p*ska mutsi, niin varmasti olen tai jos päätän, etten ikinä voi oppia kiinaa, en kyllä opikaan, koska miksi näkisin vaivaakaan? Olet nyt ihan umpikujassa surkean itsetuntosi kanssa etkä tunnistaisi lahjakkuuttasi vaikka se sinulle taivaasta tiedoksi töräytettäisiin, väittäisit vain vastaan. Ongelmasi on ihan muualla kuin älykkyydessä. 65