Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden opettajan vanhempainilta - mitä tulisi käsitellä (huoltajien näkökulmasta)?

Vierailija
27.08.2017 |

Hei!

Olen nuori opettaja ja minulla on ensimmäistä kertaa oma luokka ja näin ollen myös vanhempainilta pidettävänä. Oppilaani ovat 4. luokalla. Ovat olleet keskenään samalla luokalla jo edellisen vuoden, joten "vain" minä olen uusi juttu heille.

Millaisia asioita huoltajan näkökulmasta olisi hyvä käydä vanhempainillassa läpi? Mitä te olette jääneet kaipaamaan tällaisissa tilaisuuksissa? Tällä hetkellä agendalla on:

- Uusi OPS ja se kuinka se näkyy meidän arjessa
- Tavotteisen asettaminen, itsearviointi ja arviointi
- Lukujärjestys
- Lapsen tukeminen koulunkäynnissä 
- Tukevan lukuvuoden erikoisuudet (itsenäisyyspäivän tanssit, taidetalon kurssit yms)
- Open omia tapoja
- Vanhempien kysymykset

Kiitos jos haluatte auttaa :)

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä ohjeista ja ajatuksista.

- Ajattelin todella lyhyesti kertoa itsestäni, max minuutin verran. Lähinnä ehkä edellistä työkokemusta (resurssiopena), en lähde opiskelujani avaamaan.

- Vanhemmat saavat osallistua/puhua vain jos heitä se kiinnostaa. En tosiaan aio mitään leikkejä leikkiä. Toki vastapainoksi aion keskeyttää, jos jollain on liikaa sanottavaa omasta lapsesta. Olen jo etukäteen ilmoittanut, ettei tässä vanhempainillassa käsitellä kenenkään yksittäisen lapsen asioita.

- Uusi OPS löytyy netistä, mutta ei kaikki opettajatkaan sitä täysin ymmärrä, saati sitten huoltajat. Lähinnä aion avata sitä, miten se vaikuttaa ja muuttaa meidän arkea koulussa. Tai no rehellisesti sanottuna aion sanoa, että minulle on käsijarru päällä uuden OPS suhteen. Luokalla on viime vuonna ollut aika huono opettaja joka on siirretty muihin tehtäviin. Luokan opiskelu 3.lk on jäänyt hyvin vähiin. Tästä johtuen aion hoitaa ensin perustaidot paremmille raiteille, sen jälkeen voidaan miettiä ilmiöitä ja laaja-alaista oppimista.

- Aion käydä lukujärjestyksen läpi koska se EI näy Wilmassa ja sitä on jouduttu pariin kertaan muuttamaan.

- Open omat tavat toivon kyllä kiinnostavan kaikkia. Nämä tarkoittavat mm. sitä, että tekemättömät läksyt jäädään tekemään koulun jälkeen, millaisia rangaistuksia ja palkitsemisia on käytössä, miten toivon että minuun ollaan yhteydessä yms.

Olen aika nuori (27v) lapseton nainen. Toivon, että saan "hyväksynnän" vanhemmilta ja että luottavat tekemiseeni. Parin kanssa olen ollut tekemisissä ja saanut jo nyt ihanasti positiivista palautetta :)

No et kyllå ole mitenkåän kovin nuori kun ottaa huomioon että osa on valmistuessa 24v. Aina on vanhempia jotka ihan kiusaamisen vuoksi eivät ns hyväksy opettajaa eli kannattaa unohtaa heti tarve miellyttää kaikkia millään tavoin. Säästyt paljolta mielipahalta.

Nuo mitä tehdään kun on läksyt tekemättä ja rangaistukset on koulun yhteisiä käytänteitä joihin on yhteiset säännöt ja seuraukset.

Opettajan ei tarvitse kertoa ( eikä näin kokemuksen perusteella kannatakaan kertoa) itsestään vanhemmille muuta kuin nimensä.

Vierailija
22/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Olen nuori opettaja ja minulla on ensimmäistä kertaa oma luokka ja näin ollen myös vanhempainilta pidettävänä. Oppilaani ovat 4. luokalla. Ovat olleet keskenään samalla luokalla jo edellisen vuoden, joten "vain" minä olen uusi juttu heille.

Millaisia asioita huoltajan näkökulmasta olisi hyvä käydä vanhempainillassa läpi? Mitä te olette jääneet kaipaamaan tällaisissa tilaisuuksissa? Tällä hetkellä agendalla on:

- Lukujärjestys

- Tukevan lukuvuoden erikoisuudet (itsenäisyyspäivän tanssit, taidetalon kurssit yms)

- Open omia tapoja

- Vanhempien kysymykset

Uusi Ops löytyy netistä. Ei sinun sitä tarvitse alkaa enää avata, korkeintaan miten esim itse aiot ilmiölähtöisyyttä tms soveltaa

Lukujärjestys on Wilmassa. Ks. Yllä. Vanhemmat osaa lukea

Arviointi jne on hyvä

Tanssit yms mieluummin kirjallisena Wilmaan kun on ajankohtaista, jos pitää hankkia tietynlaisia vaatteita tms, niistä voit lyhyesti mainita

Open omat tavat eivät kiinnosta ketään

T. Kahden koululaisen äiti

Voi sinua. Ei "open omat tavat" tarkoita sitä, että hän kertoisi, miten käy keskiviikkoisin jumpassa ja miten hän aina nousee sängystä juuri vasemmalla jalalla. Kyse on juuri niistä jutuista, jotka on hyvä tietää! Esim. "tiistain äikän tunnin kielioppitehtäväläksyt tulevat seuraavaksi tiistaiksi".

Kyse on nelosista. Ei noita enää vanhemmille tarvitse listata. Ainakaan jaaritella suullisesti siellä vanhempainillassa. Jos on ihan pakko ohjeistaa vanhemmat niin sitten Wilmaan.

Häh? juuri nämä "open omat tavat" on tärkeitä asioita siellä vanhempainillassa. Voidaan puhua esim. luokan rahan keräämisestä ja open panoksesta siihen. Miten opettaja toivoo poissaoloista ilmoittamiset yms.. Nämä kaikki on niitä "open omia tapoja" ja juuri syytä ottaa myös kasvotusten puheeksi, koska ihmisillä saattaa olla ehdotuksia tai mielipiteitä niistä asioista. Ei pelkästään niin, että opettaja sanelee, että minä laitan sitten Wilmaan vaan vanhemmilla on mahdollisuus ehdottaa muutoksia tai lisäyksiä.

Nelosluokkalaiset on TASAN niin pieniä, että vanhempienkin on syytä tietää viestintätavat ja muut käytännöt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ajattelin todella lyhyesti kertoa itsestäni, max minuutin verran. Lähinnä ehkä edellistä työkokemusta (resurssiopena), en lähde opiskelujani avaamaan.

- Vanhemmat saavat osallistua/puhua vain jos heitä se kiinnostaa. En tosiaan aio mitään leikkejä leikkiä. Toki vastapainoksi aion keskeyttää, jos jollain on liikaa sanottavaa omasta lapsesta. Olen jo etukäteen ilmoittanut, ettei tässä vanhempainillassa käsitellä kenenkään yksittäisen lapsen asioita.

- Uusi OPS löytyy netistä, mutta ei kaikki opettajatkaan sitä täysin ymmärrä, saati sitten huoltajat. Lähinnä aion avata sitä, miten se vaikuttaa ja muuttaa meidän arkea koulussa. Tai no rehellisesti sanottuna aion sanoa, että minulle on käsijarru päällä uuden OPS suhteen. Luokalla on viime vuonna ollut aika huono opettaja joka on siirretty muihin tehtäviin. Luokan opiskelu 3.lk on jäänyt hyvin vähiin. Tästä johtuen aion hoitaa ensin perustaidot paremmille raiteille, sen jälkeen voidaan miettiä ilmiöitä ja laaja-alaista oppimista.

- Aion käydä lukujärjestyksen läpi koska se EI näy Wilmassa ja sitä on jouduttu pariin kertaan muuttamaan.

- Open omat tavat toivon kyllä kiinnostavan kaikkia. Nämä tarkoittavat mm. sitä, että tekemättömät läksyt jäädään tekemään koulun jälkeen, millaisia rangaistuksia ja palkitsemisia on käytössä, miten toivon että minuun ollaan yhteydessä yms.

Olen aika nuori (27v) lapseton nainen. Toivon, että saan "hyväksynnän" vanhemmilta ja että luottavat tekemiseeni. Parin kanssa olen ollut tekemisissä ja saanut jo nyt ihanasti positiivista palautetta :)

Miksi sinä sitä uutta opsia läpikäyt jos ei se edes vikuta arkeenne?

Jaa selkeä voimassaoleva lukkari ja päivitä se Wilmaan - turha siitä on jaaritella

Sinuun ollaan tietenkin yhteydessä Wilman kautta ja sinne voit laittaa ne käytäntösikin

Mitä vähemmän istutat niitä vanhempia siellä koululla, sen parempi. Käytä Wilmaa, otsikoi viestisi järkevästi, älä jaarittele

Vierailija
24/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä noin että tekemättömiä läksyjä teetetään epämääräisesit päivän jälkeen.

Lapsella voi olla kyyti, bussiaikataulu tms ja vanhempien on voitava luottaa lukkariin ja ennalta annettuun lukkariin.

Vierailija
25/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

- Lukujärjestys

- Open omia tapoja

- Vanhempien kysymykset

Meillä koulussa on ollut kolmenlaisia tapaamisia.

1) Rehtorin pitämiä koko koulun vanhempainiltoja. Näissä on hyvä käydä läpi kouun ja opetuksen yleisiä asioita, kuten OPS, ehkä myös opiskelu, arviinti että lukujärjestys, lapsen tukeminen, juhlapäivät yms.

2) Luokan vanhempain illat. Minusta tässä on syytä keskittyä kyseiseen luokkaan. Onko häiriökäyttäytymistä, kiusaamista, miten läksyt on tehty, miten tunneilla käyttäydytään, mahdollinen luokkaretki tms.

3) Opettajan ja vanhempien kesken järjestettäviä vanhempain vartteja, joissa käydään kyseisen oppilaan asioita läpi.

Meillä ei ole ollut koulussa mitään ongelmia ja useampilapsisena perheenä yleiset jorinat ei enää pahemmin kiinnosta, joten oikeastaan ainoa joka on kiinnostanut on ollut vanhempain vartit.

Vierailija
26/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

- Lukujärjestys

- Open omia tapoja

- Vanhempien kysymykset

Uusi Ops löytyy netistä. Ei sinun sitä tarvitse alkaa enää avata, korkeintaan miten esim itse aiot ilmiölähtöisyyttä tms soveltaa

Arviointi jne on hyvä

Tanssit yms mieluummin kirjallisena Wilmaan kun on ajankohtaista, jos pitää hankkia tietynlaisia vaatteita tms, niistä voit lyhyesti mainita

Voi sinua. Ei "open omat tavat" tarkoita sitä, että hän kertoisi, miten käy keskiviikkoisin jumpassa ja miten hän aina nousee sängystä juuri vasemmalla jalalla. Kyse on juuri niistä jutuista, jotka on hyvä tietää! Esim. "tiistain äikän tunnin kielioppitehtäväläksyt tulevat seuraavaksi tiistaiksi".

Kyse on nelosista. Ei noita enää vanhemmille tarvitse listata. Ainakaan jaaritella suullisesti siellä vanhempainillassa. Jos on ihan pakko ohjeistaa vanhemmat niin sitten Wilmaan.

Häh? juuri nämä "open omat tavat" on tärkeitä asioita siellä vanhempainillassa. Voidaan puhua esim. luokan rahan keräämisestä ja open panoksesta siihen. Miten opettaja toivoo poissaoloista ilmoittamiset yms.. Nämä kaikki on niitä "open omia tapoja" ja juuri syytä ottaa myös kasvotusten puheeksi, koska ihmisillä saattaa olla ehdotuksia tai mielipiteitä niistä asioista. Ei pelkästään niin, että opettaja sanelee, että minä laitan sitten Wilmaan vaan vanhemmilla on mahdollisuus ehdottaa muutoksia tai lisäyksiä.

Nelosluokkalaiset on TASAN niin pieniä, että vanhempienkin on syytä tietää viestintätavat ja muut käytännöt...

Ei.

Ei voi lyödä jotain epämääräistä otsikooa ja sitten kasata sen alle vaikka mitä.

Leirikoululle ihan oma käsittely ja selkeä otsikointi.

Vierailija
27/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tehdä noin että tekemättömiä läksyjä teetetään epämääräisesit päivän jälkeen.

Lapsella voi olla kyyti, bussiaikataulu tms ja vanhempien on voitava luottaa lukkariin ja ennalta annettuun lukkariin.

Tai vanhemmat voivat olla parkkiksella hakemassa lasta silloin kuin koulu loppuu ja voi olla sovittuna muita menoja, kuten hammaslääkäriä tms.

Jos lasta pidetään koulussa lukujärjestyksestä poikkeavasti niin sitä on ilmoitettava kotiin hyvissä ajon etukäteen.

Vierailija
28/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä anna omaa puhelinnumeroasi vanhemmille. Sinut saa kiinni Wilmalla tai kanslian kautta. Tää on mun ainoa neuvo. T. Kokenut ope

Vierailija
29/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt ja ytimekäs. Wilman toiminta ja merkinnät. Miten vanhemmat merkitsevät lapsen poissaolon. Arviointi ja todistuksen saamispäivät. Omat toimintatavat. Lopuksi kysymksiä. Yleensä kukaan ei kysy mitään. 20 minuuttia ja ulos. Yläasteen opettaja

Vierailija
30/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta onko luokassa koulukyydissä kulkevia? Onnistuuko heidät jättää tekemään rästiläksyjä koulun jälkeen? Lista kuulostaa hyvältä, vanhempia kiinnostaa lähinnä käytännön asiat. Esim. miten kiusaamiseen tai muihin ongelmiin puututaan.

Ei ole koulukyydillä kulkevaa. Olen tästä läksyasiasta kirjoittanut Wilmaan ja pyytänyt huoltajia ilmoittamaan, mikäli lapsella on joku päivä viikosta, jolloin ei onnistu jäämään kouluun tekemään rästiläksyjä. Toki tämä ongelma poistuu ihan vaan sillä, että niistä läksyistä huolehditaan.

Tuottaahan tämä sääntö itselleni(kin) aika suurta lisätyötä, jos joudun aina tuon rästiläksyhetken jäädä valvomaan. Minä vain olen sitä mieltä, että tekemättömillä läksyillä pitää olla seuraamukset.

-ap

Kyllä se on kuule menee niin päin että sinä ilmoitat jos on tarvetta poiketa lukujärjestyksestä. Lapsilla ja vanhemmilla on muitakkn menoja, joita suunnittelevat lukujärjestyksen mukaan, ei lapsia voi jättä minä päivänä sattuu tekemään unohtuneita läksyjä koululle.

Vierailija
31/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

- Lukujärjestys

- Open omia tapoja

- Vanhempien kysymykset

Arviointi jne on hyvä

Ei.

Ei voi lyödä jotain epämääräistä otsikooa ja sitten kasata sen alle vaikka mitä.

Leirikoululle ihan oma käsittely ja selkeä otsikointi.

Esim poissaolojen ilmoittaminen ei ole open tapa vaan kouluilla on suora ohje vanhemmille kuinka pian ja kenelle poissaolo pitää ilmoittaa.

Sanoin leirikoulun tilin voi avata vain vanhemmat ja rahatkin kerää lapset vanhempineen.

Vierailija
32/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman velvollisuus on huolehtia ettå läksyt tulee tehtyä.

Jos läksyt on tekemättå on opettajalla oikeus jättää oppilas tekemään läksyt läksykerhoon koulun jälkeen.

Vierailija
33/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman velvollisuus on huolehtia ettå läksyt tulee tehtyä.

Jos läksyt on tekemättå on opettajalla oikeus jättää oppilas tekemään läksyt läksykerhoon koulun jälkeen.

Ei ole.

Varsinkaan jos kyse on alakoululaisesta ja kertaluonteisesta unohduksesta.

Vierailija
34/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta onko luokassa koulukyydissä kulkevia? Onnistuuko heidät jättää tekemään rästiläksyjä koulun jälkeen? Lista kuulostaa hyvältä, vanhempia kiinnostaa lähinnä käytännön asiat. Esim. miten kiusaamiseen tai muihin ongelmiin puututaan.

Ei ole koulukyydillä kulkevaa. Olen tästä läksyasiasta kirjoittanut Wilmaan ja pyytänyt huoltajia ilmoittamaan, mikäli lapsella on joku päivä viikosta, jolloin ei onnistu jäämään kouluun tekemään rästiläksyjä. Toki tämä ongelma poistuu ihan vaan sillä, että niistä läksyistä huolehditaan.

Tuottaahan tämä sääntö itselleni(kin) aika suurta lisätyötä, jos joudun aina tuon rästiläksyhetken jäädä valvomaan. Minä vain olen sitä mieltä, että tekemättömillä läksyillä pitää olla seuraamukset.

-ap

Kyllä se on kuule menee niin päin että sinä ilmoitat jos on tarvetta poiketa lukujärjestyksestä. Lapsilla ja vanhemmilla on muitakkn menoja, joita suunnittelevat lukujärjestyksen mukaan, ei lapsia voi jättä minä päivänä sattuu tekemään unohtuneita läksyjä koululle.

Tämä.

Meillä molemmat käyneet hammasoionnoissa, toinen siedätyshoidoissa, toisella on oman äidinkielen tunnit todella tiukalla aikataululla toisella puolella kaupunkia.

Vierailija
35/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdetut läjsyt merkitään Wilmaan. Siinä se.

Vierailija
36/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksykuri on nyt ihan liian tiukka.

Jos läksyt on unohtuneet, Wilmaan merkintä. Jos niitä kertyy enemmän tai jossain aineessa systemaattisesti, sitten lapsen kanssa rauhallinen, turvallinen juttelu, että mikäs nyt. Kotiin ystävällistä viestiä.

Tuolla älyttömällä nipotuksella saat vain vanhemmat suuttumaan ja lapset stressaantumaan. Auktoriteettia et tuolla saa.

T. Vanha ope

Vierailija
37/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ope itse päättää miten toteuttaa ohjeistusta? Antoiko koulun rehtori myönnytyksen?missä koulussa opetat , haen töihin sinne.

Vierailija
38/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mihin aikaan ruokailut on?

- miten valinnaisaineet menevät tänä vuonna? (+lukkarin läpikäynti)

- millaisia retkiä tiedossa?

- miten luokalla on alkusyksy sujunut?

- miten haluat poissaoloilmot?

- miten viestität vanhemmille? Viikkokirje wilmassa, kuukausikalenteri paperilla, postia tarpeen mukaan. Wilmassa...

- miten 4. Lk eroaa edellisistä, mitä lapsilta odotetaan. Arviointia lyhyesti

- työskentelytapoja: käytävätehtävät, ilmiöviikot, masumatikat, läksyjen teko koulupäivän jälkeen....

Vierailija
39/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- mihin aikaan ruokailut on?

- miten valinnaisaineet menevät tänä vuonna? (+lukkarin läpikäynti)

- millaisia retkiä tiedossa?

- miten luokalla on alkusyksy sujunut?

- miten haluat poissaoloilmot?

- miten viestität vanhemmille? Viikkokirje wilmassa, kuukausikalenteri paperilla, postia tarpeen mukaan. Wilmassa...

- miten 4. Lk eroaa edellisistä, mitä lapsilta odotetaan. Arviointia lyhyesti

- työskentelytapoja: käytävätehtävät, ilmiöviikot, masumatikat, läksyjen teko koulupäivän jälkeen....

Ruokailu näkyy lukkarissa

Valinnaisaineet on selitetty jo keväällä

Koulu päättää tiedottamisrn ja todellakaan ei mitään paperikirjeitä enää

Työskentelytavat Wilmaan

Vierailija
40/53 |
28.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissaoloilmoitus tietenkin Wilmaan... jestas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän