Mitä tehdä ruokailun kanssa, kun mies ei halua aloittaa kasvisruokavaliota?
Eli siis minä ja kaksi yläasteikäistä tyttöä haluamme alkaa kasvissyöjiksi, mutta mies ei suostu kasvissyöjäksi. Tuntuu älyttömältä tehdä kahta eri ruokaa päivittäin, kun mies vaatii lihaa. Miehelle pitäisi ostaa erikseen lihat ja tehdä oma erikoisannos, vaikka hän voisi syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe.
Kommentit (176)
Yksinkertaisesti mies tekee oman ruokansa!
Oletko tossun alla ja keittiön välissä vai miksi et ole sitä ehdottanut hänelle että tekee oman ruokansa?
Kun itse aloin teininä vegaaniksi, niin tietenkin tein omat ruokani ja pidin kokkaamisesta. Kotona vanhempani tekivät vuorotellen ruuan, ja vanhemmille se oli helpompaa, kun ei tarvinnut tehdä kahta eri ruokaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Jos elämä on tuosta kiinni, niin lähtisin hakeen lihani muista pöydistä. Erittäin lapsellista märinää...
Kyllä ja useammallakin tavalla hakisin lihani muista pöydistä niin sanotusti. Eukko lentäisi pihalle tai niin sanotusti laitumelle syömään sitä ruohoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elämä on tuosta kiinni, niin lähtisin hakeen lihani muista pöydistä. Erittäin lapsellista märinää...
Kyllä ja useammallakin tavalla hakisin lihani muista pöydistä niin sanotusti. Eukko lentäisi pihalle tai niin sanotusti laitumelle syömään sitä ruohoaan.
Todellista tosirakkautta myötä- ja vastamäessä.
Mies laittaa omat ruoat. Et voi pakottaa kasvissyöjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on tähän asti hoitanut perheen ruoanvalmistuksen, niin ei miestä nyt voi pistää kokkaamaan omaa sapuskaansa, vaan ap kokkaa edelleen koko perheelle, miehelle liharuokaa.
Eihän miehen tarvitse tehdä muuta kuin paistaa pihvi sen kasvisruuan lisäksi. Ei voi olla vaikeaa.
Meillä minä kasvissyöjä,mies ja lapset sekasyöjiä. Minä teen useimmiten ruuat joten pääosin syödään kaikki kasvisruokaa. Jos mies tekee,tekee joko kasvisruokaa tai liharuokaa ja lisäksi on joku kasvisvaihto. Onneksi mies ymmärtää,että en ala toisten mieliksi kenenkään kuollutta ruumista syömään.
Ps. Kelle tahansa tekisi hyvää vähentää lihankulutusta, ihmisen elimistölle ei tee hyvää mättää sitä lihaa joka päivä.
Meillä vähän vastaava tilanne. Emme tosin asu yhdessä, mutta syömme ainakin pari, kolme kertaa viikossa yhdessä, minä yleensä vastaan ruoanlaitosta. Onhan se välillä konstikasta, mutta yli vuoden nyt hoitunut.
Teen kaksi pastakastiketta lähes yhtä helposti kuin yhden, jos hän haluaa carbonaraa. Hänelle jauhelihapihvi, mulle kasvispihvit. Hän grillaa lihaa, minä halloumia ja ananasta. Välillä syödään samaakin, kasvissosekeittoa tai intialaista.
Ongelma tämä olisi, jos mua ällöttäisi liha omassa keittiössäni, mutta mulle on ihan sama, kunhan ei tartte syödä.
Miehelle vaan kasvisruoan lisäksi jotain pihviä, makkaraa tms. Ei vaikeaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen, että vaimokin ryhtyy kasvissyöjäksi ja yrittää käännyttää miehenkin tuntuu lähes uskonnolliselta kultilta. Meillä koko avioliito voisi tuosta ajautua kriisiin eikä ainakaan oikea vaihtoehto ole pakkokäännyttää tai jättää ruuan tekeminen miehelle. Sama kuin mies olisi aina huoltanut perheen polkupyörät ja autot ja sanoisi ilman neuvotteluita, että tästä eteenpäin huollatte pyörät ja autot itse - minä huollan vain omani ja piste. Tai tuota voisi tosiaan verrata myös siihen, että mies päättäisi kääntyä toisen uskontokunnan kannattajaksi kuin te ja vielä yrittäisi käännyttää teitä. Uskontoon vedoten vaatisi, että paastoaisitte koko perhe monta kuukautta vuodessa tai että hän käy nukkumaan joka ilta klo 21 halusitte sitä tai ette.
Yritän sanoa, että ryhtyminen kasvissyöjäksi on ISO juttu eikä tuollaista päätöstä voi tehdä avioliitossa noin vain ilman neuvottelua siitä miten asiat tullaan yhdessä hoitamaan. Väkisinkin tulee vaikuttamaan koko perheeseen. Ihminen on kuitenkin lihansyöjä ja sekasyöjä luonnostaan eikä kasvissyöjä. Eläimetkin syövät muita eläimiä. Kasvissyöntiä kuitenkin voi lisätä ja yhdessä miettiä miten te sen teette. Jos joku teidän perheestä ryhtyy täysin vegeksi,niin ehdottomasti ravitsemusterapeutin käynti ja kannattaa miettiä pidättekö esim. kananmunat ja maidon ruokavaliossa. Voi seurata vakavia oireita ja sairauksia jos ravinnonsaanti on liian köyhää ja kaikkea ei saa kasvisruuasta, joten on otettava lisavitamiineja tarvittaessa.
Olet tyypillinen esimerkki ihmisestä joka ei tiedä paskaakaan kasvissyönnistä tai veganismista. 10 vuotta vegaanina. Osaatko sanoa päivämäärää milloin kuolen? :D
Jos on vuosia menty yhdessä liharuualla, niin ei se vaan ilmoituksella voi mennä että hoidat omat ruokasi tästä lähin kun muu perhe alkaa syödä jotain muuta.
Viikonruokalista pitää tehdä niin, että jokainen voi osallistuu sen suunnitteluun. Että jos muut syö sienirisottoa, niin miehelle tulee se possupihvi siihen kylkeen jos mies kokee sen tarvitsevansa.
Mä en ole tajunnut, että tästä saa näin suuren ongelman. Mä olen ollut jo kauan kasvissyöjä. Mies on sekasyöjä, mutta syö mielellään kasvisruokaa. Mä teen useimmiten ruuan ja hän syö tyytyväisenä mitä eteen kannetaan. Jos hänen tekee mieli lihaa, paistaa pihvin kylkeen tai pyytää mua paistamaan. Grillaillaan molemmat mitä halutaan ja ravintolassa syödään mitä halutaan. Jos mieheni tekee ruokaa, hän yleensä tekee kasvisruokaa, ei näe siinä mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole tajunnut, että tästä saa näin suuren ongelman. Mä olen ollut jo kauan kasvissyöjä. Mies on sekasyöjä, mutta syö mielellään kasvisruokaa. Mä teen useimmiten ruuan ja hän syö tyytyväisenä mitä eteen kannetaan. Jos hänen tekee mieli lihaa, paistaa pihvin kylkeen tai pyytää mua paistamaan. Grillaillaan molemmat mitä halutaan ja ravintolassa syödään mitä halutaan. Jos mieheni tekee ruokaa, hän yleensä tekee kasvisruokaa, ei näe siinä mitään ongelmaa.
Komppaan tätä. En minäkään ymmärrä mikä tuossa on niin vaikeaa. Olen ollut kasvissyöjä 20 vuotta, eli olin jo kun mieheni kanssa tavattiin. Hän syö lihaa, kuten myös nyt 7v lapsemme. Ikinä ei ole ollut ongelma tehdä vaikkapa kasviwokkia ja paistaa sivuun kanaa, noin esimerkiksi. Myös kasvisruoat uppoavat kaikille. Miksi ap:n on pakko yrittää pakottaa mies vegetaristiksi? Sehän on jokaisen oma valinta. Ei minua haittaa leipoa kinkkupiirakkaa, kunhan ei itse tarvitse sitä syödä. Miten tuosta saa noin vaikeaa?
Miksi miehen pitäisi vaihtaa ruokavaliota? Et taida oll tosissasi..
Miehen pitää perheessä toimia idiotismia vastaan, se on uroksen velvollisuus, etenkin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen, että vaimokin ryhtyy kasvissyöjäksi ja yrittää käännyttää miehenkin tuntuu lähes uskonnolliselta kultilta. Meillä koko avioliito voisi tuosta ajautua kriisiin eikä ainakaan oikea vaihtoehto ole pakkokäännyttää tai jättää ruuan tekeminen miehelle. Sama kuin mies olisi aina huoltanut perheen polkupyörät ja autot ja sanoisi ilman neuvotteluita, että tästä eteenpäin huollatte pyörät ja autot itse - minä huollan vain omani ja piste. Tai tuota voisi tosiaan verrata myös siihen, että mies päättäisi kääntyä toisen uskontokunnan kannattajaksi kuin te ja vielä yrittäisi käännyttää teitä. Uskontoon vedoten vaatisi, että paastoaisitte koko perhe monta kuukautta vuodessa tai että hän käy nukkumaan joka ilta klo 21 halusitte sitä tai ette.
Yritän sanoa, että ryhtyminen kasvissyöjäksi on ISO juttu eikä tuollaista päätöstä voi tehdä avioliitossa noin vain ilman neuvottelua siitä miten asiat tullaan yhdessä hoitamaan. Väkisinkin tulee vaikuttamaan koko perheeseen. Ihminen on kuitenkin lihansyöjä ja sekasyöjä luonnostaan eikä kasvissyöjä. Eläimetkin syövät muita eläimiä. Kasvissyöntiä kuitenkin voi lisätä ja yhdessä miettiä miten te sen teette. Jos joku teidän perheestä ryhtyy täysin vegeksi,niin ehdottomasti ravitsemusterapeutin käynti ja kannattaa miettiä pidättekö esim. kananmunat ja maidon ruokavaliossa. Voi seurata vakavia oireita ja sairauksia jos ravinnonsaanti on liian köyhää ja kaikkea ei saa kasvisruuasta, joten on otettava lisavitamiineja tarvittaessa.
Kuinka kujalla sinä olet? Ravitsemusterapeuteista oltu kuullutkaan kun lihansyönnin 90-luvulla lopetin. Edelleen hengissä, terveenä, enkä tarvitse nappeja purkista kun KAIKEN saa ilman lihaakin. Oli sinulla aluksi pointtikin, mutta älä tule huutelemaan "oireista ja sairauksista" kun et selvästikään kasvissyönnistä mitään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis minä ja kaksi yläasteikäistä tyttöä haluamme alkaa kasvissyöjiksi, mutta mies ei suostu kasvissyöjäksi. Tuntuu älyttömältä tehdä kahta eri ruokaa päivittäin, kun mies vaatii lihaa. Miehelle pitäisi ostaa erikseen lihat ja tehdä oma erikoisannos, vaikka hän voisi syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe.
No te puputatte niitä kasvisruokianne jonka lisäkkeeksi mies saa lihansa. Lihapullat, -pihvit, kunnon pihvit, makkarat jne.
Miksi aina pitää asioista tehdä niin kamalan vaikeita, varsinkin siinä tapauksessa kun itse on päättänyt heittäytyä vaikeaksi, eli tällä kertaa sinä ja sun kasvisruokahömpötyksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee kasvisruokaa ja mies voi sitten itse hankkia siihen lisäksi lihaa/tehdä omat ruuat. En mä ainakaan alkaisi tekemään erikseen ruokaa aikuiselle ihmiselle.
En minä tekisi semmoista ruokaa perheelle, jota kaikki ei syö.
Ei ole kuin viitsimisestä kiinni laittaa uuniin pari kanafilettä tai lihapullat, siksi aikaa kun tekee sen muun kasvisruuan. Sitten mies voi syödä sen proteiininsa muun ruuan ohessa.
En ymmärrä mikä tässä on ongelma? Parisuhteet kaatuu just siihen, että molemmat rupeaa pitämään excel-taulukkoa töistään. Rakkaus on sitä että haluaa toiselle hyvvää, haluaa auttaa sitä.
Jos miehesi tarkistaa autojen öljyt ja ilmanpaineet, eikö hän tee sitä sinun autolle? Jos hän pitää lukua onko autot katsastettu, jättääkö hän kertomatta että ajat katsastamattomalla autolla? Jos hän täyttää tiskikoneen, jättääkö hän sinun kupin pöydälle?
Jos päädyt siihen, että kukin tekee omat ruokansa, niin eiköhän teinit pysty siihen myös. Kaikki vaan raapimaan kasaan vain oma ruokansa, kaikki vaan hoitamaan oma etunsa.
Jos inhoat miehen lihansyöntiä, tuo on aika passiivisagressiivinen tapa kertoa se.
Eri ruokavalio on ongelma vain jos se ruoka on toiselle melkein uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Ei liha ole mikään itsestäänselvyys joka päivä. 'Vanhoina hyvinä aikoina' liha oli juhlaruokaa. Sopikaa jokin kompromissi. Eikä sen kasvissyönninkään ei tarvitse olla ehdotonta. Miten olisi kasvispainotteinen ruoka koko perheelle, ei se mies siitä kuole.
Eiköhän aikuinen ihminen kuitenkin itse päätä mitä syö.
Jos haluaa lakata laittamasta ruokaa kaikille, niin se on työnjakokysymys.