Aina pitäisi niin halvalla pärjätä kaupassa
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärränkö nyt oikein?
Mies työskentelee yrittäjänä, mutta yritys ei ole useaan kuukauteen tuottanut pennin hyrrää. Te olette siksi joutuneet koko sen ajan elämään säästöillänne?
Ja silti menet kauppaan ajatuksella, että toteutetaanpa taas koko perheen kaikki toiveet?
Kyllä yritys on tuottanut koko ajan. Palkkaa vaan ei ole otettu.
No saatko sinä itse jostain rahaa?
En kun kumpikaan ei ole ottanut palkkaa.
Nyt en ymmärrä, olet mukana samassa yrityksessä? Mitä teet yrityksessä ja miksi et itse syö lounasta siellä työpaikalla.
Vaikea ymmärtää noilla tiedoilla, minkä alan yritys on kyseessä. Mutta vain sinä itse voit vaikuttaa elämääsi, sinä itse päätät, jäätkö epätyydyttävään tilanteeseen.
Tietenkin onnistuu. Käyt Lidlissä.
[/quote]
No saatko sinä itse jostain rahaa?[/quote]
En kun kumpikaan ei ole ottanut palkkaa.[/quote]
Täytyyhän teidän nostaa palkkaa elämiseen, mutta ei se tarkoita muiden toiveiden täyttämistä. Katsot, mitä tarvitaan, ostat sen ja perhe saa rutista ihan mitä tahtoo. Laitat kuulokkeet korville ja kuuntelet tsemppimusaa, kyl se siit sit lähtee. Nälkä opettaa syömään sen mitä on.
Nakkeja nälkäänsä syövä mies!! Läkähdyn nauruun. Sinulla on ihaaana mussukkalapsonen puolisona, joka on lapsena nakilla kasvatettu. Parasta mitä tietää on kylmä nakki suoraan paketista!
Mitä tulee hernekeittoon, vähiin rahoihin, ruuanlaittoon: se on taitolaji!
Tavallisesta hernekeitosta (purkkiversiosta) saa ihan hyvänmakuista, kun lisää siihen esim. ruskistettua jauhelihaa tai palvilihaa, sinappia, meiramia, toisinaan jopa hippusen sokeria. Maista ruokia tehdessäsi - maku ratkaisee! Lisänä itsetehtyjä sämpylöitä?
Kaisa Liski jossain haastattelussa kertoi, kuinka hän nuorena perheenäitinä teki hyvää ruokaa parista perunasta ja punajuurista. Uskon joka sanan, sillä niin minäkin teen: huippukokki tekee huippuruokaa just niistä aineksista, mitä on saatavilla tai mitä on jääkaapissa.
(Liski myös irvisti eräässä TV-ohjelmassa, kun hänen piti maistaa vauvoille tarkoitettua hedelmäsosetta. Kertoi itse keitelleensä soseet lapsilleen - säästi paljon rahaa - sekä sai satakertaa parempaa sosetta...).
Mä olen kehittynyt hyväksi ruunalaittajaksi, joka tekee maukasta, herkullista kotiruokaa erittäin "vaatimattomista" (yleensä kasviksista) aineksista.
Teen kaikki perheen ruuat itse. Se on ajankäyttökysymys. Se on suunnittelukysymys. Se on myös peruskokkaustaidon kysymys - tarkista itse, esim. freesaatko sipulit oikein ja hyvin, että niistä tulee hyvänmakuisia?
Tänään olen aikeissa ostaa lähipuutarhalta luomutomaatteja, joista keitän tomaattimurskaa pakastimeen. Pieninä annoksina pakastan.
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja nälkäänsä syövä mies!! Läkähdyn nauruun. Sinulla on ihaaana mussukkalapsonen puolisona, joka on lapsena nakilla kasvatettu. Parasta mitä tietää on kylmä nakki suoraan paketista!
Mitä tulee hernekeittoon, vähiin rahoihin, ruuanlaittoon: se on taitolaji!
Tavallisesta hernekeitosta (purkkiversiosta) saa ihan hyvänmakuista, kun lisää siihen esim. ruskistettua jauhelihaa tai palvilihaa, sinappia, meiramia, toisinaan jopa hippusen sokeria. Maista ruokia tehdessäsi - maku ratkaisee! Lisänä itsetehtyjä sämpylöitä?
Kaisa Liski jossain haastattelussa kertoi, kuinka hän nuorena perheenäitinä teki hyvää ruokaa parista perunasta ja punajuurista. Uskon joka sanan, sillä niin minäkin teen: huippukokki tekee huippuruokaa just niistä aineksista, mitä on saatavilla tai mitä on jääkaapissa.
(Liski myös irvisti eräässä TV-ohjelmassa, kun hänen piti maistaa vauvoille tarkoitettua hedelmäsosetta. Kertoi itse keitelleensä soseet lapsilleen - säästi paljon rahaa - sekä sai satakertaa parempaa sosetta...).
Mä olen kehittynyt hyväksi ruunalaittajaksi, joka tekee maukasta, herkullista kotiruokaa erittäin "vaatimattomista" (yleensä kasviksista) aineksista.
Teen kaikki perheen ruuat itse. Se on ajankäyttökysymys. Se on suunnittelukysymys. Se on myös peruskokkaustaidon kysymys - tarkista itse, esim. freesaatko sipulit oikein ja hyvin, että niistä tulee hyvänmakuisia?
Tänään olen aikeissa ostaa lähipuutarhalta luomutomaatteja, joista keitän tomaattimurskaa pakastimeen. Pieninä annoksina pakastan.
Kyllähän minä itse syön vaatimattomasti mm kaalikeittoa,hernekeittoa yms halpoja ruokia. Mies vaan on tottunut lapsuudesta asti nirsoilemaan ja syömään kalliimpaa. Myös lapsen on käytöksellään opettanut samanlaiseksi. Tosin lapsi vielä syö helpommin kuin isänsä.
Tietääkö mies, että sä ostelet ne hänen kalliit mieliruuat velkarahalla?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö mies, että sä ostelet ne hänen kalliit mieliruuat velkarahalla?
Kyllä tietää.
No, jos olette laskeneet että velkaantuminen tulee edullisemmaksi kuin palkan nostaminen yrityksestä, jatkakaa toki noin.
Ihan uteliaisuudesta: mikä sulla on lainan korko? Siis sen lainan, jonka olet ottanut ruokaostoksia varten?
Vierailija kirjoitti:
No, jos olette laskeneet että velkaantuminen tulee edullisemmaksi kuin palkan nostaminen yrityksestä, jatkakaa toki noin.
Olen mä monta kertaa pyytänyt mieheltä että nostettaisiin palkkaa yrityksestä mutta mitään ei vaan tapahdu. Ei keskustelut hänen kanssaan mitään auta ja minähän tässä velkaantunut ei mies.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta: mikä sulla on lainan korko? Siis sen lainan, jonka olet ottanut ruokaostoksia varten?
Ei siinä ole korkoa, yksityishenkilöltä otettu. Ja olen mä sillä muutakin joutunut ostamaan mm välineitä lapsen harrastukseen ja lapselle vaatetta.
Millä sä aiot sen velkasi maksaa takaisin tuolle yksityishenkilölle (joka oletettavasti on joku sukulainen, jos ei kerran korkoa ota)?
Jos et kerran saa/nosta firmasta palkkaa?
Vai nostatteko te kaiken osinkoina?
Luulisi tuon jatkuvan velkaantumisen saavan sinut itsesi yrittämään päästä kaupassa mahdollisimman halvalla. Siis sen sijaan, että pyrit täyttämään miehen ja pojan kaikki mahdolliset ja mahdottomat toiveet.
Ethän sinä velkaantumista kykene pysäyttämään mitenkään, jos et itse pane stoppia ostelemisellesi. Siihen et tarvitse keskustelua miehen kanssa.
Nyt suu säkkiä myöten, tai kohta putoat ojasta allikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko niistä säästöistä kuluu elämiseen kuukaudessa? Kuinka suuri osuus summasta on varattu ruokaostoksiin?
Mahdollisimman vähällä pitäisi tietysti selvitä. Nyt taas iso lasku tulossa kun täytyy tilata öljyä.
Tämä on se ongelma. "Mahdollisimman vähän" ei ole oikea budjetti, joten se mitä kauppaan kuluu nyt on se "mahdollisimman vähän". (mikä ei oikeasti ole vähän, sen tiedät itsekin)
Ei ole muuta keinoa, kuin seurata kuiteista kuinka paljon ja mihin se raha menee. Sen jälkeen miettiä mistä voi säästää ja sen perusteella tehdä viikko- ja kuukausibudjetti ruualle ja päivittäistavaroille. Listan kanssa aina kauppaan ja pelkästään listalta. Yleensä on helpompaa ja halvempaa tehdä suurempia määriä kerralla ja esim. pakastaa osa.
Ja jos miehesi ei suostu puhumaan raha-asioista ei hänellä pitäisi olla asiaan mitään sanomista. Otat täyden vastuun ruokaostoksista ja hän ja lapsi syö mitä heille tarjoat. piste.
Jahas, on taas ihan ainutlaatuinen avaus ammattivalittajalta...
Neuvoja on ihan turha jaella. Huomenna on taas uusi kauppapäivä ja nakkeja nirsoilijalle ostellaan koko rahalla...
No itsehän sä olet rahojesi vartija ja ostosten tekijä. Jos pitää päästä halvalla, et osta mitään kallista etkä turhuuksia. Kauppalista kotona valmiiksi ja tavaraa vain ja ainoastaan sen mukaan.
Onko mies lapsen isä?
Jos mies on yrittäjä, hänen luulisi ymmärtävän tilanteenne kun selität hänelle minkä verran rahaa on ruokaan käytettävissä ja miksi sillä rahalla ei voi ostella nakkeja.
Ensimmäiseksi muuten kannattaa tehdä niin että mies ei todellakaan syö mitään kalliita kuppilalounaita! Eväät kotoa töihin, siinä säästää monta sataa kuussa. Persaukisten ei kerta kaikkiaan kannata syödä lounasta ulkona.
Eri asia tietysti jos yrityksenne on se lounaskuppila ja voitte syödä siellä ilmaiseksi. Silloin miehen tietysti kannattaisi tuoda ruokaa töistä kotiin ja söisitte päivälliseksi tähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies lapsen isä?
Jos mies on yrittäjä, hänen luulisi ymmärtävän tilanteenne kun selität hänelle minkä verran rahaa on ruokaan käytettävissä ja miksi sillä rahalla ei voi ostella nakkeja.
Ensimmäiseksi muuten kannattaa tehdä niin että mies ei todellakaan syö mitään kalliita kuppilalounaita! Eväät kotoa töihin, siinä säästää monta sataa kuussa. Persaukisten ei kerta kaikkiaan kannata syödä lounasta ulkona.
Eri asia tietysti jos yrityksenne on se lounaskuppila ja voitte syödä siellä ilmaiseksi. Silloin miehen tietysti kannattaisi tuoda ruokaa töistä kotiin ja söisitte päivälliseksi tähteitä.
Ap:n mies on nuohooja. Eipä se paljon voi kuskata duunista kotiin mitään syötävää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mies lapsen isä?
Ap:n mies on nuohooja. Eipä se paljon voi kuskata duunista kotiin mitään syötävää...
Sitä suuremmalla syyllä sen ei pitäisi syödä kalliita lounaita ulkona vaan ottaa eväät.
En kun kumpikaan ei ole ottanut palkkaa.