Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden opettajan vanhempainilta - mitä tulisi käsitellä (huoltajien näkökulmasta)?

Vierailija
27.08.2017 |

Hei!

Olen nuori opettaja ja minulla on ensimmäistä kertaa oma luokka ja näin ollen myös vanhempainilta pidettävänä. Oppilaani ovat 4. luokalla. Ovat olleet keskenään samalla luokalla jo edellisen vuoden, joten "vain" minä olen uusi juttu heille.

Millaisia asioita huoltajan näkökulmasta olisi hyvä käydä vanhempainillassa läpi? Mitä te olette jääneet kaipaamaan tällaisissa tilaisuuksissa? Tällä hetkellä agendalla on:

- Uusi OPS ja se kuinka se näkyy meidän arjessa
- Tavotteisen asettaminen, itsearviointi ja arviointi
- Lukujärjestys
- Lapsen tukeminen koulunkäynnissä 
- Tukevan lukuvuoden erikoisuudet (itsenäisyyspäivän tanssit, taidetalon kurssit yms)
- Open omia tapoja
- Vanhempien kysymykset

Kiitos jos haluatte auttaa :)

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa listasi. Ehkä voisit aluksi kertoa myös jotain vähän itsestäsi. Äläkä pidä liian pitkää vanhempainiltaa. :)

T. Neljän äiti ja ope itsekin

Vierailija
2/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiaa. Älä vaan järjestä mitään tutustumisleikkejä tai ryhmäkeskusteluja. Niiden takia itse aina kaduin, että olin mennyt paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Olen nuori opettaja ja minulla on ensimmäistä kertaa oma luokka ja näin ollen myös vanhempainilta pidettävänä. Oppilaani ovat 4. luokalla. Ovat olleet keskenään samalla luokalla jo edellisen vuoden, joten "vain" minä olen uusi juttu heille.

Millaisia asioita huoltajan näkökulmasta olisi hyvä käydä vanhempainillassa läpi? Mitä te olette jääneet kaipaamaan tällaisissa tilaisuuksissa? Tällä hetkellä agendalla on:

- Lukujärjestys

- Tukevan lukuvuoden erikoisuudet (itsenäisyyspäivän tanssit, taidetalon kurssit yms)

- Open omia tapoja

- Vanhempien kysymykset

Uusi Ops löytyy netistä. Ei sinun sitä tarvitse alkaa enää avata, korkeintaan miten esim itse aiot ilmiölähtöisyyttä tms soveltaa

Lukujärjestys on Wilmassa. Ks. Yllä. Vanhemmat osaa lukea

Arviointi jne on hyvä

Tanssit yms mieluummin kirjallisena Wilmaan kun on ajankohtaista, jos pitää hankkia tietynlaisia vaatteita tms, niistä voit lyhyesti mainita

Open omat tavat eivät kiinnosta ketään

T. Kahden koululaisen äiti

Vierailija
4/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi joku hauska tutustumisleikki ice breakeriksi! Vaikkapa tällainen: Vanhemmat menevät piiriin, heittävät lankakerää toisilleen ja joka kerta kun heittää, pitää sanoa oma nimi ja se jolle heitetään toistaa nimesi. Viimeiseksi kun kaikilla on lankaa molemmissa käsissään niin yrittäkää suoristaa lanka =)

Vierailija
5/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske ostaa kaikille lapsille oma kompassi, koska olette menossa koko päiväksi suunnistamaan lähisuolle. Pyörä mukaan, koska sinne on 9 km matkaa, jos ei välttämättä halua kävellä.

Vierailija
6/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostaisin ainakin että opettaja suhtautuu tilanteeseen "työhaastatteluna" koska olemmehan me vanhemmat tavallaan asiakkaita. Varsinkin jos kyseessä on joku nuori pimu. Eli kiinnostaa työkokemus, missä ja mitä opiskeli, mistä teki gradun (minulla on tapana käydä tutkimassa sitten kirjastossa tätä tekelettä). Minussa on vähän tiikeriäidin luonnetta.

Vierailija
7/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksi joku hauska tutustumisleikki ice breakeriksi! Vaikkapa tällainen: Vanhemmat menevät piiriin, heittävät lankakerää toisilleen ja joka kerta kun heittää, pitää sanoa oma nimi ja se jolle heitetään toistaa nimesi. Viimeiseksi kun kaikilla on lankaa molemmissa käsissään niin yrittäkää suoristaa lanka =)

Kai tämä oli vitsi, ei missään tapauksessa. Ei ne vanhemmat mitään eskarilaisia ole. Ei tutustumisleikkejä.

Itse olisin iloinen, jos opettja lopettaisi lyhyeen joidenkin vanhempien puheripulit siitö miten meidän Perttuli sitä ja Perttuli tätä ja Perttulin ruokavalio ja blaablaablaa. Sano että juttelemme kunkin lapsen henkilökohtaisista asioista vanhempainvartissa. Jotkut vanhemmat ei vaan tajua ettei heidän kersansa asiat kiinnosta muita.

Vierailija
8/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse arvostaisin ainakin että opettaja suhtautuu tilanteeseen "työhaastatteluna" koska olemmehan me vanhemmat tavallaan asiakkaita. Varsinkin jos kyseessä on joku nuori pimu. Eli kiinnostaa työkokemus, missä ja mitä opiskeli, mistä teki gradun (minulla on tapana käydä tutkimassa sitten kirjastossa tätä tekelettä). Minussa on vähän tiikeriäidin luonnetta.

Huh, ketä kiinnostaa joku gradu! Ihan hirveästi akateemisilla tutkimustaidoilla luokanhallinnan ja opettamisen kanssa.

Ei ap kannata ottaa stressia. Vanhempia kiinnostaa vaan et niitten lapset on hyvässä opetuksessa.

Vierailija
9/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ikävä velvollisuus johon kaikki tulevat tekohymy naamalla.

Esittele itsesi ja kysymyksiin vastaa. Älä pidä vanhempia idiootteina.

Älä pitkitä tilannetta.

Vierailija
10/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

- Lukujärjestys

- Open omia tapoja

- Vanhempien kysymykset

Uusi Ops löytyy netistä. Ei sinun sitä tarvitse alkaa enää avata, korkeintaan miten esim itse aiot ilmiölähtöisyyttä tms soveltaa

Arviointi jne on hyvä

Tanssit yms mieluummin kirjallisena Wilmaan kun on ajankohtaista, jos pitää hankkia tietynlaisia vaatteita tms, niistä voit lyhyesti mainita

Voi sinua. Ei "open omat tavat" tarkoita sitä, että hän kertoisi, miten käy keskiviikkoisin jumpassa ja miten hän aina nousee sängystä juuri vasemmalla jalalla. Kyse on juuri niistä jutuista, jotka on hyvä tietää! Esim. "tiistain äikän tunnin kielioppitehtäväläksyt tulevat seuraavaksi tiistaiksi".

Vierailija
11/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimissaan 30 min. Purista koko vanhempainilta siihen. Kaikki yli puolen tunnin menevä asia on turhaa. Kiitos.

Vierailija
12/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vanhempana toivoisin kaikkea muuta kuin tätä. Opella on jo työ eli se vanhempainilta ei ole millään mittapuulla työhaastattelu. Gradun kirjoittaminen ja opettajuus, lasten aito kohtaaminen ovat aika kaukana toisistaan että luulisi jokaisen älykkään ihmisen ymmärtävän ettei niistä kyllä saa mitään johtopäätöksiä tehtyä.

Vierailija
13/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

- Lukujärjestys

- Open omia tapoja

- Vanhempien kysymykset

Arviointi jne on hyvä

Voi sinua. Ei "open omat tavat" tarkoita sitä, että hän kertoisi, miten käy keskiviikkoisin jumpassa ja miten hän aina nousee sängystä juuri vasemmalla jalalla. Kyse on juuri niistä jutuista, jotka on hyvä tietää! Esim. "tiistain äikän tunnin kielioppitehtäväläksyt tulevat seuraavaksi tiistaiksi".

Kyse on nelosista. Ei noita enää vanhemmille tarvitse listata. Ainakaan jaaritella suullisesti siellä vanhempainillassa. Jos on ihan pakko ohjeistaa vanhemmat niin sitten Wilmaan.

Vierailija
14/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lista ja kyllä minuakin kiinnostaa nuo "open omat tavat" ja käytännöt luokassa.

Lapseni viimevuotinen opettaja toi kovasti vanhempainilloissa ja -varteissa esille omaa lastaan, se ei ollut tarpeellista eikä mielekästä kuunnella.

Vierailija
15/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei

Vierailija
16/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä ohjeista ja ajatuksista.

- Ajattelin todella lyhyesti kertoa itsestäni, max minuutin verran. Lähinnä ehkä edellistä työkokemusta (resurssiopena), en lähde opiskelujani avaamaan.

- Vanhemmat saavat osallistua/puhua vain jos heitä se kiinnostaa. En tosiaan aio mitään leikkejä leikkiä. Toki vastapainoksi aion keskeyttää, jos jollain on liikaa sanottavaa omasta lapsesta. Olen jo etukäteen ilmoittanut, ettei tässä vanhempainillassa käsitellä kenenkään yksittäisen lapsen asioita.

- Uusi OPS löytyy netistä, mutta ei kaikki opettajatkaan sitä täysin ymmärrä, saati sitten huoltajat. Lähinnä aion avata sitä, miten se vaikuttaa ja muuttaa meidän arkea koulussa. Tai no rehellisesti sanottuna aion sanoa, että minulle on käsijarru päällä uuden OPS suhteen. Luokalla on viime vuonna ollut aika huono opettaja joka on siirretty muihin tehtäviin. Luokan opiskelu 3.lk on jäänyt hyvin vähiin. Tästä johtuen aion hoitaa ensin perustaidot paremmille raiteille, sen jälkeen voidaan miettiä ilmiöitä ja laaja-alaista oppimista.

- Aion käydä lukujärjestyksen läpi koska se EI näy Wilmassa ja sitä on jouduttu pariin kertaan muuttamaan.

- Open omat tavat toivon kyllä kiinnostavan kaikkia. Nämä tarkoittavat mm. sitä, että tekemättömät läksyt jäädään tekemään koulun jälkeen, millaisia rangaistuksia ja palkitsemisia on käytössä, miten toivon että minuun ollaan yhteydessä yms.

Olen aika nuori (27v) lapseton nainen. Toivon, että saan "hyväksynnän" vanhemmilta ja että luottavat tekemiseeni. Parin kanssa olen ollut tekemisissä ja saanut jo nyt ihanasti positiivista palautetta :)

Vierailija
17/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole mikään erityisen nuori opettaja (sellainen olisi joku 22 v) , vanhemmat varmaan myös suurin osa kolmekymppisiä, mikäli se auttaa asiaa.

Vierailija
18/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta onko luokassa koulukyydissä kulkevia? Onnistuuko heidät jättää tekemään rästiläksyjä koulun jälkeen? Lista kuulostaa hyvältä, vanhempia kiinnostaa lähinnä käytännön asiat. Esim. miten kiusaamiseen tai muihin ongelmiin puututaan.

Vierailija
19/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta onko luokassa koulukyydissä kulkevia? Onnistuuko heidät jättää tekemään rästiläksyjä koulun jälkeen? Lista kuulostaa hyvältä, vanhempia kiinnostaa lähinnä käytännön asiat. Esim. miten kiusaamiseen tai muihin ongelmiin puututaan.

Ei ole koulukyydillä kulkevaa. Olen tästä läksyasiasta kirjoittanut Wilmaan ja pyytänyt huoltajia ilmoittamaan, mikäli lapsella on joku päivä viikosta, jolloin ei onnistu jäämään kouluun tekemään rästiläksyjä. Toki tämä ongelma poistuu ihan vaan sillä, että niistä läksyistä huolehditaan.

Tuottaahan tämä sääntö itselleni(kin) aika suurta lisätyötä, jos joudun aina tuon rästiläksyhetken jäädä valvomaan. Minä vain olen sitä mieltä, että tekemättömillä läksyillä pitää olla seuraamukset.

-ap

Vierailija
20/53 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella lapsella lie nykyäänkin vanhemmat, joille on ihan sama onko lapsi tehnyt läksyt vai ei eikä niitä siis kukaan valvo. Mutta kai tuon ikäiset osaa itse huolehtia läksyistä, paitsi jos lastakaan ei kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi