Pyöräilevät PASKAT ja idiootit, jotka antavat näille tietä
Mistä pyöräilijät ovat saaneet päähänsä, että heillä on etuajo-oikeus suojatielle joka paikassa? Syöksytään tielle vaikka autoilija ei ole kääntymässä suojatielle ja kolmiota ei ole. Jotkut taulapäät vielä antavat näille junteille tietä kyseisissä kohdissa. Miksi? Toinen mitä pyöräilijäiden ei ilmeisesti tarvitse noudattaa on kolmio. Tosin eihän heitä koske mitkään muutkaan liikennesäännöt...
Kommentit (140)
Meitsivain kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että jos jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä jos sitä ei ole merkitty, mutta ajotien vieressä ei ole pyörätien viivaa eikä siellä pystyisikään ajamaan koska autoja on jalkakäytävän vieressä parkissa ja vain autoille on tilaa ajaa, tuskin ilahtuisivat keskellä ajorataa pyöräilevästä. Tämä siis keskustassa. Sitä paitsi pollari sanoisi siihen jotain. Ja minä muuten pyöräilen suojatien yli, mutta pysähdyn katsomaan tuleeko ketään vai ei. En viitsi alkaa sohlaamaan pyörän selkään ja takaisin jatkuvasti, mulla on raivostuttavan hankalaa nousta pyörän selkään ja päästä liikkeelle.
Mikä ihme pyörätien viiva? Pyöräilijän paikka keskustassa on siellä autotiellä, jos erillistä pyörätietä ei ole. Sillä ei ole merkitystä onko kadun reunassa parkkipaikkoja vai ei. Ihan sujuvasti pyöräilin tänä aamuna Kuopion keskustan halki töihin autojen seassa, vaikka matkan varrella on katuja, joiden reunassa on parkkipaikkoja. Poliisiauto ajeli vastaan eikä asiasta tullut mitään sanomista. Olen kyllä päässyt todistamaan, kun poliisi huomauttaa pyöräilijälle jalkakäytävällä pyöräilystä.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ärsyttää se, että jos selvästi olen pyöräni kanssa pysähtyneenä suojatien alkuun, toinen jalka maassa, aikeenani jatkaa ajoa heti kun auto häviää, joku idioottiautoilija pysähtyy antamaan tietä. Huoh.. Jumalauta! Tiedän, että näytän hyvältä ja tien antaminen on hyvä keino tarkistaa, että takapuolenikin on nätti, mutta hyvät miehet, noudattakaa tekin autoillessani niitä sääntöjä... naiset harvemmin antavat muuten tietä. ;)
Näiden eteen on pakko pysähtyä, kun osa näistä polkaisee kuitenkin siihen eteen jos ei pysähdy.
"Pyöräilijä väistää aina paitsi kun auto kääntyy tai tulee kolmion takaa tai pihalta"
Tuo sääntö on periaatteessa oikein, mutta antaa hieman väärän kuvan todellisuudesta. Nimittäin normaalisti pyörällä liikkuessa taajama-alueilla, missä kevyen liikenteen väyliä on ylipäätään olemassa, pyöräilijätkin liikkuvat pääosan risteyksistä päätien suuntaisesti ja näin ollen normaalissa ajossa yli 90% risteyksistä menee noihin "paitsi kun" tapauksiin. Tästä oli aikoinaan ihan hyvä testi Hesarissa. Siinäpä se syy ongelmiin osittain onkin kun noita paikkoja, missä autoja väistetään, on niin harvoin että helposti unohtuu kokonaan katsella onko autoilla kolmio vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät on kyllä paskinta sakkia liikenteessä. Täälläkin huomaa, että he yhä luulevat, että joku vitun "pyörätien jatke" oikeittaa ajaa suojatielle joka ei ole edes risteyksessä. Ottakaapa asiasta selvää ja kysykää vaikka poliisilta kun näette. Paikassa jossa ei ole kolmiota autoilijoilla ja ei ole kääntyvien risteys se pyörä TALUTETAAN jos halutaan tietä. Ajamalla joudutte väistämään.
En ikävä kyllä USEIMMITEN edes saa väistää, vaan autoilija pakottaa minut ylittämään tien. Tapahtuu siis seuraavaa:
- näen auton ja lasken, että pääsen pyörällä tien yli ajaen seuraavan auton jälkeen, koska tie näyttää tyhjältä. Pörräilen pyörän kanssa ja teen kieppejä pelatakseni aikaa, jotta autoilija ehtii ohittaa suojatien. No, mitä yleensä tapahtuu: vaikka mulla ei siis ole aikomustakaan ylittää tietä auton edestä, siellä ratin takana päätellään, että nyt on hyvä hetki pysähtyä. Joudun siis nousemaan satulasta ja kävelemään tien yli.
- toisessa vaihtoehdossa pysäytän pyörän, mutta en nouse satulasta. Olen pysähtyneen pyörän päällä kaukana suojatiestä ja katselen taivaalle ettei autoilija vaan kuvittele, että nytpä on taas sauma, että voi hidastaa ja päätellä minun liikkeistäni jotain, vaikka autoilijan tehtävä olisi ajaa vuorollaan.
Olen todella kypsynyt tähän autoilijoiden toimintaan. Minä EN ajan auton edestä suojatiellä, ajan siitä vain silloin, kun yksikään auto ei ehtisi ajaa päälleni, vaikka yrittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kuten täälläkin jo joku kommentoi isoon ääneen, että pyörillä ei saa ajaa liikennevaloissa siihen keulille. Mutta muissa maissa kaupungeissa on oikein varattu oma kohta siihen risteyksen eteen, johon pyöräilijät voi ajaa.
Helsingissä on näitä pyörätaskuja, joissa kuuluu juuri ajaa siihen keulille.
Sain kortin pari kuukautta sitten. Autokoulussa jatkuvasti toitotettiin pyöräilijöiden väistämisestä ja siitä, että parempi väistää vaikka ei olisi väistämisvelvollisuutta, koska autoilija on törmäystilanteessa se vastuuvelvollinen. Joka kerta kun käännyttiin suojatien yli piti vilkuilla etukäteen ettei mistään vaan tule pyörää jne.. Myöskin opetettiin ennakointia, eli jos näyttää siltä että joku olisi mahdollisesti haluamassa suojatien yli pitää pysähtyä, vaikka ko. henkilö ei edes olisi vielä suojatien kohdalla, vaikka kuinka "ehtisi vielä mennä" ennen niitä kävelijöitä/pyöräilijöitä. Ennakointi, ennakointi.
Vierailija kirjoitti:
Vikaa on ihan yhtä lailla autoilijoissa, kuin pyöräilijöissäkin. Suomessa on jokin erityinen viha pyöräilijöitä ja moottoripyöriä kohtaan. Kuten täälläkin jo joku kommentoi isoon ääneen, että pyörillä ei saa ajaa liikennevaloissa siihen keulille. Mutta muissa maissa kaupungeissa on oikein varattu oma kohta siihen risteyksen eteen, johon pyöräilijät voi ajaa.
Ihan sama koskee moottoripyöräilijöitä. Muualla annetaan tilaa, Suomessa kiilataan päälle.
Toki kaksipyöräisten kuskeissa on myös paljon vikaa, mutta toisaalta he ovat aina häviäjän roolissa, vaikka laki sanoisi mitä.
Kommentoin isoon ääneen koska näin se lain mukaan meillä menee.
Ja missä maassa on näitä autotiellä olevia valoparkkeja pyörille ilman ettei ole merkittyä pyörätietä tiellä? Yhden videonkin olen nähnyt missä pyörät ulkomailla kiilasi jonon eteen kääntyvien kaistalle, mutta jatkoivatkin suoraan. Yhtä kolautti rekkayhdistelmä.
Myöskin esim Saksassa ja Hollannissa ne pyörät on pyöräteillä ja on jopa omat liikennevalot. Ja ulkomailla ne pyörät on oikeasti siellä missä kuuluu. Joten älkää ylistäkö ulkomaita kun ette itse käyttäydy niinkuin he.
Ja miksi pitäisi päästä jonon eteen? Miksei voi jäädä jonon perälle kuten muutkin. Aiheuttaa vaan vaaratilanteita tommonen ahtaisiin väleihin meno jos joku vaan tuijottaa valoja ja lähteekin liikkeelle kiilaten pyörän koska olettaa ettei siihen viereen kukaan saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijää väistetään suojatiellä VAIN jos autoilija on kääntymässä suojatielle tai autoilijalla on kolmio/stopmerkki. Muuten pyöräilijä väistää aina. Ja kolmioita on kaupungissa autoteillä, samoilla teillä jossa juntit pyöräilee.
Minäkin tiesin tämän...
T. Kortiton
Mä olin pitkään ollut hedelmöityshoidoissa ja viimein raskaana. Olin tulossa naistenklinikalta riskiraskauden seurannasta mahani kanssa ja kiiruhdin bussiin niin joku helkkarin urpo ajoi jalkakäytävällä täysillä mun päälle! Lensin kaaressa selälleni ja tyyppi jotain murahteli. Sain raivokohtauksen, koska keskenmenon riski oli niin suuri. Huusin että minkä vitun oikeudella ajat jalkakäytävällä raskaana olevien naisten päälle? Tyyppi otti fillarinsa ja jatkoi jalkakäytävällä huristelua keskustaa kohden. Ja pyörätietä ei sillä jalkakäytävällä ollut.
- Kyllä, vihaan pyöräilijöitä, pyöräilen itsekin, mutta varovasti, en kuin mieletön sika.
Näitä tosiaankin riittää. Täälläkin joku kultapienitteli toista, joka ei uskaltaudu suojatielle autojen sekaan. Hän oikein 45 vuoden kokemuksella kertoi, miten ikinä ei ole sattunut mitään. Varmaan asuu jossakin, missä autoja menee kolme tunnissa.
Onnettomuustietoinstituutin raportin mukaan jalankulkijoiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista puolet tapahtui suojateillä, samoin puolet liikennevakuutuksesta korvatuista jalankulkijan vammautumisista.
https://yle.fi/uutiset/3-9173983
Kyllä isommissa kaupungeissa on aivan selvää, että suojatielle ei kannata ängetä. Etenkään ei kannata, jos auto pysähtyy, sillä melkoisella takuulla suojatien eteen pysähtyneen auton vasemmalta puolelta koukkaa auto päällesi, jos uskaltaudut suojatietä ylittämään. Aivan kuin autoilijat eivät ymmärtäisi, että ei se toinen autoilija ihan vaan huvikseen siinä seisoskele.
Fillaroitsivat ottavat päästä yhtä lailla, napit korvissa huitelevat menemään sivuilleen vilkuilematta.
Meitsivain kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että jos jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä jos sitä ei ole merkitty, mutta ajotien vieressä ei ole pyörätien viivaa eikä siellä pystyisikään ajamaan koska autoja on jalkakäytävän vieressä parkissa ja vain autoille on tilaa ajaa, tuskin ilahtuisivat keskellä ajorataa pyöräilevästä. Tämä siis keskustassa. Sitä paitsi pollari sanoisi siihen jotain. Ja minä muuten pyöräilen suojatien yli, mutta pysähdyn katsomaan tuleeko ketään vai ei. En viitsi alkaa sohlaamaan pyörän selkään ja takaisin jatkuvasti, mulla on raivostuttavan hankalaa nousta pyörän selkään ja päästä liikkeelle.
Kyllä sun täytyy sitten ajaa siellä autojen seassa tai talutat pyörää tai etsit toisen reitin. Pienellä kiertämisellä löytyy joskus pyörätie. Aikaa se vähän pidempi reitti ei juuri vie. Off topicina täytyy kyllä todeta, että ainakin Helsingin keskustassa pyöräileminen ei ole kivaa. Onneksi asun lähiössä, jossa on huomattavasti vähemmän muita ihmisiä. Pyöräily on mielestäni huomattavasti helpompaa vähän kauempana keskustaa.
Meitsivain kirjoitti:
Jos ei ole pyörätietä, niin silloin poljet ajoradalla. Jos autoja on parkkeerattu tien reunaan, niin tietenkin poljet niiden vasemmalla puolella eli sitten keskellä ajorataa jos ajorata on siinä niin kapea. Autoilijat saavat olla mitä mieltä lystäävät, koska se on pyöräilijän laillinen paikka.
Toki järkeä kannattaa käyttää ja polkea jalkakäytävällä jos se on tyhjä tai sitä on vain lyhyt pätkä.
Jos tien vasemmalla puolella menee ainoastaan pyörätie, niin sitä tulisi käyttää, mutta se ei ole välttämätöntä jos olet esimerkiksi kohta kääntymässä oikealle.
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräinen vaaratekijä on se, kun fillaristi kääntyy ylittääkseen tien näyttämättä muuta vihjettä aikeistaan kuin hätäisen vilkaisun olan yli. Suojatie ei edes ole pyörätien jatkeena vaan kesken suoran katuosuuden mahdollistaa kadun ylityksen. Miksei tässä voi näyttää kädellä merkkiä?
Mikä siinä pään kääntämisessä on niin huonoa? Kyllähän sinä senkin näet.
Vierailija kirjoitti:
Vikaa on ihan yhtä lailla autoilijoissa, kuin pyöräilijöissäkin. Suomessa on jokin erityinen viha pyöräilijöitä ja moottoripyöriä kohtaan. Kuten täälläkin jo joku kommentoi isoon ääneen, että pyörillä ei saa ajaa liikennevaloissa siihen keulille. Mutta muissa maissa kaupungeissa on oikein varattu oma kohta siihen risteyksen eteen, johon pyöräilijät voi ajaa.
Ihan sama koskee moottoripyöräilijöitä. Muualla annetaan tilaa, Suomessa kiilataan päälle.
Toki kaksipyöräisten kuskeissa on myös paljon vikaa, mutta toisaalta he ovat aina häviäjän roolissa, vaikka laki sanoisi mitä.
Missä viestissä sanottiin, että ei saa ajaa pyörällä keulille? Minua aina ihmetyttää pyöräilijänä miksi jalankulkijan pitää tunkea liikennevaloissa eteeni, koska eikö se ole aivan ilmiselvää, että joudun ohittamaan tämän jo tietä ylittäessäni. Eikö siis olisi järkevämpi päästää pyörä ensimmäisenä menemään, jotta ei tulisi turhia ohituksia? Todellakin tukin pyörälläni aina ensimmäiseksi yleensä oikeasta laidasta, koska siellä ei ole yleensä valonappia ja siten ihmiset keskittyvät vasempaan laitaan. Toki oikea laita on myös pääasiallinen pyöräilijän paikka, mutta siitä on pakko joustaa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse pyöräilen myös työmatkat ja toivon, ettei autoilijat pidä minua ihan idioottina. Tiedän kyllä milloin minä väistän suojatiellä ja, jos näen auton tulevan suojatielle, alan jo hyvissä ajoin hiljentelemään omaa vauhtiani, ettei tarvitsisi kokonaan pysähtyä vaan auto menisi ensin ja sitten pääsisin minä. Vaan autoilijatpa lyövät aina liinat kiinni ja antavat minulle tilaa ja niinpä sitten seistään siinä molemmat. Eli vaikka minä tiedän liikennesäännöt ja väistäisin, niin autoilijat antavat tilaa. Minulla on muutama kadunpätkä, jossa pyöräilijän pitää ajaa autokaistalla ja se on todella pelottavaa. Autot suhahtavat aivan vierestä, vaikka tilaa olisi väistää ja varsinkin sadekelillä oikein tarkoituksella ajavat lätäköistä ja roiskuttavat vedet päälle. Tunnen itseni pyöräilijänä kyllä ihan hirviöksi, että kehtaan tuolla liikenteessä autoilijoita häiritä omalla olemassa olollani.
Näinhän se menee. Monia autoilijoita tuntuu ärsyttävän kun joku on viitsinyt lähteä talvella pyörällä töihin kun itse on juuri ja juuri päässyt sängystä ylös ja ajaa työpaikalleen heräilemään ensimmäisen työtunnin ajan.
Tuon veden roiskimisen vielä ymmärtää teinipojilta, mutta kun aikuiset miehetkin.
Itse päästän aina kävelija, mopoilijan tai mikä ikinä onkaan suojatiellä. En halua kokea sellaista epäselvää tilannetta, että pyöräilijä luulee saavansa mennä ja sitten auto ajaakin päältä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä inhoan suurinta osaa pyöräilijöistä ja viha johtuu lähinnä pelosta... ...Tasa-arvoisissa auto ja pyörä on samoissa asemissa, eli auto että pyörä väistää oikealta tulevaa autoa tai pyörää. Ja liikennevaloissa jos ollaan liikenteen seassa polkupyörällä NIIN KUULUU JÄÄDÄ JONON PERÄLLE! Ei kiilata jonon ohi.
Ja valot! Muistakaa laittaa niihin pyöriin valot ja valkoinen eteen ja punainen taakse!
EI KUULE KUULU JÄÄDÄ JONON PERÄLLE!
Ethän sinäkään kaupunkiliikenteessä aja ohittamatta pyöräilijää??
Miksi pyöräilijä hitaampana jäisi odottamaan kymmentä autoa, pääsemättä valoista läpi?
Samat autot kuitenkin ohittavat pyörät seuraavalla suoralla.
Eikä laki velvoita takavaloa pyörään, lainsäätäjän mukaan heijastin on jopa parempi. Eli tunne asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät on kyllä paskinta sakkia liikenteessä. Täälläkin huomaa, että he yhä luulevat, että joku vitun "pyörätien jatke" oikeittaa ajaa suojatielle joka ei ole edes risteyksessä. Ottakaapa asiasta selvää ja kysykää vaikka poliisilta kun näette. Paikassa jossa ei ole kolmiota autoilijoilla ja ei ole kääntyvien risteys se pyörä TALUTETAAN jos halutaan tietä. Ajamalla joudutte väistämään.
En ikävä kyllä USEIMMITEN edes saa väistää, vaan autoilija pakottaa minut ylittämään tien. Tapahtuu siis seuraavaa:
- näen auton ja lasken, että pääsen pyörällä tien yli ajaen seuraavan auton jälkeen, koska tie näyttää tyhjältä. Pörräilen pyörän kanssa ja teen kieppejä pelatakseni aikaa, jotta autoilija ehtii ohittaa suojatien. No, mitä yleensä tapahtuu: vaikka mulla ei siis ole aikomustakaan ylittää tietä auton edestä, siellä ratin takana päätellään, että nyt on hyvä hetki pysähtyä. Joudun siis nousemaan satulasta ja kävelemään tien yli.
- toisessa vaihtoehdossa pysäytän pyörän, mutta en nouse satulasta. Olen pysähtyneen pyörän päällä kaukana suojatiestä ja katselen taivaalle ettei autoilija vaan kuvittele, että nytpä on taas sauma, että voi hidastaa ja päätellä minun liikkeistäni jotain, vaikka autoilijan tehtävä olisi ajaa vuorollaan.
Olen todella kypsynyt tähän autoilijoiden toimintaan. Minä EN ajan auton edestä suojatiellä, ajan siitä vain silloin, kun yksikään auto ei ehtisi ajaa päälleni, vaikka yrittäisi.
Tunnistan tilanteen liiankin hyvin. Alan itse yleensä katselemaan mukamas kiinnostuneena rakennuksia, jotka olen nähnyt miljoona kertaa. Sitten kun käännän katseeni suojatielle, niin siellä se auto vaan nököttää. Tämä siitäkin huolimatta, että suojatielle oli varmaan viisi metriä väliä ja olin täysin pysähtynyt.
Toivotaan, että uudessa laissa autoilijat todella muuttuvat väistämisvelvollisiksi, jolloin uskaltaa paremmin mennä eteen kun toisella kaistallakin pitäisi ainakin väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän takia hyppään suojatiellä aina pyörän kyydistä pois jalankulkijaksi niin autoilijan on pakko pysähtyä.
Tuo on muutenkin fiksua. Se on itsellesi turvallisempaa ja myös mukavampi autoilijalle, kun jalankulkija tulee suojatielle rauhallisesti eikä suhahda yllättäen vauhdilla polkien.
👍
Jos suhahtaa yllätten vauhdilla polkien, ei todellakaan ole jalankulkija. 😉
No ei olekaan, siksi se pyörää taluttava jalankulkija onkin fiksu.
sama ihminen on idiootti pyörän päällä ja taluttaessa fiksu. Pyörä on ajoneuvo jolla on tarkoitus ajaa eikä kävellä. Siksi ajan siellä missä se laillista on ja talutan siellä missä ei saa ajaa. Ja väistämissäännöt ovat halussa. Joitakin autoilijoita vain ärsyttää, kun liikenteessä on liikaa ajoneuvoja. Niillä autoilijoilla on yleensä epävarmuutta havainnointikyvyn kanssa.
Itse pyöräilen myös työmatkat ja toivon, ettei autoilijat pidä minua ihan idioottina. Tiedän kyllä milloin minä väistän suojatiellä ja, jos näen auton tulevan suojatielle, alan jo hyvissä ajoin hiljentelemään omaa vauhtiani, ettei tarvitsisi kokonaan pysähtyä vaan auto menisi ensin ja sitten pääsisin minä. Vaan autoilijatpa lyövät aina liinat kiinni ja antavat minulle tilaa ja niinpä sitten seistään siinä molemmat. Eli vaikka minä tiedän liikennesäännöt ja väistäisin, niin autoilijat antavat tilaa. Minulla on muutama kadunpätkä, jossa pyöräilijän pitää ajaa autokaistalla ja se on todella pelottavaa. Autot suhahtavat aivan vierestä, vaikka tilaa olisi väistää ja varsinkin sadekelillä oikein tarkoituksella ajavat lätäköistä ja roiskuttavat vedet päälle. Tunnen itseni pyöräilijänä kyllä ihan hirviöksi, että kehtaan tuolla liikenteessä autoilijoita häiritä omalla olemassa olollani.