Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilevät PASKAT ja idiootit, jotka antavat näille tietä

Vierailija
22.08.2017 |

Mistä pyöräilijät ovat saaneet päähänsä, että heillä on etuajo-oikeus suojatielle joka paikassa? Syöksytään tielle vaikka autoilija ei ole kääntymässä suojatielle ja kolmiota ei ole. Jotkut taulapäät vielä antavat näille junteille tietä kyseisissä kohdissa. Miksi? Toinen mitä pyöräilijäiden ei ilmeisesti tarvitse noudattaa on kolmio. Tosin eihän heitä koske mitkään muutkaan liikennesäännöt...

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt ovat epäselvät ja tilanteet epämääräisiä.

Pyörätien jatke? Mikä sekin on olevinaan? Kyllä autoilijalle riittää liikennemerkkejä. Mutta tuo väistä jos on "jatke" PAITSI  jos on kolmio/kissa/stopmerkki, niin sitten ei. Mutta muuten kyllä mutta varmuuden vuoksi ei.

Vähemmällä pääsee kun väistää kaikkia. Se papparainen sillä Tunturillansa tuskin tietää mitään. Tulee pienempi itku kun väistää (molemmille).

Vierailija
102/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijää väistetään suojatiellä VAIN jos autoilija on kääntymässä suojatielle tai autoilijalla on kolmio/stopmerkki. Muuten pyöräilijä väistää aina. Ja kolmioita on kaupungissa autoteillä, samoilla teillä jossa juntit pyöräilee.

Mikä ihme on autotie? tarkoitatko sitä liikettä?  onko autotie-liikkeillä kolmioita? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan pyöräilevä 💩💩💩💩 Vaiko autoileva 👅👀👺👀kviik kviik? Vai jotain ihan mutaaaaaaa?

Vierailija
104/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkokin ja kertoo, että tässä harjoitetaan vihapuhetta!

On muuten eroa Suomen ja Ruotsin autoilijoissa; naapurimaassa auto pysähtyy jo kauas suojatiestä, joten jalankulkijan on turvallista ylittää katu. Eikä tarvitse pelätä, että joku ameeba-autoilija syöksyy viereistä kaistaa jalankulkijan päälle.

Vierailija
105/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ameebat autoissaan kirjoitti:

Otsikkokin ja kertoo, että tässä harjoitetaan vihapuhetta!

On muuten eroa Suomen ja Ruotsin autoilijoissa; naapurimaassa auto pysähtyy jo kauas suojatiestä, joten jalankulkijan on turvallista ylittää katu. Eikä tarvitse pelätä, että joku ameeba-autoilija syöksyy viereistä kaistaa jalankulkijan päälle.

Ja Suomessa ajetaan kovaa suojatien yli katselematta ollenkaan. Ja Suomessa on myös enemmän kuin ok parkkeerata suojatiehen kiinni tai jopa suojatien päälle niin että autot blokkaavat näkyvyyden kokonaan. Ja se että ei ole näkyvyyttä tarkoittaa autoilijan näkökulmasta sitä että nyt voi mennä vaan entistä kovempaa kun ei näe tuleeko jalankulijoita.

Vierailija
106/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Pariisissa on kapeampia katuja kuin mitä Suomesta edes löytyy mutta silti ne pakettiautot pysyvät siellä ajoradan puolella kun taas Suomessa jakeluautot menee ihan lihasmuistista poikittain jalkakäytävälle koska "kyllähän tuosta nyt mahtuu ohi kävelemään kun vaikka koukkaa autotien puolelta"

Vierailija
107/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomautuksena, oman peruskoulukokemuksen mukaan liikennesäännöt kyllä skipataan sieltä kirjan lopusta kun aika loppuu "kyllähän te liikennesäännöt nyt osaatte :)"

Ja ei kai kukaan oikeasti TAHALLAAN aja väärin, kun joku sanoi, että pysykää poissa liikenteestä, jos ette osaa sääntöjä...

Minä pikku-idiootti luulin hyvinkin pitkälle elämääni että autoilija väistää minua pyöräilijänä aina. En tarkistanut sääntöjä, koska minulla ei ollut mielessäni mitään syytä olettaa, ettei se pitäisi paikkaansa :( Vaikka olen koko ikäni pyöräillyt. Varmaan juuri siksi, että autoilijat väistävät käytännössä 95% ajasta. 

Nyt kun tiedän säännöt ja yritän väistää niiden mukaan, on todella rasittavaa, että minä pysähdyn, auto pysähtyy, liikenne seisoo. :/ Säännöt vaatisivat jotain uudistusta

Vierailija
108/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittu mua ärsyttää pyöräilijänä kun pysähdyn suojatielle kohtaan jossa mulla on väistämisvelvollisuus ja autot pysähtyy. aargh. sit huidon niille, että mene saatana, nii ne huitoo että mene mene. viimeksi tänään 15km työmatkalla, 8 suojatietä jossa mun pitäis väistää mutta kaikissa auto pysähty vaikka hiljensin vauhtia jo kaukaa niin että ne ehtisi ajaa. ja omistan b-kortin itsekin ja tunnen liikennesäännöt.

Vierailija
109/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöt ovat turhan epäselvät ja epäkäytännölliset. Monesti saa pyöräillä yli kohdasta, jossa pyöräilijänä on väistämisvelvollisuus. Samasta paikasta menee myös jalankulkijoita ja auto joutuu varmuuden vuoksi hidastamaan, että pyöräilijä ei tule alle. Siten tulee jatkuvasti epäselviä tilanteita, että kumpi tästä nyt menee. Itse olen ratkaissut nämä joko vain odottamalla pyörällä tien reunassa katselemalla muualle tai sitten taluttamalla yli. Ei kuitenkaan jaksaisi jatkuvasti hyppiä pois pyörän selästä tai jäädä odottamaan vaivaannuttavasti kun auto koittaa antaa minulle tilaa. 

Suojatiellä pitäisi asettaa autoilija väistämisvelvolliseksi aina myös pyöräilijän suhteen. 

Ei todellakaan näin. Todella monessa paikassa autoilijalla ei olisi mitään mahdollisuuksia nähdä ohjuksena singahtavan pyöräilijän ajoa suojatielle. Ehdottomasti niin päin, että pyöräilijä väistää aina, oli paikka mikä tahansa. Ei mitään poikkeuksia, olisi pyöräilijöillekin selkeää kun siihen ei ajokortteja tarvitse. Pyöräilijän turvallisuuden takia näin.

Vierailija
110/140 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas eilen iltahämärissä Veikkolassa... ensin mielessäni kehuin lukuisia koiranulkoiluttajia, jotka erottuivat kauas heijastinliiviensä/koirien liivien/välkkyvalojen ansiosta. Noteerasin senkin, että viereisellä kevyenliikenteen väylällä pyöräili pari pikkupoikaa tummissa vaatteissan, ilman heijastimia tai pyöränvaloja. Ja sit nää sankarit kääntyivät suht yllättäen ajaen pyörillään siihen suojatielle melkein auton eteen.

Turvallisinta kaikille oli vaan jatkaa matkaa, nuoret sankarit jäivät siihen jotain huutelemaan perään. Vasta hetken päästä tajusin, että turvallisinta olisi ollut pysähtyä ja kysyä mitä pojilla oikein onkaan asiaa. 

Olisi voinut heillekin selventää, että sen lisäksi että heillä ei ollut heijastimia saati valoja, heillä EI todellakaan ole myöskään etuajo-oikeutta ajaakseen suoraan kulkevan auton eteen! Nytkin oli lähes sattumaa, että heidät jotenkin huomasi. Nuo nuoret pyöräilijäsankarit ovat ikävä kyllä oppineet (täysin väärin siis) että heillä olisi aina etuajo-oikeus pyöräillä suojatielle (pyörätienjatkeelle joku kohta korjaa).

Vierailija
111/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että nykyään tuntuu autoilijat antavan tietä pyöräilijöille, mutta ei jalankulkijoille suojatiellä.

Varmaan siksi että on pakko antaa tietä, koska ajavat  jarruttamatta (ja lähinnä kiihdyttävät kun näkevät auton) autojen eteen suojatielle. Ainakin Helsingissä.

Vierailija
112/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiton kolmioita pyöräteillä muka on?

Pyöräilijät saa ajaa suojatielle jos on pyörätien jatke. muuten eivät saa suojateillä ajaa.

Ja oikeesti, kaikilla ei ole ajokortteja. 

Viimeksi tänään väistin autolla pyöräilijää, joka ajoi suojatielle kolmion takaa ja vielä kahvia hörppien. Pyöräilijöillekin voi olla risteyksissä semmoinen pieni kolmio, joka kertoo väsitämisvelvollisuudesta. Usein ne on sijoitettu risteyksiin tai suojateiden lähelle, jos autoilijoille näkyvyys huono pyörätien suuntaan esim. rakennusten takia. Ja ei, kaikilla ei tarvitse olla ajokorttia mutta liikennesännöt on hyvä tuntea.

Liikennesuunnittelijoiden mukaan "turhia liikennemerkkejä" ei laiteta.

Eli jos joku asia, vaikkapa tämä "pyörällä väistetään suoraan ajavaa ajoneuvoa", on jo lakitekstissä, ei merkitä erikseen liikennemerkillä.

Eihän liikenneympyrästä poistuttaessakaan ole kolmiota vaikka väistämisvelvollisuus on poistuvalla ajoneuvolla.

Vierailija
113/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että nykyään tuntuu autoilijat antavan tietä pyöräilijöille, mutta ei jalankulkijoille suojatiellä.

Varmaan siksi että on pakko antaa tietä, koska ajavat  jarruttamatta (ja lähinnä kiihdyttävät kun näkevät auton) autojen eteen suojatielle. Ainakin Helsingissä.

Valitettavasti autoilijat eivät osaa ajaa, vaan antavat "armopaloja" pyöräilijälle joka aivan kirkkaassa päivänvalossa on pysähtynyt ja pitää jalkaansa maassa.

Sitten huudellaan "miksi et mene" ja liikenne takkuaa sekä kevyeltä että autoliikenteen osalta.

Kuinka hankala olisi ajaa liikennesääntöjen mukaan?

Useasti autolla yritetään ajaa suojatietä kävelevän päälle kovalla nopeudella.

Vierailija
114/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vittu mua ärsyttää pyöräilijänä kun pysähdyn suojatielle kohtaan jossa mulla on väistämisvelvollisuus ja autot pysähtyy. aargh. sit huidon niille, että mene saatana, nii ne huitoo että mene mene. viimeksi tänään 15km työmatkalla, 8 suojatietä jossa mun pitäis väistää mutta kaikissa auto pysähty vaikka hiljensin vauhtia jo kaukaa niin että ne ehtisi ajaa. ja omistan b-kortin itsekin ja tunnen liikennesäännöt.

Mua pyöräilijänä myös ärsyttää tämä. Ja tosiaan hiljennän vauhtia ja pysähdynkin aika kauas odottamaan eli yritän selvästi viestittää että osaan liikennesäännöt, mutta silti vielä joskus joku pysähtyy viittomaan.

Vierailija
115/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä on pahuksen rasittavaa.

Itse en mene koskaan kun annetaan tietä koska autoilijoihin ei ole luottaminen.

Voivat kolaritilanteessa väittää että olin väistämisvelvollinen.

Vierailija
116/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijät saa ajaa suojatielle jos on pyörätien jatke. muuten eivät saa suojateillä ajaa.

Pyöräilijät joutuvat ajamaan joskus myös kadulla, jolloin kolmio saattaa olla. Lisäksi meillä on ainakin kodin lähellä kevyenliikenteenväylällä stop-merkki. Itse pyöräile lähes päivittäin ja olen kyllä samaa mieltä AP:n kanssa. Tosin autoillessa saatan kuitenkin antaa tietä pyöräilijälle, vaikka tämän pitäisi väistää, jos näyttää siltä, ettei se aio pysähtyä. Mua myös ärsyttää jalkakäytävällä pyöräilevät aikuiset. En ymmärrä, miksi aikuinen ei voi esim. polkea asuntokadulla, jossa on 30 km:n nopeusrajoitus, vaan pitää polkea kapealla jalkakäytävällä.

Vierailija
117/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten saa ajaa. Pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen, paitsi jos auton väistämisvelvollisuus on erikseen. merkitty joko kolmiolla tai muulla liikennemerkillä

Vierailija
118/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuoko on pyöräilijän puolustus, että "ei voi tietää, kun mulla ei ole ajokorttia"? No kannattaisko ne liikennesäännöt kerrata joka tapauksessa, ihan oman turvallisuuden vuoksi?

Vierailija
119/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten saa ajaa. Pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen, paitsi jos auton väistämisvelvollisuus on erikseen. merkitty joko kolmiolla tai muulla liikennemerkillä

Mikäs liikennemerkki on jos kääntyy autolla?

Eipäs unohdeta kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuutta, myös liikenneympyrästä tultaessa.

Eikä myöskään tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijä ole väistämisvelvollinen vasemmalta tulevia tai kääntyviä ajoneuvoja kohtaan. Jos kerran pyörätietä ei ole ajetaan ajoradalla.

Vierailija
120/140 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuoko on pyöräilijän puolustus, että "ei voi tietää, kun mulla ei ole ajokorttia"? No kannattaisko ne liikennesäännöt kerrata joka tapauksessa, ihan oman turvallisuuden vuoksi?

Kyllä, myös autolla ajavien tulisi kerrata säännöt.

Kääntyvänä väistät.

Kolmion takaa väistät.

Stop-merkin takaa väistät.

Pihasta tulevana väistät.

Soratieltä/eri tasosta tulevana väistät.

Etkä aja tuhatta ja sataa kolmion ym eteen josta "pystyt jarruttamaan", koska se on "väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen", eli liikennerikkomus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän