Uuden opettajan vanhempainilta - mitä tulisi käsitellä (huoltajien näkökulmasta)?
Hei!
Olen nuori opettaja ja minulla on ensimmäistä kertaa oma luokka ja näin ollen myös vanhempainilta pidettävänä. Oppilaani ovat 4. luokalla. Ovat olleet keskenään samalla luokalla jo edellisen vuoden, joten "vain" minä olen uusi juttu heille.
Millaisia asioita huoltajan näkökulmasta olisi hyvä käydä vanhempainillassa läpi? Mitä te olette jääneet kaipaamaan tällaisissa tilaisuuksissa? Tällä hetkellä agendalla on:
- Uusi OPS ja se kuinka se näkyy meidän arjessa
- Tavotteisen asettaminen, itsearviointi ja arviointi
- Lukujärjestys
- Lapsen tukeminen koulunkäynnissä
- Tukevan lukuvuoden erikoisuudet (itsenäisyyspäivän tanssit, taidetalon kurssit yms)
- Open omia tapoja
- Vanhempien kysymykset
Kiitos jos haluatte auttaa :)
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Itse arvostaisin ainakin että opettaja suhtautuu tilanteeseen "työhaastatteluna" koska olemmehan me vanhemmat tavallaan asiakkaita. Varsinkin jos kyseessä on joku nuori pimu. Eli kiinnostaa työkokemus, missä ja mitä opiskeli, mistä teki gradun (minulla on tapana käydä tutkimassa sitten kirjastossa tätä tekelettä). Minussa on vähän tiikeriäidin luonnetta.
Voi luoja. Ei open todellakaan tarvitse itseään ja ammattitaitoaan vanhemmille perustella ja selittää. Rehtori ja johtoryhmä on juuri häntä ehdottanut ja kunta hänet palkannut ja kelpoiseksi katsonut. En minä lääkärinkään opinnäytetyötä vaadi nähtäväkseni, oli kuinka nuori hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse arvostaisin ainakin että opettaja suhtautuu tilanteeseen "työhaastatteluna" koska olemmehan me vanhemmat tavallaan asiakkaita. Varsinkin jos kyseessä on joku nuori pimu. Eli kiinnostaa työkokemus, missä ja mitä opiskeli, mistä teki gradun (minulla on tapana käydä tutkimassa sitten kirjastossa tätä tekelettä). Minussa on vähän tiikeriäidin luonnetta.
Voi luoja. Ei open todellakaan tarvitse itseään ja ammattitaitoaan vanhemmille perustella ja selittää. Rehtori ja johtoryhmä on juuri häntä ehdottanut ja kunta hänet palkannut ja kelpoiseksi katsonut. En minä lääkärinkään opinnäytetyötä vaadi nähtäväkseni, oli kuinka nuori hyvänsä.
Nöyryys ei ole huono ominaisuus. Ylpeä ja ylimielinen nuori ope tai lääkäri on pahinta mitä olla voi.
Eniten kiinnostavat nämä:
- Mitä minulta vanhempana odotetaan lapsen koulunkäynnin onnistumiseksi? Mitä kanavia pitää seurata, missä ja milloin viestitään, mistä pitää ilmoittaa ja mihin puuttua?
- Miten hyvä luokkahenki varmistetaan, millä tavalla mahdollisiin ongelmiin puututaan ja miten niitä käsitellään?
Komppi sille, joka sanoi, että max. 30 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tehdä noin että tekemättömiä läksyjä teetetään epämääräisesit päivän jälkeen.
Lapsella voi olla kyyti, bussiaikataulu tms ja vanhempien on voitava luottaa lukkariin ja ennalta annettuun lukkariin.
Tai vanhemmat voivat olla parkkiksella hakemassa lasta silloin kuin koulu loppuu ja voi olla sovittuna muita menoja, kuten hammaslääkäriä tms.
Jos lasta pidetään koulussa lukujärjestyksestä poikkeavasti niin sitä on ilmoitettava kotiin hyvissä ajon etukäteen.
No siellä Wilmassahan se lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tehdä noin että tekemättömiä läksyjä teetetään epämääräisesit päivän jälkeen.
Lapsella voi olla kyyti, bussiaikataulu tms ja vanhempien on voitava luottaa lukkariin ja ennalta annettuun lukkariin.
Tai vanhemmat voivat olla parkkiksella hakemassa lasta silloin kuin koulu loppuu ja voi olla sovittuna muita menoja, kuten hammaslääkäriä tms.
Jos lasta pidetään koulussa lukujärjestyksestä poikkeavasti niin sitä on ilmoitettava kotiin hyvissä ajon etukäteen.
No siellä Wilmassahan se lukee.
Ai jos vikalla tunnilla on läksyt tekemättä niin vanhempi saa siitä sitten tiedon sinne parkkipaikalle? Mitä hän sitten tekee? Hakee lapsen väkisin? Ilmoittaa hammasoiontaan, että koko homma siirtyy kuukaudella ja maksaa yhden tyhjän käynnin eli 150 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nöyryys ei ole huono ominaisuus. Ylpeä ja ylimielinen nuori ope tai lääkäri on pahinta mitä olla voi.
Nöyryys on erinomainen ominaisuus kenessä tahansa. Se, ettei ylimääräisesti selitä ja puolustele itseään ja ammattitaitoaan, ei tarkoita koppavuutta ja ylimielisyyttä. Ihan vain normaalisti esiintyy ammattinsa harjoittana ja vastaa vanhempien asiallisiin, aiheeseen liittyviin kysymyksiin. Sellaisesta henkilöstä, joka jo valmiiksi pyytää anteeksi sitä, ettei ole viiden vuoden työkokemusta, tulee epämiellyttävää vaikutelma: jos opettaja ei itsekään rauhallisesti luota omiin kykyihinsä, miten sitten vanhemmat luottaisivat.
Sellainen "olet koeajalla ja sinun pitää todistaa arvosi" -mentaliteetti aiheuttaa vain turhaa epävarmuutta kaikissa osapuolissa. On todella raskasta tehdä työuran alussa töitä millä tahansa alalla, jos kaiken uuden oppimisen lisäksi pitää vielä joka kerran asiakkaan kohdatessaan ajatella: "Hän ei varmaan luota minuun, kun olen niin nuori. Minun pitää erikseen perustella osaamiseni.' Osaaminen käy kyllä ilmi, kun vain tekee työnsä ja hoitaa vastuunsa kunnialla.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tämä on niitä harvoja asioita joihin opettajalla lain mukaan on oikeus. Oppilaan saa jättää tunniksi tekemään rästitehtäviä koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tämä on niitä harvoja asioita joihin opettajalla lain mukaan on oikeus. Oppilaan saa jättää tunniksi tekemään rästitehtäviä koulun jälkeen.
No toi on asia jolla nuori ope tuhoaa kyllä välinsä vanhempiin alle kuukaudessa.
Ei voi lähteä siitä että vanhempi ei tiedä milloin lapsen koulu loppuu. Minäkin kuskasin alaluokat molempia lapsia ja aikataulu oli tarkkaan laskettu.
Olen aika nuori (27v) lapseton nainen. Toivon, että saan "hyväksynnän" vanhemmilta ja että luottavat tekemiseeni. Parin kanssa olen ollut tekemisissä ja saanut jo nyt ihanasti positiivista palautetta :)[/quote]
Joo ei näin. Et missään nimessä voi alkaa hakea vanhempien tai oppilaiden tykkäämistä ja hyväksyntää. Teet parhaasi ottaen huomioon, että normaalin työajan pitää riittää ja kohtelet kaikkia asiallisesti ja jos se ei riitä, niin voi voi. On vain ajan kysymys, koska vastaasi tulee vanhempia, joiden mielestä olet ihan p*ska, vaikka tekisit mitä. Jos perustat oman opettajaidentiteettisi ja itsetuntosi siihen, että sinusta tykätään, olet pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on jo todettu päteväksi oikeassa työhaastattelussa niin vanhemmille ei tarvitse todistella mitään. Vanhemmat voi nimen perusteella etsiä gradun ja linkedinnistä lukea CV:n jos se niin paljon kiinnostaa. Lapset ovat opettajan asiakkaita.
Pidät sen kuuluisan "nimeni on Pentti Rautajärvi ja Tapani tulette tuntemaan" puheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. 80-luvulla sai lintsaamisesta 1+1 rangaistuksen. Tunti korvataan ja tunti istutaan rötöksestä. Ne suoritettiin perjantaisin klo 14/15 eteenpäin. Turha oli mammojen mussuttaa.
Eli onko idea se että kaikki 25 lapsen vanhempaa eli 50 ihmistä pöivittäin ilmoittaa, onko sille päivälle este rikkoa lukkaria?
Ja ope sitten siistä 50 wilma-viestistä haarukoi että kuka voi jäädä. Ja jos joku lapsi jolla rästiläksy ei voi jäädä, mitäs sitten? Taas wilma-viestitystä, että milloin.
Ja taas seuraavana päivänä taas 50 vanhemman yhteudenottoa ja aikataulun säätö?
Onnea vaan.