Ammattisi hauskat puolet (olen itse lipuntarkastaja)
Oma miete: Kun asiakkaan kädet alkavat tärisemään "etsiessään lippua". Aika paljon vitsaillaan työkavereiden kesken näitten asiakaspoloisten yrityksiä etsiä kaikenlaisia mahdollisia tekosyitä maan ja taivaan väliltä.
Voitte luottaa, että me kyllä nähdään jo kaukaa kuka matkustaa jäniksenä astuessamme kulkuneuvoon. Aivan turha yrittää. Mitä huvittavia puolia löydätte omalla työpaikallanne? ; )
Kommentit (145)
Ulosottomiehen työssä on parasta, kun asiakas viimeisen tilityksen jälkeen tuumaa, ettei hän halua enää vastaavaan tilanteeseen joutua, mutta jos joutuu niin toivottavasti joutuu minun asiakkaakseni. Tämä on lähestulkoon aina asiakkaan kannalta epämiellyttävää toimintaa, mutta omalla työllään ja käytöksellään siitä voi tehdä asiakkaalle vähän vähemmän ikävää. Turha heille on v*ttuilla tai lyödä lyötyä, se ei hyödytä ketään. Ulosotossa on kyse myös rehabilitaatiosta, tottahan sitä nyt itsellekin onnistumisen tunne tulee, jos voi ja pystyy asiakasta neuvomaan niin, ettei hän ainakaan uudestaan velkaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoalala kyseessä. Joillekin on ylivoimaisen vaikeaa esittää KELA-korttinsa tai muu henkilötunnuksen sisältämä kortti, vaikka sitä kohteliaasti pyydetään, sillä "en mä maksa tätä ite, taho X maksaa". Selvä, voisinko silti saada korttinne, etsisin sen avulla tietonne koneelta. "Siis mä EN maksa, X maksaa. Nimi on Virtasen Matti, pitäis löytyy koneelta". Tässä kohtaa hymyilyttää usein.
Niin, KELA-korttilla ei oo vielä tähän mennessä keltään veloitettu rahaa tililtä ja samannimisiä löytyy moooooonta nimikaimaa. Haluaisin vaan varmistua oikeasta henkilöstä, kaikkien edun mukaisesti. En kiusaa tahallani.
Mihin te sitä Kela-korttia tarvitsette, eikö se ole Kela-korvauksen saamista varten? Eikö yhtä hyvin voisi kysyä henkilötunnusta tai vaikka ajokorttia, jos on joku kortti pakko saada hypisteltäväksi?
En tiedä onko tähän jo vastattu, mutta kun luettelee koko nimensä ja henkilötunnuksensa loppuosineen, ehkä tarkistetaan ja luetellaan osoitteet sun muut siihen päälle, niin aika helppo on jonkun identiteettivarkaan kirjoittaa ne luetellut tiedot ylös, monilla kun nykyään on kännykkä tms esillä, ei herätä edes huomiota kirjoittaa tietoja.
Jos multa joku kysyy henkilötunnusta, niin yleensä annan kela kortin tai muun, ettei mun tarvi ääneen sitä luetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalla:
Ja sitten siihen aikaan kun piti henkkarit pyytää jos osti kortilla yli 50e ostoksia, niin hirveää venkoilua ja huokailua ja mulkoilua kun piti se tehdä. Yhdeltä vanhukselta pyysin olevinani huomaavaisesti vain henkilötunnuksen loppuosan kuittiin, eli ei tarvinnut henkkareita näyttää, niin nosti metelin miten tahallani yritän nolata ja nöyryyttää häntä siinä kaikkien edessä, eihän hän voi omaa henkilötunnuksen loppuosaansa niin vanhana muistaa!
Odotapa vain kun se kerta olisi sattunut kun joku varastetulla kortilla olisi ostanut yli 50e ostoksen, niin takuuvarmasti kortin alkuperäinen omistaja olisi tullut pää punaisena pauhaamaan miten ammattitaidotonta porukkaa kaupassa on, kun ei tajua edes henkkareita kysyä vaikka laki niin vaatii!
Nämä hauskoja jälkeen päin, silloin v*tutti.
Hitto, exän äitin kanssa saatiin kina tästä. On asioinut samassa kaupassa koko ikänsä ja taivasteli niin kun uusi kassa pyysi henkkarit satasen ostoksista! Eikö se tajua että hän on vakioasiakas, kehtasikin pyytää! Sanoinkin että eikö se ole vaan hyvä, entä jos kortti olisi varastettu ja joku mielissään höyläilee sillä monella sadalla vaatteita, viinaa yms. Ei halunnut silti tajuta pointtia koska "kyllä ne tietää kuka minä olen!!!"
Samaa olen ihmetellyt itse myös. Kerran kauppajonossa mun edessä asiakkaan maksettava summa oli suunnilleen 51€ ja kassa pyysi henkkareita. Alkoi kauhea metakka, että euron takia henkkarit. Että älä nyt viiti, en jaksa ottaa ajokorttia euron takia lompakosta. Tuli silloin mieleen, että jos kortti oliskin ollut varastettu, mikä metakka sitten olis noussut, ettei hekkareita tarkastettu vaikka summa oli yli 50€ ja siinä itellekki tuli epäilys, onkohan kortti varastettu kun ostokset on just sen 50€ ja henkkareita ei haluta näyttää. No, lopulta asiakas kaivoi henkkarit ja vihaisena huusi kassalle miten typerää ja törkeää. Mut oikeesti, mitähän jos kortti varastettaisiin ja kassa ei kysy henkkareita vaikka pitäisi?
Aikuissosiaalityössä ohjausta ja täydentävää toimeentulotukea, en koe työssäni kovinkaan paljon hauskoja hetkiä. Välillä saatan naurahtaa, kun asiakkaat sepittävät mitä upeampia ja mielikuvituksellisimpia tarinoita tuen tarpeelleen, tai etteivät ole parisuhteessa vaan asuvat vain kimpassa kavereina. Eivät ole polot tajunneet salata Fece-tiliä, sieltä jää moni kiikkiin (tämä siis vielä perus toimeentulotuen ollessa kunnilla). Parhaista tarinoista tekisi mieli palkita. On sen verran raskas työ, että haluan pois. Työ ja kiire vienyt ilon elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen "luxus" liikkeessä töissä ja ilkeät asiakkaat saavat erittäin hidasta palvelua. Ihan sama vaikka olisit kuinka rikas ja sulla ois 10,000 follaajaa instagramis niinq! Sano heippa sille laukulle jonka jonotuslistalle yrität pyrkiä, et tule saamaan sitä muistakaan liikkeistä. Hupsista!
Haluaisin käydä eräässä Helsingissä sijaitsevassa luksuslaukkuliikkeessä mutta itse pelkään ilkeitä myyjiä. Myyvätkö tällaiselle peruspirkolle joka on kaikille ystävällinen ja tililtä löytyy useampi sata tonnia mielellään? Näytän kyllä aika tavalliselta...
AP:lle, mä olen seisoskellut monta kertaa metrolaiturilla muina miehinä kun olette lyllertäneet nenäni edestä ohi ja hypänneet metroon. Menetän 3 minuuttia siinä että säästän sen lipun hinnan ja kun en koskaan osta lippua niin säästö on ainakin kolminumeroinen per vuosi. Koskaan en ole saanut sakkoja. :) Ja varmasti ette osaa päältäpäin tuomita pummiksi kun pukeudun aina siististi. 8)
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta oli töissäni se, että asiakkaat luulivat antaneen tehtävän asianajajan työstettäväksi. Totuushan oli se, että ne ihan perus toimistotyöntekijät, kuten silloinen minä vain toisen asteen koulutuksen käyneenä, tekee ne työt ja asianajajat vaan kuittaavat työn ja palkkion - asiakkaiden arvostusta unohtamatta.
Tällaisia töitä oli esim. käännöstyöt, perintödokumentit, kauppakirjat...Katsonkin nykyään hieman eri silmin myös asianajajien työtä.
Hei höpöhöpö nyt. Joo, juristia saattaa avustaa esimerkiksi oikeustieteen opiskelija, mutta aivan varmasti sen keskeisimmän työn tekee se juristi itse. Luonnoksia saattaa tehdä joku muu (mutta kuten mainittu, tälläkin jotain koulutusta alalta!), mutta luonnos on vielä aika kaukana siitä asiakkaalle menevästä versiosta. Tai sitten olet ollut jollakin puoskarilla töissä ja silloin asiasta voisi ilmoittaa asianajajaliittoon, jolla on ihan sanktiomenettelyt näitä varten (kaikki juristithan ei sitten ole asianajajia, vaan se on erillinen tutkinto ja asianajajilla on paljon tiukemmat "käytössäännöt" kuin ei-asianajajilla).
t. Viidennen vuoden oikkari
Hauskaa kun työ on suurimmaksi osaksi sitä, että istun tietokoneella ja kirjoittelen keeskustelufoorumeille. Olen saanut jo työasiat hoidettua ja loppupäivä meneekin päivystellessä. Voisin aivan hyvin hoitaa työni kotoa käsin, mutta pomo on sen verran vanhahtava, että pakottaa istumaan työpöydän äärellä.
5364256456 kirjoitti:
AP:lle, mä olen seisoskellut monta kertaa metrolaiturilla muina miehinä kun olette lyllertäneet nenäni edestä ohi ja hypänneet metroon. Menetän 3 minuuttia siinä että säästän sen lipun hinnan ja kun en koskaan osta lippua niin säästö on ainakin kolminumeroinen per vuosi. Koskaan en ole saanut sakkoja. :) Ja varmasti ette osaa päältäpäin tuomita pummiksi kun pukeudun aina siististi. 8)
Oletpa törkeä.
IT-hommissa on tullut oltua n. 20 vuotta.
Alussa ihmiset halusivat ostaa 'internetin', kun halusivat ADSL-nettiyhteyden.
Nykyäänkään suurinosa ihmisistä ei kykene erottamaan tiedostoa ja kansiota toisistaan.
Kun yksi ohjelma tai sivusto ei toimi, niin 'mikään ei toimi'.
Aina kun kone antaa jonkun virheilmoituksen, käyttäjä on aivan varma että koneessa on virus.
Ihmiset tuntuvat aivan vilpittömästi uskovan, että IT-tuki lueskelee päivät pitkät henkilöstön sähköposteja.
Jne, jne...
Vierailija kirjoitti:
Olen pankissa ja ai että ku naurattaa miten pa:t yrittää saada lainaa! Hauska vängätä niiden kanssa!
Mä olen puolestani joutunut vänkäämään pariin kertaan lainaneuvottelijoiden kanssa. Sieltä tulee sellaista jargonia ja ihmisille tuputetaan lainaa taskut ja kukkarot täyteen. Kun menee pankkiin, niin kannattaa olla tarkkana puhutaanko siellä asiakkaan vai pankin taloudesta. Jos lainat ja sijoitukset ovat hyvin tuottavia, niin kannattaa varmistua siitä, että tuottaako ne sinulle vai pankille. Omien laskelmieni mukaan voittaja on aina pankki.
Vierailija kirjoitti:
Omien laskelmieni mukaan voittaja on aina pankki.
Pankki voittaa aina. Häviäjä on 99% tapauksista asiakas, ja lopuissa yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kaupassa töissä....vuosien aikana on tullu opittua vakkariasiakkaiten ostokset ulkoa. Välillä tulee mietittyä että unohtuko jotain kun ei osta sitä lauantain saunaolutta tms. Huvittavinta on ehkä kortsujen ostajat ja kaljan ostajat joilla ajokortti on mukamas jäänyt autoon. 😂
Tarkistetaanko kondomejen ostajilta ikä? Vai mihin ajokorttia tuolloin tarvitaan? "Kondomin ajokortti" hih
Veikkaan, että kirjoittaja tarkoitti pelkästän kaljan ostajia, joiden ajokortti on "jäänyt autoon" - tuossahan lukee kortsujen ostajat ja kaljan ostajat joilla... omina ryhminään. Näin minä sen tulkitsin - tulkintani voi olla toki väärä.
Olen itse oikea lipuntarkastaja ja epäilen vahvasti, että tämän ketjun aloittaja ei todellakaan ole mikään lipuntarkastaja vaan trolli. Ja miksi näin?
Jos on ollut 12 vuotta tarkastaja , on jo oppinut enemmän ihmisistä ja tietää, että kädet voi täristä lukuisista eri syistä. Tuskin myöskään kiinnostaisi tulla vauvapalstalle avautumaan.
Oikea tarkastaja tietää, ettei ole olemassa sellaista kuin " sakkovihko " meidän työssä. Oikea tarkastaja tietää, ettei liputtomuutta voi päätellä matkustajan ulkonäön/ulospäin oletetun tilanteen perusteella koska mm. sossu voi antaa maksusitoumuksen lippuun ym. Oikea tarkastaja ei vaivaa edes päätään tai tuhlaa energiaansa tuollaisella. On paljon kätevämpää pitää kaikki työvälineet poissa käsistä niin kauan kuin on mahdollista eikä yksikään oikea tarkastaja kaiva etukäteen mitään " vihkoja " esille.
Oikea tarkastaja ei ammu omaan ja kollegoiden nilkkaan tulemalla nettiin hieromaan suolaa matkustajien silmiin. Ketään ei hyödytä provosoida ja ärsyttää etukäteen asiakkaita.
Oikealle tarkastajalle on tärkeintä että kaikki asiakastilanteet hoidetaan mahdollisimman hyvin ja asiallisesti. Helpompaa ja mukavampaa tarkastajalle on kun asiakkaalla on lippuasiat kunnossa. Voi kiittää ja jatkaa matkaa eikä tule niin paljon paperitöitä. Koko työtä ei jaksaisi, jos suhtautuisi tunteella tarkastusmaksuihin.
Tarkastaja ei sakota vaan määrää maksun. Ainoastaan poliisi voi sakottaa.
Itse kysymykseen vastauksena:
Lipuntarkastajan työssä on kivaa se että ei tarvitse olla samassa paikassa koko päivää ja pääsee ulos. On kiva katsella kaupungin vilinää. Liikenteessä näkee paljon kaikkea, mm. söpöjä koiria ja lapsia. Suurimmalla osalla matkustajista on lippu ja vaunut joiden läpi voi kulkea kirjoittamatta maksua on helpoimpia sekä rennompia.
Tarkastajan työssä on myös kivaa jutella työkavereiden kanssa muusta kuin työstä. Joskus esimerkiksi kesäsunnuntaisin on kivaa odotella hyvällä säällä vähän pidemmän aikaa kulkuneuvoa ja jutella kaikkea.
On kivaa aina kun pääsee auttamaan asiakkaita esim. neuvomaan turisteja. Ikävämpiä tapauksia on tietysti jos joku on saanut sairaskohtauksen ja tarvitsee apua mutta niissäkin tapauksissa on hyvä tunne kun saa autettua toista ja esim. toiselle turvallisemman olon kun odotetaan ambulanssia paikalle.
Tarkastajan työssä kehittyy hyvä paikallistuntemus mikä on myöskin kivaa ja hyödyllistä muussa elämässä. Meidän työhön liittyy muutenkin kaikkea muutakin kuin sitä maksujen kirjoittamista. Nyt, kun mm. ratikkalinjat ovat kaikki muuttuneet myös tarkastajien on ne opeteltava ja liikenteessä kuluu varmasti aikaa myös muidenkin kuin turistien opastamiseen.
Asiakastilanteissa on pikemminkin niin päin, että kun asiakas ei löydä lippuaan ja vähän hätääntyy, niin on tarkastajallekin kiva kun se lippu sitten kumminkin löytyy sieltä laukun pohjalta ja asiakas on helpottunut. Voi hymyillä ja sanoa, että hyvä että löytyi. Joskus asiakas luulee hävittäneensä koko lompakon ja kun itse tietää miten ikävä juttu se olisi niin sitä eläytyy ja riemuitsee että ei ollutkaan lompakko lippuineen pudonnut jonnekin.
Nyt kun syksy tulee ja vaihdetaan taas kesävaatteista välikausitakkeihin ja siitä edelleen talvitakkeihin niin on hyvin yleistä että voimassa oleva kuukausilippu onkin jäänyt sinne väärän takin taskuun. Silloin tarkastaja kirjoittaa maksun ja neuvoo että asiakas voi käydä jälkikäteen näyttämässä lippunsa ja saada maksun perutuksi. Tarkastajalla ei ole mitään syytä epäillä asiaa ja mehustella asiakkaan liputtomuutta.
Toivotan kaikille hyvää syksyä ja mukavia matkustushetkiä!
t: Oikea lipuntarkastaja
p.s: Meillä tarkastajillakin on myös oma elämä eikä ole tarvetta miettiä matkustajien lippuasioita enempää kuin mikä on oleellista.
pelkopotilaat :D terv. labrahoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. HSL:n pitkäaikainen työntekijä (12 vuotta takana) kirjoitti:
Oma miete: Kun asiakkaan kädet alkavat tärisemään "etsiessään lippua". Aika paljon vitsaillaan työkavereiden kesken näitten asiakaspoloisten yrityksiä etsiä kaikenlaisia mahdollisia tekosyitä maan ja taivaan väliltä.
Voitte luottaa, että me kyllä nähdään jo kaukaa kuka matkustaa jäniksenä astuessamme kulkuneuvoon. Aivan turha yrittää. Mitä huvittavia puolia löydätte omalla työpaikallanne? ; )
Selitä mulle, miksi englantia puhuvan ulkomaalaisen tai "ulkomaalaisen" ei tarvitse maksaa tarkastusmaksua? Kauhea sorry, I didn't know, oh you have this system here ja muut selitykset, ja katso: tarkastaja heltyy. Ilmainen vinkki kaikille maksuhaluttomille.
Hyödynsin tätä ahkerasti opiskeluaikana, olen puoliksi israelilainen ja siksi ulkomaalaisen näköinen. Tankeroenglannilla heprealaisella aksentilla ylitsevuotavat ja hämmentyneet pahoittelut toimivat muistaakseni joka kerta kun ei ollut lippua matkassa ja tarkastajat tulivat.
Toimii myös ulkomailla, kun alkaa puhua pelkkää suomea. Vaikka osaisi kielen.
Ohis. Kiitokset sille tarkastajalle, joka otti lyhyeltä matkalta vain kertamaksun, eikä kirjoittanut sakkoa. Selitin oikeasti olleeni influenssan kourissa. Ei siinä houreessa parannuttua tullut mieleen, että meni vanhaksi. Latasin heti perille päästyä lisää aikaa.
Aito smurffi kirjoitti:
Olen itse oikea lipuntarkastaja ja epäilen vahvasti, että tämän ketjun aloittaja ei todellakaan ole mikään lipuntarkastaja vaan trolli. Ja miksi näin?
Jos on ollut 12 vuotta tarkastaja , on jo oppinut enemmän ihmisistä ja tietää, että kädet voi täristä lukuisista eri syistä. Tuskin myöskään kiinnostaisi tulla vauvapalstalle avautumaan.
Tervehdys, "oikea lipuntarkastaja".
Sinut on helppo tunnistaa jo pelkästä huumorintajuttomuudestasi. Ainakin oma lähtökohta työhöni on naureskella ja hymyillä välillä. Kannattaa kokeilla joskus, saatat ehkä löytää pientä eloa sinunkin elämääsi.
Itse olen kuullut sen verta kaikenlaista vittuilua, örveltämistä ja huutelua spurguilta ja nisteiltä niiden vuosien aikana kun olen tätä ammattia harjoittanut, että välillä tuntuu aika hiton hyvältä nauraa ja antaa vähän takaisin. Sinä et täällä yleistä mitään ammattikuntaa tietynlaiseksi; meitä on moneen junaan. Jos olisi käynyt lukiosi loppuun, niin ehkä ymmärtäisit näin simppelin perusasian. Työn iloa, ammattitoveri.
T. Oikea lipuntarkastaja (ja iloinen sellainen - ihan oikeasti).
Mulla aina välillä kädet tärisee. Ms-taudin oire. En halua edes arvailla mitä kaikkea asiakaspalvelijat minusta miettivät.
Oman ammattini hauskin puoli on se että voin itse päättää mitä teen ja milloin teen.
Olen kuvataiteilija.