Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilevät PASKAT ja idiootit, jotka antavat näille tietä

Vierailija
22.08.2017 |

Mistä pyöräilijät ovat saaneet päähänsä, että heillä on etuajo-oikeus suojatielle joka paikassa? Syöksytään tielle vaikka autoilija ei ole kääntymässä suojatielle ja kolmiota ei ole. Jotkut taulapäät vielä antavat näille junteille tietä kyseisissä kohdissa. Miksi? Toinen mitä pyöräilijäiden ei ilmeisesti tarvitse noudattaa on kolmio. Tosin eihän heitä koske mitkään muutkaan liikennesäännöt...

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen Nopsa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiton kolmioita pyöräteillä muka on?

Pyöräilijät saa ajaa suojatielle jos on pyörätien jatke. muuten eivät saa suojateillä ajaa.

Ja oikeesti, kaikilla ei ole ajokortteja. 

Niin saa ajaa, mutta ei tuo vielä ota kantaa väistämisvelvolllisuuteen. Pyöräilijä väistää aina paitsi silloin, kun auto on kääntymässä sen pyörätien jatkeen yli, autolla on kolmio tai auto on ajamassa liikenneympyrään tai sieltä pois. 

Kuka idiootti lieneekään kirjoittanut lakiin tuon kohdan "pyörätien jatkeesta", kaikki pyöräilijät hokee silmät pyöreinä sitä vaikka se ei sinänsä karro väistämisvelvollisuudesta yhtään mitään. Itseäni pyöräillessä ärsyttää, kun autoilijat antaa tietä silloin kun mulla on väistämisvelvollisuus.

Mua ärsyttää myös pyöräillessä, että autoilijat antavat tietä, kun mulla on väistämisvelvollisuus. Tänään autoilija oli kovasti päästämässä mua suojatien yli, vaikka tulin stop-merkin takaa. Mua ärsyttää, että mä pysähdyn väistämään autoilijaa, kuten mun liikennesääntöjen mukaan kuuluu, mutta ei autoilija haluaa päästää mut, koska luulee mun olevan jalankulkija. Jalankulkija olen vain taluttaessani pyörää.

Vierailija
42/140 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isoimmat idiootit istuvat ratin takana. Pyöräilen, autoilen ja kuljen jalan. Kyllä se on joka kerta kanssa-autoilija, joka aiheuttaa vaaratilanteen.

Itse annan aina autoillessani tietä suojatien kohdalla jalankulkijalle. Pyöräillessäni väistän autoja. En todellakaan ryhdy taluttamaan pyörää joka suojatiellä. Liian hidasta moinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meinasin just tehdä saman aloituksen. Tänään ihan tolkuton määrä pyöräilijöitä suhahti auton eteen vaikka ovat väistämisvelvollisia ja pakkohan siinä on pysähtyä, ettei päälle aja, joten olin taatusti ärsyttävä kuski. Jopa poliisit joutui antamaan tietä fillaristeille, kun suihkivat suojateille Töölönlahden joukkopsykoosipyöräilyissään. Yksi ajoi jopa hetken ajoradan reunalla mua ja muuta kolmekasitaista liikennettä vastaan. Ei oo kyllä henkikulta kovin kallis.

Vierailija
44/140 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä inhoan suurinta osaa pyöräilijöistä ja viha johtuu lähinnä pelosta. Tullaan puskan takaa hirveällä vauhdilla eteen vaikka heillä väistämisvelvollisuus. Ja kyllä varon suojatietä jos nyt joku lapsi juoksisi, mutta ne pyörät tulee pikkasen lujempaa. Myöskin se ärsyttää ettei käytetä pyöräteitä vaan ollaan ajoradalla. Varsinkin pienet mutkaiset 80km/h tiet ärsyttäviä kun trikoosankarit näille eksyy. Oli pyörätie tai ei niin näistä ei millään uskalla mennä ohi kun mutkikas tie ja isot vauhdit.

Myöskin ärsyttää kun nämä ei noudata oikeasti mitään sääntöjä. Tasa-arvoisissa auto ja pyörä on samoissa asemissa, eli auto että pyörä väistää oikealta tulevaa autoa tai pyörää. Ja liikennevaloissa jos ollaan liikenteen seassa polkupyörällä NIIN KUULUU JÄÄDÄ JONON PERÄLLE! Ei kiilata jonon ohi.

Muuten mieluusti annan ihmisille ja pyörille tilaa lakien mukaan ja tykkään joustavasta liikenteestä että annan tilaa jos joku on vahingossa väärälle kaistalle mennyt jne en tuki ruuhkissa risteyksiä jne. Pyörät vaan saa usein veren kiehumaan kun suurin osa ei osaa sääntöjä ja montakin tilannetta on kun suoraan menossa vihreillä niin silti tulee polkupyörä keulan edestä punaisia päin ja paras näistä oli herra joka katsoi minua suoraan silmiin ja lisäsi vauhtia.

Ja valot! Muistakaa laittaa niihin pyöriin valot ja valkoinen eteen ja punainen taakse! Helpotatte muita ja varjelette omaa henkeä. Pimeä ja nopeasti liikkuva asia ei ole koskaan kiva kun tulee alle. Ja joo joku vetää hirvikortin tai perus lapsen niin mieluummin ajan hirven päälle kuin polkupyörän ja pelossa jos elää että lapset villinä pomppii tiellä niin vauhti kaupungeissa olisi max 20km/h. Ja todellakin ei punaista valoa eteen kun silloin olettaa että kohde menee poispäin

Vierailija
45/140 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isoimmat idiootit istuvat ratin takana. Pyöräilen, autoilen ja kuljen jalan. Kyllä se on joka kerta kanssa-autoilija, joka aiheuttaa vaaratilanteen.

Itse annan aina autoillessani tietä suojatien kohdalla jalankulkijalle. Pyöräillessäni väistän autoja. En todellakaan ryhdy taluttamaan pyörää joka suojatiellä. Liian hidasta moinen.

Hah, suurin osa autoilijoista myös pyöräilee tai ainakin kulkee jalan. Pyöräilijöistä monellakaan tuskin on ajokorttia, tyylistä päätellen.

46/140 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trikoosukkulat on ihan sairaita hiton pellejä, eivät välitä liikennesäännöistä pätkääkään.

Polkevat ajoradalla rinnatusten, vaikka vieressä on hyväkuntoinen pyörätie. Suihkuttelen niille aina tuulilasinpesunestettä.

Miksi et vain voi suoraan myöntää, että näissä ärsyttää lähinnä se, että he ovat niin paljon kovakuntoisempia kuin sinä? Tällaiset pyöräilijät pyöräilevät yleensä todella paljon ja heillä on liikennesäännöt hallussa varmaan paremmin kuin millään muulla yksittäisellä tietä käyttävällä ryhmällä, joka ei ole ammattiryhmä. Se on valtaosan etu, että he eivät pyöräile pyörätiellä, koska jalankulkijat eivät yleensä osaa reagoida mitenkään järkevästi noin nopeasti liikkuviin pyöräilijöihin. Siten on turvallisempaa kaikkien kannalta mennä ajoradalla, jossa on selvät säännöt ja hyvä näkyvyys. 

47/140 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöt ovat turhan epäselvät ja epäkäytännölliset. Monesti saa pyöräillä yli kohdasta, jossa pyöräilijänä on väistämisvelvollisuus. Samasta paikasta menee myös jalankulkijoita ja auto joutuu varmuuden vuoksi hidastamaan, että pyöräilijä ei tule alle. Siten tulee jatkuvasti epäselviä tilanteita, että kumpi tästä nyt menee. Itse olen ratkaissut nämä joko vain odottamalla pyörällä tien reunassa katselemalla muualle tai sitten taluttamalla yli. Ei kuitenkaan jaksaisi jatkuvasti hyppiä pois pyörän selästä tai jäädä odottamaan vaivaannuttavasti kun auto koittaa antaa minulle tilaa. 

Suojatiellä pitäisi asettaa autoilija väistämisvelvolliseksi aina myös pyöräilijän suhteen. 

Miksi ihmeessä?

Säännöt ovat ihan selvät ja järkeenkäyvät. Pyörä liikkuu niin nopeasti, että auto joutuis käytännössä joissakin kohdissa pysähtymään, jos haluaisi olla varma, ettei pyörä singahda eteen. Pyöräilijä voi hyvin taluttaa pyörän tien yli, jos ei halua odottaa autojen ohi menoa.

Eli autolla ei voi hidastaa niin paljon, että näkee, mutta pyörän voi kyllä taluttaa jokaisen suojatien yli? Mitä jos työntäisit sen autosi suojatien yli?

Toisekseen pyöräilijä ei ole suinkaan ainoa tienkäyttäjä, joka voi tulla kovalla vauhdilla. Esimerkiksi rullahiihtäjillä on usein kovempi vauhti kuin suurella osalla pyöräilijöitä. Eli sinun täytyy joka tapauksessa hidastaa, jotta ehdit nähdä myös nopeasti liikkuvat. 

48/140 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva jos AUTOILIJAT osaisivat myös liikennesäännöt. Tänään olin ylittämässä tietä suojatien kohdalta kävellen (ilman pyörää siis), odottelin yli 60 autoa ennen kuin joku pysähtyi päästämään yli. Useasti olen meinannut jäädä auton alle, silloin kun minulla on vihreät ja auto on kääntymässä oikealle...

Mikäli seisot siinä paikallasi = luovut oikeudestasi mennä ensin. Ei tällöin kukaan pysähdy.

Astut rohkeasti suojatielle niin autot pysähtyvät. Ja ei, kukaan EI aja päällesi.

Tuon kun opit niin huomaat että tien yli pääsee ihan helposti.

Ei pidä paikkaansa. Autoilijan tulee antaa tilaa suojatietä ylittävälle, joten jos ajat siten, että jossain vaiheessa joku voi kävellä autosi alle, niin rikot lakia. Ei siellä tien reunassa juuri koskaan turhaan seisoskella, joten tiedät kyllä, että suojatietä ollaan ylittämässä, mutta et silti hidasta. Ei auta suojatielle astuminen, koska jotkut vetävät siitä huolimatta nenän edestä. Pidemmälle ei voi astua, koska auto voi ajaa päälle siinä tapauksessa.

Paras tapa ylittää suojatie on toki siten, että katsot jo kaukaa mistä tulee autoja ja sen jälkeen kävelet suojatielle kuin et edes katsoisi. Jos otat katsekontaktin autoilijaan, niin tämä tietää sinun nähneen hänet ja siten vetää taas nenän edestä. 

Ei ole pelkästään yksi tyyppi, vaan on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ensimmäinen auto vetää nenän edestä ja ehkä vasta toinen hidastaa jos sekään. Tähän tarvittaisiin ehdottomasti tehovalvontaa. 

Ethän sinä ole ylittämässä suojatietä jos vaan seisot siinä! Sinä annat silloin autojen mennä ensin.

YRITÄ edes ymmärtää kulta pieni....

Heti kun astut suojatielle niin autot pysähtyvät.

Itse teen noin ilman mitään ongelmaa ja 45-vuotiaaksi olen jo elänyt että ei se niin vaarallista voi kerta kaikkiaan olla.

Joko kokeilet ehdottamaani ja huomaat että "tämähän toimii" tai jatkat seisoskeluasi.

Aivan sama toki minulle.

Väitätkö, että autoilijat ovat niin tyhmiä etteivät tajua jalankulkijan odottavan päästäkseen yli? No se selittää ne monet autoilijat jotka sujahtaa ohi varo sitä tai takapuolta hipoen. Joskus kurvaten viereiseltä kaistalla. Taitavat olla vapaa- aikanaan niitä kamikatze-pyöräilijöitä. Ainakin sama tyyli.

Tottakai se jalankulkija on menossa tien yli -se on selvää kaikille. Mutta ennen sitä hän syystä tai toisesta luopuu oikeudestaan mennä ensin ja odottaa että autot ovat menneet.

Ei tuosta oikeudesta voi mitenkään luopua. Jos jalankulkija ei näytä menevän yli kun hidastat, niin voit hitaasti lipua ohi valmiina jarruttamaan jos hän päättääkin lähteä ylittämään. 

Tuo argumenttisi on aivan järjetön, koska jalankulkijan on pakko pysähtyä, jotta ei jää auton alle jos auto ei hidasta selvästi siten, että on valmiina pysähtymään. 

49/140 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä inhoan suurinta osaa pyöräilijöistä ja viha johtuu lähinnä pelosta. Tullaan puskan takaa hirveällä vauhdilla eteen vaikka heillä väistämisvelvollisuus. Ja kyllä varon suojatietä jos nyt joku lapsi juoksisi, mutta ne pyörät tulee pikkasen lujempaa. Myöskin se ärsyttää ettei käytetä pyöräteitä vaan ollaan ajoradalla. Varsinkin pienet mutkaiset 80km/h tiet ärsyttäviä kun trikoosankarit näille eksyy. Oli pyörätie tai ei niin näistä ei millään uskalla mennä ohi kun mutkikas tie ja isot vauhdit.

Myöskin ärsyttää kun nämä ei noudata oikeasti mitään sääntöjä. Tasa-arvoisissa auto ja pyörä on samoissa asemissa, eli auto että pyörä väistää oikealta tulevaa autoa tai pyörää. Ja liikennevaloissa jos ollaan liikenteen seassa polkupyörällä NIIN KUULUU JÄÄDÄ JONON PERÄLLE! Ei kiilata jonon ohi.

Muuten mieluusti annan ihmisille ja pyörille tilaa lakien mukaan ja tykkään joustavasta liikenteestä että annan tilaa jos joku on vahingossa väärälle kaistalle mennyt jne en tuki ruuhkissa risteyksiä jne. Pyörät vaan saa usein veren kiehumaan kun suurin osa ei osaa sääntöjä ja montakin tilannetta on kun suoraan menossa vihreillä niin silti tulee polkupyörä keulan edestä punaisia päin ja paras näistä oli herra joka katsoi minua suoraan silmiin ja lisäsi vauhtia.

Ja valot! Muistakaa laittaa niihin pyöriin valot ja valkoinen eteen ja punainen taakse! Helpotatte muita ja varjelette omaa henkeä. Pimeä ja nopeasti liikkuva asia ei ole koskaan kiva kun tulee alle. Ja joo joku vetää hirvikortin tai perus lapsen niin mieluummin ajan hirven päälle kuin polkupyörän ja pelossa jos elää että lapset villinä pomppii tiellä niin vauhti kaupungeissa olisi max 20km/h. Ja todellakin ei punaista valoa eteen kun silloin olettaa että kohde menee poispäin

Itse en käytä pyörässä mieluusti valoa, koska se heikentää näkyvyyttä. Pieni merkkivalo vielä menettelee jos sitä ei itse näe polkiessa, mutta mitään kunnon valoa en halua käyttää, koska silloin tuo kirkkaus saa muut alueet näyttämäään liian pimeältä.

Suurilta osin pyöräilijöiden holtittomuus johtuu heikoista pyöräreiteistä ja siitä, että pyöräilyyn ei ihmisiä valisteta riittävästi. Pahimpia ovat he, jotka eivät juurikaan pyöräile. Aktiivisesti pyöräilevät osaavat yleensä säännöt.

Vierailija
50/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kysyn, että jos jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä jos sitä ei ole merkitty, mutta ajotien vieressä ei ole pyörätien viivaa eikä siellä pystyisikään ajamaan koska autoja on jalkakäytävän vieressä parkissa ja vain autoille on tilaa ajaa, tuskin ilahtuisivat keskellä ajorataa pyöräilevästä. Tämä siis keskustassa. Sitä paitsi pollari sanoisi siihen jotain. Ja minä muuten pyöräilen suojatien yli, mutta pysähdyn katsomaan tuleeko ketään vai ei. En viitsi alkaa sohlaamaan pyörän selkään ja takaisin jatkuvasti, mulla on raivostuttavan hankalaa nousta pyörän selkään ja päästä liikkeelle.

Vierailija
51/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräinen vaaratekijä on se, kun fillaristi kääntyy ylittääkseen tien näyttämättä muuta vihjettä aikeistaan kuin hätäisen vilkaisun olan yli. Suojatie ei edes ole pyörätien jatkeena vaan kesken suoran katuosuuden mahdollistaa kadun ylityksen. Miksei tässä voi näyttää kädellä merkkiä?

Vierailija
52/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää se, että jos selvästi olen pyöräni kanssa pysähtyneenä suojatien alkuun, toinen jalka maassa, aikeenani jatkaa ajoa heti kun auto häviää, joku idioottiautoilija pysähtyy antamaan tietä. Huoh.. Jumalauta! Tiedän, että näytän hyvältä ja tien antaminen on hyvä keino tarkistaa, että takapuolenikin on nätti, mutta hyvät miehet, noudattakaa tekin autoillessani niitä sääntöjä... naiset harvemmin antavat muuten tietä. ;)

Vierailija
53/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelin aamulla autolla töihin ja oikein tarkoituksella katsoin kaikki matkan varrella olevat liikennemerkit. Vaikka vieressä meni selvästi merkitty pyörätie, niin kolme kamikazepyöräpelleä mennä viiletti autojen seassa, selvästi  ylinopeutta. Ei mitään häpyä näillä! Liikenneympyrässäkin pyöräilevät KESKELLÄ ympyrää, vaikka vierellä kiertää se saakelin kävely+pyörätie. Huomenna aamulla alkaa töötti soimaan... 

Vierailija
54/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nyt hyvät kuumakallet että jos pyöräilijä on taluttamassa pyörää niin silloin pyöräilijä on jalankulkija ja silloin autoilija väistää AINA. Lisäksi jos törmäät autollasi pyöräilijään suojatiellä vaikka sinulla on etuajo-oikeus niin epäilenpä että oikeudessa tuskin saat päänsilittelyä osaksesi, sillä autoilijan tulee AINA varoa lähestyessään suojatietä.

Vierailija
55/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua inhottaa, kun suomalaiset pyöräilijät ovat niin viimesen päälle pyöräilyvarusteisiin pukeutuneita ja menevät kuin kilpapyöräilijät naama irvessä. Ulkomailla pyöräily ei ole mitään varusteurheilua vaan ihmiset pyöräilee ihan normivaatteissa hyvässä sovussa ja hengessä. Annetaan ja otetaan tilaa, kellot kilahtelee ja on yhteiset säännöt. Kukaan ei suutu, törmäile tai riitele. Ihmettelin nähdessäni, että tuo isossa laumassa rintarinnan sovussa työmatkapyöräily ei ikinä onnistuisi Suomessa, kun aina joku on valittamassa jostain. 

Vierailija
56/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hiton kolmioita pyöräteillä muka on?

Pyöräilijät saa ajaa suojatielle jos on pyörätien jatke. muuten eivät saa suojateillä ajaa.

Ja oikeesti, kaikilla ei ole ajokortteja. 

Huomaa että sulla ei ainakaan ole ajokorttia...

Perus Lahti-meininki, "kyllä auto ilman korttia kulkee" 

Vierailija
57/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen sitten tietä antava idiootti. Kiitos vain sille autoilijalle joka ajoi päälleni suojatiellä kolmion takaa. Toiseksi jäin. Joten nykyään pelottaa sekä pyörän selässä että auton ratissa. Molemmilla on kuitenkin pakko liikkua. Mieluummin olen sitten turhankin varovainen ja väistän.

Vierailija
58/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä pyöräilijät ovat saaneet päähänsä, että heillä on etuajo-oikeus suojatielle joka paikassa? Syöksytään tielle vaikka autoilija ei ole kääntymässä suojatielle ja kolmiota ei ole. Jotkut taulapäät vielä antavat näille junteille tietä kyseisissä kohdissa. Miksi? Toinen mitä pyöräilijäiden ei ilmeisesti tarvitse noudattaa on kolmio. Tosin eihän heitä koske mitkään muutkaan liikennesäännöt...

Sulle tulee paha paikka, kun kohta autoilijat JOUTUVAT väistämään pyöräilijöitä suojatiellä. Lakimuutos on jo työn alla.

Vierailija
59/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikaa on ihan yhtä lailla autoilijoissa, kuin pyöräilijöissäkin. Suomessa on jokin erityinen viha pyöräilijöitä ja moottoripyöriä kohtaan. Kuten täälläkin jo joku kommentoi isoon ääneen, että pyörillä ei saa ajaa liikennevaloissa siihen keulille. Mutta muissa maissa kaupungeissa on oikein varattu oma kohta siihen risteyksen eteen, johon pyöräilijät voi ajaa. 

Ihan sama koskee moottoripyöräilijöitä. Muualla annetaan tilaa, Suomessa kiilataan päälle. 

Toki kaksipyöräisten kuskeissa on myös paljon vikaa, mutta toisaalta he ovat aina häviäjän roolissa, vaikka laki sanoisi mitä.

Vierailija
60/140 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyen liikenteen väylästä huolimatta pyörällä voi lyhyitä matkoja ajaa ajoradalla, mikäli se kulkureitin kannalta on järkevämpää. Lisäksi tieliikennelain 8. pykälä 3 momentti sanoo, että "ajoneuvoa voi erityisistä syistä kuljettaa tien muulla kuin kuin sille tarkoitetulla osalla". Sitä ei ole paljoa oikeudessa testattu, mikä riittää erityiseksi syyksi, mutta tuon perusteella kyllä itse ajelen usein ajoradalla, jos kevyen liikenteen väylällä on autoja parkissa tai työmaita useassa kohtaa.

Uudessa työn alla olevassa tieliikennelaissa pyöräilijän saa entistä vapaammin valita ajoradan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi