Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinussa jokin geneettinen epäkohta jonka vuoksi et haluaisi hankkia lapsia?

Vierailija
21.08.2017 |

Koska et haluaisi sen periytyvän heille. Esim. jokin kauneusvirhe tai sairaus jolla on geneettistä taustaa.

Kommentit (110)

61/110 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmat ja korkea riippuvuusriski

62/110 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä

Ymmärrä vähän ennemmin kuin väärinymmärrä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei periydy vain äidiltä. Kaljuuntumis/hiusten harvenemisgeenin voi kekara saada kummalta hyvänsä ja minä ainakin sain sen isältäni, kaljuuntui jo parikymppisenä. Olen female siis

Hiustenlähtötaipumuksen sisältävä geeni sijaitsee x-sukupuolikromosomissa. Kaikilla ihmisillä on kaksi sukupuolikromosomia, joista he ovat perineet toisen äidiltään ja toisen isältään.  Mies saa isältään y-kromosomin ja äidiltään x-kromosomin. Nainen taas saa kummaltakin vanhemmaltaan  x-kromosomin. Jos naisen toisessa x-kromosomissa on hiustenlähtöä aiheuttava geeni, toisessa x-  kromosomissa on yleensä terve geeni, jolloin nainen ei kärsi kaljuuntumisesta. Miehillä taas ei ole toista x-  kromosomia, joka korvaisi viallisen geenin sisältävän kromosomin.

Miestyyppisen kaljuuntumisen geeni aktivoituu testosteronin vaikutuksesta. Siksi nainen ei kaljuunnu miestyyppisesti, vaikka hänellä olisi geeni molemmissa X-kromosomeissaan. Ohuista hiuksista hän voi kuitenkin kärsiä, ilmeisesti. On kuitenkin myytti, että miehen testosteronitasoa voisi päätellä kaljuuntumisen nopeudesta, geenin aktivoitumiseen vaadittava testosteronimäärä ei ole niin suuri, että sillä olisi siihen vaikutusta. 

Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaljuuntumiseen vaikuttaa moni muukin geeni ja myöskin elintavat. Kaljuuntuminen saattaa periytyä miehelle osittain myös isän puolelta, ja kaikki eivät kaljuunnu, vaikka heillä olisikin riskigeeni. 

-M22 

64/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinainen (kohtalotovereita alle 700 hlöä Suomessa) geneettinen mutaatio veren hyytymistekijässä. Siis äärimmäisen korkea alttius veritulppiin jo nuorella iällä.

Geeni periytyy lapselle huomattavasti lievempänä versiona (heterogeenisenä) jos isä ei ole hetero-eikä varsinkaan homozykootti taudinkantaja. Mies on testattu puhtaaksi - ja olen parhaillaan raskaana, esikoinen kyseessä. Korkean riskiryhmän odottajana ja intensiivisessä seurannassa. Uskon ja toivon että on "worth it" vaikka lääkitys onkin raskas toteuttaa nyt raskausaikana ja komplikaatioriski niin korkea että ainut sallittu synnytystapa on sektio anestesiassa teho-osaston salissa.

Vierailija
65/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että moni ajattelee tämän asian kylmällä järjellä, ja hyvä niin jos on asian kanssa sinut.

Se, mikä minua surettaa, on monen raaka asenne itseään kohtaan: te jotkut arvostelette itseänne todella ilkeästi. Koette, että olette kelvottomia ihmisiä. Surullista. Kukaan - kukaan! - ei ole täydellinen. Luuleeko joku, että ne täydellisen kauniit barbi-tyypit tosi-TV:ssä olisivat älyltään, taidoiltaan, terveydeltään tai geeneiltään täydellisiä?

Lisäksi moni vaiva on sellainen, että sen kanssa pärjää elämässä ja/tai siihen on lääkkeet. Esimerkiksi kaljuuntuminen, lyhyys, ruma naama (subjektiivista sekin), ohut tukka, atooppinen iho, akneiho, astma... Puhumattakaan siitä, että se syntyessään kaikkein täydellisinkin ihminen saattaa joutua onnettomuuteen/sairastua/ kokea vastoinkäymisiä ja menettää osan ns. Täydellisyydestään.

Armoa, ihmiset! Elämä on muutakin.

Vierailija
66/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti ajatellut asiaa. En halua jatkaa geeniperimaani koska olen epasosiaalinen, ahdistuva ja aika ruma niin kasvoiltani kuin kropaltani. Tiedostan tietysti etta myos itseani rumemmat, epasosiaalisemmat tai muuten ongelmaisemmat hankkivat lapsia, mutta mielestani minun on vain jarkevaa olla jakamatta huonoa perimaani.

En halua lapsia myos sosiaalisista syista. Minulla ei ole tarjota niille isovanhempia, ei rakastavaa asennetta tai halua jakaa omaa aikaani ja tilaani. Usein saan vakivaltaisia visioita muiden lapsista kun ne huutavat tai rapeltavat laheisyydessani (tekisi mieli potkaista, lyoda, lukita jonnekin komeroon siita huutamasta tai vaikka teipata suu jesarilla kiinni) niin en usko etta pystyisin lapsia saadessani pitamaan nuo ihan ajatuksen tasolla.

Antaa siis munieni pysya ihan vaan hedelmoittamattomina.

Vierailija
67/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on atopia, mutta en koskaan ajatellut sen estävän lasten hankkimista!   Kaksi lasta löytyy, molemmat atooppisia mutta olisivat voineet periä pahemmankin taudin.

Vierailija
68/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä mitään. Haluan hankkia lapsia vaikka suvussamme kulkee se lihavuusgeeni. Hoikaksi emme pääse millään, normaalipainossa pysyminen vaatii todella paljon enemmän työtä kuin muilta tuntemiltani ihmisiltä. Kohta pitäisi alkaa yrittämään ensimmäistä lasta :)

Vierailija
69/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meretojan tauti

Vierailija
70/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljuuntuminen nuorena miehenä. En halua että poikani joutuisi kokemaan samaa ikävyyttä ja että naiset ei kiinnostu. Mutta tuskin edes tulen saamaan mahdollisuutta hankkia lapsia jonkun naisen kanssa niin turha miettiä ehkä

Kaljuus periytyy äidiltä, se on x-kromosomissa.

Vierailija
71/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljuuntuminen nuorena miehenä. En halua että poikani joutuisi kokemaan samaa ikävyyttä ja että naiset ei kiinnostu. Mutta tuskin edes tulen saamaan mahdollisuutta hankkia lapsia jonkun naisen kanssa niin turha miettiä ehkä

Jos sinulla vain tämä, niin se on huono syy. Minun mieheni on päälaelta kaljuuntunut, mutta naisia riittäisi silti, koska hän on hauska ja karismaattinen. Ajelee usein päänsä kaljuksi, mutta välillä ns.munkkikampaus pääsee kasvamaan esiin, eikä todellakaan estä naisten kiinnostusta.

Joten itseluottamusta kehiin, älä todellakaan tuon syyn takia hylkää parisuhde- ja lisääntymishaaveita!

Vierailija
72/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen kaljuuntuminen periytyy äidin puolelta. Kannattaa tsekata vaimoehdokkaan isä jos on huolestunut oman poikalapsen tulevasta kaljuuntumisesta.

Vaimoehdokkaallekko se kuitenkin periytyy isän puolelta?

Kyllä, eli x-geenissä :)

Ei vaan nainen saa x-kromosomin kummalattakin vanhemmaltaan, kaljuusgeeni voi siis tulla myös hänen äitinsä puolelta. Pitäisi siis tsekata myös vaimoehdokkaan äidinisän ja äidin veljien hiukset.

Vierailija
73/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naama ja kädet täynnä pisamia (ihan vitun rumaa ja olen joutunut kiusatuksi/haukutuksi niiden takia)

Keskivartalolihavuus

Tissittömyys

En ikinä hankkisi lapsia jos hänellä olisi vaara syntyä yhtä rumaksi/epähaluttavaksi kuin minä. Enpä kyllä hanki lapsia muutenkaan sillä vihaan lapsia.

Vierailija
74/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Geneettinen epäkohta"....

Ilmaisusi kuulostaa tosi ammattimaiselta.

Oletkohan ihan genetiikan tutkija ?

Vierailija
75/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kaljuuntuminen jo kaksikymppisenä ja kiltteys. Toisaalta ei näytä olevan pelkoa että tulisin joskus isäksi, ainakaan muille kuin maksullisille naisille.

Vierailija
76/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Kaljuuntuminen jo kaksikymppisenä ja kiltteys. Toisaalta ei näytä olevan pelkoa että tulisin joskus isäksi, ainakaan muille kuin maksullisille naisille.

Periytyykö kiltteyskin?

Vierailija
77/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla vain tämä, niin se on huono syy. Minun mieheni on päälaelta kaljuuntunut, mutta naisia riittäisi silti, koska hän on hauska ja karismaattinen. Ajelee usein päänsä kaljuksi, mutta välillä ns.munkkikampaus pääsee kasvamaan esiin, eikä todellakaan estä naisten kiinnostusta.

Joten itseluottamusta kehiin, älä todellakaan tuon syyn takia hylkää parisuhde- ja lisääntymishaaveita!

On se varmaan vähän eri asia naistenkin mielestä jos kaljuuntuu nuorena kun ulkonäöllä on silloin enemmän väliä

Vierailija
78/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hauska ketju. Kalpeus on geneettinen vika :)

Vierailija
79/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole - kaiken lisäksi lapseni voittivat geenilotossa megajättipotit niin terveyden kuin ulkonäönkin suhteen. 

Vierailija
80/110 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenaikainen siemensyöksy. On iso riski että maailmaan tulee lisää reisille roiskijoita. Siksi vela. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi