Miksi passin/henkilökortin näyttäminen rajalla olisi vihervasemmistolle niin ylivoimaisen vaikea asia?
Rehellisille ihmisille papereiden näyttäminen ei ole yleensä mikään ongelma.
”Ajatukset siitä, että lopettaisimme vapaan liikkuvuuden Pohjoismaiden välillä ovat järjettömiä”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/229043-tuula-haatainen-sdpn-presidentt…
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai se passin näyttäminen sinänsä kellekään ongelma ole. Ongelma on se, että tiedostava ihminen tajuaa, ettei liikkumisen kontrollointi ja valvonta ole oikeasti mikään ongelmaton juttu. Kuten ei vaikkapa televalvontakaan. Niillä on hyötynsä, mutta myös haittansa.
Toinen asia on tietysti, että kyllähän siitä väkisinkin tulee kustannuksia, kun puhutaan isoista massoista ja pitkistä ajanjaksoista.
Ja samaan aikaan nuoret levittävät itsestään ja toisistaan somessa selfieitä, belfieitä, dickpickejä, sijaintitietojaan, yms.
Hyvin on aivopesu mennyt perille.
No, se on heidän oma valintansa. Itse olen suhteellisen tarkka mitä vaikkapa somessa teen. Googlen jne valvontaa toki on vähän vaikea välttää, jos nyt nettiä käyttää.
Googlea voi välttää. Mutta jos käytät Googlea, niin sinusta tiedetään kyllä ihan tarpeeksi. Hassua, että tämä ei häiritse sinua ollenkaan.
Teet mielenkiintoisia oletuksia minusta.
Kumpi häiritsee enemmän? Se, että joku it-firma tai mainostaja tietää päivittäisen netinkäyttösi vai se että valtion viranomainen tietää, että ylitit rajan?
No sanotaan nyt näin, että sillä ei ole mitään väliä kumpi häiritsee enemmän. En halua kumpaakaan tapahtuvan, joten jos voi välttää edes toisen, hyvä niin.
Mieluummin vältän Googlen vakoilun. Valtion viranomainen ei myy sijaintitietojani eteenpäin, mutta Googlepa myy.
Mutta edelleen, ei se että haluaa välttää Googlen, Facebookin tai minkään muun instanssin vakoilut poissulje sitä, etteikö voisi haluta välttää myös viranomaisten rekisterit.
Passintarkastuksen voisi helposti hoitaa sähköisesti. Automaatteja lähtöhalliin, viivakoodi luetaan, matka jatkuu. Muutama tullimies pitämään kuria. Halvempaa kuin ihmisten tekemät tarkastukset. Sähköisestä tarkastuksesta jäisi leima, jonka voi tarkastaa milloin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toki voisi tehdä paikallisia poikkeuslupia matkustaa ilman tarkastuksia jos niin halutaan. Esim. Tanskan ja Ruotsin välillä kulkee päivittäin paljon työmatkalaisia, ja kun papereita ruvettiin tarkistamaan niin kyllä se matkanteko vaan hidastui aika paljon (asun itse Tanskan puolella ja käyn säännöllisesti työasioissa Ruotsin puolella joten tilanne on ihan henkilökohtaisesti tuttu). Mutta tällaisia tilanteita ei ole jokaisessa rajanylityspaikassa, ja vaikka olisikin niin ylityspaikka ei useimmiten ole sellainen pullonkaula kuin tuo silta.
Käytännön esimerkki: ilman tarkastuksia junamatka käyttämältäni pysäkiltä Kööpenhaminassa Malmöhön kestää noin 50 min, kun paperit tarkastettiin saattoi aikaa kulua puoli tuntia enemmän, eikä aina sekään riittänyt. Eli täällä matkanteko ainakin hidastui merkittävästi.
Täällä ei vaan osata hoitaa asiaa nopeasti ja vaivattomasti. Esim. Japaniin mentäessä kentällä katsotaan passi, otetaan sormenjäljet ja naamakuva. Seuraavalla tiskillä vähän vilkastaan matkatavaroita ja kysytään muutama kysymys. Ja tähän kaikkeen menee jonoineen noin viisi minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Yritysten muka sukuvamman kaupankäynnin vuoksi on miljardien menot yhteiskunnalle vapaan rikollisuuden liikkumisen vuoksi ( huumeet, laiton maahanmuutto, pimeä kauppa jne.)
Huumerikollisuudesta ja oikeastaan paljolti muustakin rikollisuudesta saavat syyttää tyhmät päättäjät itseään, sillä lähes kaikki rikollisuus on kytköksissä laittomiin päihteisiin, jolla sitä rahoitetaan. Mitäs menivät kriminalisoimaan päihteet. Itseaiheutettu, ei se Schengenin vika ole.
Lentäessä kaikkien passitiedot seulotaan sähköisesti. Sama kuin hotellien asukkaiden. Se, että joku vilkaisisi manuaalisesti passia olisi ihan silmänlumetta. Millä luulette, että tulli tekee etukäteisprofilointia? Matkustajista on paljon tietoa rekisteröity.
Dianan kuolinvuonna lensin Tukholmaan. Jouduin turvatarkastuksessa riisumaan läpivalasuun korut ja kengät, liivin yms. Päälle jäi vain housut ja alimmainen pusero. Muistan kun se oli vähän noloa ja Diana kuoli kun olin Tukholmassa. Turvatarkastuksia on ollut "aina".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret jostain syystä kuvittelevat, että ennen Schengeniä ei edes kyetty matkustamaan :D Kyllä kyettiin. Suomen passilla oli hyvä maine ja passitarkastukset menivät nopeasti ja vaivattomasti. Itse asiassa lentokentällä pystyi etenemään huomattavan nopeasti, kun ei ollut mitään turvatarkastuksia yms. Nykyään pitää olla 2 h ennen koneen lähtöä kentällä, ennen riitti tuntia ennen koneen lähtöä.
On turvatarkastukset ihan Euroopan maihin mennessä ollut käytössä ainakin sen 35 vuotta, minkä olen matkustellut.
Höpö höpö. Turvatarkastukset tulivat 9/11:n jälkeen. Sekoitat passintarkastuksiin.
Olet väärässä, koska et nuoruutesi takia ollut paikalla näkemässä/kokemassa.
Turvatarkastukset on aina olleet, mutta ennen niihin otettiin vain osa matkustajista, nykyään kaikki USA:n vaatimuksesta.
Tiesitkö muuten, ettet pääse USA:han ilman viisumia, vaikka olisit kuinka Schengen alueelta tms?
Olin aika hämmentynyt, kun lensin USA:ssa kotimaan lennon muutama vuosi sitten, eikä lennolle ollut lainkaan turvatarkastusta! Pieni kona je pieni kenttä kyseessä, mutta lento oli isommalle kentälle, jossa ei sitten enää päässyt jatkolennolle ilman turvatarkastusta.
Venäjän rajalla on passintarkastu, käsittääkseni? Sitäkin kautta tulee meille turvapaikanhakijoita. Ei se rajatarkastus estä sitä. Jos tässä keskustelussa tähdätään vain tuohon määränpäähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas huomaa miten sitä isoa kuvaa ei suostuta näkemään ollenkaan. Luuletteko te että tässä on kyse siitä teidän kerran kesässä -lomamatkassa? Ei todellakaan ole, puhutaan Euroopan sisämarkkinoiden tasolla miljardien ja taas miljardien kustannuksista.
Miksei tavaroilla voi olla vapaa liikkuvuus, mutta ihmisiltä vaadittaisiin passi?
No älä nyt rupea puhumaan mistään tavaroista kun niistä ei ollut missään vaiheessa kyse. Ihan samalla tavalla ne ihmisetkin liikkuvat joka päivä maasta toiseen ja pieni viivästys sinun mitättömän elämäsi kohdalla kertaantuu 500 miljoonan ihmisen talousalueella aivan eri sfääreihin.
Mitähän oikein tarkoitat Euroopan sisämarkkinoilla, jos et tavaroiden ja ihmisten vapaata liikkuvuutta? Näistä nimenomaan se tavaroiden liikkuvuus tuottaa taloudellista hyötyä. Ihmisten liikkuminen vähemmässä määrin. En ymmärrä, mistä pienestä viivästyksestä on kyse?
Tyypillinen suomalaisnäkemys. Mene Keski-Eurooppaan sanomaan että ihmisten vapaa liikkuvuus ei tuota taloudellista hyötyä.
Ahaa :D Olet niin tyypillinen nuori, että kuvittelet, että ennen Schengen-aluetta ei käyty töissä rajan yli. Tämä voi tulla sulle pahana järkytyksenä, mutta kyllä käytiin.
Ja sinä olet ilmeisesti sitten tyypillinen vanhus, jolla ei ole mitään käsitystä siitä miten räjähdysmäisesti tuo meno on lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Tajuatko miten erilaisessa maailmassa me elämme kuin 30 vuotta sitten?
Ei se maailma ole muuttunut niin paljon kuin kuvittelet, kultapieni :D Digitaalisuus on toki räjähtänyt käsiin, mutta se on vähentänyt fyysisen paikallaolon tarvetta huomattavasti, joten liikkuminen ei ole lisääntynyt niin paljon. 10 vuotta sitten olisi matkustanut Saksaan neuvotteluun, sen sijaan pidin sen tällä viikolla sähköisesti omasta työhuoneestani kotoa käsin. Terveisiä työelämästä. Ehkä ymmärrät sitten, kun toivon mukaan työllistyt johonkin oikeasti tuottavaan hommaan.
Nykyään Schengen-alueen sisällä tehdään lähes puolitoista miljardia matkaa vuosittain. Esimerkiksi Suomessa sisärajaliikenne Schengen-maihin on viimeisen viidentoista vuoden aikana kaksinkertaistunut.
Kyllä se maailma vaan on muuttunut aivan helvetisti, oikeastaan mullistunut kokonaan.
No eipä ole. Tajuat itse, kun olet vanhempi.
Todella vakuuttavaa :D
Tämä asia nyt ei ole mikään sun mielipide. Mä oikeastaan jopa vähän epäilen, että sinä olet meistä se nuorempi koska jos olisit todella minua vanhempi niin olisit elänyt maailmassa jossa Euroopassa ei ollut hyvin monien maiden välillä juuri minkäänlaista liikennettä ylipäätään etkä edes viitsisi väittää tuollaisia typeryyksiä.
Tuskinpa olen. Ainoastaan nuoret ihmiset jaksavat vaahdota maailman muutoksesta.
Koska se loukkaa jotain mitä ei vielä tiedetä. Muutenkin passin näyttäminen on junttia. Suomeen pitää päästä trendikkäästi passia näyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Dianan kuolinvuonna lensin Tukholmaan. Jouduin turvatarkastuksessa riisumaan läpivalasuun korut ja kengät, liivin yms. Päälle jäi vain housut ja alimmainen pusero. Muistan kun se oli vähän noloa ja Diana kuoli kun olin Tukholmassa. Turvatarkastuksia on ollut "aina".
Ei ole ollut. Ihmisiä otettiin satunnaisotoksella tarkistuksiin, mutta tällaisia nykyajan turvatarkastuksia ei ole ollut.
Aloin miettimään niin en muista kuin yhden kerran kun ei ole kysytty passia/papereita jne matkustaessa. Se oli Virosta autolla Latviaan ja rajan yli sai vaan ajaa.
Muuten aina lentokentällä tai Viroon mennessä aina passia näytetty ja matkustan juurikin lähinnä Euroopassa.
Btw noita ns sähköisiä passintarkastuksia kyllä on olisiko jopa Helsingissä ei-schengen alueella? Luetaan passi ja mennään laitteeseen joka ilmeisesti skannaa meneekö naama passiin? Näitä myös Lontoossa oli kun yhden vaihdon siellä tein ulkoisesta sisäiseen, mutta toisinpäin ei ollut.
Oli kyllä hitaampi kuin manuaalinen ihmisen tekemä tarkastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut. Ihmisiä otettiin satunnaisotoksella tarkistuksiin, mutta tällaisia nykyajan turvatarkastuksia ei ole ollut.
Lentokentillä ihan joka ikinen on ainakin 80-luvulta asti kulkenut metallinpaljastimesta läpi. Ja laukku on mennyt hihnaa, jossa on ollut eritasoista läpivalaisua. Lopeta ja inttäminen.
Yksityisyydensuoja, tietosuoja, liikkumisen vapaus kontrolloimatta ovat minulle ainakin arvokkaita. Ja ennenkuin joku tulee vaahtoamaan jostain fb:sta, niin ei, en käytä.
Noi demarit joutais sulkemaan jo vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas huomaa miten sitä isoa kuvaa ei suostuta näkemään ollenkaan. Luuletteko te että tässä on kyse siitä teidän kerran kesässä -lomamatkassa? Ei todellakaan ole, puhutaan Euroopan sisämarkkinoiden tasolla miljardien ja taas miljardien kustannuksista.
Miksei tavaroilla voi olla vapaa liikkuvuus, mutta ihmisiltä vaadittaisiin passi?
Aika paljon työmatkalaisia ylittää rajoja päivittäin mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyydensuoja, tietosuoja, liikkumisen vapaus kontrolloimatta ovat minulle ainakin arvokkaita. Ja ennenkuin joku tulee vaahtoamaan jostain fb:sta, niin ei, en käytä.
Selvä, mutta älä sitten valita sen mukanaan tuomista ongelmista! Sitten on vaan hyväksyttävä terroriteot, rikollisuus ja sinunkin rakkaiden veroeurojen lypsäminen kaikkien elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Sitten kun tulee vaikkapa sota, tai muuten joku onnistuu hakkeroimaan viranomaisten rekistereihin, ollaankin ihmeissään, että oliko se nyt niin hienoa, että jokaisesta löytyy tarkat tiedot. Mielikuvitus vaan rajana, mitä kaikkea tällä tiedolla oikeasti voi tehdä. Tässä mielessä jopa Googlen jne toiminta on parempaa, siellä ainakin tietoturvan luulisi olevan ajan tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä, mutta älä sitten valita sen mukanaan tuomista ongelmista! Sitten on vaan hyväksyttävä terroriteot, rikollisuus ja sinunkin rakkaiden veroeurojen lypsäminen kaikkien elättämiseen.
Mielenkiintoisen yhtäläisyysmerkin olet onnistunut vetämään. Luuletko oikeasti, että tiukempi passintarkastus estää niitä, jotka haluavat tulla maahan tekemään terroritekoja? No ei estä, vääriä papereita ei ole vaikea hankkia, jos tietää väylät.
Yrityksillä ja politiikan eliitillä on ainoana ohjeena raha ja sen tekeminen. Ihmisten sosiaalinen ja taloudellinen hyvinvointi on sivuseikka. Yhä enemmän näin on EU-n johtoajatuksena. Idiootit direktiivit ja hallinnon paisuttaminen tulee aiheuttamaan lisäeroja EU:sta ja koko EU hajoaa palasiin, joten Schengen murenee joka tapauksessa noin 10 vuoden sisällä. Ihmiset on kyrpiintyneet turhaan jargoniin ja paskapuheisiin EU:n autuudesta, koska se on entistä enemmän eliitin temmellyskenttä.