Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle

Vierailija
11.08.2017 |

Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.

– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.

Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.

Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.

Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.

Kommentit (883)

Vierailija
101/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.

Ja miten naiset tähän liittyvät? En tajua ollenkaan.

Naiset liittyvät asiaan siten, että heti kun aloin seurustella vakavammin ensimmäisen kerran, alkoi kaikki pyöriä rahan ympärillä. Tyttöystävä halusi isomman asunnon tietyltä alueelta, halusi isomman auton, halusi lomamatkoille. Tämä ei suinkaan helpottanut kun menin naimisiin. Sitten pitikin saada vielä isompi asunto, hienompia huonekaluja jne. Mene töihin, koita päästä etenemään että saat enemmän palkkaa, pyydä palkankorotusta että selviät lainoista. Nytkin tulin töistä kotiin, olen aivan poikki, ja se vaimokin on ties missä.

En usko tämän olevan mitenkään poikkeuksellinen kehityskulku miehen elämässä.

Ei tämä ole sitä mitä itse haluan. Minulle riittäisi pieni yksiö ja voisin vaikka opetella skeittaamaan jos olisi töiltä aikaa :D

Meillä mies halusi sen isomman asunnon ja auton..

Ja osti ne sinun rahoilla?

Vierailija
102/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vaan että eikö näitä Juusoja hävetä yhtään?

Minua hävettäisi olla aikuinen mies ja muitten elätettävänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tylsä pitää ihmisen olla jos hänelle työn tekeminen on parasta mihin voi elämänsä käyttää, kuten täällä monilla näyttäisi olevan :D

Vierailija
104/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.

Naiset liittyvät asiaan siten, että heti kun aloin seurustella vakavammin ensimmäisen kerran, alkoi kaikki pyöriä rahan ympärillä. Tyttöystävä halusi isomman asunnon tietyltä alueelta, halusi isomman auton, halusi lomamatkoille. Tämä ei suinkaan helpottanut kun menin naimisiin. Sitten pitikin saada vielä isompi asunto, hienompia huonekaluja jne. Mene töihin, koita päästä etenemään että saat enemmän palkkaa, pyydä palkankorotusta että selviät lainoista. Nytkin tulin töistä kotiin, olen aivan poikki, ja se vaimokin on ties missä.

Ei tämä ole sitä mitä itse haluan. Minulle riittäisi pieni yksiö ja voisin vaikka opetella skeittaamaan jos olisi töiltä aikaa :D

Valintoja, valintoja. Olisit voinut valita myös naisen, jolla on oma ura ja jonka mielestä on itsestäänselvää jakaa taloudellinen vastuu tasan. Tai naisen, jolle riittää vaatimaton elämä. Mutta halusit näyttävän naisen, joka usein ikävä kyllä on myös high maintenance.

Vaimon käy kyllä töissä itsekin...

Vaatimattomaan elämään tyytyviä naisia en usko olevan olemassakaan. Se on heillä joku perusluonne, että pakko saada aina vaan enemmän ja enemmän ja hienompaa.

Vierailija
105/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain yksi fakta. Jos kukaan ei kiinnostu, se johtuu rahanpuutteesta.

Korjattu.

Materialisti yrittää taas selittää ahneuttaan muuksi.

Sinä elät minun verorahoillani joten sinulla ei ole mitään varaa uhitella. Keskity ryyppäämiseen äläkä sekaannu keskusteluun.

"mitään varaa uhitella", LOL.

Esitin vain faktat ahneudestasi ja pinnallisuudestasi.

Vierailija
106/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tosi kyynikko, mutta oikeesti: mihin Juuso voisi työllistyä? Mihin lukuisat ja taas lukuisat (määrä tulee kasvamaan) juusot ja janinat työllistyisivät sinne monen peräänkuuluttamiin tyä_paikkoihin netto_veron_maksajiksi? Ihan oikeasti? Kun niitä töitä ei ole edes maistereille ja/tai niistä ei makseta. Ja rahahan tässä se kipupiste on - kenen rahoilla kukin elää tai on elämättä.

Niihin töihin joita vielä on, ja jotka ovat vaatimustasoltaan sellaisia, että hieman vähemmän koulutetut pystyisivät sitä tekemään,  otetaan mieluummin puolikielinen/kielitaidoton mamu esim. just siivoamaan (ei tunne lainsäädäntöä eikä ole tietoinen mistään oikeuksistaan) jne. jne. Kaikki eivät ole it-alan ohjelmistokehittäjä/koodari/testaajia, eivätkä voi ollakaan. Ja kuka tietää onko it-alallakaan töitä tulevaisuudessa enää senkään vertaa mitä nyt. Tän it-alan otin nyt esimerkiksi, koska se taitaa olla ala, jossa ainakin tietyissä hommissa on ihan oikeasti työvoimapulaa. Mutta ei voi edellyttää että Juuso noin vain "menee" johonkin Aaltoon ja kouluttaa itsensä it-osaajaksi.  On pakko tajuta, että tulevaisuudessa ei tule olemaan (eikä enää nytkään)  työpaikkoja niille, jotka vielä ennen olisivat voineet tehdä ihan mukavan työuran jossakin konttoriapulaisena tai varastomiehenä.

Täälläkin moni aina meuhkaa että ku työttömät mun vero-v*tun-rahoilla vaan loisii. Onko tullut mieleen, että oma työsi on tod.näk. mennyttä 10-15 vuoden päästä? Mitäs sitten ajattelit?

Vierailija
107/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaan että eikö näitä Juusoja hävetä yhtään?

Minua hävettäisi olla aikuinen mies ja muitten elätettävänä.

Minua hävettäisi olla niin ahne, että menen Suomessa rahan takia ahneuksissani töihin.

Vierailija
108/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tylsä pitää ihmisen olla jos hänelle työn tekeminen on parasta mihin voi elämänsä käyttää, kuten täällä monilla näyttäisi olevan :D

Haha -ei vitttu mikä luuseri!

Jos asenne on tuo niin elämäsi ei ole koskaan sen kummempaa kuin jossain neukkukuutiossa sossun = veronmaksajien rahoilla asumista ja pelaamista.

Toki saat ihan vapaasti hukata ainokaisen elämäsi -ei katsos kiinnosta paskan vertaa!

Vierailija
109/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää köyhästä elämästä, niin mikäpä tuossa. Eläke aivan minimaalinen noilla tapauksilla.

sun pitää lukea tämä ketju www.vauva.fi/keskustelu/2943773/ei-nayta-realistiselta-etta-elakkeet-ri…

tässä myös mielenkiintoinen ja lukemisen arvoinen artikkeli https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvaa-elamaa/artikkeli/suomeen-syntyy-niin…

Vierailija
110/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäonnistunut kasvatus, puuttuu perusturvallisuus ja ei riitä luotto itseensä. Surullista miten vanhemmat laiminlyövät lastensa kasvatuksen.

Aina ei ole kaikki kiinni kasvatuksesta, myös johtuu ihan perusluonteesta. Veljeni ja minä ollaan saatu ihan samanlaiset kasvatukset, mutta olen aina ollut kunnianhimoisempi ja itsevarmempi. Kävin yliopiston ja nyt pyöritan omaa firmaa. Veljeni on aina ollut hyvin epävarma ja koko perheenä ollaan yritetty häntä tsempata. Häntä koulukiusattiin pahasti, siirtyi jo ala-asteella koulusta kouluun kiusaajia pakoon. Nykyään hän on tällainen vaikeasti työllistettävä, sillä hänellä ei ole minkäänlaista luottoa itseensä ja tyokkärit ei hänelle sopivaa hommaa keksi. Oikeasti hirveän lahjakas tyyppi monella tapaa ja harmittaa kun on kokonaan pudonnut pois työelämästä.

Mikä helvetin perusluonne se on, jos ihmistä on kiusattu ja siitä traumatisoitunut niin ettei pysty enää normaaliin elämään?

Ajattele perkele aivoillasi sinäkin, omahyväinen paska. Veljesi voisi olla sinun tilallasi myhäilemässä persuluonteesta ja omasta erinomaisuudestaan jos sä olisit ollut se rääkättävän oltava. Olisipa ollutkin toisinpäin.

Vierailija
111/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri luku jos 80 000 on syrjäytynyt työelämästä. Toivottavasti suurelle osalle nuorista tulee järki jossain vaiheessa päähän ja menevät opiskelemaan. Eihän ne saa edes naistakaan. 

Vierailija
112/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja, valintoja. Olisit voinut valita myös naisen, jolla on oma ura ja jonka mielestä on itsestäänselvää jakaa taloudellinen vastuu tasan. Tai naisen, jolle riittää vaatimaton elämä. Mutta halusit näyttävän naisen, joka usein ikävä kyllä on myös high maintenance.

Vaimon käy kyllä töissä itsekin...

Vaatimattomaan elämään tyytyviä naisia en usko olevan olemassakaan. Se on heillä joku perusluonne, että pakko saada aina vaan enemmän ja enemmän ja hienompaa.

No, minä olen vaatimaton nainen ja ihan elossa tietääkseni. :) Asutaan vuokralla lähiökerrostalokolmiossa, ei omisteta autoa, mieheni tekee nelipäiväistä työviikkoa ja saa alle 2000€/kk. Näin on ollut viimeiset 10 vuotta, mikäs tässä elellessä.

Vierailija
113/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha -ei vitttu mikä luuseri!

Jos asenne on tuo niin elämäsi ei ole koskaan sen kummempaa kuin jossain neukkukuutiossa sossun = veronmaksajien rahoilla asumista ja pelaamista.

Toki saat ihan vapaasti hukata ainokaisen elämäsi -ei katsos kiinnosta paskan vertaa!

Samanalaisessa kuutiossa ne suurin osa työssäkäyvistä näyttää asuvan :D

Mutta kukin toki tyylillään. Meitsi ottaa rennommin

Vierailija
114/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos me ei makseta mitä ne haluaa niin yhteiskunta saa kärsiä enenevän rikollisuuden muodossa"

Ylläoleva on täyttä paskapuhetta. Tukia ei pidä ainakaan nostaa yhtään enempää.

Vierailija
115/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri luku jos 80 000 on syrjäytynyt työelämästä. Toivottavasti suurelle osalle nuorista tulee järki jossain vaiheessa päähän ja menevät opiskelemaan. Eihän ne saa edes naistakaan. 

Ei opiskelut ja työnteko naistensaantia lisää.

Vierailija
116/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen "high maintenancea" sinä tuossa näet? Ja mistä päättelet että nainen ei kävisi töissä ja maksaisi osuuttaan? Tuossa mies vain uhriutuu.

Ei ole yhtään epätavallista muuttaa vanhempana mukavampaan taloon ja ostaa parempia huonekaluja ja parempaa ruokaa. Montako ihmistä tunnet, joka elää 3-kymppisenä samoin kuin opiskelija? Syö nuudeleita yksiössä, missä kaikki kalusteet ova Jyskin halvimpia?

Miehet selittävät aina materian haalimistaan naisilla, naiset lapsilla. "Minä eläisin metsässä syöden kaarnaa ja miettien henkisiä asioita, mutta naisen takia/lasten takia..." Tekopyhää. Jos ihmisellä on ympärillään kalliita juttuja, se johtuu vain siitä että hän itse on halunnut.

Vierailija
117/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei takuulla.

Kuka nainen haluasi jotain sohvaperunaa loppuikänsä elättää.

Vierailija
118/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaveriton nainen ei joudu syrjäytyneeksi ja jättäydy työelämän ulkopuolelle? On paljon naisia, joilla ei ole oikein mitään sosiaalisia kontakteja lapsuudenperheen lisäksi. Miksi samassa tilanteessa olevat miehet kuitenkin ajautuvat jäämään kotiin?

Vierailija
119/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opiskelut ja työnteko naistensaantia lisää.

Eri tyyppi, mutta pakko vastata tähän.

Kyllä se vaan lisää. Työhön liittyen tapaa usein naisia, paremmin kuin kotona päivät pitkät istuen.

Toinen että naiset ei halua elättää jotain mieslasta.

Vierailija
120/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla tylsää elämää, jos elämän ainoa sisältö liittyy naisiin tai rahaan. Ystävät varmaan yhtä pinnallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi