Erikoinen ilmiö yleistyy: Puhelimeen ei enää vastata ja työpaikka jää saamatta
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005343766.html
"Te-toimiston näkökulmasta asiakkaan työllistymiseen liittyvä palvelu ei etene riittävällä vauhdilla, jos asiakasta ei tavoiteta puhelimitse ja hän ei yhteydenottopyyntöihin vastaa.
Se taas on Valtosen mukaan asiakkaalle aina haitallista, ja sen vuoksi puheluun on hyvä reagoida."
Soittokarenssi käyttöön ja välittömästi! Jos TE-toimisto ei puhelimella saa työtöntä työnhakijaa kiinni, niin se tulee silloin luokitella TE-toimiston tarjoamasta palvelusta kieltäytymiseksi. Eiköhän ala sen jälkeen kiinnostaa vastaaminen TE-toimiston puheluihin, kun on ensin oltu monta kuukautta karenssissa.
Mutta työtöntähän tietenkin pelottaa, kun TE-toimisto soittaa, koska hui kauhistus, sieltähän saattaa olla jopa töitä tiedossa. Kun ei saakaan enää vain maata ja vastikkeetonta etuutta nauttia, vaan joutuu jotain tekemäänkin.
Työttömille maksetaan useita satoja tai kaikkinensa eri tukinensa joskus jopa tonni tai ylikin kuukaudessa, joten sen eteen tulee silloin jotain tehdäkin!
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity suoraan asiaan tämä tarina, mutta aihealueeseen kuuluu:
Olin ollut vuoden osa-aikaisissa hanttitöissä (puhelinmyynti, myös mainoksia jaoin) ja yhteensä lähemmäs vuoden oman alani eri harjoitteluissa ja kerroin elämäntapatyöttömälle ystävälle, että haluaisin niin kovasti töihin, josta maksettaisi edes normaalia palkkaa ja olisi säännöllinen tulo. Hänen kommenttinsa, joka ei osoittautunut vitsiksi/sarkasmiksi: "No kaikkea ei voi saada mitä haluaa."
Noin he itse ajattelevat?
En ymmärrä mitä tarkoitat.
Ystäväsi ei edusta kaikkia Suomen (elämäntapa)työttömiä vaan puhuu vain itsensä puolesta.
Toisaalta, tottahan tuo on, kukaan ei voi saada kaikkea mitä haluaa. Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa asennetta että ei kannata mitään edes yrittää.
Kyllä aika oikein kuitenki ymmärsit. Tarkoitan elämäntapatyöttömällä henkilöä, joka ei ole käynyt kuin peruskoulun loppuun, ja joka ei ole koskaan yrittänytkään saada töitä. Hän ei ole ollut edes kesätöissä koskaan. Kyse ei ole nuoresta ihmisestä, vaan keski-ikäisestä työkykyisestä henkilöstä. Lasten takia ihan hyvin elää tuilla.
Jos on elänyt näin, niin tuntuu varmasti työssäolo utopistiselta ja epätodenmukaiselta. Uskon että hän edustaa tätä ryhmää ihan hyvin
En ymmärrä vieläkään. Miten tuo selityksesi vahvistaa että työttömät/elämäntapatyöttömät ajattelevat noin ja miten se muka olisi huonosti ajateltu?
Puhuin vain elämäntapatyöttömistä. Haluat siis pohdintaa että onko hänen esittämä lause väärin ajateltu, että voiko kaiken saada? Yllätyin lähinnä hänen reaktiosta, ja myöhemmin mietin että se istuu hyvin siihen elämäntapaan. Yhtä hyvin voisi kysyä onko työpaikan saaminen kaiken saamista? Se on minulla ja monella muulla työttömällä on päämääränä. Tutkimustietoa ei valitettavasti ole elämäntapatyöttömien pohdiskelusta.
No sepäs kiva, että karenssia pukkais :)
Itse työskentelen osa-aikaisesti myyjänä, tunteja vaihtelevasti 5-35 h / viikko. Saan soviteltua päivärahaa jolloin pitää olla työtön työnhakija.
Työkkäristä siis soitellaan 3 kk:n välein ja pitää tehdä suunnitelmia miten hakea töitä ja saada kokoaikainen työ. (Tämähän myös hieman hankalaa, kun on määräaikainen soppari, mutta työkkäri vaatii että työtä tulee hakea). Hankala olla aina tavoitettavissa, mutta tätä vaaditaan....
No varmaan yleistyy, kun ennen ei soiteltu jotta saataisiin tilastoja kauniimmiksi.
Muistakaa, että työttömän on oltava 24/7 te-toimiston käytettävissä. Muuten on työtä laistava lusmu!
Itse saan erilaisia tukia kuukaudessa 1800€ ;)
Työtön olen
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli nuorena ensimmäisiä kesätyöpaikkoja hakiessani ihan oikeasti yllätyksenä, että vielä nykyäänkin nämä yhteydenotot hoidetaan puhelimitse. Opiskelijanakin on niin tottunut siihen, että tiedonvälitys hoituu sähköpostin välityksellä, ja sitä saapuneet-kansiota tuleekin kytättyä ihan jatkuvasti.
Luulisi sähköpostin lähettämisen olevan tehokkaampi tapa saada ihminen kiinni. Siihen voi vastata heti kun pystyy kun taas opiskelijanakin arkipäivät täyttyvät tilanteista, joissa ei vaan pysty vastaamaan puhelimeen (oppitunnit, kokeet, harrastukset...)
Kyllä työhaastatteluajan sopiminen on paljon järkevämpää ja tehokkaampaa tehdä puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli nuorena ensimmäisiä kesätyöpaikkoja hakiessani ihan oikeasti yllätyksenä, että vielä nykyäänkin nämä yhteydenotot hoidetaan puhelimitse. Opiskelijanakin on niin tottunut siihen, että tiedonvälitys hoituu sähköpostin välityksellä, ja sitä saapuneet-kansiota tuleekin kytättyä ihan jatkuvasti.
Luulisi sähköpostin lähettämisen olevan tehokkaampi tapa saada ihminen kiinni. Siihen voi vastata heti kun pystyy kun taas opiskelijanakin arkipäivät täyttyvät tilanteista, joissa ei vaan pysty vastaamaan puhelimeen (oppitunnit, kokeet, harrastukset...)
Rekrytoijan jokainen kontakti hakijaan on osa arvioinnin alla olevaa prosessia. Puhelu, jota ei ole sovittu ennalta, on yksi tapa arvioida hakijan potentiaalia, sillä antaa hakijaan paljon suoremman kontaktin kuin sähköposti, jota voi rauhassa hioa. Vertautuu haastattelutilanteen ns. tyhmiin kysymyksiin, joilla mitataan vain sitä, miten haastateltava reagoi odottamattomiin tilanteisiin tai vaikka haastaviin asiakkaisiin.
samaa mieltä, selviytyy asiakkaista paremmin jos osaa vastata puhelimeen.. voi olla että töissäkin pitää vastata tai jopa soittaa, joten osa karsiutuu luonnollisella tavalla jo ennen työhaastattelua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työhaastatteluajan sopiminen on paljon järkevämpää ja tehokkaampaa tehdä puhelimitse.
No minä tekisin työnantajana niin, että lähettäisin hakijalle sähköpostilla muutaman itselleni sopivan haastatteluajan, joista hänen täytyisi sitten valita se sopivin. Jos vastausta ei vuorokauden sisään kuulu, siirrytään toiseen hakijaan. So simple is that. Kyllä jos tarjotaan vaikka kolme eri haastatteluajankohtaa, niin eiköhän ainakin yhteen noista pitäisi hakijan kuin hakijan olla kykenevä tulemaan ilman mitään syvällisempää neuvottelua ja puhelimessa lörpöttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina on tosi. Minulla oli lapsi vatsataudissa ja olin yön siivonnut jälkiä ja valvonut hänen vointiaan. Pieni lapsi siis kyseessä. Aamulla tauti jylläsi myös minulla. Kun lapsi meni päiväunille, menin minäkin koska olin aivan loppu valvomisen ja pahoinvoinnin seurauksena. Arvaatte varmaan mistä soitettiin. No, sain kirjeen jossa pyydettiin selvitystä ja koska minulla ei ollut lääkärintodistusta, niin karenssi tuli. Olisin sen varmasti voinut jotenkin välttää mutta sama se minulle.
Aika lailla kiva urbaanilegenda, mutta kun karenssia ei saa siksi, että ei vastaa puhelimeen. Karenssi tulee vasta sitten, kun ei vastaa puhelimeen sittenkään, kun saamansa tekstiviestin mukaisesti pitäisi vastata eikä toimi kirjeessä saamiensa ohjeiden mukaan. Eli pitää kolme kertaa jättää yhteydenotto omaan arvoonsa, yksi kerta ei riitä.
Mutta kerro ihmeessä lisää näitä kivoja juttuja, juuri näiden vuoksi työttömiä ei mielellään palkata ja heidän tiedetään sekä vieroksuvan töitä että huijaavan.
Ja työkkärissähän ei koskaan satu kellekään virheitä, esim. että ropsahtaa se karenssi vähän etuajassa. Lisäksi työkkäri tunnetaan siitä, että oman toiminnan virheet löydetään, myönnetään ja korjataan vapaaehtoisesti....
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen osa-aikaisesti myyjänä, tunteja vaihtelevasti 5-35 h / viikko. Saan soviteltua päivärahaa jolloin pitää olla työtön työnhakija.
Työkkäristä siis soitellaan 3 kk:n välein ja pitää tehdä suunnitelmia miten hakea töitä ja saada kokoaikainen työ. (Tämähän myös hieman hankalaa, kun on määräaikainen soppari, mutta työkkäri vaatii että työtä tulee hakea). Hankala olla aina tavoitettavissa, mutta tätä vaaditaan....
Ei mulle ainakaan soitella. Seuraava yhteydenotto on määräaikaisuuden loppuessa joskus ensi vuoden puolella. Muuten sama tilanne kuin sulla. Sähköpostiin on tullut kaksi viestiä jostain koulutuksesta tänä aikana ja nekin on ollut mainoksia. Helmikuussa aloitin työt. Ketään ei kiinnosta ilmeisesti mun asiat ja hyvä niin.
Asutko pienellä paikkakunnalla? Täällä isossa kaupungissa ei varmaan ole aikaa soitella.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lataamaan älypuhelimeen ilmaisen Truecaller-ohjelman. Paljastaa suurimman osan puhelinmyyjistä ja muista häiriköistä paljastamalla soittajan. Voit samalla estää epämieluiset numerot, joten niistä tulevat puhelut hylätään jatkossa. Ilmainen sovellus, jota ilman en pärjäsii enää! Kun puhelu tulee, ohjelma ilmoittaa heti, kuka soittaa niin tietää, kannattaako vastata. Ei enää puhelinnumeroiden googlailuja :D
Ei kyllä auta prepaid numeroiden kanssa. On ihmisiä jotka yrittävät ottaa yhteyttä ja en halua olla yhteyksissä. Eri numeroista soittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä tekisin työnantajana niin, että lähettäisin hakijalle sähköpostilla muutaman itselleni sopivan haastatteluajan, joista hänen täytyisi sitten valita se sopivin. Jos vastausta ei vuorokauden sisään kuulu, siirrytään toiseen hakijaan. So simple is that. Kyllä jos tarjotaan vaikka kolme eri haastatteluajankohtaa, niin eiköhän ainakin yhteen noista pitäisi hakijan kuin hakijan olla kykenevä tulemaan ilman mitään syvällisempää neuvottelua ja puhelimessa lörpöttelyä.
Tuo on hyvä. Eihän puhelimessa voi yht'äkkiä muistaa kaikkia menoja. Eikä työnantaja varmastikaan halua puhelimessa odotella, kun mahdollinen hakija käy läpi muistiinpanojaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemattomasta numerosta soittaa yleensä vain puhelinmyyjät. Miksi kunniallisella yrityksellä olisi tuntematon numero?
Tätä minäkin ihmettelen kyllä, mutta neuvolasta mulle soitettiin tuntemattomasta numerosta, osasin siis odottaa soittoa, niin vastasin.
En ole työtön mutta minuun on joskus vaikea saada yhteyttä. En saa usein puheluita tai tekstiviestäjä joten ne pitää tajuta erikseen tarkistaa. Tekstareista ja soitoista tulee kyllä ilmoitus näytölle, mutta yleensä sitä ei huomaa koska kun lukituksen avaa niin ilmoitukset menevät piiloon. Ja niitä notifikaatioita tulee vaikka mitä muitakin. Töissä ei saisi periaatteessa käyttää puhelinta. Nyt olen vaihtamassa työpaikkaa ja uuden pomon viesti ja soitto jäivät kiusallisen pitkäksi aikaa huomaamatta.
Puhelinvalmistajillekaan ei ole itsestäänselvää että puhelinta käytetään puhelimena. Oneplus 3T:ssä puheluihin vastaaminen on oletusarvoisesti estetty mahdollisten datansiirtomaksujen säästämiseksi, se pitää erikseen kytkeä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ainakaan soitella. Seuraava yhteydenotto on määräaikaisuuden loppuessa joskus ensi vuoden puolella. Muuten sama tilanne kuin sulla. Sähköpostiin on tullut kaksi viestiä jostain koulutuksesta tänä aikana ja nekin on ollut mainoksia. Helmikuussa aloitin työt. Ketään ei kiinnosta ilmeisesti mun asiat ja hyvä niin.
Asutko pienellä paikkakunnalla? Täällä isossa kaupungissa ei varmaan ole aikaa soitella.
Good for you :D En tiedä johtuuko siitä, kun haluavat aina kirjottaa tietoihin että on 0- tunti sopimus vaikka se ei sitä todellisuudessa ole.(koska tunteja välillä niin vähän ja välillä hälytyksiä töihin) Nyt itseasiassa ei oo soitettu ekaakertaa ajoissa ku kesällä piti olla soittoaika. Ja joo asun pienellä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemattomasta numerosta soittaa yleensä vain puhelinmyyjät. Miksi kunniallisella yrityksellä olisi tuntematon numero?
Tätä minäkin ihmettelen kyllä, mutta neuvolasta mulle soitettiin tuntemattomasta numerosta, osasin siis odottaa soittoa, niin vastasin.
Myös poliisi soittaa tuntemattomasta numerosta.
Puhelinmyyjien takia en vastaa, tai jos olen kotona ja tietokone on auki, tarkistan netistä äkkiä löytyykö numerolla mitään tietoja. Jos on asiallinen numero, vastaan tietysti tai soitan takaisin, jos puhelu ehtii etsiessä katketa. Joku täällä vähätteli puhelinmyyjien demonisuutta, mutta kyllä minulle melkein joka päivä vähintään yksi kaupparatsu soittelee. Eikä riitä, että sanoo, että en halua tilata Lehteä; nykymuoti näyttää olevan, että samaa tuotetta kaupitellen soittaa aina uusi numero ja ääni, että tilaa Lehti. Tällä hetkellä ennätys on 6 soittoa samasta asiasta kuukauden sisään, ja tuossa siis vain kerrat, jolloin olen vastannut ja kieltäytynyt.
Minä en vastaa tuntemattomiin enkä vieraisiin numeroihin. Te-toimiston numerot alkavat 0295 tai jotenkin, ne tunnistaa kyllä.
En pelkää puhelinmyyjiä mutta minulla on pari mieleltään sairasta sukulaista jotka vainoavat ja terrorisoivat minua. Numeron vaihto ei auta koska aina joku hyväsydäminen tuttu antaa numeroni heille vaikka kuinka kieltäisin kun "ovathan he sentään läheistä sukua ja tarkoittavat vain hyvää"..
Ihan oman jaksamisen ja mielenterveyden takia en ota riskiä että langan toisessa päässä onkin jompikumpi näistä kiusaajista.
Eipä potentiaaliset työnanatajat kummemmin soittele, jos olen johonkin paikkaan hakenut olen tallentanut ko numeron puhelimeeni varmuuden vuoksi.
Minä en vastaa enää yhteenkään tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun. Siksi agressiivista nykymarkkinointi on. On paljon muita mahdollisuuksia ottaa yhteyttä jos on pakottava tarve ja todellista asiaa. Käyttäkää niitä.
Juuri näin. Näkyvä puhelinnumero on joko outo tai vieras, mutta tuntematon numero on tosiaan se mikä ei näy lainkaan puhelun vastaanottajalle.