Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erikoinen ilmiö yleistyy: Puhelimeen ei enää vastata ja työpaikka jää saamatta

Vierailija
29.08.2017 |

http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005343766.html

"Te-toimiston näkökulmasta asiakkaan työllistymiseen liittyvä palvelu ei etene riittävällä vauhdilla, jos asiakasta ei tavoiteta puhelimitse ja hän ei yhteydenottopyyntöihin vastaa.

Se taas on Valtosen mukaan asiakkaalle aina haitallista, ja sen vuoksi puheluun on hyvä reagoida."

Soittokarenssi käyttöön ja välittömästi! Jos TE-toimisto ei puhelimella saa työtöntä työnhakijaa kiinni, niin se tulee silloin luokitella TE-toimiston tarjoamasta palvelusta kieltäytymiseksi. Eiköhän ala sen jälkeen kiinnostaa vastaaminen TE-toimiston puheluihin, kun on ensin oltu monta kuukautta karenssissa.

Mutta työtöntähän tietenkin pelottaa, kun TE-toimisto soittaa, koska hui kauhistus, sieltähän saattaa olla jopa töitä tiedossa. Kun ei saakaan enää vain maata ja vastikkeetonta etuutta nauttia, vaan joutuu jotain tekemäänkin.

Työttömille maksetaan useita satoja tai kaikkinensa eri tukinensa joskus jopa tonni tai ylikin kuukaudessa, joten sen eteen tulee silloin jotain tehdäkin!

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan on jotain huijauspuheluita ja puhelinmyyjiä, niin en halua vastata tuntemattomiin numeroihin. Mutta pyrinkin olemaan aktiivinen työnhakijana tässä tilanteessa. 

Jos haastattelija lupaa soittaa perään työpaikasta, voi häneltä pyytää numeron josta soittaa. Tai sanoa jo haastattelussa, että jos en pysty vastaamaan kun soitat, niin laitathan tekstiviestin, jotta osaan soittaa takaisin. 

Vierailija
42/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahahha vähänkö hyvä läppä ap. Että TE-toimisto soittaisi tarjotakseen töitä! En usko, että kellekään on ikinä tapahtunut näin. Sieltä soitellaan vaan että sun pitäisi hakea näitä töitä. No joo olen tässä nyt 50 hakemusta laittanut. Aijaa no oisitko halunnut tämmöseen työkokeiluun mistä saa arvokasta kokemusta työelämästä 9e päiväpalkalla...

Mä en saa mitään puheluita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattomasta numerosta soittaa yleensä vain puhelinmyyjät. Miksi kunniallisella yrityksellä olisi tuntematon numero? 

Vierailija
44/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahahahha vähänkö hyvä läppä ap. Että TE-toimisto soittaisi tarjotakseen töitä! En usko, että kellekään on ikinä tapahtunut näin. Sieltä soitellaan vaan että sun pitäisi hakea näitä töitä. No joo olen tässä nyt 50 hakemusta laittanut. Aijaa no oisitko halunnut tämmöseen työkokeiluun mistä saa arvokasta kokemusta työelämästä 9e päiväpalkalla...

Mä en saa mitään puheluita.

Etkö? Nykyäänhän on ne haastattelut 3 kuukauden välein. Mulla se puhelu meni suunnilleen noin.

Vierailija
45/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten vaikea saada hakemuksen laittaneitakin kiinni, kun soittelee annettuihin numeroihin sopiakseen haastattelusta. Tuntemattomaan numeroon ei vastata eikä perään soiteta. Ne, jotka vastaavat, mumisevat epäluuloisella äänellä "niin?" eikä se anna kovin hyvää ensivaikutelmaa.

Tuntemattomaan numeroon on melkoisen hankala soittaa perään.

Salattuun numeroon on vaikea soittaa perään, mutta jos tuntemattomaan numeroon ei osaa soittaa takaisin, ei kyllä sovi työelämään.

Vierailija
46/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kiivas luonne tämä aloittaja. Ei kuitenkaan kertonut, miten aihe liittyy häneen henkilökohtaisesti. 

Ehkä haluaa vain kiusata. 

Vierailija
47/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kuullut kyllä huomattavasti enemmän kokemuksia, joissa työtön odottaa ja odottaa työkkäristä luvattua soittoa, ottaa puhelimen suihkuun ja vessankin, mutta soittoa ei vain tule. Netistä näkee jälkeenpäin, että yhteydenotto on siirretty johonkin hamaan tulevaisuuteen.

Onneksi ei ole enää sovittua aikaa näkyvissä, työtön ei voi enää itkeä, että ei otettu yhteyttä oikeana päivänä. TE-toimiston tiedoissa aika on, mutta sitä ei kerrota asiakkaille.

Mitä ihmeen te-toimiston kieroutunutta huumoria se sitten on että Omat tiedot-osiossa näkyy tuleva soittoaika jos se ei sitä millään lailla ole? Koska sellainen siellä on.

Omituista asiakaspalvelua, "tiedämme koska soitamme ja sinun pitää pystyä vastaamaan puheluun mutta emme todellakaan kerro sinulle koska aiomme soittaa vaikka päivä onkin jo tiedossa".

Vierailija
48/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te- toimistoihin ja työpaikoille ei saa soittaa, mutta heille pitäisi heti vastata...

Olisi kiva, kun tekisi asiakkaalle A aktivointisuunnitelmaa ja samalla puhelimessa juttelisi asiakkaan B kanssa. Ei kai työtöntä haittaa, että hänen tietonsa siinä samalla kuuluvat muillekin, pääasiahan on palvella asiakasta.

Vierailija
49/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli nuorena ensimmäisiä kesätyöpaikkoja hakiessani ihan oikeasti yllätyksenä, että vielä nykyäänkin nämä yhteydenotot hoidetaan puhelimitse. Opiskelijanakin on niin tottunut siihen, että tiedonvälitys hoituu sähköpostin välityksellä, ja sitä saapuneet-kansiota tuleekin kytättyä ihan jatkuvasti.

Luulisi sähköpostin lähettämisen olevan tehokkaampi tapa saada ihminen kiinni. Siihen voi vastata heti kun pystyy kun taas opiskelijanakin arkipäivät täyttyvät tilanteista, joissa ei vaan pysty vastaamaan puhelimeen (oppitunnit, kokeet, harrastukset...)

Vierailija
50/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarina on tosi. Minulla oli lapsi vatsataudissa ja olin yön siivonnut jälkiä ja valvonut hänen vointiaan. Pieni lapsi siis kyseessä. Aamulla tauti jylläsi myös minulla. Kun lapsi meni päiväunille, menin minäkin koska olin aivan loppu valvomisen ja pahoinvoinnin seurauksena. Arvaatte varmaan mistä soitettiin. No, sain kirjeen jossa pyydettiin selvitystä ja koska minulla ei ollut lääkärintodistusta, niin karenssi tuli. Olisin sen varmasti voinut jotenkin välttää mutta sama se minulle.

Aika lailla kiva urbaanilegenda, mutta kun karenssia ei saa siksi, että ei vastaa puhelimeen. Karenssi tulee vasta sitten, kun ei vastaa puhelimeen sittenkään, kun saamansa tekstiviestin mukaisesti pitäisi vastata eikä  toimi kirjeessä saamiensa ohjeiden mukaan. Eli pitää kolme kertaa jättää yhteydenotto omaan arvoonsa, yksi kerta ei riitä.

Mutta kerro ihmeessä lisää näitä kivoja juttuja, juuri näiden vuoksi työttömiä ei mielellään palkata ja heidän tiedetään sekä vieroksuvan töitä että huijaavan.

En minä tiedä monestiko minulle on silloin soitettu (kesällä 2015). Tekstiviestiä en ole saanut. Kirje tuli ja kuten sanoin, selvityspyyntö. Ei minulla ollut sanojeni tueksi mitään. Sain karenssia, usko tai älä.

Vierailija
51/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity suoraan asiaan tämä tarina, mutta aihealueeseen kuuluu:

Olin ollut vuoden osa-aikaisissa hanttitöissä (puhelinmyynti, myös mainoksia jaoin) ja yhteensä lähemmäs vuoden oman alani eri harjoitteluissa ja kerroin elämäntapatyöttömälle ystävälle, että haluaisin niin kovasti töihin, josta maksettaisi edes normaalia palkkaa ja olisi säännöllinen tulo. Hänen kommenttinsa, joka ei osoittautunut vitsiksi/sarkasmiksi: "No kaikkea ei voi saada mitä haluaa."

Noin he itse ajattelevat?

Realistit ajattelevat juuri noin. Ei sillä ole mitään tekemistä työttömyyden kanssa.

Palaten tähän aiheeseen, niin millä todennäköisyydellä työtön saisi puhelun, jossa te-toimisto tarjoaa töitä. Jos paikka menee ohi, niin eipä sitä kaikkea voi saada. Sossu kustantaa todennäköisemmin/vähemmällä vaivalla.

Vierailija
52/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemattomasta numerosta soittaa yleensä vain puhelinmyyjät. Miksi kunniallisella yrityksellä olisi tuntematon numero? 

Nopea googlaus todisti, että tyypillisesti tuntematon numero määritellään numeroksi, jota ei tunne, mutta on näkyvissä, ainakin ensimmäisen sivun tulosten perusteella. Yksityinen ja salainen numero sitten erikseen.

Vierailija
53/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten vaikea saada hakemuksen laittaneitakin kiinni, kun soittelee annettuihin numeroihin sopiakseen haastattelusta. Tuntemattomaan numeroon ei vastata eikä perään soiteta. Ne, jotka vastaavat, mumisevat epäluuloisella äänellä "niin?" eikä se anna kovin hyvää ensivaikutelmaa.

No ei kyllä kovin hyvää kuvaa myöskään yrittäjästä anna, jos soittelee tuntemattomasta numerosta.

ja miten soitetaan takaisin jos numero on tuntematon?

Ehkä saisit asiallisempia vastauksia jos soittaisit ihan rehellisesti numero näkyvissä. 

Vierailija
54/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity suoraan asiaan tämä tarina, mutta aihealueeseen kuuluu:

Olin ollut vuoden osa-aikaisissa hanttitöissä (puhelinmyynti, myös mainoksia jaoin) ja yhteensä lähemmäs vuoden oman alani eri harjoitteluissa ja kerroin elämäntapatyöttömälle ystävälle, että haluaisin niin kovasti töihin, josta maksettaisi edes normaalia palkkaa ja olisi säännöllinen tulo. Hänen kommenttinsa, joka ei osoittautunut vitsiksi/sarkasmiksi: "No kaikkea ei voi saada mitä haluaa."

Noin he itse ajattelevat?

En ymmärrä mitä tarkoitat.

Ystäväsi ei edusta kaikkia Suomen (elämäntapa)työttömiä vaan puhuu vain itsensä puolesta.

Toisaalta, tottahan tuo on, kukaan ei voi saada kaikkea mitä haluaa. Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa asennetta että ei kannata mitään edes yrittää.

Kyllä aika oikein kuitenki ymmärsit. Tarkoitan elämäntapatyöttömällä henkilöä, joka ei ole käynyt kuin peruskoulun loppuun, ja joka ei ole koskaan yrittänytkään saada töitä. Hän ei ole ollut edes kesätöissä koskaan. Kyse ei ole nuoresta ihmisestä, vaan keski-ikäisestä työkykyisestä henkilöstä. Lasten takia ihan hyvin elää tuilla.

Jos on elänyt näin, niin tuntuu varmasti työssäolo utopistiselta ja epätodenmukaiselta. Uskon että hän edustaa tätä ryhmää ihan hyvin

En ymmärrä vieläkään. Miten tuo selityksesi vahvistaa että työttömät/elämäntapatyöttömät ajattelevat noin ja miten se muka olisi huonosti ajateltu?

Vierailija
55/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te- toimistoihin ja työpaikoille ei saa soittaa, mutta heille pitäisi heti vastata...

Olisi kiva, kun tekisi asiakkaalle A aktivointisuunnitelmaa ja samalla puhelimessa juttelisi asiakkaan B kanssa. Ei kai työtöntä haittaa, että hänen tietonsa siinä samalla kuuluvat muillekin, pääasiahan on palvella asiakasta.

Just noi aktivointisuunnitelmat ja muut voisi tunkea sanonko minne, ja te-toimistot lakkauttaa, säästyisipä edes vähän rahaa. Täysin turhia laitoksia, kun niitä työpaikkoja nyt vaan ei. ole. kaikille.

Vierailija
56/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä kovin hyvää kuvaa myöskään yrittäjästä anna, jos soittelee tuntemattomasta numerosta.

Ehkä saisit asiallisempia vastauksia jos soittaisit ihan rehellisesti numero näkyvissä. 

Firman numero on rehellisesti näkyvissä. Tarkoitin vain sitä, että puhelun vastaanottajista oletettavasti yksikään ei ole firman numeroa puhelimeensa tallentanut, eikä siksi tiedä heti, kuka soittaa. Ihan ilman ironiaa kysyisin, miten sellaiseen numeroon pitäisi keskustelussa viitata, jottei syntyisi väärinkäsityksiä? Tallentamattomana numerona?

Vierailija
57/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekemistä TE-toimistolla on työpaikkojen kanssa? Onko joku saanut selville? 

Vierailija
58/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli nuorena ensimmäisiä kesätyöpaikkoja hakiessani ihan oikeasti yllätyksenä, että vielä nykyäänkin nämä yhteydenotot hoidetaan puhelimitse. Opiskelijanakin on niin tottunut siihen, että tiedonvälitys hoituu sähköpostin välityksellä, ja sitä saapuneet-kansiota tuleekin kytättyä ihan jatkuvasti.

Luulisi sähköpostin lähettämisen olevan tehokkaampi tapa saada ihminen kiinni. Siihen voi vastata heti kun pystyy kun taas opiskelijanakin arkipäivät täyttyvät tilanteista, joissa ei vaan pysty vastaamaan puhelimeen (oppitunnit, kokeet, harrastukset...)

Rekrytoijan jokainen kontakti hakijaan on osa arvioinnin alla olevaa prosessia. Puhelu, jota ei ole sovittu ennalta, on yksi tapa arvioida hakijan potentiaalia, sillä antaa hakijaan paljon suoremman kontaktin kuin sähköposti, jota voi rauhassa hioa. Vertautuu haastattelutilanteen ns. tyhmiin kysymyksiin, joilla mitataan vain sitä, miten haastateltava reagoi odottamattomiin tilanteisiin tai vaikka haastaviin asiakkaisiin.

Vierailija
59/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Firman numero on rehellisesti näkyvissä. Tarkoitin vain sitä, että puhelun vastaanottajista oletettavasti yksikään ei ole firman numeroa puhelimeensa tallentanut, eikä siksi tiedä heti, kuka soittaa. Ihan ilman ironiaa kysyisin, miten sellaiseen numeroon pitäisi keskustelussa viitata, jottei syntyisi väärinkäsityksiä? Tallentamattomana numerona?

Ennen muinoin vanhoissa nokialaisissa luki numeron tilalla "tuntematon numero", jos numero oli salainen. Siitä varmaan jäänyt puheeseen monelle tarkoittamaan salattua numeroa. Itsekin puhun tuntemattomasta numerosta, jos numeroa ei näy. Jos numero on näkyvissä mutta en tiedä kenen se on, silloin se on outo numero.

Vierailija
60/149 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekemistä TE-toimistolla on työpaikkojen kanssa? Onko joku saanut selville? 

Palkkatukitöistä ainakin lähettelevät kirjeitä. Oon saanutkin sitä kautta paikan.