Ensitreffit alttarilla Suomi 2017
Kommentit (9874)
"... ja he myös ovat sen ikäisiä, että haluavat lapsia. " Onko tämä taas näitä Dunderfeltin vanhahtavia oletuksia, että jokainen nainen haluaa lapsia tullessaan tiettyyn ikään (yli 30)?
Markuksen ja Johannan suhteen haaste on se, että Markus on omissa maailmoissaan, ei kuuntele Johannaa (on muuten todella veemäistä), eikä vastaa mihinkään suoraan tai ymmärrettävästi. Nämä olen poiminut Johannan kommenteista. Paljon vakavampia juttuja kuin komentelu silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johanna ja Markus: vaikka täällä ihastellaan, minä en jaksa vielä uskoa, että tämä stoori kestää ikuisuuksia. Tosielämässä yksikään mies ei jaksa kuunnella tuollaisia "Markus nyt mä en päästä sua tästä" -kommentteja. Ihan hienoa, jos Markus on toisenlainen mies, mutta sen verran korventuneelta hän välillä näyttää puolisalaa, että enpä luota tähänkään pariin.
Se on vähän sellaista alentuvaa puhetta. Samoin kaupassa "mennään reippaasti nyt".
Tämä nyt on viilaamista, mutta eikös se Johanna oikeestaan sanonut kaupassa, että "mennään nyt vähän sillain reippaammin eteenpäin" tmv.? Mun mielestä hän tarkoitti sillä komennon sijaan sitä, että ei jäätäisi kaikkea vatuloimaan ja ihastelemaan, jos oli vaikka kiire. Mulle tuttu kommentti (joskin juurikin siltä vanhalta äidiltä), koska olen itse vatuloitsija kaupassa. ;) Mä kun jään tonkimaan kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta ja haaveilemaan, olisiko tämä suklaa parempaa kuin tämä toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollakin ollu joku kameradude yötä...?
Tuskinpa, lavastettuja tilanteitahan nuo on.
Voihan siellä myös olla joku "riistakameran" kaltainen kamera, joka kuvaa koko ajan ja siitä sitten leikataan se, mikä halutaan käyttää, vähän sama systeemi kuin Sohvaperunoita kuvattaessa.
Sohvaperunoiden katseluhetkiä kuvaa oikeista ihmisistä koostuva kuvausryhmä, joka on samaan aikaan asunnon toisessa huoneessa, eikä mikään riistakameran kaltainen kamera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johanna ja Markus: vaikka täällä ihastellaan, minä en jaksa vielä uskoa, että tämä stoori kestää ikuisuuksia. Tosielämässä yksikään mies ei jaksa kuunnella tuollaisia "Markus nyt mä en päästä sua tästä" -kommentteja. Ihan hienoa, jos Markus on toisenlainen mies, mutta sen verran korventuneelta hän välillä näyttää puolisalaa, että enpä luota tähänkään pariin.
Se on vähän sellaista alentuvaa puhetta. Samoin kaupassa "mennään reippaasti nyt".
Samaa mieltä. Markus oli tosi hienotunteinen siitä Marin tarkkuudesta, jonka Mari sitten itse käänsi vain positiiviseksi perheen tavoiksi, vaikka aikuisena olisi hyvä tarkistaa lapsena opittuja kaavoja. Mari itse oli todella typerä ja suorapuheinen ja epäystävällinen Markusta analysoidessaan.
Opetelkaa please parien nimet oikein ennen kuin kommentoitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Mari-rukkaa! Kauhea kohtalo tulla naitetuksi tommoselle tyypille!
No ei se kyllä mikään rukka ole. Pirttihirmu parhaasta päästä!
Petri yriti moneen kertaan ehdottaa tekemistä heille illaksi. Mari ei tarttunut niistä mihinkään, oli vain omalla koneellaan. Petri sitten alkoi tehdä iktaruokiaan. - Jo se, ettei voinut ottaa pyörää (sorry tää aihe taas) asuntoon, oli tosi itsekeskeistä. Petri mielestäni sovitteleva ja diplomaattinen.
Totta. Viimeisessä jaksossa Petri tosissaan yritti kaikkensa. Mikään ei kelvannut tälle nirppanokalle, ei edes Petrin tekemä välipalavoileipä. Petri sanoikin sen ääneen: "Edes tuota en osannut tehdä oikein!" Laukoo jokaiseen Petrin sanomiseen jotain piilov.......a. Peli on heillä menetetty, ennenkuin ehti alkaakaan.
Petri tosiaan ehdotti tekemistä, kierrosta Kalliossa, oli kiinnostunut esim. Kallion kivikirkosta. Maria taas ei kiinnostanut. Ei ollut sanojensa mukaan edes käynyt koko kirkossa. Ei halunnut lähteä kierrokselle.
Oli äärimmäisen haluton ja negatiivinen.
Olisko Mari nyt tällä käytöksellään vaan halunnut näyttää Petrille ns. kostoksi miltä tuntuu, kun toinen on joustamaton eikä suostu toisen ehdotuksiin? Eihän Petrikään suostunut aiemmin syömään ulkona vaikka Mari sitä hänelle ehdotti....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Markus oli tosi hienotunteinen siitä Marin tarkkuudesta, jonka Mari sitten itse käänsi vain positiiviseksi perheen tavoiksi, vaikka aikuisena olisi hyvä tarkistaa lapsena opittuja kaavoja. Mari itse oli todella typerä ja suorapuheinen ja epäystävällinen Markusta analysoidessaan.
Johanna, ei Mari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilta-Sanomien jutussa Dunderfelt sanoo mm. Marin kertoneen, että haluaisi harrastaa enemmän liikuntaa, mutta viime aikoina ei ole liikkunut. Näin ilmeisesti onkin, eikä se silti tarkoita halua avioitua ammattiurheilijan kanssa ja tämän liikuntakalenterin omaksumista. Kuinka moni ihminen oikeasti elää ihanteidensa mukaan? Onko Marin syy, että asiantuntijat ohittivat kommentin siitä, että Mari tunnustaa olevansa sohvaperuna? Aika ikävää mustamaalaamista psykologilta, kun antaa ymmärtää parin valehtelun tai yltiöpäisen kaunistelun olevan syynä huonoon matchiin.
Kumpikin oli sanonut olevansa joustavia, Dunderfeldtin mukaan. Kumpikaan ei jousta yhtään. Ja jos joustaa, niin uhriutuu marttyyriksi. Eikä ohjelmassa saa vaikutelmaa, että Mari haluaisi liikkua enemmän.
Ei halu näy päällepäin. Minäkin haluaisin liikkua enemmän, siihen on kaikki mahdollisuudet olemassa, mutta silti en liiku. En puhu läheisilleni halustani liikkua.
Mitä tulee joustavuuteen, sekin voi tarkoittaa monia asioita ja eri asioita eri henkilöille. Esimerkiksi työssään joustava ja aina valmis ylitöihin. Kysyttiinkö todellakin joustamisesta parisuhteessa ja että miten se ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Ilta-Sanomien jutussa Dunderfelt sanoo mm. Marin kertoneen, että haluaisi harrastaa enemmän liikuntaa, mutta viime aikoina ei ole liikkunut. Näin ilmeisesti onkin, eikä se silti tarkoita halua avioitua ammattiurheilijan kanssa ja tämän liikuntakalenterin omaksumista. Kuinka moni ihminen oikeasti elää ihanteidensa mukaan? Onko Marin syy, että asiantuntijat ohittivat kommentin siitä, että Mari tunnustaa olevansa sohvaperuna? Aika ikävää mustamaalaamista psykologilta, kun antaa ymmärtää parin valehtelun tai yltiöpäisen kaunistelun olevan syynä huonoon matchiin.
Juu, mutta kyllä siinä jätetään ovi auki sille, että jos puoliso liikkuu, olisi mahdollisesti lähdössä siihen mukaan. On kyllä typerää, jos oikeasti tietää ettei aio sohvalta mihinkään nousta. Petri ei ole ammattiurheilija, vaan oikeasti liikunnallinen ihminen. Marille liikunnallisuus meinaa lenkkejä koiran kanssa ja joogaa silloin tällöin. Erittäin typerää vastaava kaunistelu on lapsikysymyksen kohdalla; jos Mari on itse varma siitä ettei lapsia halua, ja on kuitenkin jostain syystä ilmaissut jollain tapaa voivansa kuitenkin harkita. Tuon ikäisen sinkkunaisen luulisi kuitenkin jo olevan aika varma omasta kannastaan, ja tuossa kohtaa sitä ei enää voi hirvittävän pitkään makustella ja fiilistellä. Hönöt asiantuntijat ja itselleen epärehelliset hakijat niin sitten käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petri yriti moneen kertaan ehdottaa tekemistä heille illaksi. Mari ei tarttunut niistä mihinkään, oli vain omalla koneellaan. Petri sitten alkoi tehdä iktaruokiaan. - Jo se, ettei voinut ottaa pyörää (sorry tää aihe taas) asuntoon, oli tosi itsekeskeistä. Petri mielestäni sovitteleva ja diplomaattinen.
Totta. Viimeisessä jaksossa Petri tosissaan yritti kaikkensa. Mikään ei kelvannut tälle nirppanokalle, ei edes Petrin tekemä välipalavoileipä. Petri sanoikin sen ääneen: "Edes tuota en osannut tehdä oikein!" Laukoo jokaiseen Petrin sanomiseen jotain piilov.......a. Peli on heillä menetetty, ennenkuin ehti alkaakaan.
Petri tosiaan ehdotti tekemistä, kierrosta Kalliossa, oli kiinnostunut esim. Kallion kivikirkosta. Maria taas ei kiinnostanut. Ei ollut sanojensa mukaan edes käynyt koko kirkossa. Ei halunnut lähteä kierrokselle.
Oli äärimmäisen haluton ja negatiivinen.Olisko Mari nyt tällä käytöksellään vaan halunnut näyttää Petrille ns. kostoksi miltä tuntuu, kun toinen on joustamaton eikä suostu toisen ehdotuksiin? Eihän Petrikään suostunut aiemmin syömään ulkona vaikka Mari sitä hänelle ehdotti....
Tai sitten Mari vaan oli väsynyt, kuten sanoikin siinä kohtauksessa. Takana oli useampi huonosti nukuttu yö ja työpäivä. Ehkä kyseessä ei ollut kosto vaan ihan vaan väsymys ja haluttomuus. Ai niin, kyllähän naisen nyt pitäis joustaa ja lähteä vaikka ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta kyllä siinä jätetään ovi auki sille, että jos puoliso liikkuu, olisi mahdollisesti lähdössä siihen mukaan. On kyllä typerää, jos oikeasti tietää ettei aio sohvalta mihinkään nousta. Petri ei ole ammattiurheilija, vaan oikeasti liikunnallinen ihminen. Marille liikunnallisuus meinaa lenkkejä koiran kanssa ja joogaa silloin tällöin. Erittäin typerää vastaava kaunistelu on lapsikysymyksen kohdalla; jos Mari on itse varma siitä ettei lapsia halua, ja on kuitenkin jostain syystä ilmaissut jollain tapaa voivansa kuitenkin harkita. Tuon ikäisen sinkkunaisen luulisi kuitenkin jo olevan aika varma omasta kannastaan, ja tuossa kohtaa sitä ei enää voi hirvittävän pitkään makustella ja fiilistellä. Hönöt asiantuntijat ja itselleen epärehelliset hakijat niin sitten käy näin.
No onko se varmasti Mari joka ei lapsia halua? Ihan yhtähyvin se voi olla Petri joka ei sittenkään niitä halua. Tai haluaa sitten joskus, mihin Marilla ei enää ole aikaa.
Ei vittu nätä muka-täydellisiä Mari-vihaajia/naisvihaajia. Mari oli töissä edelleen, vaikka oli kotona. Eikä vittu "näpyttelemässä konettaan". Joidenkin päähän on näköjään vaikea takoa, että kaikki työt eivät ole tukkimetsällä oloa tai sairaanhoitoa. En mäkään olis kiinnostunut tekemään mitään, jos työt venyneet kotiin ja pitäisi hoitaa vielä jotain. Ja se leipä-juttuhan oli vitsi. Kuka nyt loukkaantuu siitä, jos näyttää että haluaa avocadon olevan levitteenä eikä kökkäreenä.
Täällä otetaan aina joku ohjelman naisista ivan alle ja haukutaan ties miksi, mutta miehiä kohdellaan silkkihansikkain eikä edes Petriä joka on joustamaton haukuta vaikka syytä olisi vaan todetaan vaan olevan joustamaton. Naisista sitten käytetään ties mitä alatyylisiä ilmaisuja yhden sekunnin perusteella. Ei meille näytetä kaikkea ja leikata voi niin että lausahdus on pahempi mitä on kontekstista irroitettuna
Hassua on se, että täällä niin moni on parempi kuin nämä naiset mutta sitten syllistyvät itse tähän negatiivisuuteen ja haukkumiseen vaikka ei edes tunne ihmistä. Hah.
Tuossa Dunderfeltin haastattelussa ei yllätä se, että käytännössä psykologisista testeistä ei ole ollut juurikaan apua parinvalinnassa. Psykologisten testien luotettavuus on kyseenalaistettu jo monta vuotta ja nähty käytännössä, että niistä huolimatta "seuloista" pääsee esimerkiksi työpaikkoihin tai koulutusalalle sopimattomia ihmisiä.
Kuten IS kirjoittaa, on varmaan totta, että näin epäonnistuneesta parinvalinnasta voi jäädä kolhu asiantuntijoiden maineeseen. Joskin pahimillaan itse parin eli Marin ja Petrin elämään. Haastattelusta selviää, että asiantuntijat ovat ylitulkinneet haastatteluissaan kokelaiden sanomisia, kuten Dunderfeltin esimerkki kuvastaa: "Mari muun muassa sanoi, että hän mielellään harrastaisi liikuntaa enemmän, vaikka ei ole viime aikoina liikkunut. Petri taas on hyvin liikunnallinen." Eihän nyt liikunnasta haaveilevaa ja fitness-intoilijaa voida pitää "samoista asioista kiinnostuneina".
Tulee mieleen, ettei Dunderfelt tunne tämänpäivän nuorten/nuorten aikuisten elämää ja ilmiöitä. Tätä kuvaa hyvin se, ettei asiantuntijat ole miettineet, että esimerkiksi lapsiasiassa näkemykset hoivavastuusta voivat olla huomattavasti eroavat tai toinen haluaa monimuotoisemman perheen tms. Edelleenkään ei voi olla varma, onko Mari edes haluamassa lapsia, vaan onko jokin Dunderfeltin päähänpinttymä.
Vaikka Dunderfeltin mielestä kumpikaan heistä ei ole "reppanoita", vaan itsenäisiä ja menestyneitä, niin eihän se kerro mitään rahankäytöstä. Toinen voi olla kovin säästeliäs ja toinen elää kädestä suuhun. Nämä tavat olisi ollut helppo kysymällä selvittää, kuten elämänrytmi, asenteet ja suvaitsevaisuus. Ovat niin perustavanlaatuisia arvoja, että Dunderfeltin selitykset "emme missään nimessä voineet ennakoida tätä" on puppua.
Tuotannolla on nyt tärkeä paikka miettiä voidaanko samoilla asiantuntijoita jatkaa ensi kaudella.
Ei Petriä ole tosiaankaan kohdeltu silkkihansikkain. Tai siis Pyörää. Sarjadeittailijaa, mitä näitä nyt olikaan.
Petri muutti Espoosta Helsinkiin uuteen ympäristoon, Marin luo. Eikö Mari olisi voinut vähän joustaa ja järjestää miehelleen edes pienen Kallio-kierroksen, jota hän toivoi kahtena peräkkäisenä iltana? Mari tyrmäsi kierroksen vedoten työkiireisiin, väsymykseen ja siihen, ettei ole koskaan edes käynyt Kallion kirkossa (tässä kohtaa naureskeli ajatuksellekin). Ei luulisi olevan kamalan suuri uhraus tehdä vaikka ihan lyhytkin iltakävely ja näyttää Petrille kotikulmiaan. Mari olisi voinut korvata kävelykierrokseen "hukatun" puoli tuntia jatkamalla työnsä loppuun illalla Petrin mentyä sänkyyn (Mari lueskeli tuolloin kirjaa, eli luppoaikaa olisi ollut).
Miksi myös siitä väärin tehdystä paahdetusta kauraleivästä piti nipottaa ja näyttää kädestä pitäen Petrille miten se tehdään oikein? Jos annan toiselle ohjeet leipään enkä saa aivan täysin "oikeaoppisesti" tehtyä voikkuleipää, en kyllä viitsisi siitä valittaa. Arvostaisin ihan jo pelkästään sitä ystävällistä elettä, että joku teki minulle toivomani paahtokauraleivän, muihin "väärin menneisiin" yksityiskohtiin takertumatta.
Älkää olko murheellisia ja tuomitsevia hyvät ohjelman katsojat + kirjoittelijat. Kyllä osallistujat itse osaa hoitaa aikuismaisesti suhde asiansa ym. Järjästävät asiansa niinkuin heille itsellensä sopii. Ovat kyllä vahvoja osallistujia, että pystyvät tätä "lokaa" kestämään mitä heidän päällensä sataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli äärimmäisen haluton ja negatiivinen.Olisko Mari nyt tällä käytöksellään vaan halunnut näyttää Petrille ns. kostoksi miltä tuntuu, kun toinen on joustamaton eikä suostu toisen ehdotuksiin? Eihän Petrikään suostunut aiemmin syömään ulkona vaikka Mari sitä hänelle ehdotti....
Melkoista ylianalysointia. Mari teki töitä, kuten sanoi ja jonka tekemistä Petri jatkuvalla mölinällään häiritsi. Ei sen kummempaa.
Onhan se Mari vähän norsunvittuinen, mutta en ymmärrä Petriä. Hän tulee tällaiseen ohjelmaan ja tuntenut vaimonsa viikon. Sitten asumaan vaimon kämppään ja noudattaa täysin omia rutiinejaan niin kuin aikaisemminkin. Haloo, sä et Petri nyt enää asu yksin!
Eikö olekaan tarkoitus, että ollaan yhdessä ja tutustutaan. Eikun Petri painelee ilmeisesti klo 21 pehkuihin ja herätys klo 4.30. Tästä ei sitten voinut tinkiä? Kai vaikka tämän peräti neljän viikon ajan olisi voinut ehkä vähän relata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollakin ollu joku kameradude yötä...?
Tuskinpa, lavastettuja tilanteitahan nuo on.
Voihan siellä myös olla joku "riistakameran" kaltainen kamera, joka kuvaa koko ajan ja siitä sitten leikataan se, mikä halutaan käyttää, vähän sama systeemi kuin Sohvaperunoita kuvattaessa.
Sohvaperunoiden katseluhetkiä kuvaa oikeista ihmisistä koostuva kuvausryhmä, joka on samaan aikaan asunnon toisessa huoneessa, eikä mikään riistakameran kaltainen kamera.
Niin, kuvausryhmä viereisessä huoneessa, joten kamera kuvaa ilman kuvaajaa. Joka on virittänyt kameran säädöt ja kuvakulman etukäteen.
Kohtuullisen törkynen kommentti. Sinä siis itse valmistaudut/valmistauduit lapsiin siten, että tieten tahtoen nukuit huonosti tyytyväisenä? Okei, mä en tunne montaakaan tällaista, vaan ihmiset todellakin ovat ennen lapsia häpeilemättä nurisseet 6 tunnin yöunista.
Niin, 38-vuotias ehtii vielä saada lapsia. Jos Mari on parin vuoden päästä sinkku, hän voi olla toista mieltä. Mikä on siis ongelma? Nyt on vastattu tämän elämäntilanteen ja iän pohjalta. Harmittaako?