Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä ruokailun kanssa, kun mies ei halua aloittaa kasvisruokavaliota?

Vierailija
02.09.2017 |

Eli siis minä ja kaksi yläasteikäistä tyttöä haluamme alkaa kasvissyöjiksi, mutta mies ei suostu kasvissyöjäksi. Tuntuu älyttömältä tehdä kahta eri ruokaa päivittäin, kun mies vaatii lihaa. Miehelle pitäisi ostaa erikseen lihat ja tehdä oma erikoisannos, vaikka hän voisi syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe.

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee kasvisruokaa ja mies voi sitten itse hankkia siihen lisäksi lihaa/tehdä omat ruuat. En mä ainakaan alkaisi tekemään erikseen ruokaa aikuiselle ihmiselle.

En minä tekisi semmoista ruokaa perheelle, jota kaikki ei syö. 

Ei ole kuin viitsimisestä kiinni laittaa uuniin pari kanafilettä tai lihapullat, siksi aikaa kun tekee sen muun kasvisruuan. Sitten mies voi syödä sen proteiininsa muun ruuan ohessa.

En ymmärrä mikä tässä on ongelma? Parisuhteet kaatuu just siihen, että molemmat rupeaa pitämään excel-taulukkoa töistään. Rakkaus on sitä että haluaa toiselle hyvvää, haluaa auttaa sitä.

Jos miehesi tarkistaa autojen öljyt ja ilmanpaineet, eikö hän tee sitä sinun autolle? Jos hän pitää lukua onko autot katsastettu, jättääkö hän kertomatta että ajat katsastamattomalla autolla? Jos hän täyttää tiskikoneen, jättääkö hän sinun kupin pöydälle?

Jos päädyt siihen, että kukin tekee omat ruokansa, niin eiköhän teinit pysty siihen myös. Kaikki vaan raapimaan kasaan vain oma ruokansa, kaikki vaan hoitamaan oma etunsa.

Jos inhoat miehen lihansyöntiä, tuo on aika passiivisagressiivinen tapa kertoa se.

Jos nainen tekee kaiken muun ruuan, niin miten miehelle on ylivoimaista paistaa itselleen pihvi lisukkeeksi? Alkaa kuulostaa, että miesreppana jää nyt kokonaan heitteille ja kuolee nälkään.

Vierailija
62/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä voisin ajatella, että fiksu taktiikka edellyttäen, että todella haluat jatkaa yhdessä miehesi kanssa tästä "suunnattomasta vastoinkäymisestä huolimatta", olisi väsytystaktiikka.  Teet itsellesi ja niille tytöille jotain erittäin hyviä kasvisruokia, jotka ovat täyttäviä, esimerkiksi linssi- tai papuruokia.  Käytä mausteita niin että miehesi ei tarvitse ajatella syövänsä porkkanaraastetta tai keitettyjä herneitä.  Nämä esimerkkeinä perusmauttomasta kasvisruoasta.  Siis maustamattomat raa'at tai keitetyt kasvikset eivät maistu juuri miltään maustettuun (liha)ruokaan tottuneen suussa - testaa vaikka syömällä pussillinen keittojuureksia sellaisenaan.  Hyi helkkari!

Keitä miehellesi muutama peruna ja pistä grillimakkarat mikroon.  Tai keitä riisiä ja paista pannulla pari possunleikettä.  Sen sijaan tee naisporukalle herkullisia kasvisruokia, joita on tarjolla myös äijällesi.  Jos hänellä on yhtään älliä, hän voi joskus ruveta maistelemaan muitakin ruokia tai syömään niitä nälkäänsä, jos "omat" eväät loppuvat kesken.  Yleensä ennakkoluulot kasvisruokaa kohtaan häipyvät vähintään siinä vaiheessa, kun lääkäri alkaa vihjailla verenpainelääkityksestä, kohonneesta kolesterolista tai verensokerista taikka etuveitikka alkaa osoittaa ennenaikaisen eläköitymisen oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme sekasyöjiä, mutta silti syömme lihaa vaan kahdesti viikossa. Hyvät kasvisruoat ovat aivan yhtä maukkaita kuin liharuoatkin. Vegaaniruoat ovat sitten haastavampia tehdä.

Vierailija
64/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee kasvisruokaa ja mies voi sitten itse hankkia siihen lisäksi lihaa/tehdä omat ruuat. En mä ainakaan alkaisi tekemään erikseen ruokaa aikuiselle ihmiselle.

En minä tekisi semmoista ruokaa perheelle, jota kaikki ei syö. 

Ei ole kuin viitsimisestä kiinni laittaa uuniin pari kanafilettä tai lihapullat, siksi aikaa kun tekee sen muun kasvisruuan. Sitten mies voi syödä sen proteiininsa muun ruuan ohessa.

En ymmärrä mikä tässä on ongelma? Parisuhteet kaatuu just siihen, että molemmat rupeaa pitämään excel-taulukkoa töistään. Rakkaus on sitä että haluaa toiselle hyvvää, haluaa auttaa sitä.

Jos miehesi tarkistaa autojen öljyt ja ilmanpaineet, eikö hän tee sitä sinun autolle? Jos hän pitää lukua onko autot katsastettu, jättääkö hän kertomatta että ajat katsastamattomalla autolla? Jos hän täyttää tiskikoneen, jättääkö hän sinun kupin pöydälle?

Jos päädyt siihen, että kukin tekee omat ruokansa, niin eiköhän teinit pysty siihen myös. Kaikki vaan raapimaan kasaan vain oma ruokansa, kaikki vaan hoitamaan oma etunsa.

Jos inhoat miehen lihansyöntiä, tuo on aika passiivisagressiivinen tapa kertoa se.

Jos nainen tekee kaiken muun ruuan, niin miten miehelle on ylivoimaista paistaa itselleen pihvi lisukkeeksi? Alkaa kuulostaa, että miesreppana jää nyt kokonaan heitteille ja kuolee nälkään.

Tahallaan puhut asian vierestä. Tässä on nyt kaksi eri pointtia. Toinen on ruokavalio, toinen sukupuolien välinen työnjako perheessä.

Jos ap:n tehtävä perheessä tähän asti on ollut laittaa kaikkien ruuat, se on parisuhteen sisäinen työnjakosopimus, johon todennäköisesti liittyy odotuksia sen suhteen, mitä mies vastaavasti hoitaa perheessä itsenäisesti.

Jos vaimo haluaa että mies alkaa myös kokata, hän neuvottelee työnjaon uusiksi, sen sijaan että vain jättää jotain tekemättä. Jos vaimo mielestään tekee selvästi enemmän kotitöitä, se pitää ottaa omana asianaan puheeksi. Ei sillä ole ruokavalion kanssa mitään tekemistä.

Ap ei kerro riittävästi, joten lienee provo.

Jos vaimo on alkanut inhota lihan laittamista ruuaksi, se olisi pitänyt sanoa heti ekana.

Jos vaimo on alkanut inhota miehen lihansyöntiä, sekin on eri asia.

Jos vaimo haluaa ideologisista syistä käännyttää miehenkin kasvissyöjäksi, hän ei sanonut sitäkään. Se pitäisi tietenkin sanoa ääneen. Miestä tuskin voi pakottaa siihen millään kokkausboikotilla. Ihmettelen millaisessa parisuhteessa edes yritetään pakottaa toista mihinkään.

Vierailija
65/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä voisin ajatella, että fiksu taktiikka edellyttäen, että todella haluat jatkaa yhdessä miehesi kanssa tästä "suunnattomasta vastoinkäymisestä huolimatta", olisi väsytystaktiikka.  Teet itsellesi ja niille tytöille jotain erittäin hyviä kasvisruokia, jotka ovat täyttäviä, esimerkiksi linssi- tai papuruokia.  Käytä mausteita niin että miehesi ei tarvitse ajatella syövänsä porkkanaraastetta tai keitettyjä herneitä.  Nämä esimerkkeinä perusmauttomasta kasvisruoasta.  Siis maustamattomat raa'at tai keitetyt kasvikset eivät maistu juuri miltään maustettuun (liha)ruokaan tottuneen suussa - testaa vaikka syömällä pussillinen keittojuureksia sellaisenaan.  Hyi helkkari!

Keitä miehellesi muutama peruna ja pistä grillimakkarat mikroon.  Tai keitä riisiä ja paista pannulla pari possunleikettä.  Sen sijaan tee naisporukalle herkullisia kasvisruokia, joita on tarjolla myös äijällesi.  Jos hänellä on yhtään älliä, hän voi joskus ruveta maistelemaan muitakin ruokia tai syömään niitä nälkäänsä, jos "omat" eväät loppuvat kesken.  Yleensä ennakkoluulot kasvisruokaa kohtaan häipyvät vähintään siinä vaiheessa, kun lääkäri alkaa vihjailla verenpainelääkityksestä, kohonneesta kolesterolista tai verensokerista taikka etuveitikka alkaa osoittaa ennenaikaisen eläköitymisen oireita.

Olen nainen eikä minulla ole mitään kasvisruokia tai lihansyöntiä vastaan, mutta tuollainen manipulointi parisuhteessa on sellaista jota en antaisi ikinä anteeksi. En voisi enää luottaa enkä kunnioittaa ihmistä joka lähtee tuollaisiin narsistisiin leikkeihin kanssani.

Vierailija
66/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kun ihana parisuhde. My way or highway. Onneksi ei ole mun puoliso tuo kasvisnatsi.

N47

Vierailija
67/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa niiden miestenne olla rauhassa tai edes syödä, miten haluaa!

Juuri näin. Hyvä kommentti, kiitos. T. Nainen sekasyöjä

Vierailija
68/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon saanu mun miehen syömään innolla kasvisruokia niin että se jopa itse pyytää ja ostaa kaupasta mieluummin kasviproteiineja kuin jauhelihaa tai kanaa. En oo pakottanut enkä tuputtanut vaan alkanut vain pikkuhiljaa tehdä koska itse halusin vähentää lihansyöntiä. Ja nykyisin on niin mahtavia vaihtoehtoja. Alkuun se ei ole edes tajunnut että härkislasagne ei olekaan tehty härästä, kehui vain kuinka hyvää :) Mies on ihan raavas fyysistä duunia tekevä mies eikä mikään heinäkeppi. Hän tekee sitten itse omansa jos on dieetillä tms ja tarvii ne kanansa. Iso mies osaa kyllä itsestään huolehtia jos ei mun tekemä syystä tai toisesta sovi.

Sama! :D Ensin oli vastaan ja valitti, mutta nykyään tyytyväisenä mussuttaa tekemiäni kasvisruokia ja eilen osti kaupasta linssejä ja kokkasi linssipataa, jota kokkasi ITSE. Kaikki kasvisruoat ei hänelle maistu mutta suuri osa kuten nyhtökaurasta ja linsseistä ja kikherneistä tehdyt. Ja tietenkin ihan perussetit kuten pinaattilätyt, kasvishernekeitot ja pinaattikeitot. Olen yrittänyt oikein näyttämismielessä näyttää kokkaamalla hänelle että kasvisruoat voi olla suorastaan herkullisia. Itsekin olen ihan yllättynyt kuinka hyvänmakuisia ja nälkää vieviä ne voi olla.

Eli jos miehen meinaa saada syömään kasvisruokaa, pienin askelin.

Emme ole mitään vegaaneja mutta ainakin kolmena päivänä viikossa meillä nykyään kokataan kasvissapuskaa.

Vierailija
69/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eletty jo 20 v yhdessä kasvissyöjänä ja lihansyöjänä. Lihansyöjä on kyllä vähentänyt lihansyöntinsä ihan omasta halustaan pariin kertaan viikossa, mutta ei mitään ongelmia ole ollut ruuan laitossa tekipä sen kumpi tahansa. Lisäkkeet ja kasvikset ovat yhteisiä ja ei ole suuri ongelma esim. makkarakeittoon heittää ne makkarat, kun kasvissyöjä on siitä ensin ottanut kasviskeittoa tai uuniin sopii ihan hyvin kaksi vuokaa, joissa toisessa on lihaa ja toisessa jotain kasvisperäistä.

Pelkääköhän tuo ap, että pekonintuoksu olisikin kasvissyöjälle ylimääräinen kiusaus ja niitä ei saisi siksi enää tuodakaan taloon.

Juuri tuoksuu uunista kukkakaalivuoka ja miehen annoksessa on kanapekonia.

Vierailija
70/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikesta kasvisruokapropakandasta huolimatta miesten lihansyönti kasvaa koko ajan. Sen huomaa myös kauppojen lihatuotteiden määrästä.

Vierailija
71/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis minä ja kaksi yläasteikäistä tyttöä haluamme alkaa kasvissyöjiksi, mutta mies ei suostu kasvissyöjäksi. Tuntuu älyttömältä tehdä kahta eri ruokaa päivittäin, kun mies vaatii lihaa. Miehelle pitäisi ostaa erikseen lihat ja tehdä oma erikoisannos, vaikka hän voisi syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe.

Eipä vaan mies syö samaa kuin te ja lisäksi lihaa.En näe tuossa mitään ongelmaa etkä sinä voi pakottaa miestä kasvissyöjäksi.Muistutan myös ettei sinulla ole mitään velvollisuutta kokata miehelle. Mitään.Anna sen hoitaa ruokailunsa itse.

Eli jos minä päättäisin alkaa taas syömään lihaa niin koska minä teen suurimman osan ruoasta, vaimon ei auttaisi kuin alkaa tekemään omat ruokansa tai olemaan syömättä? Ei se nyt noinkaan voi mennä. Olisihan tuo melkoista perhe-elämään. Opetelkaa ihmiset kommunikoimaan ja hakemaan kompromisseja! Elämä on mukavampaa kun tulette silloin tällöin pois poteroistanne.

Sinä  nyt ihan tahallasi haluat kärjistää. Tuskin sinäkään pelkkää lihaa syöt? Kun ateriaan ihan yleensäkin kuuluu sekasyöjälläkin kasvislisäke, en käsitä miten saat tuosta mitään ongelmaa. Kasvissyöjien pöperöiden lisäksi sekasyöjälle tarjotaan se liha-annos, problem solved <-tuossa ehdotukseni rautalangalla eli ihan aito oikea komporomissi jota sinä kaipailit.Ja ei, kellään ei ole mitään velvollisuutta kokata muille paitsi siinä tapauksessa että hän saa palkan siitä. ihan oikeasti.Jos kasvissyöjä ei voi  edes koskea lihaan on kyseessä fanatismi ja silloin puolisoiden arvot alkavat jo erota toisistaan sen verran että muitakin hankaluuksia on odotettavissa.

Meillä on kasvispainotteinen ruokavalioeikä  siinä ei ole yhtään enempää säätämistä kuin sekaravinnossakaan. Kasviksia vaan on enemmän ja niitä käytetään monipuolisemmin kuin yleensä. Liha voidaan toisinaan korvata jollain muulla proteiinilähteellä. Ei se sen vaikeampaa ole oikeasti.

Olet niin syvällä poterossasi väittämässä  vastaan ettet edes halua nähdä kuinka yksinkertainen ratkaisu on.

Et sitten viitsinyt lukea kirjoitustani ennen saarnaasi.

Tämä on muuten totta että minä teen suurimmman osan appeista eikä juurikaan syödä lihaa. Vaimo ei erityisemmin viihdy keittiössä.

Mutta, jos tekisin liharuokia - kuten pitkään tein - niin ne eivät varmasti olisi jotain uunissa kuivatettuja kananpaloja, eivätkä mitään pihvejä tai makkaroita jotka lätkäistään kasviskasan viereen.

Minusta tässä ketjussa välittyy aika yksioikoinen kuva liharuoista. Joissain ruoissa lihankappaleet voi onkia erilleen ja jättää syömättä mutta suuressa osassa ei. Ja vaikka ne saisikin erilleen niin se ei poista faktaa että ne ovat maustaneet ruokaa aika pitkään ja riisutussakin versiossa on auttamatta lihanjämiä.

Mutta kaikki tämä missaa pointin joka on se, että ei perheessä voi tuollaisia asioita hoitaa yksipuolisina ilmoituksina.

Vierailija
72/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti järkevä vastaus ilman mitään "senkin hippi" - tai "älä anna miehesi kuolla nälkään" sössötystä:

- Jokaisella perheenjäsenellä on oikeus syödä mitä haluaa.

-  Perheessä tehdään tiimityötä, kaikki jäsenet pitää ottaa huomioon. Älä jätä kokkaamiseen tottumatonta miestä tyhjän päälle, äläkä syyllistä häntä ruokavaliostaan. 

- Mies osaa takuulla paistaa omat pihvinsä kasvisruoan kylkeen. Jos ei osaa, opeta. Tämä ei vaadi häneltä kuin muutaman minuutin panoksen oman ruokansa eteen. 

- Hienoa, että haluatte ryhtyä eettisempään elämään :) Kasvisruokailija ja sekaruokailija mahtuvat ainakin meillä helposti saman katon alle. Edes alussa ei ollut mitään ongelmaa. Kokkaamme molemmat, ja joskus teen miehelleni jopa alusta asti liharuokaa, vaikka se minua vähän ällöttääkin. 

Vierailija
73/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaikesta kasvisruokapropakandasta huolimatta miesten lihansyönti kasvaa koko ajan. Sen huomaa myös kauppojen lihatuotteiden määrästä.

Nimenomaan "tuotteiden"  Oikeaa lihaa ei helpolla löydä.

Vierailija
74/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi ap:n pitäisi suorittaa ylimääräisiä liharuuankokkailuja, jos mies on hankala eikä suostu ap:n koko muulle perheelle tekemää ruokaa.

Käännetään huvin vuoksi toisinpäin: Mies tekee yleensä ruuan koko perheelle ja hänen kokkailunsa on aivan normaalia sekaruokaa. Vaimo päättää alkaa kasvissyöjäksi. Pitääkö mielestäsi miehen tällöin suorittaa ylimääräisiä kasvisruuankokkailuja vai onko vaimo hankala? 

Vaimo ei ole hankala ja miehen ei tarvitse suorittaa ylimääräisiä kokkailuja vaan vaimo tekee itse ruokansa.

Oikeasti, lihansyönnin lopettaminen on niin hyvä juttu eettisyyden ja ympäristöseikkojen takia, että on vaikea uskoa miten palavasti täällä lihansyöntiä puolustellaan.

Mä olen ollut kasvissyöjä teini-iästä, mieheni söi pitkään lihaa ollessamme yhdessä, mutta meillä on ollut tapana syödä vain yksi varsinainen ateria päivässä - lounas töissä, joten ruokaa laitettiin aikuisille vain viikonloppuisin. Tällöin teimme aina kasvisruokia, tietenkin. Kun ne sopivat molemmille.

Vierailija
75/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheestä 3/4 haluaa tietynlaista ruokaa, tottakai se edellä mennään. Ei yksittäinen vegaanikaan voi vaatia sekasyöjäperhettään kokkaamaan kaikkea ruokaa yhteisesti vegaanisena, vaan joutuu todennäköisesti tekemään itse omat ruokansa.

Suunnittelette tietenkin työnjaon ja menettelytavat yhdessä. Ilman painostamista tai syyllistämistä kumpaankaan suuntaan.

Vierailija
76/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen kasvisruokanatsi. Kun minä syön kasviksia, niin syö myös kaikki muut. Tai sitten saavat olla ilman ruokaa. Minkälaista palvelua te muuten odotatte vieraissa itsellenne? Onko että te syötte mitä tahansa on tarjolla vai odotatte, että isäntä tekee vain teille erikseen kasvisruoka-aterian? 

Vierailija
77/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10v nirsoilee lihan kanssa... Olen vain alkanut lätkäisemään ruokaan kuin ruokaan pavut /linssit/kik-herneet sekaan, niitä se sitten närppii kattilasta ja lihoja lautaselta. Nälkäisenä syö närppimättä kaiken ;)

Vierailija
78/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen kasvisruokanatsi. Kun minä syön kasviksia, niin syö myös kaikki muut. Tai sitten saavat olla ilman ruokaa. Minkälaista palvelua te muuten odotatte vieraissa itsellenne? Onko että te syötte mitä tahansa on tarjolla vai odotatte, että isäntä tekee vain teille erikseen kasvisruoka-aterian? 

Itse olet tyypillinen raadonsyöjä. Oletatko, että vaikka sinä et halua syödä eettisesti, ei kukaan muukaan saa syödä?

Vierailija
79/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme sekasyöjiä, mutta silti syömme lihaa vaan kahdesti viikossa. Hyvät kasvisruoat ovat aivan yhtä maukkaita kuin liharuoatkin. Vegaaniruoat ovat sitten haastavampia tehdä.

Eihän ole jättää, vaan kaiken eläinperäisen raaka-aineita veks.Vegaaniruoka= kasvisruokaa.

Vierailija
80/176 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kun ihana parisuhde. My way or highway. Onneksi ei ole mun puoliso tuo kasvisnatsi.

N47

Onko se "highway" jos toivoi, että perheen ainoa lihansyöjä valmistaisi itse itselleen lihalisäkkeensä? (Ok, minulta meni kyllä jo sekaisin mitä ap täsmälleen haluaa, mutta kokkausvastuu kai on se mistä tässä eniten keskustellaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän