Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 19-vuotias Juuso ei halua tehdä mitään – Liki 80 000 miestä pudonnut työelämän ulkopuolelle

Vierailija
11.08.2017 |

Yle Uutiset kertoo verkkosivuillaan 19-vuotiaasta nuorukaisesta, joka ei opiskele eikä tee työtä. Hän kertoo kuulevansa päivittäin, että hänen pitäisi hakea opiskelemaan tai hakea töitä.

– Haluan olla rauhassa. Haluan tehdä, mitä haluan. - - Keskittyisivät muutkin omaan elämäänsä eivätkä minun, Juuso* niminen poika sanoo Ylen haastattelussa.

Pitkässä jutussa kerrotaan, että Juuso haluaisi vain skeitata ja kuunnella musiikkia. Hän valmistui vuosi sitten ammattikoulusta, mutta työnhaku ei ole käynyt mielessä, koska ala ei ole tuntunut omalta missään vaiheessa ja opiskelukin oli tökkinyt alusta saakka.
– En ajatellut hakea töitä enkä mennä töihin. Välillä voi olla tekemättä yhtään mitään.

Työttömyys kouraisee Suomessa nuoria. Tilastokeskuksen mukaan 15-24 -vuotiaita miehiä oli helmikuussa 2017 työttömänä koko maassa 37 000.

Elinkeinoelämän valtuuskunnan helmikuussa julkaisemien lukujen mukaan lähes 80 000 työiässä olevaa miestä ei tee tai aina edes hae töitä.

Kadonneet miehet-analyysin mukaan suurin osa näistä luetaan ryhmään "muut työvoiman ulkopuolella olevat". Nämä 25–54 –vuotiaat miehet eivät tee töitä, opiskele tai ole työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ylen haastatteleman psykologin, Minna Eskelisen, mukaan poikien syrjäytymiskehitys alkaa jo usein näkyä jo peruskoulussa.

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.

Kommentit (883)

Vierailija
81/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihminen ole välttämättä taloudellisesti kannattava, mutta voi olla esimerkiksi empaattinen tai muuten tehdä lähiympäristön elämästä elämisen arvoisempaa. Itse ainakin arvostan enemmän muut huomioon ottavaa ihmistä kuin itsekästä ja rahaa tahkoavaa ihmistä.

Vierailija
82/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain yksi fakta. Jos kukaan ei kiinnostu, se johtuu rahanpuutteesta.

Korjattu.

Materialisti yrittää taas selittää ahneuttaan muuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun riistokynnys ylitetään, on luvassa uusi kansalaissota. Omahyväisyys voi siis olla turmiollista.

Ei vittu mikä pelle olet!

Suomessa on edelleenkin yksi maailman tasaisimmista tulonjaoista.

Ymmärrätkö yhtään? Oikeesti?

Kenelle on, kenelle ei

Huoh.

Meille kaikille tietenkin.

Vierailija
84/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on monia:

– Jos asiaa kysytään nuorilta itseltään, niin kavereiden puute tai vaikeudet kaverisuhteissa nousevat usein esiin. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ainakin murrosikäisille.

Joensuun varhaiskasvatus- ja koulutuskeskuksessa pitkään vastaavana psykologina työskennellyt Minna Eskelisen mukaan myös vanhempien päihde-, talous-, ja mielenterveys- sekä parisuhdeongelmat heijastuvat ikävällä tavalla kasvavan nuoren elämään.

Juuson* nimi on muutettu Ylen jutussa.[/quote]

Mitä mieltä tuosta leimaamisesta joka ei ole ensimmäinen kerta?

Siis syitä haetaan ja osoitetaan vanhemmista? Saa kuvan että syrjäytyneiden nuorten vanhemmat ovat yhteiskunnan pohjasakkaa, päihdeongelmaisia, mtt ongelmaisia ym...

En usko tuota ja ei pitäisi aina vetää esiin samaa korttia/syytöstä. Kaikista perheistä löytyy omanlaisia yksilöllisiä lapsia ja nuoria.

Vierailija
85/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun riistokynnys ylitetään, on luvassa uusi kansalaissota. Omahyväisyys voi siis olla turmiollista.

Ei vittu mikä pelle olet!

Suomessa on edelleenkin yksi maailman tasaisimmista tulonjaoista.

Ymmärrätkö yhtään? Oikeesti?

Kenelle on, kenelle ei

Nyt tehdään budjettia. Kokoomuksen valtiovarainministeri Petteri Urpon esitys on, että 8900 e kk tienaavien veroja alennetaan, mutta 2200 e kk tienaavien veroja nostetaan. Tällaista on maailman tasaisin tulonjako. 

Vierailija
86/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Uskalla ihmeessä! Muista kuitenkin, että yhteiskuntakaan ei kovin kauan tule suostumaan juusojen vaatimuksiin. Jos pystyt elämään omavaraisesti, niin kukaan ei varmasti tule pakottamaan sinua TE-toimiston asiakkaaksi. Jos et... paskempi juttu.

Vierailija
87/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestiin 3 vastaten: Ei naisia kiinnosta tämmöinen koulutettu työssäkäyvä mieskään. Itse asiassa työelämän ulkopuolella oleva skeittarijannu saa hyvin todennäköisesti enemmän naista kuin minä

Ei 18-vuotiaana oikein voi vielä puhua naisista, tyttöjä siinä iässä vasta saadaan.

Jos olet kovin paljon tuota vanhempi, niin henkiseltä iältäsi olet aika pahasti jälkeenjäänyt. Ellet olisi maininnut työssäkäyntiäsi, olisin veikannut sinua 15- eikä 18-vuotiaaksi.

Vierailija
88/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vaikea myös muodostaa parisuhdetta tuolla elämänasenteella. Ja niinhän se jutun mukaan onkin.

Miksi luulet että parisuhteen muodostus on jotenkin tärkeä asia miehille? Juu toki palstalle on pesiytynyt ulimiesten "joukko" johon kuuluu ehkä 3-5 miestä ja jotka valittaa naisen puutetta mutta ne ei ole kaikki suomen miehet. 

Etenkin naiset tuntuu tuota parisuhteen muodostamista tuputtavan miehille. Juu ei tuon kaltaset miehet suhteeseen kelpaa kuten tilastoista näkee, mutta onko niiltä miehiltä kysytty haluaako ne edes parisuhdetta? Mun mielestä se ei nykyaikana ole välttämättömyys vaan pikemminkin tuo mukavaa lisäarvoa/iloa elämään mikäli sellaisen jostain syystä haluaa

Ne miehet, jotka kelpaisivat naisille parisuhteeseen, eivät usein halua parisuhdetta. Ne miehet, jotka haluaisivat parisuhteen, eivät kelpaa naisille. Surullinen tilanne

Ja kuvitteellinen. Ne parisuhdetta haluamattomat ovat nuoria ihmisiä. Miehiä ja naisia. Palstalla tuntuu olevan harhakuvitelma, että jokainen nainen kyttää silmät palaen tilaisuutta päästä loppuelämän parisuhteeseen heti 20 vuotta täytettyään. Oikeasti se menee niin, että 3-kymppisenä aletaan vakiintua. Sekä miehet että naiset. Poikkeukset eivät ole harvinaisia, mutta tuo on useimpien aikataulu.

Tällä kuulee paljon katkerien miesten ulinaa, miten he "kunnon miehet" kelpaisivat 3-kymppisenä ja olisivat oikein lottovoitto naiselle, joka halusi 2-kymppisenä bilettää pahojen poikien kanssa. Nuo katkerat miehet eivät älyä, että bilettäjät - sekä miehet että naiset - ovat aikuistuneet ja asettuvat aloilleen toisen kaltaisensa kanssa. Nuo katkerat, nuoruutta elämättömät naisivihaajat eivät ole vaihtoehto missään vaiheessa.

Vierailija
89/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuossa iässä hirveä hinku päästä seisomaan omilla jaloilla. Työn hakeminen oli itsestäänselvyys. Tosin siihen aikaan aina jotain työtä saikin. Palkat olivat erittäin huonoja, mutta tärkeää oli tuntea, että itse yritti. Mihin nuorilta on kadonnut tuollainen tunne?

Mulla taas ei ollut 19-vuotiaana mitään erityisempää hinkua työelämään. Olin kyllä kesätöissä opiskelujen lomassa.

Ainahan nuorissa on ollut erilaisia ihmisiä ja aina tulee olemaankin.

Vierailija
90/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bonsdorff kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vaikea myös muodostaa parisuhdetta tuolla elämänasenteella. Ja niinhän se jutun mukaan onkin.

Ei tavallinen mies muutenkaan parisuhdetta enää muodostele.

Mahdollisuudet naiseen lähentelee nollaa jos et kuuluisa ja/tai rikas (oikeasti rikas, tarkoitetaan miljoonaomaisuutta).

Onneksi voitte kokoontua omaan pikku piiriinne selittämään toisillenne noita päättömyyksiä. Mistä ihminen saa noin harhaisen mutta rautaisen itsetunnon? "Olen muuten täydellinen, mutta kun en ole kuuluisa miljonääri niin en kelpaa." Kyllä se kelpaamattomuus johtuu ihan itsestänne.

Haha, tuo selitys toimi silloin kun naisettomat miehet olivat hiukan hitaita ns. peräkammarinpoikia.

Nyt meillä on korkeakouluopiskelijoita, hyvissä asemissa työelämässä olevia miehiä jne. jotka kaikki kertovat samaa tarinaa. Valtavat määrät.

Japanissa jo yli 40% nuorista aikuisista on kokemattomia. Kerro ihmeessä mikä se "itsestä johtuva syy" on mikä johtaa tuollaisiin lukuihin?

Tää ilmiö johtuu siitä että 10% miehistä saa 90%:lta naisista. Naiset eivät anna lopuille 90% miehistä. Siksi tää 90% miehistä ns. syrjäytyy. Loput 10% bilettävät ja astuvat. Kyseessä on naisten markkinat.  

Näin se menee.

Mutta kyseessä on kyllä tosiasiallisesti sen 10% miesten markkinat.

Saavat vapaasti valita valtavasta määrästä naisia kuinka paljon antavat aikaa kellekin.

Naiset odottavat vuoroaan. Miesten seksuaalinen suorituskyky on matalahko joten kovimmatkaan eivät mahdottoman montaa naista vuorokaudessa hoitele.

Vierailija
91/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään positiivista! Hyvä Juuso!

Pelkällä kansaneläkkeellä elävä Juuso varmaan aikanaan kiittää kehuistasi. Koskaan ei päässyt käymään kotikaupungin ulkopuolella, ulkomaista puhumattakaan. Ikinä ei ollut varaa harrastaa samoja asioita kuin muut. Elämä kului yksin ja naisettomana.

Vierailija
92/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäonnistunut kasvatus, puuttuu perusturvallisuus ja ei riitä luotto itseensä. Surullista miten vanhemmat laiminlyövät lastensa kasvatuksen.

Mikäs keittiö psykiatri se sinä olet?

Yleensä nämä "Juusot" ovat hyvistä perheistä joissa lasten eteen on tehty kaikki ja siinä se vitsi piileekin,kun ei ole koskaan ollut mistään puutetta niin ei ole totuttu tekemään töitä saavuttaakseen haluamansa.

Ja luotto itseensä puuttuu?? Taitaa kuitenkin olla niin,että luotto itseensä on suuri, kun uskaltaa olla erilainen kuin normi kaavaan kangistettu perus-Jussi.

Ei huonoista oloista oleva lapsi uskalla boikotoida normeja.

Siihen onko tällainen "vapaa matkustus" hyväksyttävää vai ei ,en ota kantaa.Alkoi vaan ärsyttämään tämä itse oppineiden kasvatus asiantuntijoiden vanhempien syyllistäminen !

Vierailija
93/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet, jotka täällä kirjoittelevat, tuntuvat syntyneen kultalusikka suussa. On helppo jaksaa ja olla pirteä, kun elämän ainuita ongelmia ovat ulkonäkö tai jokin muu yhtä vähäpätöinen asia.

Vierailija
94/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä kunnioitettavaa mielestäni.

Kaveri ei suostu yhteiskunnan ja naisten odotuksiin/vaatimuksiin.

Olen aina ihaillut omaa linjaansa kulkevia ihmisiä, koska itse olen nössö, joka opiskeli koska vanhemmat halusivat, käyn töissä koska naiset haluavat jne. Aina tehnyt mitä muut haluavat. Toivon että vanhemmiten uskallan alkaa tehdä mitä itse haluan.

Tässäpä oli aikuisen vastuullisen ihmisen kommentti. Ihailet siis ihmistä joka elää yhteiskunnan rahoilla eli toisten ihmisten tienaamilla rahoilla.

Ja miten naiset tähän liittyvät? En tajua ollenkaan.

Naiset liittyvät asiaan siten, että heti kun aloin seurustella vakavammin ensimmäisen kerran, alkoi kaikki pyöriä rahan ympärillä. Tyttöystävä halusi isomman asunnon tietyltä alueelta, halusi isomman auton, halusi lomamatkoille. Tämä ei suinkaan helpottanut kun menin naimisiin. Sitten pitikin saada vielä isompi asunto, hienompia huonekaluja jne. Mene töihin, koita päästä etenemään että saat enemmän palkkaa, pyydä palkankorotusta että selviät lainoista. Nytkin tulin töistä kotiin, olen aivan poikki, ja se vaimokin on ties missä.

En usko tämän olevan mitenkään poikkeuksellinen kehityskulku miehen elämässä.

Ei tämä ole sitä mitä itse haluan. Minulle riittäisi pieni yksiö ja voisin vaikka opetella skeittaamaan jos olisi töiltä aikaa :D

Valintoja, valintoja. Olisit voinut valita myös naisen, jolla on oma ura ja jonka mielestä on itsestäänselvää jakaa taloudellinen vastuu tasan. Tai naisen, jolle riittää vaatimaton elämä. Mutta halusit näyttävän naisen, joka usein ikävä kyllä on myös high maintenance.

Vierailija
95/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret on fiksumpia ja tajuavat ettei kannata alistua eliitin orjaksi suurpääoman palveluun. Koulutus ja työ ei ole avain onneen. Juoskaa lampaat vaan oravanpyörässä meikä polttaa nyt jointin.

Niin Kannataa mielummin pysyä siinä tavallisten ihmisten rahoittamassa oravanpyörässä. Olet kelan orja.

No parempi sekin kun tehdä jotai paska duunii kasista neljään.

Vierailija
96/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia vielä 19-vuotiaana miettiä vähän omaa suuntaansa. Puhumattakaan vähän nuoremmasta henkilöstä. Se jos miettii vielä 25-vuotiaana, niin rupeaa olemaan sitten ongelma.

Vierailija
97/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain yksi fakta. Jos kukaan ei kiinnostu, se johtuu rahanpuutteesta.

Korjattu.

Materialisti yrittää taas selittää ahneuttaan muuksi.

Sinä elät minun verorahoillani joten sinulla ei ole mitään varaa uhitella. Keskity ryyppäämiseen äläkä sekaannu keskusteluun.

Vierailija
98/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestiin 3 vastaten: Ei naisia kiinnosta tämmöinen koulutettu työssäkäyvä mieskään. Itse asiassa työelämän ulkopuolella oleva skeittarijannu saa hyvin todennäköisesti enemmän naista kuin minä

Ei 18-vuotiaana oikein voi vielä puhua naisista, tyttöjä siinä iässä vasta saadaan.

Jos olet kovin paljon tuota vanhempi, niin henkiseltä iältäsi olet aika pahasti jälkeenjäänyt. Ellet olisi maininnut työssäkäyntiäsi, olisin veikannut sinua 15- eikä 18-vuotiaaksi.

Oon 30v. Miten 18v voisi olla koulutettu?

Vierailija
99/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tavallinen mies muutenkaan parisuhdetta enää muodostele.

Mahdollisuudet naiseen lähentelee nollaa jos et kuuluisa ja/tai rikas (oikeasti rikas, tarkoitetaan miljoonaomaisuutta).

Onneksi voitte kokoontua omaan pikku piiriinne selittämään toisillenne noita päättömyyksiä. Mistä ihminen saa noin harhaisen mutta rautaisen itsetunnon? "Olen muuten täydellinen, mutta kun en ole kuuluisa miljonääri niin en kelpaa." Kyllä se kelpaamattomuus johtuu ihan itsestänne.

Haha, tuo selitys toimi silloin kun naisettomat miehet olivat hiukan hitaita ns. peräkammarinpoikia.

Nyt meillä on korkeakouluopiskelijoita, hyvissä asemissa työelämässä olevia miehiä jne. jotka kaikki kertovat samaa tarinaa. Valtavat määrät.

Japanissa jo yli 40% nuorista aikuisista on kokemattomia. Kerro ihmeessä mikä se "itsestä johtuva syy" on mikä johtaa tuollaisiin lukuihin?

Ja noilla "valtavilla määrillä" vika on itsessä, jos kumppania ei löydy. Tämä on siitä hassu juttu, että naiset ihan todellakin päättävät itse, millainen on hyvä kumppani heille. Monelle miehelle tämä on aivan mahdoton asia ymmärtää. He kun ovat vakuuttuneita, että he itse määrittelevät naiselle sopivan miehen. Ja jos nainen ei ole samaa mieltä, nainen on väärässä. Älytön tapa ajatella. Ja selittää sinkkuuden. Saa olla aika tyhmä nainen, joka tuollaisen kelpuuttaa.

Japanissa syy on se, että miehiä kiinnostaa työnteko ja/tai tietokonepelit. Ei mikään muu. Suomessa miehet eivät ole työnarkomaaneja, mutta jokainen tuntee monta miestä joiden tärkein elämän sisältö ovat tietokoneet.

Toki mitään yhteistä syytä ei ole olemassa, joten on typerää vaatia minulta selitystä. On vain yksi fakta. Jos kukaan ei kiinnostu, se johtuu sinusta. Sama juttu kuin ihmisellä, jonka kaikissa työpaikoissa on aina huono ilmapiiri. Se huono ilmapiiri johtuu tuosta ihmisestä, ei niistä kaikista muista.

Jos moottoritiellä kaikki idiootit ajavat väärään suuntaan, sinä olet se joka ajaa väärään suuntaan.

Niin no,

selitys on faktuaalisesti naisten, median muokkaamissa, vaatimuksissa. Ne vaatimukset on hollywoodista omaksuttu. Jos naiset luonnostaan vaatisivat mieheltä 2m pituutta, urheiluautoa ja lipevää käytöstä, lajimme olisi jäänyt paljon lyhytikäisemmäksi. Tuo on ihan tietoisesti naisille syötettyä satua, jonka naiset ovat miehiä lapsekkaampina omaksuneet. Uskoohan ne Pohjois-koreassakin tavan ihmiset varmaan ihan tosissaan, että näin sitä kuuluu elää.

Tokihan sekin sinänsä on miehen "omaa syytä" ettei hän ole miljonääri kalsarimallipalloilija. Valitsit siinä mielessä sanasi fiksusti.

Vierailija
100/883 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi robotit tekevät työt tulevaisuudessa, joten voi skeittailla ihan rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi